Ik vrees alleen dat er hier nog heel weinig echt rijtechnisch commentaar te geven is, omdat het paard nog zo groen is hahaha!
Enfin, meet mijn nieuwe aanwinst: Future.
Future is een driejarige merrie van Saros van het Gestelhof uit een Denvermerrie. Ze is niet in mijn eigendom, maar mij ter beschikking gesteld door de eigenaren omdat mijn eigen paard nog minstens tot half mei aan het stappen is en ik dus graag een tweede toppertje erbij wou.
Voor het verhaal zie: [VVDD] Vandaag is ze aangekomen! en voor foto's van de merrie los: [ITP] Future ITP
Niveau: Nog ver van het B af. Het paard is op een klein half jaar tijd een keer of tien verspreid onder het zadel geweest. Toen ik haar voor het eerst kwam rijden, had de eigenaar haar de dag ervoor van de wei gevist waar ze een maand of twee, drie alweer niks stond te doen en een keer gereden. Je kon er toen met je been aankomen en er zat een grof stuur op maar ze moest nog met losse teugel gereden worden. Daarna is ze naar mij verhuisd en heb ik haar eerst drie dagen aan de longe gehad, met losse bijzets om te wennen aan contact met de mond. Toen ik haar daarna ging rijden mocht ik al wat overgangen met haar rijden. De keer daarna begon ze zelf naar de hand te zoeken en kwam er een fijnere aanleuning. Daarop volgend ben ik aan het werk gegaan om haar voor een been opzij te kunnen krijgen zodat ik mijn voltes kon rijden en enigszins controle had als er ineens weer een bakkabouter zat, want Future vindt de binnenbak nog steeds vooral heel spannend. Deze foto's zijn van de zesde keer dat ik haar reed.
Punten waar we mee bezig zijn, ehm...
Future is een ontzettend braaf en werkwillig, maar soms vrij rillerig paard wat nog volop in ontwikkeling is en veel tijd nodig gaat hebben om blijf te weten met haar eigen lichaam. Stappen vindt ze erg moeilijk, draf is wat makkelijker, maar rechtsom is de balans nog heel moeilijk voor haar. Ze komt de 20 meter volte net door. Ze is nog erg wisselvallig in tempo, dus voor mij is de uitdaging groot om haar te kunnen blijven volgen met mijn zit en mijn hand probeer ik dan ook stil en laag vooraan het zadel te hebben zodat ze zelf kan zorgen dat ik haar niet stoor in de mond als ze ineens versnelt of een gekke kronkel maakt. Het gegeven dat ze nu haar bovenhalsspier gaat gebruiken, ook al is de neus nog achter de loodlijn, en dat de aanleuning in draf mooi stil is vind ik erg positief. Zoals jullie zien op de foto's pak ik veel binnenhoefslag en andere lijnen om geen bakwandklever te krijgen en haar meer op eigen benen te krijgen.
In de toekomst meer dressuurmatig moeten mijn beugels ten eerste twee gaten langer
Verder meer ontspanning, bovenlichaam rechterop en in constantere positie. Meer hoek in mijn elleboog zodat ik meer veer heb en mijn handen meer dragen. Voor me kijken. De merrie moet meer naar de loodlijn lopen, beter aan het been komen, sterker, rechter en meer in balans worden. Maar goed, wat verwacht je van zo'n jonkie. 
Ik ben toch supertrots op wat dit toch echt nog hele groene paard allemaal voor me probeert te doen, dus hier is: Future@work!
Wat stapfoto's. Zoals gezegd vindt ze stappen echt heel erg moeilijk onder de ruiter. In het begin moest ik om problemen te voorkomen zelfs al gelijk aandraven. Nu kan ze op het einde zelfs al stukjes naar het halsstrekken stappen dus er zit verbetering in. Op alledrie de foto's moet ze natuurlijk veel langer gaan worden in de bovenlijn en op eigen benen naar de hand toestappen ipv in de diepte steun te pakken. Maar dat is imo echt nog een probleem dat ze nauwelijks balans heeft, ik denk wel dat dat goed gaat komen.

Draven, wat ze wat makkelijker vindt dan stappen. De aanleuning is daar al vrij mooi stil en constant, maar omdat ze onze binnenbak erg spannend vindt, wil ze zich graag wat opdrukken. Zeker op die eerste foto, waar ze net afdraaft op plekjes in de bodem die donkerder zijn van het sproeien

Enge bakkabouters graven bij ons dus in de grond en Future schiet ineens naar links, terwijl ik probeer te volgen en haar weer terug naar de hoefslag probeer te zetten:

En dit soort momenten zijn er ook nog veel, geen idee wat ze dan probeert te doen, maar het zit beroerd:
, is het niet met deze dame dan is het met Wrangler, want eer die weer in orde is, is het eind 2009 of begin 2010 dus misschien ben jij dan al wel weer L2 met je jonge paard?
En als zij pas in 2010 gestart kan worden is dat ook prima voor mij, liever te lang wachten dan te vroeg beginnen met haar.
ik rij nu ook een 3 jarig paard en die doet dat ook best vaak