4 jarige stijgert & bokt....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

4 jarige stijgert & bokt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:26

Ik rij op een 4 jarige ruin (is ovgerens dominant naar andere paarden gelukkig niet naar mensen) Ik rij hem nu 3 kwart jaar en tot nu toe ging alles redelijk goed. Maar de laatste maand gaat het helemaal niet meer. Opstappen gaat nog wel (oké hij loopt wel naar achter maar daar zijn we inmiddels hard mee aan het oefenen) Ik stap zoals gewoonlijk in en dan begint het gedonder. als hij vind dat het te lang duurt (het stappen) dan gaat hij van de hoefslag af (bij A waar de deur zit) en wil niet meer naar achter (hij is daar niet bang!!) en dan stuur ik hem er toch naar toe. dan wil hij gaan stilstaan en omhoog komen (in het begin was het nog niet zo hoog maar het word steeds hoger) dan geef ik eerst normaal been als hij daar niet op reageert schop ik hem naar voor. meestal reageert hij door ook niet op. Waardoor ik hem een flinke tik geeft zodat hij wel naar voren moet. Dan probeert hij het op de lange zijde nog een paar keer.
als ik gewoon tussendoor even wil halt houden (of als ik wil afstappen) loopt hij naar achter ik drijf hem dan gewoon aan (ik doe mijn handen naar voren en geef gewoon been. niet te ver naar achter Knipoog ) als hij daar niet op reageert geef ik hem een schop naar voren als hij daar niet op reageert geeft ik hem weer een tik. geeft hij een bok (een geen zachte ook). als ik dan weer halt hou (om er bijv. alsnog af te gaan) rent hij naar achter waarop ik hem dan weer naar voren drijf daarna schop daarna tik dan krijg ik als resultaat nog een hogere bok als daarvoor.
ik krijg gewoon les. Maar die staat er niet elke keer bij als ik aan het rijden ben. Ik zit nu echt met mijn handen in het haar. Ik heb dan nu wel een knie ontsteking waardoor ik even tijdelijk niet kan rijden (ik longeer hem wel.. met veel moeite) met het longeren gaat het veel beter (doe af en toe ook de pessoa er aan) dat vind hij allemaal niet erg.
Het zadel past en heeft geen gebreken.
Ook op de trailer gaan is een ramp. Ik doe het wel op de monty roberts "marnier". Met het laden stijgert hij ook (hij krouwt als waren in de lucht met zijn benen) waardoor het gevaarlijk word) Ik oefen ook met de trailer door hem alle tijd te geven om er op te gaan (maar bij hem is het geen angst) dan hem er op zetten klep dicht klein stukje rijden en weer terug.
wie kan mij helpen....
alsvast bedankt

nutella

Re: 4 jarige stijgert & bokt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:28

Dit paard is hardstikke jong. Geef 'm de tijd om zich te ontwikkelen. Ik zou gewoon ppnieuw beginnen en overal rustig de tijd voor nemen. En het vooral leuk maken.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:30

ik probeer het ook zo leuk mogelijk te maken (als hij bijv. zijn middendraf super gaat krijg hij een beloning of wat lekkers)
hij is inmiddels 4.5 jaar en we hebben alles heel erg rustig aan gedaan (we zijn nogsteeds lekker rustig met de basis bezig dus stap/draf/galop en nagefelijk)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:33

Zet hem in de bak vrij vlot wat aan het werk en vermijd eerst de achterkant van de bak. Gewoon rijden tot vlak voor het punt waar hij problemen maakt. Voorlopig rij je hem eerst daar.
Later ga je heel voorzichtig, beetje bij beetje weer naar achteren toe werken. Zorg dat hij zodanig hard aan het werk is dat hij zijn aandacht bij jou moet houden en het dus niet in zijn hoofd opkomt om kunsten uit te halen.

Het trailerprobleem kun je proberen op te lossen door de trailer in de weide te parkeren en hem voorlopig daar zijn brokken te geven. Steeds een stapje verder opbouwen.

Zijn zomaar suggesties, misschien werkt het voor jouw paard zelfs averechts, maar dat is natuurlijk paardafhankelijk.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:39

hee,
bedankt voor je tips. ik heb het alleen van voren rijden al geprobeert. maar dan gaat hij al steeds eerder afwenden om daar te lopen kl*ten. Het is niet zo zeer dat hij gelijk naar de uitgang rent maar als ik daar stap dan wil hij daar gaan stilstaan. ik rij hem zo ie zo in stap al flink voorwaarts (niet overhaast) en maak tempo wisselingen rij wat figuurtjes dus hou hem bezig maar steeds op dat punt gaat hij lopen klooien.
helaas is het niet mogelijk om in de wei de trailer te zetten aangezien hij niet de hele dag de wei op kan (ivm mannen appart buiten en de vrouwen appart buiten) en hij anders wel zorgt dat er niets van die trailer meer overblijft samen met het vriendje dat bij hem in de wei staat....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:02

En als je nou eens het omgekeerde doet? Laat hem stilstaan, op jouw initiatief (!), daar waar hij normaal ook problemen maakt. Laat hem net zo lang stilstaan totdat hij er geen zin meer in heeft en weg wilt lopen, dan laat je hem nog wat langer staan, tot hij het echt niet leuk meer vind.

Óf:

Als hij achteruit gaat, laat hem dan de hele ronde achteruit stappen (weer op jouw initiatief). Wedden dat hij er zó genoeg van heeft?

Mijn paard is ook zo dominant, alleen is het bij ons nooit zo ver gekomen als bij jullie, omdat ik bij het eerste miniscule signaal ingrijp, maar de potentie tot dit agressieve en gevaarlijke gedrag zit er bij hem ook zeker wel. Bij mijn paard helpt het erg goed om precies het tegenovergestelde te doen wat hij van je verwacht: in plaats van een voorwaartse hulp (hij wil, net als jou paard liever niet voorwaarts als iets te moeilijk of niet leuk is), stilstaan of achteruit, net zolang tot het niet leuk meer is.
Wat bij mijn paard dan ook super helpt (om hem gemotiveerd te houden), is het rijden van hoek naar hoek. Dan mag hij in elke hoek even stilstaan aan de lange teugel, dat vind hij super. en voordat ik het wet draaft en galopeert hij uit zichzelf naar de volgende hoek, na een tijdje kan ik een of meerdere hoeken overslaan zonder dat hij gaat staken. Werkt echt super (na 4 dagen had hij het helemaal door).

Ook met trailerladen: heb vooral veel geduld, wordt vooral niet boos! Als je boos en gefrustreerd doet tegen een paard als dit, wordt hij agressief. Ik ben laatst met mijn knolletje 2 uur bezig geweest met trailerladen. Het duurde 2 uur, niet omdat hij zich verzette, maar omdat het daarvoor niet zijn idee was om de trailer op te gaan (ik ga hem dus niet dwingen). Wat we veel hebben gedaan is vooral niet laden, maar om de trailer heen stappen. Achteruit dr naartoe stappen, zijwaarts er omheen stappen, dwars over de klep stappen, één voet op de klep zetten, halve cirkels om de trailer heen draven. Aan het eind liep hij er zó op, zonder dat ikzelf de trailer in liep.

Mijn paard en ik doen Parelli en ik moet zeggen dat zowel de dingen aan de hand als in het zadel een hoop verbeterd zijn en ik weet zeker dat ik veel ongelukken heb voorkomen met deze methode. Parelli heeft ook een hoop informatie en strategieën voor verschillende 'horsenalities' (elk paard is weer anders). En het heeft ons zeker goed geholpen en doet dat nog steeds.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:14

hmm misschien heeft hij ergens last van dus je kan hem even na laten kijken. je kan hem misschien ook soms even gewoon los in de bak zetten of logeren in de bak... veel succes!!

CSIjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:05

op zich komt dit vaak voor bij ruinen/hengsten die vrij jong zijn.
En het is evenzeer gemakkelijk af te leren. Hou je paard met een licht contact in de voorhand voorwaarts gericht. (handen boven schoft of verder vooruit en geen loshangende teugels). Bovendien neem je een dressuur zweep ter hande die zorgt dat de hangen ruim blijven en ook de achterhand actief.
Het enige wat je nu nog te doen staat is zorgen dat het paard voldoende afwisseling in zijn bewegingen krijgt, stap, draf, galop maar goed afwisselend. En daar waar je weet dat er problemen kunnen komen.. welja een gewaarschuwd man/vrouw is er 2 waard.

Let wel, niet beginngen storen in voorhand!!
grtz

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:21

LoveRoes @ ik had in de tekst al gezegt "Het zadel past en heeft geen gebreken." Ik heb hem al na laten kijken en longeren doe ik al.... Wil je de volgende keer het even beter lezen en niet zomaar ergens op reageren??
CSIjumper @ zoals ik in de tekst ook al zij... ik wissel veel af met verschillende oefeningen & gangen... Achterhand is actief genoeg daar ligt het echt niet aan. zo ie zo heb ik licht contact en heb altijd een zweep bij me zoals je kan lezen in de begin tekst....

Alicia2u @ super bedankt voor al je tips... Ik laat hem ook stil staan op mijn initiatief. Maar dan gaat hij juist achteruit lopen. ook al doe ik niets. ik kan hem lang laten stil staan maar dat doet hij juist niets.... Als ik hem bewust naar achter laat gaan (ik heb de vorige keer hem van A naar C naar achter laten lopen toen ik hem stil had gezet en hij van zelf ging)
toen ik bij C was heb ik hem omgedraait en weer terug achterwaarts laten gaan tot E... toen had ik het wel gehad. Hij rent echt naar achter en aangezien op sommige stukken de bak wat zwaarder ligt (op de plek waar wij altijd longeren) is de kans dat hij valt etc. erg groot...
Het stilzetten in de hoek vind ik niet echt een goede oplossing... Dan krijg ik er dat op den duur er niet meer uit...
Ik ga dat van het trailer laden zeker proberen.... zondag heb ik toch alle tijd...
maar alsnog super bedankt voor je reatie Lachen

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:30

hoi! heel goed dat je al uitgezocht hebt of het zadel e.d alles okee is,dat is inderdaad het eerste wat je moet nakijken.ik heb ook vaak jongere paarden gehad die dit soort dingen probeerden,maar hij is bezig de baas te worden over jou.als hij het al niet helemaal is inmiddels... mijn ervaring is,dat je dit niet met een omweg of zacht moet aanpakken.je moet het echt van hem winnen op een duidelijke rechtstreekse manier.als het niet jouw manier is om hem hard aan te pakken vraag dan bv een ervaren handige springruiter hem eens flink aan te pakken.want ik denk dat hij nu eens moet voelen wie de baas is.en dat gaat niet altijd even lief,kan best zijn dat hij een paar beste tikken moet hebben om weer te gaan beseffen dat de ruiter bepaalt en niet hij.en dat been geven lopen voor hem betekent ,en naar de deur rennen al helemaal verleden tijd is. succes er mee hoor,groetjes deess

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:31

Hoe reageert hij op je stem?

Wij hebben een redelijk dominante merrie staan en die "bewerk" het beste met m'n stem, uitbundig belonen bij iets goeds. Rennen en achteruit lopen negeer ik totaal, maar bij dreigen of bokken hoef ik maar heel kort m'n stem te verheffen en ze weet dat ze op moet houden. Dit ondersteun ik niet met een zweep o.i.d.

Ik weet niet in hoeverre je dit al doet, maar het zou kunnen werken Lachen

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:53

Ik rij veel met mijn stem.... als hij iets niet doet wat ik wil dat laat ik dat ook merken met mijn stem.. (stemverheffen en streng zijn) het negeren met achteruit lopen heeft geen zin omdat hij anders of heel lang achteruit blijft lopen of uiteindelijk tochweer omhoog komt.

deess : Bedankt voor de tip. hij is ook ingereden door een springruiter omdat het inrijden al niet ging (echt gemeen bokken) nu is het bokken ook wel gemeen maar wel een stuk minder als toen... Ik ben normaal niet zo heel hard met rijden maar als hij niet luisterd of hij begint zulke dingen te doen krijgt hij toch echt op zijn sodemieter.... wie niet luisteren wil moet maar voelen... nu wil ik hem met respect behandelen als hij ook respect voor mij heeft...en dat heeft dan niet...
Normaal vind ik bokken en stijgeren (als het maar niet te hoog is) niet zo heel erg maar nu merk ik aan me zelf dat ik begin te twijfelen en en onzeker word. Dat werkt ook niet goed in op zen... maar dit word wel erg hoog

bedankt voor julie reactie's Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:32

Het schiet me nu pas te binnen, maar heb je er al eens een fysio naar laten kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:34

Hij pubert, is normaal op zijn leeftijd. Pubers mag je best even aanpakken, puberende paarden ook. En zorg voor afwisseling, zodat hij zich niet verveelt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:43

fjordnina @ Niet door een fysio maar wel door een osteopaat. Hij vond ook niets.
suleilitha @ ik heb al gezegt dat ik voor veel afwisseling zorg... maar toch bedankt voor je reactie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:50

Geen dank, Nathalie. Het kan zijn dat dit paard zich gaat vervelen zodra hij een bepaald nieuw "iets" onder de knie heeft. Ik heb ook zo'n kwasi-intelligente kwiebus, zelfde leeftijd. Als hij een nieuwe oefening kent, gaat het een paar keer goed en je kunt er gif op innemen dat hij een volgende keer er een janboel van maakt, bokt, uitlokt en weet ik veel wat. Meestal betijt hij dan de volgende keer wel weer en vaak is hij na een lange buitenrit de eerstkomende keer daarna weer dood en de doodbraaf. Van puur ongeduld heeft hij ook de neiging om omhoog te komen. Goddank zie ik dat wel aankomen, bijrijdster trouwens ook en de enige remedie is gewoon een beste klets van achteren, of even de sporen erin. Ik ben wel eens raar aangekeken als ik hem na een "poging tot" drie keer in galop de hoefslag over liet vliegen maar mijn motto is dat alles wat vooruit kan, niet tegelijk de lucht in kan.
Verder moet hij gewoon aan het werk worden gehouden.
Hij is afgelopen zomer bij buitenwedstrijden twee keer de baan uitgesprongen, puur om te klieren.
Overigens is ie met opstappen en ook met trailerladen wel weer doodbraaf.

Is die van jou laat gecastreert, Nathalie?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:06

Ik zou evenhet rijden links laten liggen en even helemaal niet rijden , doe wat grondwerk en leer het paard dat hij je kan vertrouwen, is er al naar het gebit gekeken , hij is 4 jaar en misschien zit er iets te wisselen?
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl is een hele mooie manier om je jonge paard te beleren.
Het klinkt als soort van vluchtgedrag, bokken en steigeren doen ze niet voor niets, wees geduldig en doe alles met rust.
Zelf en ik ook met een jonkie bezig en die steigert ook makkelijke als ik even te veel vraag , dan ga ik een stap terug en kunnen we weer leuk samenwerken,

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:11

Zorg dat er voorlopig op de grond even een ervaren iemand bij is met een longeerzweep die hem kan helpen goed voorwaarts te houden.
Oppassen met dat steigeren hoor.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:46

Als het vervelend zijn met het stappen begint en hij is wel braaf met longeren (of redelijk braaf). Is het niet raar/erg om eerst even te longeren en er dan op te gaan. Mocht hij dan vervelend doen, is hij warm en kan je ook doorpakken.

Verder ben ik erg benieuwd wat je tijdens je rijden doet. Beschrijf eens de eerste 20 minuten!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 10:39

Arnyek @ ik loop eerst met hem gewoon aan de hand naar achter en weer terug. Dan soms een volte bij E of anders bij C of soms bij A. Daarna ga ik er op. (hij loopt dan wel naar achter maar na veel geduld blijf hij stilstaan) Daarna moet hij wachte tot dat ik het singaal geef om weg te stappen. Dan gaat het soms 1 ronde goed daarna gaat hij lopen klooien. Ik maak dan wel figuren en tempo wisselingen. Dan ga ik even de andere hand op en doe ik wat overgangen (kan ook iets anders zijn wat ik doe. het ligt er net aan hoe hij is (goed aan het been of traag etc) het wisseld echt per dag) Na ongeveer 10 minuten draaf ik aan. links om rechts om figuren tempo wisselingen (ligt er weer aan hoe hij die dag is)
ik draaf ongeveer ook 10 minuten. Daarna spring ik op een willekeurige plek galop aan (als ik het een paar keer op de zelfde plek doe dan doet dat op den duur uit zich zelf...) Daarna galoppeer ik op het zelfde tempo omdat hij dat juist moeilijk vind. af en toe rij ik hem veel vooruit de andere keer terug.
dan ga ik weer even stappen en begin in draf (in stap gaat dat niet) met wat stelling en buiging. beetje volte openen volte sluiten links en rechts om. Dan probeer ik een stukje wijken (als hij goed voorwaarts is en lekker aan het been etc.) dan doe ik dat.
Dan galoppeer ik nog eens aan links en rechts dan rij ik eens een volte of ik galoppeer eens gewoon over de hoefslag.
dan laat ik hem nog eventjes stappen. Dan draaf ik weer een en laat hem wat langer en lekker voorwaarts lopen (ontspanning) dan neem ik me teugels weer terug op maat en ga terug naar stap. In stap rij ik ook figuren en probeer ook eens een stukje wijken. (de laatste tijd doe ik dat niet meer door het vele verzet.)
dan laat ik hem uitstappen als ik dan wil halt houden begint het geren naar achter. soms probeer ik dan om hem al met zijn kont naar het hek toe halt te laten houden zodat hij niet veder kan... dan begint hij te stijgeren en om te draaien. uiteindelijk als ik dan stil sta ga ik dan weer af. Dat was het..

midgie @ zijn gebit is ook na gekeken en daar was niets mis mee (geen doppen los etc.)
Ik heb redelijk veel geduld maar op zulke moment moet ik het echt uit mijn tenen halen. Ik ben al bezig met hem met grondwerk. en ik weet als ik boos ben dat hij dat direct merkt en dat hij dan niets meer voor me wil doen (ik ben dan zijn vijand).

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:25

Als ik dit zo lees, zou ik het instappen desnoods aan de hand doen, zodat hij warm is. Daarna erop. Hij is dan wel warm, dus je kan wat makkelijker doorpakken zonder snel blessures op te lopen.
Dan gewoon gaan doen wat jij wilt, gaat hij achterwaarts/staken, tik op de schouder met de zweep (bijvoorbeeld rechts) en dan paard ook naar links sturen. Meeste paarden, bokken niet op zo'n tik, zijn meer "shocked". Dan zorgen dat hij aan je been is en nog een keer doen. En dat blijven herhalen, desnoods duurt het maar een keer anderhalf uur. Maar dan ook stoppen als hij braaf stapt en dan dus niet het wijken opzoeken. Het goed en braaf stappen is dan al voldoende! En dat dan uitbouwen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:35

ik reed een paard, ook van 4, een ruin die had bijna precies het zelfde. eerst ging alles nog goed, maar sinds een aantal maanden geleden alleen nog maar bokken, steigeren en niet willen werken. hij is groot en sterk, en daar maakt hij misbruik van. met longeren ging het ook niet meer, hij rukte zich gewoon los, en op een gegeven moment, had hij onderant zelfs de neigingen om naar je te bokken steigeren of zelfs aan te vallen. niks werkte meer bij hem, terwijl hij voor de kar super braaf was, en verder op stal enzo ook wel als hij zijn zin maar kreeg. het was echt niet leuk meer gewoon, hij had niks aan zn rug ofzo, want hij is en paard keer op de kliniek geweest en niks gevonden.

omdat er echt niks meer mee te beginnen was, hebben we hem toen maar verkocht. die stal heeft hem nu in tweespan gezet, en volgens mij vind hij dat wel heel erg leuk. die stal zegt ook op hun site (het is een handelsstal en verkoopt hem namelijk weer nu) dat hij heel braaf is onder het zadel, en braaf in de omgang enzo.. ik weet niet of dat ook echt zo is, maar ik denk dat het in sommige gevallen als er echt niks meer aan te doen is, voor het paard zelf beter is om bij iemand anders weer opnieuw te beginnen... ookal is het voor je zelf niet altijd leuk..

ik hoop voor je dat het niet nodig is, maar heel veel succes met je paardje verder!!
Bloos

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:50

Ik denk dat je dan nog meer geduld op moet brengen, een 4 jarige is in mijn ogen best nog een baby.
Als je boos word , dan ziet hij je niet meer als leider , hoe moet hij je dan nog vertrouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:52

Midgie, hoezo zien ze je dan niet meer als leider????? Dan heb ik toch al meer dan vijfentwintig jaar dikke fouten gemaakt Haha!
Je mag best even boos worden en dan gelijk gericht hard inkomen, paard heeft behoefte aan duidelijkheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:54

een 4 jarige die net onder het zadel is en dominant is naar andere paarden EN dit gedrag vertoond is net zo dominant naar mensen toe Lachen

dit is het type paard waar bij mij de bezem over gaat...........

en nou niet zeuren over tuig ed, want dat kan ik na 30 jaar echt wel inschatten, en niet zeuren over grondwerk, want dat is zo standaard