Paard loopt te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:09

Hallo,

Ik ga binnenkort op een friese ruin rijden en die heeft de neiging op te diep te gaan lopen. Ik ga les met hem nemen(privéles), dus dat is het probleem niet.

Als hij bij mij te diep loopt, dan doe ik me handen hoger en meer naar voren en dan loopt hij wel weer netjes, maar dit doe ik dan overdreven, want als ik het klein hou heeft het geen reactie. Als ik m aandrijf een stukje dan komt hij in 1 keer omhoog en lootp dan weer braaf aan de teugel. Wie heeft dit probleem ook bij zijn fries en hoe hebben jullie het opgelost? Ik train m dan ook met pessoa aan de longe, zodat zijn achterhand er goed onderkomt en zodat hij ook netjes gaat lopen en neit zo opkropt.

alvast bedankt!

Groetjes susanne

superwoman

Re: Paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:13

Te diep of opgekrobt?
Als het opgekobt is, zou je het beste kunnen werken met lang en laag. Het kost gewoon tijd.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:26

superwoman schreef:
Te diep of opgekrobt?
Als het opgekobt is, zou je het beste kunnen werken met lang en laag. Het kost gewoon tijd.

nou hij loopt niet opgekropt hij loopt gewoon etjes aan de teugel, maar dan gaat hij in 1 keer omlaag emt zijn hoofd en blijft hij diep lopen en gaat hij hangen. Ik heb m gisteren lang en laag gereden in stap en draf, galop doe ik nog neit omdat hij dan stuurloos is, daar ga ik aan werken in de les. Hij loopt fijn

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:30

veel overgangen gaan rijden,kan mischien ook goed helpen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:34

om de 3(?) passen van been wissellen, dan moet hij op zijn evenwicht gaan letten, en dan kan hij niet meer zo laag lopen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:52

om de 3 passen van been wisselen? dat snap ik niet

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:08

Ik zou zeker niet mijn handen hoger doen en zo dus als het ware je paard optillen. Je zegt dat je privé les gaat rijden ik zou dan vragen hoe je het op moet lossen je kan nu wel van alles gaan uitproberen maar straks leer je als het goed is om het op de juiste manier te doen. Het is wel wel belangrijk om je paard goed voorwaarts te rijden en dan niet harder maar met meer impuls. En er goed om denken om je binnen hand niet te strak te houden.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:36

Ik denk dat Black_white met om de 3 passen verwisselen van been bedoelt dat je in draf na 3 passen elke keer 1 pas blijft doorzitten zodat je op het andere been lichtrijdt. Je weet toch dat je altijd op het buitenvoorbeen moet letten als je lichtrijdt? Gaat dit been naar voren dan kom jij omhoog. Maar als je nu een keer 1 pas doorzit dan kom je omhoog wanneer het binnenvoorbeen naar voren gaat. Hierdoor moet het paard zijn evenwicht zoeken en loopt hij niet zo diep.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:49

Ik zou eigenlijk blij zijn in je plaats, eerst lang en laag rijden en dan pas oprichten, das eigenlijk de volgorde.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:28

Suusje92 schreef:
superwoman schreef:
Te diep of opgekrobt?

nou hij loopt niet opgekropt hij loopt gewoon etjes aan de teugel, maar dan gaat hij in 1 keer omlaag emt zijn hoofd en blijft hij diep lopen en gaat hij hangen. Ik heb m gisteren lang en laag gereden in stap en draf, galop doe ik nog neit omdat hij dan stuurloos is, daar ga ik aan werken in de les. Hij loopt fijn

volgens mij heeft hij dan gewoon geen kracht meer en moeite met z'n balans.
Zorg altijd voor voldoende lengte in de hals, wat je voornamelijk traint met lang en laag en verder gewoon niet teveel vragen, want het heeft tijd nodig.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:49

is hij echt helemaal inelkaar gekrompen of hangt hij erg aa je hand?? probeer maar eens hem eens heel voorwaards te drijven en niet te veel met de hand en geen hulpteugels (maar dat heb je ook niet) veel succes!!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:12

ben je gestopt met Tjeerd?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:02

blokje schreef:
ben je gestopt met Tjeerd?

nee, nog niet, maar ben eht wle van plan deze fries doe ik er nu bij, maar ik ga denkw el stoppen met tjeerd als het met deze fries goed gaat die fries is veel dichterbij en tjeerd is een uur fietsen! Annette een meijse wat m eerst poetste rijd m nu ook en zij zegt dat tjeerd gebruikt gaat worden in de manegelessen bij de camping?, maar tja ik stop er wle mee als het goed gata emt de fries Lachen

Maar nu weer ff ontopic Knipoog

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:27

niet terug gaan trekken maar veel been dan komt ie vanzelf hoger, ik heb het al eens ervaren met me paard

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:35

als ie gaat hangen, moet je je veel overgangen gaan maken en schijnovergangen. je mag best je handen ietsje hoger houden maar niet te veel :p. wat soms ook werkt is op moment dat je been geeft een overdreven ophouding op je buitenteugel maken, beetje van ej jong loslaten. maar wel weer gelijk los niet vast blijven houden.
succes

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:51

het enige wat ik kan zeggen is heel erg veel overgangen rijden.. en niet alleen stap draf maar ook schakelen en niet alleen de lange zijdes ook voltens in de hoeken.

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:07

Wat ik leer van mijn instructeur, mijn fries heeft ook de neiging te diep te lopen, is mijn handen vooral niet hoog doen maar wat meer druk vragen en goed voorwaarts rijden. Dan komt hij omhoog. Als je je handen hoog doet, wat ikzelf ook als reflex doe is niet goed want daarmee gaat hij in je handen hangen.
Succes!

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:11

als die te diep loopt is heel risico vol mijn pony heeft daardoor zijn voorbenen te veel belast wat mij is geleerd is zuiver rijden en spelen met je hand en als die dan toch diep gat lopen been er aan enblijven knijpen in je teugels.

heel veel succses maar laat hem niet te lang zo lopen!!!!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:21

Been geven en vooral los laten aan de voorkant! Hoe meer jij zelf met je handen werkt, des te meer jij het paard de kans geeft op je hand te gaan hangen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:36

frysogeen schreef:
Wat ik leer van mijn instructeur, mijn fries heeft ook de neiging te diep te lopen, is mijn handen vooral niet hoog doen maar wat meer druk vragen en goed voorwaarts rijden. Dan komt hij omhoog. Als je je handen hoog doet, wat ikzelf ook als reflex doe is niet goed want daarmee gaat hij in je handen hangen.
Succes!

Ik ga morgen weer op m rijden en zal dit een sproberen ik dnek dat het wqel merkt want ook doordat hij in 1 keer druk voelt zla hij een beetje schrikken van heaj hoofd omhoog enzovoort Lachen

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:49

steeds beengeven & dan niet vragen, belonen als hy iets hoger loopt!!! Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:53

Ik heb vandaag dus gereden en hij liep weer diep, ik gaf m been, maar hij geeft geen kick bij been ik moet m eerst leren respect voor me been te hebben en dan lukt 't pas denk ik Ik heb m nu een harde(neit overdreven hard) schop gegeven toen luisterde hij pas, maar ik wil zo ontsichtbaar mogelijek hulpen geven Lachen

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:58

Onzichtbaar hulp geven maakt geen drol uit. Je moet consequent zijn met je been (en evt. hulpmiddelen).

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 06:28

hulpmiddelen is wle een optie, maar bij hem ga ik geen sporen gebruiken, heb gister wel zweepje erbij gepakt, maar die houd ik voortaan achterwege deed er niks mee en hij schoot weg vanwege die zweep dus daarvan gaat hij alleen racen.

Sarike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:55

Ik heb hetzelfde "probleem" met mijn verzorgfries gehad. Er rijdt 1x per week een meid op die het heerlijk vind om wat te stappen en zo nu en dan een sukkeldrafje te doen Knipoog (sukkeldrafje komt tot stand na 20x aansporen (miss wat overdreven maar het gaat niet van harte :p)) Ik rij, naast die meid, het paard nog 2 keer in de week. Allerlei leer/train-puntjes kwamen naar boven toen ik er een aantal keren op had gereden; Ze was niet goed voor het been, en had ook veel de neiging om te laag te lopen, zodat ik totaal geen druk meer voelde in mijn handen, en weinig meer te zeggen had. Bij mij heeft het gewerkt om, zoals ook al veel is benoemd, veel overgangen te rijden. Doordat ze niet goed voor het been was, heb ik haar consequent aangepakt. dwz elke keer als ik been gaf, en ze na 2x niet of nauwelijks reageerde, gaf ik direct een tik met de zweep achter mijn kuit. Door dit even door te zetten, had ik de zweep op t laatst niet meer nodig. Het te laag lopen los ik tijdens het rijden op door haar goed voorwaarts te houden en allert. (dit maak je het paard door overgangen te rijden, vlot achter elkaar) Als ik tijdens het rijden merk dat ze weer wat gaat hangen/te overdreven laag gaat lopen, geef ik haar meer been, zodat ze iets omhoog komt met haar hoofd en dan weer mooi nageeflijk loopt. Het kost tijd, maar als je consequent bent dan komt het goed!!
Succes!!