Zucht, bijna niks meer te zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melissaaaaa

Zucht, bijna niks meer te zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 19:59

Hallo allemaal Lachen Ik wil hier toch even mijn probleem kwijt in de hoop op tips.
Ik rijd nu sinds een tijdje op een vrij jonge pony. Superbeestje is het, echt Haha!
Een schatje op stal, echt een kroelbeestje.
Ik rijd op een manege (heb 1 keer in de week les), dus de pony waarop ik rijd is een manegepony... (Lucky heet ze trouwens)
Een vriendin van mij heeft haar ingereden (LuckySil hier op bokt), maar zij is nu weg van de manege.
Toen Lucky ingereden was ging ze meelopen in de beginners en gehandicapten lessen.
Merkte al snel verschil, minder reactie op zit -en beenhulpen, maar verder absoluut daar geen problemen mee. (Lucky wordt zonder bit gereden in de beginners en gehandicapten lessen, ben daar wel blij mee omdat ze dan niet zo hard wordt in dr mond Lachen En nee, hiermee zeg ik niet dat ik een perfecte stille hand heb, integendeel)

Met rijden ging het erg goed, tot een paar weken terug.
Het ging met stappen en draven eigenlijk gewoon goed, totdat we gingen galopperen.
Ze ''scheurt'' ervandoor, met het aanspringen vaak wat bokken, en dan vaak achter een andere pony aan. En weg is de controle. Dit ging een tijdje zo, maakte er verder niet zo'n probleem van eigenlijk omdat stappen & draven wel gewoon goed ging.
Maar gisteren ging het niet veel beter... Stappen ging goed, maar toen we moesten aandraven maakte ze gelijk een prachtige sliding stop in de hoek Cool
Ging weer eventjes goed, maar toen ging ze midden in de bak stilstaan, kreeg dr ook niet echt meer vooruit wat ik ook probeerde. Staakt ze? Of is het wat anders?
Galop zelfde verhaal als altijd.

Vind dit gewoon niet leuk, omdat ik gelijk de controle kwijt ben als ze dit doet.
Natuurlijk is er een instructrice bij: maar die is zo van ''geen reactie/stoute pony = tik''(=bok).
Ik ben eerst gaan kijken naar het zadel en hoofdstel. Naar mijn idee past het zadel goed. Het hoofdstel ook. Toen naar mezelf gekeken, en nee, ik ben absoluut geen perfecte ruiter. Mijn houding is echt bagger Verdrietig Maar ik heb niet het idee dat ik iets heel fout doe...
Is het dan misschien gewoon uitproberen? Staken? Moet ik dr wel een ''knal'' verkopen als ze zo raar doet? Ben ik te lief voor dr? Of is het toch iets anders?
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, en dat jullie me een beetje kunnen helpen zodat het voor mij ook iets duidelijker wordt. Haha! En omdat ik het beste wil voor Lucky, omdat ze dat echt verdient!

Melissaaaaa

Re: Zucht, bijna niks meer te zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:55

niemand? Scheve mond

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:29

kan uitproberen zijn maar kan ook lichamelijk iets zijn.
ik gok op uitproberen omdat ze t eerst niet deed.
maar vanuit een pc is dat moeilijk te beoordelen.

hoe is ze bij een andere ruiter?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 07:40

Arme lucky pukkie...
Denk dat jij r vrij weinig aan kan doen melis.
Luuk is nou éénmaal een jonge pony, en zo lief als ze is, ze pikt het niet als ze onterecht behandeld wordt.
Bij mij ging t eerst ook allemaal super.
Vooral t inrijden, want toen reed ik er nog alleen op, en al deed ze iets fout (omdat ze het nog niet snapte) hoefde ik haar nog geen tik te verkopen.
Maar zodra er meerdere op haar gingen rijden, gebeurde het dus wel dat ze heel snel een tik kreeg (hoorde ik dan vaak achteraf)
Of dan had 1 van die mensen daar (je weet wel wie) haar flink staan slaan, omdat ze er iemand afgegooid had...

Zo krijg je dus een "onhandelbare pony"
Ze wil gewoon op de juiste manier behandeld worden, gebeurd dat niet, tja dan wordt ze steeds vervelender, vooral omdat ze gestrafd wordt op dingen waar ze niets aan kan doen.

Ze is gewoon veel te snel de lessen in gegaan en dat is echt ontzettend zonde..
Ookal liep ze toen super, ze was er gewoon nog niet klaar voor!
En vooral omdat ik haar 4 jaar lang in mn ééntje heb gedaan, en dan ineens zitten er veel meer verschillende mensen op haar, denk dat ze daar gewoon erg aan moest wennen, en ze haar daar de kans niet voor hebben gegeven.

Het zal ook wel een stukje dwarsigheid zijn hoor. Ze is jong, en ze kan lekker eigenwijs zijn. Maar gemeen is ze zeker niet!
En ze zal nooit iemand onterecht afgooien!
Bij mij ging ze juist stilstaan of deed ze der hoofd omhoog als ik er haast naast lag, of op der nek lag Tong uitsteken

Kortom, het is geen manege pony, en dat zal het ook nooit worden.. En dat heeft de manege aan zichzelf te danken!
Als ze vanaf het begin meer mensen erbij hadden gezet, had het al een stuk gescheeld.
Maar goed, daar kan je nu weinig meer aan veranderen..
Zou toch proberen vol te houden, en consequent zijn.
Zodat ze je gaat vertrouwen e.d. denk dat dat al een stuk scheelt Lachen

Iig heel veel succes ermee meid!
Ik weet hoe moeilijk het is..

*Edit - wat misschien ook wel wil helpen is bij de simpelste dingen overdreven belonen als ze het goed doet. Zodat zij ook weer wat vertrouwen terug krijgt (nu denkt ze waarschijnlijk dat ze alles fout doet)
Dus al ben je in stap een volte aan het stappen, en ze reageert goed op je hulpen, gelijk belonen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:35

Maar ja als dat paardje 10 verschillende ruiters op haar rug krijgt en maar 1 doet dit goed dan zet dat denk ik nog niet zoveel zoden aan de dijk.. Kan het de instructuer/trice wat schelen? Anders zouden die moeten ingrijpen lijkt mij..

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 17:51

bedankt allemaal Lachen idd misschien een goed idee om dr overdreven te belonen als ze iets goed doet Ja
ik hoop niet dat ze me aan het uitproberen is, omdat ik dan in de les misschien wel te lief voor dr ben.
nouja, ik zal het donderdag allemaal wel weer zien...

en je hebt helemaal gelijk troi (hoewel ik mezelf eigenlijk niet wil rekenen tot die ''1 die het wel goed doet'', maar oke) en nee, de instructrice kan het geen bal schelen, en haar manier van ingrijpen is zoals in mijn verhaaltje al stond: geen reactie/''stout'' paard= tik.
ik kan eigenlijk dan ook niet zeggen dat ik echt les heb, ik probeer het dan ook vaak zelf op te lossen op een manier die mij beter lijkt. (klinkt wel erg eigenwijs Vork , maarja)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:09

zoals hierboven al gezegt is: heel veel belonen bij dingen die ze goed doet.
de pony heeft schijnbaar nooit geleerd (iig in de manege lessen), wat goed of fout is. ja wel wat fout is want dat werd gestraft, maar toen ze het goed deed werd dat haar niet verteld.

Ik heb ook een pony die niet goed ingereden/bereden is. ze weet niet wat goed is omdat niemand haar dat vertelde.
nu ze van mij is, beloon ik haar al als ze netjes stilstaat bij het poetsen. In het begin ging ze namelijk veel draaien enzo daar reageerde ik steeds boos op (omdat ze het fout deed, dus stem verheffen). nu ik haar beloon voor het stil staan blijft ze ook netjes stilstaan.

een andere pony die ik rijd, die weet dat ook helemaal niet en elke keer als ze een mooie volte of een ander figuur gereden heeft dan geef ik haar een klopje of kriebel ik haar even op dr hals. ik zeg dan ook: goedzo of goed gedaan etc. (niet dat ze het horen, maar als je het op een lieve manier zegt horen ze aan je stem al of het goed of fout is.) het zelfde met aanspringen in galop of naar draf gaan, elke keer als een pony iets goeds doet moet dat ook beloont worden anders hebben ze geen idee wat nou eigenlijk het 'goede' is.

Ik heb pas (vorige week ofso) 1x meegereden op een manege, gewoon even voor de gein. ik heb altijd op een manege gereden maar die was kleinschalig en daar werden de paarden zo goed behandelt en de mensen ook, dus dit was voor mij echt heel raar (ook omdat ik altijd prive lessen krijg thuis, en het niet gewent ben om op zo een manege te rijden). Ik was daarom ook de enige die gewoon de pony beloonde, serieus ik wist niet wat ik zag. de mensen voor en achter mij zaten me de hele tijd aan te kijken of dat ik gek was omdat ze me de heletijd hoorde praten tegen de pony. voor mensen zoals ons is het gewoon normaal om je pony te belonen. maarja ik heb wel gezien dat er een hoop mensen zijn die er niet eens aan denken om hun eigen of manege pony een keer te belonen.

Helaas staat jou pony dan ook op een manege en zal het niet 123.. goed gaan, omdat de andere mensen die erop rijden niet beseffen dat je een pony goed moet belonen. ik wens je daarom ook veel succes, en mischien zou het helpen om met je instructriese te gaan praten?

oja nu lijkt het mischien of ik altijd alleen maar lief ben voor mijn pony's. natuurlijk is dat niet zo, ze weten hartstikke goed wat ze wel en niet mogen doen, de foute dingen worden dan ook afgestraft (nee, niet in elkaar slaan voor de mensen die denken dat ik daar mishandelen ofzo mee bedoel). een pony heeft gewoon duidelijkheid nodig. en helaas kan een manege ze dat niet altijd bieden.

iig succes en ik hoop dat je eruit komt, zowel voor jezelf als voor de pony Lachen

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 18:17

wauw, bedankt voor je hele verhaal! Lachen En ik ga idd lekker aan de slag met veel belonen als ze iets goed doet, ik hoop dat er dan verandering in komt! Want ik wil niet dat ze een hekel krijgt aan mensen, en vooral niet aan mij!

xmarliez schreef:
ik wens je daarom ook veel succes, en mischien zou het helpen om met je instructriese te gaan praten?

Nee, ik denk dat dit helemaal geen zin heeft helaas. Ik ben al 1 keer eerder naar haar toe geweest om te vragen hoe ik dit nou zou moeten oplossen. En het antwoord was helaas erg duidelijk. Straffen, straffen, straffen & de baas zijn, luisteren zal ze! En dat is niet wat ik wil!

edit; typfoutjeee Cool

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:41

ach, ik weet het percies, mensen die niet willen luisteren. ik rijd nu zelf een pony, een pony die niet lekker in haar vel zit weleenswaar. ik probeer samen met mijn intructriese die pony weer op het rechte pad te krijgen. maarja helaas geen medewerking van de eigenaren (terwijl ze er nog 2 hebben staan die het zelfde probleem hebben). gelukkig wordt ik erg vrijgelaten door hun en rijd er verder niemand op de pony zodat ik lekker mn gang kan gaan en een heleboel dingen kan oplossen.

het is gewoon rot dat de instructriese zelf niet door heeft dat ze hiermee (niet naar jou luisteren, en het paard gewoon in de manege lessen gooien), het probleem alleen maar erger maakt.

helaas heb ik het bij 'die ene' manege les ook gezien. pony staat in de stal, meisje wil poetsen, pony wordt niet vastgezet, meisje denkt dat ze het beter weet, meisje doet niet aardig tegen de pony, pony gaat schoppen en dan .... eigenaar ernaar toe en pakt een zweep en slaat de pony ong. 5 keer. iedereen staat erbij te kijken (behalve ik, ik stond in de stal erlangs een pony te poetsen en ik kon de alleen van het geluid al mee genieten, nja genieten, huilen laten we maar zeggen). daarna kom ik even kijken om de pony te aaien en krijg ik een grote mond. zegt ze: opvoeden doe ik wel ga jij maar poetsen ofzo. het is dat ik niks kon zeggen omdat ik uitgenodigt was door iemand die ik erg goed ken maar anders ....

om een lang verhaal kort te maken (het verhaal is al lang, alweer, maartoch) : ik denk dat jij er zo weinig aan kan veranderen, er zijn zoveel mensen die ook op die pony zitten en de pony allemaal niet belonen dat de pony nog niet weet wat nou goed is.
Ik vind het wel erg dapper van je dat jij het iig wil proberen Lachen, dat zie je niet vaak namelijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:24

Niet om het een of ander, maar heb je wel eens overwogen om een bijrijdpaardje van een particulier te zoeken en dan daarmee lekker aan de slag te gaan? Kun je ook nog steeds les nemen natuurlijk. En daar kun je tenminste echt wat mee bereiken! (heb het zelf ook gedaan en ongelofelijk wat een verschil in omgang met de dieren!)

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:59

jeetje marlies, bedankt voor je hele verhaal weer! Lachen Ben echt blij dat je het begrijpt en ook in zo'n soort situatie zit.
De mensen die bij mij in de les rijden, daar is echt niks mis mee ofzo, hartstikke aardig, maar ze lijken wel een soort gehersenspoeld als ik dat zo mag zeggen Nagelbijten / Gniffelen Niet zo heel gek hoor, want ja, als de instructrice ( Afgod )wat zegt dan is dat eigenlijk gelijk ''goed''.

En troi: jazeker! Ik heb bijna 2 jaar een pony verzorgd, helaas nu niet meer. Maar wat mis ik dat!
Super was dat, leerde daar ontzettend veel, van de pony en van de mensen daar.
Inderdaad een heel verschil! Ik zoek nog steeds naar een verzorgpony, maar kan helaas niks in de buurt vinden. 9 van de 10 keer omdat ik te jong ben. Ze denken dat dat je geen verantwoordelijkheidsgevoel hebt, en bijv. gewoon niet komt als je geen zin hebt. (ik ben nu bijna 14 jaar) Helaas kan ik die mensen dan niet overtuigen, maar ik blijf zoeken Lachen
Al denk ik niet dat ik dan wegga van de manege, voor Lucky.
Jeetje, mn verhaal begint nu wel erg penny te worden Clown Maarja, wil het beste voor die pony, ookal kan ik daar niet voor zorgen. Want ik denk, zoals LuckySil al zei: het is geen manegepony, zal het ook nooit worden.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:58

Nou melis, dan staat er ons maar 1 ding te doen..
Lucky alsnog kopen! Haha!
hihi Tong uitsteken

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:03

ja an, als dat eens kon...
weetjenog, onze plannen... Tong uitsteken sparen en dan iemand naar de manege laten gaan om haar te kopen en dan wij Lucky van haar kopen... En dan op een leuk stalletje, en al onze verdere plannen waar we uren over konden praten Huilen van het lachen Hoe serieus we erover bezig waren...
maar ik denk niet dat dat ooit gaat lukken, (ik blijf hopen Cool ), en daarom probeer ik er het beste van te maken Lachen (wat op dit moment dus niet zo goed lukt, en dat is k.ut!)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:15

Pony is denk ik nog niet ver genoeg doorgereden en bevestigd en zit nu gewoon in de paardenpubertijd. Uitproberen en grenzen opzoeken. Persoonlijk ben ik er dus ook niet echt voor om jonge pony's bij manegelessen in te zetten. Want ze worden meestal alleen maar verkloot en bij een bevestigde pony gebeurd dat gewoon veel minder snel.

Maargoed...ik weet ook wel hoe maneges in elkaar steken. Pony's moeten gewoon werken voor hun voer en zo snel mogelijk meedraaien.

Wat me wel opvalt! Ik heb even in het profiel van LuckySil gespiekt, maar op sommige foto's ligt het zadel écht te ver naar voren. Zo komt er te veel druk bij de schoft en heeft ze te weinig schoudervrijheid. Er zit dan wel een staartriem aan, maar die is gewoon te lang en heeft dus geen functie.
Daar zou ik dus ook maar eens even naar gaan kijken.

Afbeelding

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:20

is zeker zo! staartriem helpt maar een klein beetje, als we gaan draven schuift ie eigenlijk al naar voren.
maar heb niet het idee dat ze er echt last van heeft, maar dat kan ik helemaal mis hebben hoor! totaal geen verstand van zadels eigenlijk Bloos en ja, ik kan er wel wat van zeggen op de manege, maar denk maar niet dat er dan geluisterd wordt hoor, echt niet. nouja, misschien wordt er een bontje onder gelegd want ze denken alles op te kunnen lossen met een bontje...

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:23

en wat kan ik hier aan doen? ja, een ander zadel zal we de oplossing zijn, maar dat gaat echt niet lukken...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:24

Het is ook vrij lastig bij sommige pony's omdat ze zo weinig schoft hebben. Maar als een zadel echt goed past hoort hij eigenlijk niet te schuiven. Staartriem is dus ook meer een soort noodoplossing. Misschien kan de staartriem wat ingekort worden. En een bontje zou inderdaad ook een andere noodoplossing zijn, of een anti-slip pad. Maar het is natuurlijk een manegepony en dan is het lastig om dat soort dingen voor elkaar te krijgen. Ik ken het maar al te goed...

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:28

bedoel je daarmee de staartriem strakker?

idd lastig om bij een manegepony je eigen ding te kunnen doen, hoewel ik toch aardig wat kan doen omdat het hun volgens mij geen bal kan schelen. Ik rij nu met mijn eigen hoofdstel, omdat het hoofdstel van Lucky wat ze nu heeft (niet die van de foto van LuckySil) echt veel te klein (te strak) is.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:35

Ja, als er nog gaatjes over zijn in de staartriem mag hij best wat strakker. Zoals ik al zei, niet de meest ideale oplossing. Maar dat naar voren schuiven gaat op den duur ook problemen (drukplekken, schuren enz) opleveren. Bovendien schuift het gewicht van de ruiter nog meer naar voren (een paard draagt al 3/5 van al het gewicht op zijn voorbenen) zodat er dan na een aantal jaar ook slijtage gaat optreden in de voorbenen. Vooral jonge pony's die nog in de groei zijn (paarden zijn pas rond hun 8e uitgegroeit) zijn kwetsbaar.

Ik vind het wel goed van de manege dat ze de pony's bij de beginners en gehandicapten een bitloos hoofdstel omdoen. Maar dat het eigen hoofdstel te klein is vind ik ook weer niet zo slim...

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:42

_Sigrid_ schreef:
Ik vind het wel goed van de manege dat ze de pony's bij de beginners en gehandicapten een bitloos hoofdstel omdoen. Maar dat het eigen hoofdstel te klein is vind ik ook weer niet zo slim...

ooh, echt niet! was het maar zo'n feest! Tong uitsteken ik had hier wat duidelijker in moeten zijn, want dit doen ze bij ons op de manege helaas niet. Lucky is ook de enige met een hoofdstel zonder bit, en waarom dat zo is vraag ik me nog steeds af! Ik zal het eens vragen aan angela (LuckySil), misschien weet zij het.

En over de staartriem: ik heb hem al een paar gaatjes strakker gedaan sinds ik op Lucky rijd, alleen het zadel schuift nog steeds, een klein beetje minder maar dan op de foto. Ik durf hem niet nog strakker te doen, omdat dat me echt niet lekker lijkt voor Lucky! Ik zal donderdag even een foto maken van hoe strak ik hem nu heb zitten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:59

te strak is indd dat niet goed. Ik denk dat ik bij zon manege was weggegaan, klinkt hard. Maar zo is het toch ook niet meer leuk. Ik rijd nu ook niet meer op manege's en ben ook niet van plan dit meer te gaan doen. Heb nu een aantal verzorgpaarden en dat vind ik veel fijner. Kan je niet een nieuwe verzorgpony/paard zoeken?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:23

@wemkelover, en wat moet de pony dan? ik zou me ook vreselijk zorgen maken. de pony heeft een TE klein hoofdstel en als zij weggaat dan heeft de pony geen goed passend hoofdstel meer. dan is dat toch ook een rotgevoel voor jezelf?
iig, ik zit precies in de zelfde situatie en ik wil deze bijrijdpony van mij ook niet opgeven, ik heb er over gedacht. maar ik doe dit voor de pony (en natuurlijk leer ik er zelf veel van!), maar het gaat mij echt om de pony. die pony is afhankelijk van mij (niet eigendunkig bedoeld, maar als ik moet zeggen nu moeten ze gekapt, geent, ontwormt worden, en nu moet er een nieuw, zadel, hoofdstel enz komen, en de pony heeft ALLES van mijzelf om) dan vind ik dat ik wel mag zeggen dat de pony afhankelijk is Bloos. maargoed ik wil hier even mee duidelijk maken dat het niet altijd even makkelijk is om bij een pony weg te gaan die niet van jou is. je hebt gewoon een klik met die pony en je wilt er gewoon goed voor zijn en die pony liefde geven, die pony krijgt van niemand de liefde die hij echt verdient en zal het waarschijnlijk ook nooit krijgen. en dan is het toch best moeilijk om te zeggen dat je nooit meer naar de manege gaat. Knipoog

@Melissaaaaa: kom maar hier wonen, ZAT verzorg pony's ik werd er dood meegegooit haha, ik heb er zelfs 2 gekocht waarvan 1 ondertussen al is overleden en 1 (de witte) staat hier nog steeds thuis en zal ook niet weggaan Pling

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:05

xmarliez: goed hoor, mag lucky dan ook mee? Haha!

wemkelover: ja, zoals ik al eerder zei: ik ben aan het zoeken...

en over dat weggaan bij de manege: ik ben er nu bijna 5 jaar, en was eigenlijk al heel lang van plan weg te gaan. Maar op dat moment zat ik eigenlijk in een soort zelfde situatie: ik reed op een pony (silver night), en die wilde ik echt niet kwijt. Had daar vaak ook mijn problemen mee, maar was helemaal gek op dat beestje, en bleef daarom op de manege. Ik had met mezelf ''afgesproken'' weg te gaan als Sil er niet meer was. Eind van de zomervakantie is Sil overleden, en omdat ik van mijn moeder mijn leskaart moest afmaken, moest ik nog 3 lessen rijden. Ik mocht een pony uitkiezen, en dat werd natuurlijk Lucky, hoefde daar niet over na te denken. Had ik dat maar wel gedaan... Want na die 3 lessen werd er gewoon een nieuwe kaart gekocht, voor Lucky... Rolleyes
Ik wil nog steeds weg van de manege, maar door die stomme, stomme pony ben ik er nog steeds...
Dit is dus al de tweede keer dat ik ergens blijf waar ik het eigenlijk niet zo leuk meer vind, voor een pony.
Idioot ja, maar toch kan ik dr (nog) niet loslaten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:52

Ja lucky mag mee hoor, Ja ik heb nog 2 extra stallen over Haha!

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:43

wauw aardig van je *LOL* hmm.. als ik nu eens naar de manege ga en lucky steel, en dan richting wamel loop, dat is 86,5km, nou dan ben ik er dinsdag wel Tong uitsteken