pony reageert niet op been, wat nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lijntjuhhh

pony reageert niet op been, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:31

Ik rijd sinds een jaar op een fjord. Voor dat ik daar kwam was hij lang niet meer bereden, het enige wat hij nog deed was afentoe een buitenritje, gewoon weg omdat hij geen berijder had en de eigenaar geen tijd voor hem had.
Aan het begin heb ik een aantal communicatie probleempjes met hem gehad maar die zijn nu (bijna) allemaal verholpen.
Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat hij niet reageert op mijn been. hij is wel gewoon op het juiste tempo te rijden maar hij valt de hele tijd naar binnen toe. ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Zo rijd ik veel overgangen, probeer hem bezig te houden en houd ik afwisseling in het rijden door veel figuren te rijden, maar ook door afentoe een sprongetje te maken of een buitenrit te maken.
Het is wel minder geworden als eerst, maar hij blijft wegvallen... Wie heeft er tips??

Boschher1987

Re: pony reageert niet op been, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:00

Zoveel mogelijk overgangen rijden en heel consequent een tik geven als hij niet op je been reageert, je zal zien dat hij dan goed aan je beenhulpen wordt.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:43

Ik heb ook een paardje gekocht en die reageerde ook nauwelijks op mijn been en dat kwam waarschijnlijk omdat hij altijd met sporen bereden werd.. Ik heb het zelf niet zo op sporen, maar bij hem had ik het wel nodig dus heb ik de kortste stompe spoortjes genomen en het rijden gaat nu super. Ik rijd ook met zweep maar die hoef ik bijna nooit te gebruiken.. Het gaat er alleen om dat hij weet dat ik er een in mijn handen heb .. dat is al genoeg voor hem..
Maarja misschien moet je eens proberen met sporen te rijden..
kijk eerst even of je van iemand sporen kan lenen, want niet elk paard houd van sporen en daar kunnen ze dus ook erg onrustig van worden. Als het wel werkt, kan je ze zelf ook halen.
succes!!

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:54

als je been geeft en hij niet reageert dan geef je de keer daarna tegelijkj met je beenhulp een tik met de zweep. in paardentaal: wil je ff doorlopen? (beenhulp) en nu doorlopen! (beenhulp + tik zweep). je meot het een beetje vergelijken met de dieren in het wild: in het wild duwen de paarden tegen elkaars buik om elkaar aan te sporen (ons beenhulp) en als ze dan niet reageren dan bijten ze het paard (ons zweepje)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:57

me_myself_i
goh ik wist helemaal niet dat paarden elkaar aan spoorden in het wild.. wel grappig om te weten

lida_wouters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:58

veel overgangen zoals je nu al doet, en consequent zijn.
Hij mnoet reageren op je been, 2 keer been en dan een tik als die niet reageert.
Blijf wel elke keer hetzelfde doen, dus niet reageren is een tik.

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 10:01

Bedankt allemaal voor jullie tips. Vooral consequent zijn dus..

@me_myself_i ik wist helemaal niet dat paarden in het wild elkaar zo aansporen
@xxmyrtheexx ik zal sporen eens overleggen met de eigenaar, heb die er nog nooit overgehoord dat hij ooit met sporen is gereden(en hij staat daar toch alweer zo'n 8 jaar..) maar zal het toch eens vragen

Ik ga vanmiddag weer rijden en ga ik eens proberen super consequent te zijn

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:41

probeer het is met een tik 8ter je kuit te geven en anders kanje met een klein sportje beginnen en als die daar goe dop reageert kan ej dat weer afbouwen ( ben er zelf tegen maar bij mijn paardje heeft het geholpen)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:53

herbosch1987 schreef:
Zoveel mogelijk overgangen rijden en heel consequent een tik geven als hij niet op je been reageert, je zal zien dat hij dan goed aan je beenhulpen wordt.

Precies. En niet steeds blijven drijven, daarvan maak je je pony alleen trager. Drijven = reactie. Steeds blijven pompen heeft geen zin. Veel schijnovergangen rijden helpt ook.

irisjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:40

idd, als je steeds blijft been geven, word je pony juist niet voorwaardser. van drijven moet hij een reactie geven, zo niet? gelijk een tik op zijn kont! als hij niet aan je binnen of buitenbeen is kan je een tikje achter je voet geven, je kan ook is een licht spoortje proberen, maar dat is natuurlijk niet DE oplossing. veel succes ermee! Knipoog

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:14

Ik heb zaterdag gereden en met eigenaar overlegt over een spoortje. Die vond het het proberen waard, vandaag voor het eerst met spoortjes gereden(zo klein mogelijk) en het ging wonderbaarlijk goed Lachen het was nog steeds niet perfect maar 10x beter als zonder. Heel erg bedankt voor deze tip Haha!

mochten er mensen zijn die denken dat ik nu de hele tijd zit te prikken dat is NIET zo, ik hou mijn benen zo stil mogelijk en mocht hij een keertje niet reageren geef ik hem als nog een tikje met mijn zweep en blijf ik niet porren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:18

lijntjuhhh schreef:
Ik heb zaterdag gereden en met eigenaar overlegt over een spoortje. Die vond het het proberen waard, vandaag voor het eerst met spoortjes gereden(zo klein mogelijk) en het ging wonderbaarlijk goed Lachen het was nog steeds niet perfect maar 10x beter als zonder. Heel erg bedankt voor deze tip Haha!

mochten er mensen zijn die denken dat ik nu de hele tijd zit te prikken dat is NIET zo, ik hou mijn benen zo stil mogelijk en mocht hij een keertje niet reageren geef ik hem als nog een tikje met mijn zweep en blijf ik niet porren.

Zonde dat je direct naar de hulpmiddelen grijpt.
Een spoortje is om je hulpen te verfijnen, klaar.
Als je dit niet gewoon zo kunt oplossen, reageert hij over een poosje ook niet meer op dat spoortje.

Wat je beter kunt doen:
Les nemen, een instructeur ziet zo ontzettend veel meer.
En wat tips.

Idd consuquent zijn. Het kan helpen om een poosje met aan iedere kant een zweep te rijden. Op het moment dat je pony door je binnen of buitenbeen heenvalt, een tik achter je kuit geven. Hou je pony actief, zet 'm aan het werk.
Probeer een pasje wijken, ga een volte openen en sluiten (door te wijken) en houd 'm actief.

Sucses ermee!

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:13

altijd 2x benen geven , luisterd hij niet ? dan een tik met je zweep

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:25

ik rijd ook een pony die niet lekker aan het been was..
ik kreeg elke keer te horen dat je heel duidenlijk moet zijn, alleen drijven wanneer het nodig is..
loopt je pony, laat hem dan lopen en houd je benen stil!
als hij dan terug valt eerst rustig druk geven en dan steeds meer opbouwen.. Wil hij echt niet luisteren of doet hij het na een paar keer herhalen nog niet, word dan een keer echt boos.. dan maar een keer een hardere hulp totdat je wel reactie krijgt, hiernaa dan wel gelijk weer terug nemen en overgang overnieuw rijden. Als je heel veel van die overgangen rijd worden ze van zelf wel aan het been, dit heeft bij mij erg veel geholpen! succes er mee Haha!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:01

in ieder geval idd niet blijven trappen hoor! Want dan zet die zijn buik op en dan word het alleen maar nog moeilijker voorje, consenquent zijn, trapje! Geen reactie ? Tik op zijn kont! NOg geen reactie? Hardere tik! Totdat het werkt! En eventueel met sporen is ook een goede aanrader, maarik zou idd met stome spoortjes beginnen.

grtjes mij

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:07

Wat ik zou doen is wanneer hij niet luistert als je benen geeft een tikje geven met de zweep maar waar je been ligt.
Dus gewoon vlak naast je been een tikje geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:15

Miss_malfoy, rare reactie om te zeggen dat ze meteen naar hulpmiddelen grijpt en advies geeft dat ze les moet nemen..
Dat vooral voor iemand die zelf met pessoabit rijd omdat ze anders haar verzorgpaard niet houd. Lachen
Imo ook een kwestie van goed les nemen in principe.
Ik kan ook zeggen: Ja straks reageerd je paard ook niet meer op de pessoa, wat dan?
Het is niet eens een aanval, maar ik vind het een beetje vreemd om dan zo te oordelen over een ander.

Ts, probeer je de spoortjes wel af te bouwen op een gegeven moment?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:58

moonfish13 schreef:
Miss_malfoy, rare reactie om te zeggen dat ze meteen naar hulpmiddelen grijpt en advies geeft dat ze les moet nemen..
Dat vooral voor iemand die zelf met pessoabit rijd omdat ze anders haar verzorgpaard niet houd. Lachen
Imo ook een kwestie van goed les nemen in principe.
Ik kan ook zeggen: Ja straks reageerd je paard ook niet meer op de pessoa, wat dan?
Het is niet eens een aanval, maar ik vind het een beetje vreemd om dan zo te oordelen over een ander.

Ts, probeer je de spoortjes wel af te bouwen op een gegeven moment?

Helemaal raar om direct persoonlijk te worden? Dromen
Ik heb idd een paar keer met z'n pessoa gereden, hiermee word hij normaal gesproken gereden, dus het is niet zo dat ik een scherper bit als normaal erin gehangen heb. Ik probeerde juist om dat bit af te bouwen naar een gewoon trensje. Maar op het moment dat mijn veiligheid in het geding kwam, ben ik even terrugestapt op de pessoa. Heb daar 5 keer mee gereden, en rijd nu weer met het trensje.
Rijtechnisch gaat het daar redelijk mee, maar als een draak van een paard die alle trucs kent en zeer ongevoelig in de mond is, jou uit gaat testen, begin je met zo'n bitje niks.

Weer ontopic:
De reden dat ik die spoortjes afkeur is niet alleen omdat je ze om verkeerde redenen gebruikt, maar ook omdat het prima zonder opgelost kan worden.
Ik greep niet voor m'n eigen gemak naar die pessoa, maar om mijn veiligheid. Bij jou gaat het alleen om het rijtechnische.

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:02

Als je met sporen gaat rijden, moet je dat niet zomaar doen.
Je moet weten hoe je er mee moet rijden !

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:11

Ik heb een tijdje geleden ook weer op mn kop gekregen over de activiteit van mn merrie en de reacties op het been. Sporen af (deze zijn ook niet om een paard voorwaarts te rijden, als dit dan ook niet in orde is af doen! Sporen zijn voor kleine aanwijzingen met name bij de moeilijkere hulpen) en een zweep hoeft ook niet eens, kan wel. Je gaat in stap al eens flink been geven en actief stappen. Dan draaf je GELIJK aan..geef reactie een flinke schop en actief wegdraven. Dan maak je een paar flink duidelijke overgangen naar een actieve middendraf. Dit is niet teugels los en hard vooruit..nee contact houden/nageeflijk en flink benen erbij en van letter tot letter rijden. Ook naar de galop moet de overgang duidelijk naar voren zijn. Ik merk vaak dat mensen hun middendraf/galop en overgangen heel wat vinden of voldoende vinden terwijl je amper verschil ziet. Het moet vloeiend gaan maar wel met zeer duidelijk verschil. Overgangen, consequent zijn en afentoe eens flink vooruit rijden en weer terugnemen. Maak hem/haar eens goed wakker een rondje voluit in galop of voluit in middendraf zonder af te laten zwakken en dan op jouw aanwijzing weer naar de gewone draf. Ook tijdens de gewonen draf actief houden anders lukt je andere rij-werk ook niet voldoende. Houd dus ook goed in de gaten dat je paardje in draf/galop/stap je niet fopt en steeds iets langzamer gaat lopen, houdt je benen en aandacht erbij. Na een tijdje heb je kleine kuithulpen nodig en loopt je paard vanzelf ontspannen en nageeflijk.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:20

Evaaxspe schreef:
Als je met sporen gaat rijden, moet je dat niet zomaar doen.
Je moet weten hoe je er mee moet rijden !

iid, ik zou niet zomaar met sporen gaan rijden.. er zijn genoeg andere dingen die je eerst kan proberen!

Incredible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:49

Veel overgangen rijden, eerst waarschuwen kneepje met je been.
Daarna langer vasthouden, zweep of sporen. Rijd hem tot hij wel
naar je been luisterd, hij mag gerust moe worden. Als hij dat doet
probeer je hem met langere teugels te rijden. Als hij dan ook goed luisterd
moet het wel lukken. Als hij naar binnen valt moet je je binnenbeen er goed bijhouden
en leg je je been wat naar achteren. Laat hem naar binnen kijken en rijd stelling.
Ook op de lange zijde kun je hem met stelling rijden. Voltes en bochten rijden.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:14

Incredible schreef:
Veel overgangen rijden, eerst waarschuwen kneepje met je been.
Daarna langer vasthouden, zweep of sporen. Rijd hem tot hij wel
naar je been luisterd, hij mag gerust moe worden. Als hij dat doet
probeer je hem met langere teugels te rijden. Als hij dan ook goed luisterd
moet het wel lukken. Als hij naar binnen valt moet je je binnenbeen er goed bijhouden
en leg je je been wat naar achteren. Laat hem naar binnen kijken en rijd stelling.
Ook op de lange zijde kun je hem met stelling rijden. Voltes en bochten rijden.

Inderdaad eerst been geven, geen reactie dan vasthouden en weer rustig terug en weer weg. Ik zou zoiezo eerst lekker inrijden met middellengte teugels, niet lang niet kort met boogjes dus. Lekker slangenvoltes rijden en veel inbuigen. Elke keer kijken of je genoeg/een duidelijke reactie krijgt. Daarna pas rustig gaan oppakken en aan de voorkant gaan sleutelen. Voorwaartsneerwaarts rijden dus. Als de motor(de achterhand) niet goed reageert en niet actief is, is het einde zoek. Benen niet naar achter leggen maar op de gewenste manier zoals bij dressuur gewenst is houden net als dat je houding goed moet zijn. Verder het meest op de binnenhoefslag rijden zodat het paard leert op eigen benen te lopen i.p.v op de bakrand te gaan lopen hangen. Handen rechtop, ontspannen en gelijk.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:36

Hi,
Toen ik je topic las had ik het idee dat je paard wel voorwaarts gaat op been maar niet zijwaarts - weg van je been.
Naar mijn idee helpen sporen hiervoor maar even. Als je paard er aan gewend is (ja dat gebeurd ook met een stil been), dan heb je het probleem zo weer terug, en dan? Consequent zijn is veel belangrijker!

Ik zou aan de hand werken om je paard te leren op druk zijwaarts te gaan. Naar links/rechts, achterhand/ voorhand/ hele lijf en zo veel je vraagt. Als dit gaat dan wil het vaak beter onder het zadel.

Er zijn verder goede tips gegeven hierboven. Zeker het over het paard leren op eigen benen te lopen!
Wat je kan doen is als je paard naar binnen valt op een volte het paard corrigeren door de andere kant op te rijden. Verder veel rechte lijnen rijden, niet te lange lijnen, kris-kras door de bak. Dan heb je steeds stukjes voltes. Ook iedere hoek rij je als 1/4 volte.
Er wordt wel veel gesproken over been, maar wat doe je met je houding en met je handen? Blijf recht boven je paard, kijk voor je uit - naar waar je heen wil, en hou goed contact met je buitenteugel. Breng je binnenhand ook niet te ver naar binnen, dikke kans dat ie dan over z'n schouder naar binnen valt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:03

Lise81 schreef:
Hi,
Toen ik je topic las had ik het idee dat je paard wel voorwaarts gaat op been maar niet zijwaarts - weg van je been.
Naar mijn idee helpen sporen hiervoor maar even. Als je paard er aan gewend is (ja dat gebeurd ook met een stil been), dan heb je het probleem zo weer terug, en dan? Consequent zijn is veel belangrijker!

Ik zou aan de hand werken om je paard te leren op druk zijwaarts te gaan. Naar links/rechts, achterhand/ voorhand/ hele lijf en zo veel je vraagt. Als dit gaat dan wil het vaak beter onder het zadel.

Er zijn verder goede tips gegeven hierboven. Zeker het over het paard leren op eigen benen te lopen!
Wat je kan doen is als je paard naar binnen valt op een volte het paard corrigeren door de andere kant op te rijden. Verder veel rechte lijnen rijden, niet te lange lijnen, kris-kras door de bak. Dan heb je steeds stukjes voltes. Ook iedere hoek rij je als 1/4 volte.
Er wordt wel veel gesproken over been, maar wat doe je met je houding en met je handen? Blijf recht boven je paard, kijk voor je uit - naar waar je heen wil, en hou goed contact met je buitenteugel. Breng je binnenhand ook niet te ver naar binnen, dikke kans dat ie dan over z'n schouder naar binnen valt.

Ben ik het grotendeels mee eens, maar vergeet ook niet veel de hoeken in te rijden..erg belangrijk! En als je paard naar binnen valt het niet proberen te vermijden door een andere kant op te rijden maar goed binnen been en buitenteugel erbij, met een stelling naar binnen. Maak op de volte ook eens de volte kleiner en weer groter met je binnen en buitenbeen of vraag eens op de volte verschillende kanten stelling Lachen