spoortjes voor lui paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

spoortjes voor lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:26

Er zijn hier waarschijnlijk al veel topics over geweest maar ik wil toch graag even mijn probleem aan jullie voorleggen.
Mijn merrie is erg sloom met rijden dit is ze al vanaf dat ik haar heb ingereden (nu al 2 jaar geleden). Nu heb ik eindelijk de moed opgebracht om naar de clubles te gaan en op advies van de instructeur eens sporen aangedaan. Tot mijn verbazing loopt het paard nu wel ineens goed voorwaarts terwijl ik minder dan ooit heb hoeven drijven. Ik weet dat sporen er niet voor zijn om te drijven maar het heeft wel fantatisch resultaat gehad.
Tegen het sloom zijn met rijden heb ik al van alles geprobeerd: veel overgangen, streng zijn, bitloos rijden een zadelmaker die komt, de tandarts die regelmatig komt. Ik heb laatst zelfs methodes van tellington touch geprobeerd ook dit had weinig resultaat. Dus de spoortjes heb ik nu echt als laatste alternatief gebruikt en dat is tot nu toe het enige wat heeft gewerkt.
Toch ben ik erg tegen op het rijden met spoortjes en weet ik niet of ik hier nu wel mee door moet rijden. Ik kan voor mijn merrie wel voordelen zien met name dat ik minder hoef te drijven en dat zij veel meer beloning krijgt voor het voorwaarts gaan.
Wat vinden jullie doorrijden met de spoortjes of hebben jullie een andere oplossing om een lui paard voorwaarts te krijgen ?

De spoortjes doe ik wel voorlopig alleen om in de les waar een instructeur kan letten op het juiste gebruik (ik wil niet constant het paard in de buik prikken).

MarjonTampon

Re: spoortjes voor lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:29

Wanneer je merrie heel goed voor je been is (dankzij de sporen) kun je misschien eens proberen zonder sporen te rijden. Of deze laten "afzakken", zodat ze niet de hele tijd tegen de buik aan komen. Misschien is je merrie na het rijden met sporen ook wel een stuk beter aan je been zonder sporen. Valt te proberen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:31

Ik ben van mening dat je juist prettiger rijd met een spoortje.
Het is voor een paard vervelend als je steeds aan het drijven bent terwijl je met een spoortje je been veel stiller kan houden.
Beter 1 keer goed drijven dan steeds moeten bij "schoppen"

Bonita_Bon

Spoortjes helpen nu NOG wel, ze is er niet aan gewend, maar als je echt sporen nodig hebt om haar voorwaarts te rijden is er iets in de basis niet correct... Nu helpen deze spoortjes nog, op een gegeven moment niet meer en heb je scherpere nodig enzovoort..

superwoman

aangezien je zo voorzichtig bent en het werkt, zou ik aanraden het nog even vol te houden.
Ik weet niet hoe handig je verder bent met rijden en hoe het zit met je aanleuning, want dat moet iig goed in orde zijn. Het overmatig drijven zonder spoor is erger dan het goed gebruiken van een spoortje

edit -> idd goed opletten dat als je paard minder aan het been wordt mét sporen, dat het duidelijk een probleem van jouw rijstijl is.
Het kán echter wel werken hoor, dat je later juist weer zonder kan rijden. Ja
Laatst bijgewerkt door superwoman op 12-11-08 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:34

Bonita_Bon schreef:
Spoortjes helpen nu NOG wel, ze is er niet aan gewend, maar als je echt sporen nodig hebt om haar voorwaarts te rijden is er iets in de basis niet correct... Nu helpen deze spoortjes nog, op een gegeven moment niet meer en heb je scherpere nodig enzovoort..

Volgens mij is toch de ruiter grotendeels verantwoordelijk voor het voor het been zijn van het paard. Je moet consequent blijven met drijven, en wanneer het paard niet voor het been is corrigeren. Anders kun je idd wel steeds scherpere sporen pakken ja.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:36

Ik ben het wel eens met Bonita_Bon. Je paard is nu waarschijnlijk nog 'onder de indruk' van je spoor, maar dit zal steeds minder worden. Misschien kan je de sporen nog even gebruiken om je paard op deze manier te bevestigen (laat haar merken dat het prettiger is om voorwaarts te zijn) en ze daarna weer weg laten.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:38

Ik vind ook dat de ruiter het op een nette manier oplost.

niet meteen zeggen ik ga met sporen rijden, maar eerst andere kanten bekijken. heel goed!

ik denk dat je zelf merkt wanneer je weer zonder sporen kan rijden, maar misschien ook niet. als ze fijn blijft lopen, dan zou ik niet veranderen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:42

Ze is redelijk onrustig in haar mond en nek maar dat heeft er ook mee te maken dat we nog niet zo lang bezig zijn met het nageeflijk rijden en ik dat zelf erg moeilijk vind (daarom heb ik ook 1 tot 2 keer in de week les en rijd ik maar 1 keer zelfstandig meer voor de ontspanning en het plezier van ons allebei, dat is dan vaak ook buiten). Het nageeflijk rijden gaat al wel veer beter en ze wordt ook rustiger maar aan het einde van de les als we allebei moe zijn dan vindt ze het moeilijk haar hals stil te houden. Ik vind dat een jong paard (4 jaar en 8 maanden dus bijna 5) nog niet meer hoeft te werken als dat ze nu al doet. 1 keer in de week mag ze met de andere paarden zwemmen en rennen en lekker uitdollen.
De spoortjes doe ik dus alleen aan als ik les heb en niet als ik zelfstandig ga rijden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:43

O ja ik ben ook absoluut niet van plan om er een scherper spoortje of zo aan te doen want ik vind een heel klein stomp spoortje al verschrikkelijk.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:46

InekeH87 schreef:
Ze is redelijk onrustig in haar mond en nek maar dat heeft er ook mee te maken dat we nog niet zo lang bezig zijn met het nageeflijk rijden en ik dat zelf erg moeilijk vind (daarom heb ik ook 1 tot 2 keer in de week les en rijd ik maar 1 keer zelfstandig meer voor de ontspanning en het plezier van ons allebei, dat is dan vaak ook buiten). Het nageeflijk rijden gaat al wel veer beter en ze wordt ook rustiger maar aan het einde van de les als we allebei moe zijn dan vindt ze het moeilijk haar hals stil te houden. Ik vind dat een jong paard (4 jaar en 8 maanden dus bijna 5) nog niet meer hoeft te werken als dat ze nu al doet. 1 keer in de week mag ze met de andere paarden zwemmen en rennen en lekker uitdollen.
De spoortjes doe ik dus alleen aan als ik les heb en niet als ik zelfstandig ga rijden.

En hoe is ze als je 'leuke' dingen met haar doet? Is ze dan wel voorwaarts?
Het niet nageeflijk willen lopen kan ook het gevolg zijn van te weinig ruggebruik en een te weinig ondertredende achterhand. Ik vraag me nu af of je dat wel voor elkaar krijgt met spoor of dat ze alleen maar wat harder gaat lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:11

InekeH87 schreef:

werken in de zin van lang en vaak rijden is idd onnodig en kan zelfs slecht zijn.
Echter werken in de zin van nageeflijkheid (door de rug goed te gebruiken etc) is juist goed.

Als het paard niet aan je been is, kan je nooit het paard correct aan de teugel rijden.
Eerst aan het been rijden dus.
Als ze aan het been is en jij een goede (lichte) aanleuning heb, zal ze vanzelf zakken in de hals.
Als ze niet goed aan het been is, moet je erg bewust zorgen dat je haar niet belemmert in de mond.
(zeker zorgen dat je niet veel binnenhand gebruikt, aangezien dat de meest voorkomende fout is waarbij je je paard tegen werkt)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:12

Ze wil wel nageeflijk lopen maar kruipt snel achter de teugel omdat dat makkelijker is. In combinatie met een erg langzaam tempo is het moeilijk om haar dan naar voren te rijden.
Als ik op buitenrit ga dan vraag ik qua nageeflijk lopen etc. niets van haar. Dan is het echt rijden voor de lol. Ze is dan ook langzaam maar wel wat alerter. Ik heb me er al wel bij neergelegd dat ik een langzaam paard hebt en ze hoeft van mij ook niet heel hard maar het zou wel eens fijn zijn dat als zij draaft ze niet ingehaald wordt door stappende paarden. Ze kan heel mooi nageeflijk lopen maar omdat ze dat van mij nooit hoefde doet ze dat niet uit zichzelf zoals een hoop andere paarden wel doen. Ze heeft de kracht in haar hals ook nog niet om lang nageeflijk te lopen.
Met een spoortje aan liep ze naast goed voorwaarts ook netjes aan de teugel wel wat onrustig met haar hoofd maar niet te diep of te hoog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:20

InekeH87 schreef:
Ze wil wel nageeflijk lopen maar kruipt snel achter de teugel omdat dat makkelijker is. In combinatie met een erg langzaam tempo is het moeilijk om haar dan naar voren te rijden.

Het achter de teugel kruipen is een signaal dat ze juist voor de aanleuning wil wijken in plaats van de aanleuning op wil zoeken. Nageeflijkheid is juist dat je paard wil nageven en dus zelf de aanleuning wil.
Het tempo kan het aard van het beesje zijn, maar kan ook een bevestiging zijn van "het niet willen opzoeken van de aanleuning" zijn. (of natuuurlijk beide)

De snelheid (ook tijdens de buitenritten) is niet belangrijk, als ze maar op jouw tempo loopt, dus ook zorgen voor veel tempo wisselingen (schakelen in tempo (schakelen in stap etc))... Ook tijdens het buitenrijden, moet ze luisteren naar de basis (aan het been zijn), anders ben je niet duidelijk en consequent.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 12-11-08 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:20

@superwoman: werken is voor mij een half uur tot maximaal 3 kwartier dressuuroefeningen met nageeflijk lopen etc. Dit doen we nu 2 keer in de week verder rij ik 1 keer in de week lekker vrij buiten of in de buitenbak samen met een ander paard wat crossen en klieren (paardenvoetbal, cowboyspelletjes etc.). In diezelfde buitenbak gaan ze op zondag een half uur uit hun dak dan mogen ze in de plas zwemmen en lekker springen crossen en spelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:23

InekeH87 schreef:
@superwoman: werken is voor mij een half uur tot maximaal 3 kwartier dressuuroefeningen met nageeflijk lopen etc. Dit doen we nu 2 keer in de week verder rij ik 1 keer in de week lekker vrij buiten of in de buitenbak samen met een ander paard wat crossen en klieren (paardenvoetbal, cowboyspelletjes etc.). In diezelfde buitenbak gaan ze op zondag een half uur uit hun dak dan mogen ze in de plas zwemmen en lekker springen crossen en spelen.

Dat is toch prima!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:26

Ik wil ff zeggen dat een paard dat slecht aan het been is niet hetzelfde is als een lui paard! Een paard dat slecht aan het been is kan wel goed voorwaarts lopen uitzichzelf maar reageert niet goed op een drijvende hulp. Een paard dat lui is, is dit van nature deze zal nooit uit zichzelf een stap te hard lopen, maar kan wel goed aan het been zijn. Volgen jullie het nog?
Het kan natuurlijk ook een combi zijn. Die had ik. Mijn paard is inmiddels door heel consequent te rijden een stuk beter aan het been, maar lui zal hij altijd zijn.

Ik rij gewoon met sporen. De sporen gebruik ik alleen als het nodig is. Reageert hij niet op een drijvende hulp dan "jaag"ik hem naar voren en probeer ik het op nieuw. Tip dus zowel met sporen als zonder sporen goed consequent zijn. Been is naar voren!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:28

Liaan schreef:
Ik wil ff zeggen dat een paard dat slecht aan het been is niet hetzelfde is als een lui paard! Een paard dat slecht aan het been is kan wel goed voorwaarts lopen uitzichzelf maar reageert niet goed op een drijvende hulp. Een paard dat lui is, is dit van nature deze zal nooit uit zichzelf een stap te hard lopen, maar kan wel goed aan het been zijn. Volgen jullie het nog?
Het kan natuurlijk ook een combi zijn. Die had ik. Mijn paard is inmiddels door heel consequent te rijden een stuk beter aan het been, maar lui zal hij altijd zijn.

Ik rij gewoon met sporen. De sporen gebruik ik alleen als het nodig is. Reageert hij niet op een drijvende hulp dan "jaag"ik hem naar voren en probeer ik het op nieuw. Tip dus zowel met sporen als zonder sporen goed consequent zijn. Been is naar voren!

idd, maar vaak gaan beide samen als de ruiter nog niet zo handig is. Knipoog

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:32

Daar heb je helemaal gelijk in. Dat zie je vaak als een handige ruiter een keer op het paard gaat. Dan kan het paard vaak wel "snel" zijn

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:40

Ik heb het idee dat er meerdere problemen zijn.

Maar als eerst wil ik even zeggen dat je twee veranderingen hebt aangebracht en het mij dus niet helemaal duidelijk is of de sporen of dat de les je paard geholpen heeft.
Hiervoor heb je nog nooit met het paard gelest?
Want wat er nu 'gebeurd' is dat je les neemt en een spoortje draagt. Maar is het nu dat spoortje dat het paard net dat beetje extra geeft, of ben jij onbewust door die les wat meer directer gaan rijden? Een goede instructeur kan dat namelijk zeer makkelijk voor elkaar krijgen.
Wat denk jij zelf?

Daarnaast denk ik, maar ik ken je paard verder niet, dat het beestje lichamelijk nog niet zo goed ontwikkeld is voor wat je wilt. Je wilt én voorwaarts en nagevelijk. Terwijl je in de jaren ervoor alles maar wat hebt laten hangen als het ware.
Paard moet nu een totaal andere spiergroep gaan gebruiken en dit moet zich langzaamaan opbouwen. Daarnaast moet je eerst voorwaarts en dan pas kan je aan de nagevelijkheid werken.
Hoe lang ben je nu aan het lessen?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:48

Ze is nu 2 jaar onder het zadel en al 2 jaar lang niet voorwaarts. Ik denk dat er in het begin al iets fout is gegaan en er is waarschijnlijk niet consequent genoeg met het paard omgegaan. Ik denk niet dat een spoortje je gaat helpen maar je moet het paard duidelijk aan geven dan been betekend voorwaarts gaan. Ik denk ook dat als je paard goed aan het been is en lekker voorwaarts is je dan wel vanzelf een paard krijgt wat wil nageven. Als je paard al niet zo snel is en jij vraagt hem ook nog nageeflijkheid dan gaat dat helemaal ten koste van je impuls en zal je paard automatisch nog langzamer gaan. Kun je geen privé les rijden dan word er echt aan je probleem gewerkt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 11:10

Ze reageert goed op het been en ook op de hele fijne beenhulpen ze is alleen erg langzaam in haar tempo. En daarom heb ik dus een keer de spoortjes geprobeerd om net wat meer eruit te halen.
Ik heb al 1 keer in de week privéles vanaf dat ik haar heb ingereden ook met de instructrice samen werken we al lang aan dit probleem en juist daarom hebben we in het begin wat minder aan de aanleuning gewerkt maar meer aan het voorwaarts lopen. Ze loopt met het longeren wel met touwtjes al vanaf het inrijden dus de spieren in haar hals zijn goed genoeg getraind om een half uur tot een uur met aanleuning te kunnen lopen.
Ik ben nu sinds een paar weken gestart met naast privélessen ook groepslessen te nemen en daar komt haar langzame tempo dus veel duidelijker naar boven (dit tot ergenis van de anderen in de groep).
Ik ben met mijn hulpen wel consequent maar ik gebruik liever stem als beenhulpen. Op beide reageert ze goed ze gaat in draf of galop als ik dat vraag maar ze mist de echte power en tempo, en dat is de reden waarom ik een keer spoortjes heb aangedaan.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:19

Hoe zit het met haar voeding? Kan je daar nog iets verbeteren? Volgens mij kun je in je buitenritten (daar zijn ze vaak zowiezo als wat meer voorwaarts) trainen op tempo en uithoudingsvermogen. Lange rechte stukken flink vooruit draven en galopperen waarbij ze dan niet per se aan de teugel hoeft.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 12:21

Ze krijgt als eten een kwart schep (250 gram) muesli per dag en wat wortels. Verder heeft ze de hele dag vrij kuilgras tot haar beschikking en overdag staan ze op de weide.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:57

Ik kan op je profiel niet zien wat voor paard je hebt maar het lijkt me toch wat weinig krachtvoer voor een (schijnbaar) jong paard (2 jaar zadelmak dus een jaar of 5-6?) dat nog volop in ontwikkeling is en waarmee je drie keer per week rijdt. Onze b-pony merrie van 16 die verder op ongeveer hetzelfde voerschema staat en nog maar twee keer per week bereden wordt krijgt al het dubbele aan krachtvoer anders galoppeert ze niet meer in het parcours.

Mijn warmbloed merrie is niet lui maar vaak niet echt lekker voorwaarts aan het begin van de training. Mijn instructrice heeft me geleerd dat het helpt om haar (uiteraard na het losstappen en een beetje draven) eens een paar rondjes zo hard mogelijk vooruit te laten galopperen (soms heb ik daar wel een zweepje bij nodig, dat houd ik meestal alleen ter aanmoediging vast dat is al genoeg). Daarna is ze opgewarmd, zet ze haar achterhand er veel beter onder, geeft ze gemakkelijk na EN HEEL BELANGRIJK hoef ik meer continu te drijven