Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bonita_Bon schreef:Spoortjes helpen nu NOG wel, ze is er niet aan gewend, maar als je echt sporen nodig hebt om haar voorwaarts te rijden is er iets in de basis niet correct... Nu helpen deze spoortjes nog, op een gegeven moment niet meer en heb je scherpere nodig enzovoort..
InekeH87 schreef:Ze is redelijk onrustig in haar mond en nek maar dat heeft er ook mee te maken dat we nog niet zo lang bezig zijn met het nageeflijk rijden en ik dat zelf erg moeilijk vind (daarom heb ik ook 1 tot 2 keer in de week les en rijd ik maar 1 keer zelfstandig meer voor de ontspanning en het plezier van ons allebei, dat is dan vaak ook buiten). Het nageeflijk rijden gaat al wel veer beter en ze wordt ook rustiger maar aan het einde van de les als we allebei moe zijn dan vindt ze het moeilijk haar hals stil te houden. Ik vind dat een jong paard (4 jaar en 8 maanden dus bijna 5) nog niet meer hoeft te werken als dat ze nu al doet. 1 keer in de week mag ze met de andere paarden zwemmen en rennen en lekker uitdollen.
De spoortjes doe ik dus alleen aan als ik les heb en niet als ik zelfstandig ga rijden.
InekeH87 schreef:Ze is redelijk onrustig in haar mond en nek maar dat heeft er ook mee te maken dat we nog niet zo lang bezig zijn met het nageeflijk rijden en ik dat zelf erg moeilijk vind (daarom heb ik ook 1 tot 2 keer in de week les en rijd ik maar 1 keer zelfstandig meer voor de ontspanning en het plezier van ons allebei, dat is dan vaak ook buiten). Het nageeflijk rijden gaat al wel veer beter en ze wordt ook rustiger maar aan het einde van de les als we allebei moe zijn dan vindt ze het moeilijk haar hals stil te houden. Ik vind dat een jong paard (4 jaar en 8 maanden dus bijna 5) nog niet meer hoeft te werken als dat ze nu al doet. 1 keer in de week mag ze met de andere paarden zwemmen en rennen en lekker uitdollen.
De spoortjes doe ik dus alleen aan als ik les heb en niet als ik zelfstandig ga rijden.
InekeH87 schreef:Ze wil wel nageeflijk lopen maar kruipt snel achter de teugel omdat dat makkelijker is. In combinatie met een erg langzaam tempo is het moeilijk om haar dan naar voren te rijden.
InekeH87 schreef:@superwoman: werken is voor mij een half uur tot maximaal 3 kwartier dressuuroefeningen met nageeflijk lopen etc. Dit doen we nu 2 keer in de week verder rij ik 1 keer in de week lekker vrij buiten of in de buitenbak samen met een ander paard wat crossen en klieren (paardenvoetbal, cowboyspelletjes etc.). In diezelfde buitenbak gaan ze op zondag een half uur uit hun dak dan mogen ze in de plas zwemmen en lekker springen crossen en spelen.
Liaan schreef:Ik wil ff zeggen dat een paard dat slecht aan het been is niet hetzelfde is als een lui paard! Een paard dat slecht aan het been is kan wel goed voorwaarts lopen uitzichzelf maar reageert niet goed op een drijvende hulp. Een paard dat lui is, is dit van nature deze zal nooit uit zichzelf een stap te hard lopen, maar kan wel goed aan het been zijn. Volgen jullie het nog?
Het kan natuurlijk ook een combi zijn. Die had ik. Mijn paard is inmiddels door heel consequent te rijden een stuk beter aan het been, maar lui zal hij altijd zijn.
Ik rij gewoon met sporen. De sporen gebruik ik alleen als het nodig is. Reageert hij niet op een drijvende hulp dan "jaag"ik hem naar voren en probeer ik het op nieuw. Tip dus zowel met sporen als zonder sporen goed consequent zijn. Been is naar voren!