Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Illusjuhh schreef:Nu wil ik hem graag de one rein stop aanleren, maar ben niet bekend met het aanleren van western oefeningen.
MSQuincyTE schreef:Neem les zo ik zeggen, niet zelf gaan lopen prutsen
Lara_Silver schreef:@XoNo: dit zie je fout,
Rob_H schreef:Lara_Silver schreef:@XoNo: dit zie je fout,
Nee hoor Xono ziet het helemaal goed.
Het is een kunstmatig reflex, het is er niet van nature bij een paard. Zij denkt dat het het omtrekken van een paard is, maar dat is het dus verreweg niet.
Nee idd omtrekken hoef je helemaal niet aan te leren, is gevaarlijk en ontspringt uit de kracht van de ruiter. De ors is wat anders. Die ga ik hier niet nog een keer uitleggen dat moet je maar even mijn vorige berichten lezen.
DubbelDun schreef:Ik vraag me af waar een paard de voorkeur aangeeft in een noodsituatie; een aangeleerde reflex of zijn natuurlijke reflex??
Ik denk het laatste.
troi schreef:Ik vermoed dat het 1 van de dingen is die men erg interessant vindt en voor de zekerheid oefent, maar op het moment supreme niet durft.. Tja
Nu moet ik zeggen dat mijn pony als hij wegstuift ook weer heel snel weer onder controle is, gewoon op mijn reflex en dat is meteen de teugel helemaal aannemen en hem blokkeren van voren. Ben daarom ook blij dat hij dan niet van angst verder rent, slecht reflex dus. (druk in de mond maakt het namelijk vaak erger) XoNo schreef:One rein stop is een soort van noodrem, dat hoef je je paard toch niet aan te leren??
het is op zich vrij eenvoudig aangeleerd.
) en hoef ik bijna niets te doen met m'n teugels.
. spatter schreef:het lijkt een beetje op de stop die ik toepaste bij mijn 3/4 arabiertje als ze er weer eens tussen uit peerde in het bos
ik vergelijk het altijd met een stop van een lange afstandschaatser
die springt om en plant zijn schaatsen(noren) gehoekt in het ijs en staat direct stil
dat deed ik dus ook
op het moment dat het paard in het zweefmoment zat van de galop trok ik haar om met mijn teugel en dreef ik haar met mijn (buiten) been om
zo landde ze in één keer dwars op het pad en stond ze gelijk stil
de hals moest in mijn geval juist niet inbuigen, de kunst was het paard zo recht mogelijk te houden en alleen maar 90° om te zetten
Dat is gewoon omtrekken, iets wat je ors juist niet is. spatter schreef:het lijkt een beetje op de stop die ik toepaste bij mijn 3/4 arabiertje als ze er weer eens tussen uit peerde in het bos
ik vergelijk het altijd met een stop van een lange afstandschaatser
die springt om en plant zijn schaatsen(noren) gehoekt in het ijs en staat direct stil
dat deed ik dus ook
op het moment dat het paard in het zweefmoment zat van de galop trok ik haar om met mijn teugel en dreef ik haar met mijn (buiten) been om
zo landde ze in één keer dwars op het pad en stond ze gelijk stil
de hals moest in mijn geval juist niet inbuigen, de kunst was het paard zo recht mogelijk te houden en alleen maar 90° om te zetten