Hoe leer ik mijn pony het bokken af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Hoe leer ik mijn pony het bokken af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:55

hoi hoi..

nou de vraag staat dus al in de titel.
Mijn (grote) shetlander bokte eerst altijd als ik aansprong in de galop..
dan gaf ik hem een extra trap in zn buik en dan was het goed,
maar momenteel kan ik niet meer met hem galopperen.
Ze bokt aan een stuk door en ik word er echt gek van.
Ze heeft vorige week al haar staartriem gesloopt en mij er bijna afgegooid.
Ik wil haar dit graag afleren, maar wat is nou de juiste methode om haar dit af te leren??
Graag tips??

xxx

maggie

Re: Hoe leer ik mijn pony het bokken af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:59

Hoi,

Wat je kan doen is hem gelijk op een volte zetten zodat er afleiding is.
Op het moment dat hij gaat bokken afwenden.

Verder zullen er nog wel andere tips komen.
Succes!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:05

hmm dat is idd een idee..
nog meer tips??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:07

Hoe lang ben je? Wellicht ben je te groot voor de pony en zit je in de weg en probeert ze je er daarom vanaf te werken.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:10

Shetlander... Hoe groot ben jij dan? Ik denk dat ze aangeeft dat je misschien wel iets te groot bent...
Doet ze het alleen onder de galop?
Misschien kunnen het ook medische redenen zijn, heb je daar al naar gekeken?
Ik zou haar er gewoon doorheen rijden en aanpakken, als dat er niet is, je paard mag niet bokken! De tip van Maggie is ook wel goed.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:11

is je zadel niet te lang voor de korte rug van je shet? als ik een verkeerd zadel heb, bokt mijn paard ook behoorlijk Knipoog

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:19

ik ben 1,70 m, redelijk groot dus.. het scheeld dat ik zo licht ben, maar miss dat ik idd iets te groot ben. We hebben haar gekocht, zodat kinderen die bij ons te gast zijn in het appartement rondjes erop kunnen rijden, want dat vinden ze geweldig, maar nu zijn er geen mensen dus moet ik er zelf op rijden om haar een beje in beweging te houden.

Het probleem is.. dat als ze bokt.. ik moeite moet doen om erop te blijven zitten omdat ze heel hoog bokt en dan kan ik haar op dat moment moeilijk corrigeren.
Toch zal ik het proberen en als dat niet werkt zal ik haar miss even kunnen laten nakijken.
Zijn er nog meer tips om haar te corrigeren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:21

Jij bent 1.70 Blond
Dan vind ik het geen wonder dat de pony bokt. Met die lengte ben je zelfs al te groot voor een C-pony!!
Ik denk niet dat jij de pony het bokken afleert, je zou er gewoon niet meer op moeten rijden.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:25

1,70... Sorry, ik haal misschien net de 1.62, en moet een C pony rijden voor de manege, om te kijken of die geschikt is, en dat past nog net...
Ik denk dat dit de reden is, dat je gewoonweg veel te groot bent... Bloos
Je kan nog genoeg andere dingen doen om je pony in conditie te houden. Lange lijnen, vrijspringen, longeren, wandelen...

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:25

waarom zou je MOETEN rijden als er geen mensen zijn? Je kan toch ook wandelen, fietsen of aan de lange teugel. Voor de kar...

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:27

hmm oke,,
longeren werkt helaas niet.. dat heb ik al wel eens geprobeerd.. ze doet dan vanalles behalve wat ze moet doen.
misschien is het een idee om me eens te verdiepen in het mennen, want ik wil zowiezo nog leren mennen, miss zou ik dat met haar kunnen gaan doen.
ook in de andere opties zou ik mijn eens kunnen verdiepen.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:28

Als ik de foto's op je website bekijk is het dan die shet op die foto's? Want die ziet er inderdaad wel behoorlijk klein uit. Maar fietsen en wandelen kan inderdaad heel goed met een shetlander hoor!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:30

Zijn rug zal het ws niet langer volhouden met iemand van 170 erop plus nog een zadel
daarnaast vraag ik me af of het zadel wel past...
een staartriem aan de zadel is ook niet echt prettig voor de shet
Shetlanders zijn voor kinderen of kleine personen vind ik persoonlijk !

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:31

ik rij ook niet meer op mijn vz shet ik ben ook 1.70, ik vind dat ook echt te groot!
dan kan je er ook iemand anders voor zoeken die hem dan kan rijden? hbe ik ook gedaan.
Laatst bijgewerkt door fleur_jewel op 07-11-08 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:32

fietsen met mijn shetje lijkt me geen strak plan want die trekt me zeker weten van de fiets af:P dan word het toch echt wandelen..
Het zadel schuift anders naar voren in de galop, we hebben het zadel overgenomen van de vorige eigenaar.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:37

ik snap je probleem wel een beetje, zijn er geen kinderen in de buurt die er 1/2x in de week op kunnen rijden? ik ben zelf nog geen 1.60 en rij al niet meer op m'n verzorg kruising shetlander van 1.10. het gaat dus echt niet passen. maar er zijn nog veel andere leuke dingen om te doen met een shetlander. Wandelen lijkt me ook heel leuk in het mooie oosterijk! Knipoog

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:38

ja,, maar ik ga even rondkijken of ik hier ergens het mennen kan leren en hoe veel dat allemaal gaat kosten, want dat wil ik zowiezo nog leren aangezien we hier ook nog een oude koets hebben staan, maar die moet nog opgeknapt worden en is ook alleen geschikt voor paarden. Heeft iemand toevallig enig idee wat zo'n menwagentje voor een shetlandertje ongeveer kost? en hoe lang je er over doet om dat mennen te leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:01

De tijd die je er voor uit moet trekken om te leren mennen hangt van veel factoren af. Iemand die behoorlijk veel paardengevoel heeft en ook goed kan rijden zal het veel sneller onder de knie hebben dan een matige of onervaren leerling. Hou er rekening mee dat je niet alleen zelf onderricht moet hebben maar ook je pony moet worden beleerd in het tuig.
Wat een karretje kost kan ik je helaas niet vertellen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 21:57

ik weet dat die het ook allemaal moet leren.. ik zal eens op internet gaan zoeken of ik dat hier ergens in de buurt kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:30

In nederland weet ik dat je voor ong 250 euro een karretje met tuig kunt kopen (kijk ook bij de advertenties hier op bokt).
Is je pony al eerder voor de kar geweest. Want als jullie het beiden moeten leren is het een beetje riskant om het op eigen houtje te doen. Begin eerst eens met lange lijnen en dan erachter lopen. Kijk even hoe hij dit oppakt. Als hij hiermee braaf is, kun je ervoor kiezen om iets achter hem te hangen met een beetje gewicht (bijvoorbeeld een autoband).
De hulpen zijn vergelijkbaar met longeren, al kun je hem met de lijnen wat aansporen.

Maar nogmaals, ga niet op eigen houtje zomaar wat doen, om ongelukken te voorkomen.
Succes!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:31

Negeren en dan een flinke tik geven en goed laten doorlopen.
hem bezich houden.
En doet ie het weer een keer hard NEE roepen.

Veel succes Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:33

hahah, ik moest wel even grinniken om je titel..
maar ik denk niet dat iemand je ook maar kan helpen als je al begint met het trappen van je pony, daar bereik je dus helemaal geen ene niks mee Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:45

Ik denk ook dat 170 erg groot is voor een shet en zo te lezen heb je zelf heel vel te leren, een schop in de buik geven als hij bokt is al heel erg fout, kun je niet gewoon les krijgen op een grotere pony en de shet gewoon shet laten en als je er iets mee wil ga dan grondwerk doen, dan kun je uiteindelijk wel met hem naast de fiets , vertrouwen geven en krijgen is erg belangrijk ook bij een shet,

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:52

Ik heb je topic even door gelezen en denk dat je even een stapje terug moet doen. Met je 1.70 zou ik echt niet meer op een shetlander gaan zitten ik kan me ook voorstellen dat dat de rede is waarom hij bokt. Allereerst zou ik met deze pony gaan werken aan het vertrouwen door middel van wat grondwerk. Als daardoor wat wederzijds vertrouwen is opgebouwd zou ik gaan longeren en ook met de pony gaan fietsen. Op deze manieren kun je de pony echt wel genoeg beweging geven. Ik heb wel gelezen dan deze dingen allemaal niet lukken maar toch zou ik daar eerst aan gaan werken voordat je de pony voor de kar zet. Dit vind ik zelf eigenlijk een levensgevaarlijke onderneming als je zoiets simpels als longeren al niet voor elkaar kan krijgen met de pony.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:58

ik hoor hier iedereen klagen over de staartrim maar mijn shet wordt ook gereden met staartriem alleen omdat deze goed zit heeft zij nergens last van..

verder adviseer ik jou om dr niet meer op te stappen..
maar lekker aan de lange lijnen te gaan werken..

enne longeren kan je net al rijden geoon aanleren Knipoog
tis een kwestie van tijd het is echt niet zo dat ze dat met een paar keer door hebben Lachen mijn shet is 9 en die leerd nog steeds Lachen