4 jarige lusitano hengst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MercuryDream

4 jarige lusitano hengst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 09:36

Voor de eerste keer op bokt! Mijn 4 jarige lusitano Felipe. Ik heb hem nu een jaar en hij was nogal 'slungelig' en in een vrij slechte conditie. Hij heeft dus eerst een paar maanden lekker kunnen bijkomen en daarna hebben we flink wat grondwerk enzo gedaan. Sinds september is Felipe dan toch echt zadelmak!
Hij is gelukkig erg braaf! We hebben nog geen niveau maar ik hoop deze winter rustig aan door te oefenen zodat we in het voorjaar L 1 kunnen gaan starten. We hebben iedere week les en werken vooral aan ontspanning, lengte houden in de hals en vooral ook zorgen dat hij niet te veel opkropt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier dus zo'n momentje dat het neusje er wat meer uit mag

Afbeelding
Galopje

Afbeelding

Binckydenice

Re: 4 jarige lusitano hengst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:55

Denk goed om de rust en zachtheid van de handen, voor de rest een prachtig dier hoor! Jullie komen er zeker wel!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:01

Ik vraag me dan toch af of je niet te veel vraagt. In nog geen jaar van groen naar de L1?
Werk ook goed aan je eigen houding: je voeten zitten op geen enkele foto zoals ze horen te zitten. Tenen naar binnen, je voet niet naar buiten drukken.
De laatste foto vind ik een beetje raar met name de hals- en hoofdhouding van Felipe lijkt heel scheef.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:03

Binckydenice schreef:
Denk goed om de rust en zachtheid van de handen, voor de rest een prachtig dier hoor! Jullie komen er zeker wel!

Dank je wel! Mijn handen zijn inderdaad een aandachtspunt waar al hard aan gewerkt word. Ik zal er aan blijven werken.
Laatst bijgewerkt door MercuryDream op 11-11-08 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:06

Tieneke schreef:
Ik vraag me dan toch af of je niet te veel vraagt. In nog geen jaar van groen naar de L1?
Werk ook goed aan je eigen houding: je voeten zitten op geen enkele foto zoals ze horen te zitten. Tenen naar binnen, je voet niet naar buiten drukken.
De laatste foto vind ik een beetje raar met name de hals- en hoofdhouding van Felipe lijkt heel scheef.

Helaas mag ik geen B meer starten, maar we hebben gaan haast hoor. Als we er niet klaar voor zijn wachten we gewoon...
Wat mijn houding betreft, ik ga er aan werken! Wat zijn foto's toch weer heerlijk confronterend!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:08

poeh, wat een ontzettend leuk dier! Ik denk dat je hier nog enorm veel plezier aan zult beleven!

Hoewel het natuurlijk allemaal moment opnames zijn, en jij het misschien ook wel doet, maar ik zal hem wat meer richting het vwnw rijden. Je ziet dat het dier zich in de hals af en toe wat oppropt en achter de l.l. gaat lopen, terwijl het de hand ook moet kunnen volgen!
Maar voor de rest; super!!

no_name64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:24

wat een beauty zeg!
ziet er netjes uit en zeker voor een 4 jarige!
jullie komen er nog wel!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:28

waarom mag je geen B starten als ik vragen mag?
het paard is toch nog harstikke groen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:28

Probeer inderdaad wat meer lengte in de hals te houden, hij rolt zich soms helemaal op. Hij is nog maar 4, dus eigenlijk nog een baby, die overigens wel braaf zijn lesje meedoet.

Leuk dier, wat is zijn afstamming en maat?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:30

Als je met meerdere paarden Z hebt gereden mag je geen B meer starten volgens mij... Dat zal hier ook wel zo zijn lique Knipoog

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:33

Wauw, wat een plaaatje zeg. Hij is al mooi wit zeg. Ja
Je rijd hem erg netjes! Idd opletten op het neusje eruit, en voor je blijven kijken (ik weet het, hij is knap!). Leuke combi, laat nog maar veel van jullie horen Pling .

Offtopic: Met een hengst mag je sowieso niet B starten Lachen .

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:01

Hij is idd mooi trouwens en ik zou ook gaan voor wat meer lente in de hals. Voor in de L1 is dat denk ik wel belangrijk, zit je in de M1/Z dan is het wat anders Knipoog

Ik had trouwens niet door dat het een hengst was Bloos prinslover
Laatst bijgewerkt door farahmunda op 11-11-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:25

Het is niet dat je de B niet meer mag starten, dat je daardoor de tijd niet moet nemen die een ander normaal neemt om de B door te komen om dan zo naar de L1 te gaan. En als ik dit paard zie, denk ik echt dat die de tijd nodig heeft.
Eigenlijk zie je op de foto's ook niet meer dan rechtdoor rijden en verschillende gangen.
Daarbij is mij altijd geleerd dat aan de teugel rijden nooit te snel mag komen. Dit vind ik wel vrij snel, sinds september...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:57

Wat een leuk dier!

Fijn dat hij het zo goed oppakt!
En wat je al aangeeft, gewoon rustig de tijd nemen, Lusitano´s zijn laat rijp en kunnen daardoor ook jaaaren mee! Knipoog

Verder geef je zelf ook je aandachtspuntjes al een beetje aan...
Voor het mooie zou je je hand iets meer moeten kunnen openen zodat hij wat meer ontspannen in de hals toont.
Maar ik weet zelf goed genoeg hoe moeilijk dat is met deze paarden...
Ik wens je in ieder geval heel veel succes en plezier toe met hem!

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:59

ElCid schreef:

Zijn vader is Lusitano hengst Oceano. Hij is vorig jaar oktober(als 3 1/2 jarige) gemeten op 1.65, maar ik heb zo'n vermoeden dat hij nu ietsjes groter is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:04

Tieneke schreef:
Daarbij is mij altijd geleerd dat aan de teugel rijden nooit te snel mag komen. Dit vind ik wel vrij snel, sinds september...

Wat een paard aanbied moet je ook niet weigeren. Ik heb zelf ook genoeg paarden gereden die vanaf het zadelmak maken al rond liepen en daar is ook niets mee mis.

Denk persoonlijk dat je hem makkelijker op lengte zal krijgen als het je lukt om de hals een tikkie te laten zakken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:09

Felipe schreef:
ElCid schreef:

Zijn vader is Lusitano hengst Oceano. Hij is vorig jaar oktober(als 3 1/2 jarige) gemeten op 1.65, maar ik heb zo'n vermoeden dat hij nu ietsjes groter is.

Dat is een mooie maat, weet je ook wie de fokker is van Oceano, er staan maar liefst 12 hengsten met die naam in het Lusitano Studbook. Er is nl. ook een Oceano die bij dezelfde fokker vandaan komt als onze hengst, dus ik ben benieuwd.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:33

Wat is hij al wit zeg (en ook zo schoon hihi)
Zoals eerder gezegd vind ook ik hem soms te opgekropt.
Ik zou proberen tijdens het rijden hem vaak korte stukjes te laten zakken en uit te schuiven. Hij vindt dit waarschijnlijk een makkelijke houding en zoals je zelf ook aangeeft moet eigenlijk z'n neus er wat meer uit.
Verder ben je nog maar net met hem bezig, dus kan je ook niet iets perfects verwachten.
Ben wel beniewd hoe hij het over een paar maanden doet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:28

Katja, maar dan moet je zelf blijven werken op het voorwaartse en basisfiguren, en of dat gebeurt is hier niet duidelijk, vind ik. Als je paard het aanbiedt, allemaal goed en wel, maar aan de teugel is geen doel op zich en het is aanvankelijk ook veel minder belangrijk dan de echte basis. En als ik deze foto's zie heb ik niet de indruk dat die basis er al is. Ik zie alleen maar rechte stukken en een scheve halshouding. Je krijgt van op deze foto's geen goed beeld van het huidige niveau.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:30

Ik zie op de foto's een fijn voorwaarts paard waarbij er volgens mij gewerkt wordt aan het rechtgericht zijn. Dat is je eerste basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:35

Poeh zeg, dat ziet er zeer smakelijk uit, en ik vind hem voor een Barok paard zeker niet opgekropt lopen. Netjes gereden, op één foto zit ie een beetje achter de loodlijn maar ik zie dat als een momentopname.
En tuurlijk moet je je paard nageeflijk rijden, maar zo te zien biedt deze het gewoon aan en makkelijker kan het niet.
Tineke, ik zie niet veel verkeerds aan de voeten van de ruiter, dit valt nog lang niet onder de categorie kapstokken en verder denk ik dat dit paard over een tijdje best uit de voeten kan in de L1.
Mijn eigen is vier en loopt L2 en dat gaat ook supergoed.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:43

Suleilitha, vooral op de galopfoto vind ik het toch duidelijk. En je kan er beter aan werken als het nog niet onder die categorie valt, dan is het nog gemakkelijker op te lossen, niet? Ik zie niet wat er mis aan is om de TS daar op te wijzen, voor het wel kapstokken worden. Is alleen maar goed voor haar. En nageeflijk rijden, idd, maar ook voorkomen dat je paard te diep gaat lopen.
Katja, ok, klopt, maar persoonlijk vind ik 4 jaar en pas zadelmak gewoon te vroeg om als doel de L1 in het voorjaar te hebben. De TS zegt later dat ze het op dat moment gewoon bekijkt en dat vind ik goed. Maar toch zou ik er nooit zelf voor kiezen.
Kan zijn dat jullie daar anders over denken, maar ik heb gewoon mijn mening Lachen Niks mis mee.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 18:15

Katja schreef:
Ik zie op de foto's een fijn voorwaarts paard waarbij er volgens mij gewerkt wordt aan het rechtgericht zijn. Dat is je eerste basis.

Dank je wel!!
Met Felipe doen we echt puur het basiswerk op dit moment. Dus hij moet netjes op eigen benen lopen. Goed aan het been,mooi rechtgericht. Dat 'aan de teugel' biedt hij zelf aan, en dat is prima. Soms gaat hij iets te diep, soms ook iets te veel de neus er uit. Het is nog niet constant maar dat gaat nou eenmaal niet in een paar maanden.
Ik ben met Tieneke eens dat de foto's wellicht niet een duidelijk beeld geven maar ik rij oa ook veel op de binnenhoefslag zodat we niet stiekem 'steun' aan de bakrand hebben. Daarnaast rijden we grote figuren. Grote voltes, grote 8-en en dergelijke.
Er is vast vanalles op aan te merken (en dat mag ook!) maar we hebben er veel plezier in! En met hard oefenen en lessen komt de rest wel goed hoop ik

Leuk dat jullie zo meedenken!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:21

Je kan best wel op een jaartje van groen naar L1 niveau gaan. Zo overdreven zwaar zijn die proeven ook weer niet. Zolang het paard graag blijft werken en de TS er samen met hem plezier in heeft, is het goed. Zij zal wel aanvoelen wanneer het te veel wordt en zoals ze reeds gezegd heeft, hoeft het voor haar niet per sé, ze heeft dus wel geduld om te wachten moest het paard dit nodig hebben.

Je bent goed bezig hoor. Ga vooral zo door, jullie komen er echt wel!

Je houding op zich is best wel in orde. Kapstokvoeten zou ik nu ook niet meteen zeggen. Je paard mag nog wat langer in de hals worden en misschien wat dieper, maar daar ben je mee bezig en met zo'n barok type is dat natuurlijk ook niet zo makkelijk. Veel succes ermee!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:54

Ik heb ook nooit gezegd dat het kapstokvoeten zijn Knipoog