Wodan 3,5 jaar @ work voor de 17de keer.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wodan 3,5 jaar @ work voor de 17de keer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 08:34

Hoi allemaal,

ik heb lang nagedacht of ik wel een topic wilde openen in HAW......maar ik ben eigenlijk zo trots dat ik het wel met jullie wil delen.
Wodan is nu 3,5 jaar, en heb nu in totaal 17 keer gereden.
Ik rijd Wodan maar 1 a 2 x per week, waarvan 1x altijd in het bos en een klein half uurtje 1x per week in de bak of zelfs niet, soms rij ik hem ook wel eens 3 weken niet omdat hij alles zo goed doet en nog zo jong is.
Een niveau hebben we dus eigenlijk nog niet, we zijn vooral bezeig met wodan aan de hulpen te krijgen en het zoeken van zijn balans.
In de stap heeft hij het al aardig te pakken en begint hij al mijn hand op te zoeken, in de draf en de galop zijn we nog niet zover.
Dit was de 2de keer in de grote bak en dat vond hij wat moeilijk, hij kijkt veel met zijn oren naar achter vandaag, dat doet hij normaal niet maar dat komt omdat Wodan een hekel aan modder heeft en hij eigenlijk niet in de bak wilde lopen Clown vandaar zijn oortjes!
Ik moest ook het een en ander aan overtuigingskracht gebruiken voordat hij besloot om zijn eigenwijze haflinger karakter even ter zijde te laten Vingers aflikken

In de galop val ik nog wat met mijn bovenlichaam naar voren, maar daar werken we hard aan, ik moet meer op me 'bipsje'gaan zitten.
Ik heb mijn handen breed staan omdat ik op deze manier Wodan beter kan sturen zonder ruw of hard in te werken, maar dat weten de meeste wel die ooit een jong paard hebben gereden.
Ik heb Wodan zelf zadelmak gemaakt en dus zelf alles geleerd *LOL*

Wat mij erg opviel aan mijzelf was:

Dat ik vandaag zo nu en dan mijn hakken optilde omdat hij minder goed voorwaarts was door de modder Koe
Ik nogal eens geregeld geld zoek...... Bloos
Mijn handen vaak iets te relaxt op mijn bovenbenen laat hangen.....

Waar ik geen commentaar over wil is over de combi Wodan en ik........

Leuk als je een berichtje achter laat!

Los stappen
Afbeelding

Afbeelding

Drafje door de modder, en nee ik heb geen zin, krijg vieze voeten Clown
Afbeelding

Afbeelding

Daar heb je mijn handje, foei ROFL
Afbeelding

Stapje tussendoor....ik had inmiddels zelf modder in mijn oog.....
Afbeelding

Afbeelding

Kijk en nu doe ik even me oortjes naar voren, want eigenlijk ben ik altijd blij als er geen modder ligt Koe
Afbeelding

Er ligt een plas links en nu moet ik aanspringen....bah
Afbeelding

Afbeelding

Hier word ik weer even blij, minder modder...... Knipoog
Afbeelding

Binnendoor bij de plas
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik linksom aangallopeerde opperde mijn vriend dat de camera al in de tas zat met de vraag; Gallopeer je ook linksom Clown wat een schatje he!
Van het uitstappen en draven heb ik helaas geen foto's, ga altijd een ronde om stal dan en mijn vriend had geen zin om de camera mee te nemen door de regen......haha, ben al blij met deze foto's, zo kan ik zien wat er fout gaat.
In Januari start ik met lessen, ik ga overstappen naar western rijden met Wodan!

Groetjes Loes

Anoniem

Re: Wodan 3,5 jaar @ work voor de 17de keer.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:02

Mag ik vragen waarom je geen commentaar wil hebben over de combi van jou en wodan?
Ik vind jullie namelijk heel goed bij elkaar passen, helemaal niks mis mee hoor.
Misschien heb je een paar vervelende opmerkingen gekregen, maar daar zou ik me niks van aantrekken!
Hij loopt netjes, en je hebt nog genoeg tijd om met met hem te oefenen.
Het is inderdaad wel slim om met lessen te beginnen.
Aangezien dit HAW is, en ik toch commentaar moet geven, zou je dit kunnen veranderen.
Citaat:
soms rij ik hem ook wel eens 3 weken niet omdat hij alles zo goed doet en nog zo jong is.

Juist bij een jong paard is het belangrijk om hem in ieder geval 1 keer per week te rijden.
Ook al is het maar overgangen rijden of een simpel buitenritje.
Heel veel succes!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:09

@koudbloedkim, ik heb idd een paar vervelende opmerkingen gehad Verdrietig dat is ook een reden waarom ik heleaas een tijdje niet gereden had, toelichten is denk ik niet nodig Knipoog

Je hebt helemaal gelijk over het minimaal 1x per week rijden, gelukkig zijn we nu zover dat we alleen kunnen rijden, de eerste keren was ik afhankelijk van mijn vriend omdat hij nog zo groen was.
Nu Probeer ik minimaal 1x per week te rijden, maar meestal is het toch wel 2x, ik kan zelfs met Wodan alleen het bos in.

Ik vind mezelf met Wodan ook een hele leuke combi, wel voelen elkaar goed aan en 'normaal'is hij altijd het zonnetje op stal Haha!
Verder ben ik erg blij dat ik januari de lessen krijg, want zo kan iemand mij erop attenderen tijdens het rijden wat ik fout doe, veel weet ik wel maar het is toch moeilijk om overal zelf aan te denken Clown

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:25

Ik vind jullie echt een hele leuke combi Ja Prachtige haf en jullie passen super bij elkaar.
Ik vind dat je haar voor haar leeftijd netjes hebt lopen, lekker achterbeen in de galop.
Op de foto's lijkt het wel een beetje dat je eigenlijk vooral in draf je handen nog wel eens op je dijbenen legt, ik denk om contact/aanleuning te houden? Erg moeilijk bij een zoekend jong paard, maar probeer ze ook dan voor te houden ... ze zoeken het met de goede ondersteuning van been/zithulpen vanzelf op Lachen
edit: Zie ook dat je dat zelf ook al is opgevallen.

Wat fijn dat je al met hem naar buiten kunt, erg leuk en goed voor zo'n jong beest.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:31

Ook ik vind julie een prachtige combi Ja Je zou je absoluut niet moeten schamen.. Voor die paar keer dat je erop hebt gezeten ziet het er ook heel goed uit. Een aantal verbeterpunten geef je zelf al; meer blijven zitten en probeer echt je handen voor je te dragen. Altijd willen geven (zonder het daadwerkelijk te doen Knipoog ) Een paard en vooral een jonge heeft behoefte om je hand op te zoeken en het liefst op een vast punt. Dus niet dan je hand hier en dan daar.. Uiteindelijk zal je daar ook een beter gevoel kunnen ontwikkelen, dat kan nu niet omdat je je hand als het ware vastzet..

Veel succes ermee!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:34

Bedankt voor je reactie, en ja ik leg me hadjes nog wel eens lekker neer, haha!
Ik denk ook dat dat de reden is dat hij in de stap wel mijn hand al opzoekt omdat ze dan mooier voor me staat en stil.
Ik heb in de draf en galop ook een stille hand maar zet hem teveel ''vast' , afentoe komt hij in de draf ook al en dan betrap ik melf er idd ook op dat ze netjes vooruit staan en dragend, dat kun je op enkel foto's dan ook zien.
Wodan gallopeert ook echt vanuit achter, daarom heb ik afentoe ook het gevoel van naar voren kruipen, daar moet ik nog aan werken.
Wodan vind in het bosrijden ook ontzettend leuk, en hij is ook goed verkeersmak.

Bedankt en zal er nog meer opletten, dat zal straks met de les makkelijker gaan!
En jullie 'boosten'ons zelfvertrouwen lekker op Haha! leuke reacties zijn fijn!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:35

Hoi, je plaatst foto's dus sorry- er kan commentaar komen. Knipoog
Ten eerste: Wat een plaatje! Mooi dier, ziet er goed uit, ook jullie samen! Ach gut
Wat ik me wel afvraag (en ik ben niet zo'n miep hoor, mbt gewicht versus paard).. Zou het kunnen zijn dat je toch wat te zwaar voor hem bent en hij eerst misschien beter onder een jongere ruiter zou kunnen lopen om balans te vinden, zodat- als hij wat verder is, jou makkelijker kan dragen? Ach gut

Ik vind bij het inrijden van een een groen paardje nl dat een ruitertje het dier qua zit en gewicht niet teveel moet belasten ahw.

No offense, hoor, want jullie zijn verder echt super samen! Cool
Succes ! Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:39

Detour, jammer dat je hier toch op moet reageren.
Verder vraag ik ook om commentaar op het rijden daarom post ik hier, kan ik goed hebben!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:41

Waarom jammer?.. Serieus meid, ik vind het er prachtig uitzien, maar denk ook aan het welzijn van je paardje, dat is toch geen verkeerd uitgangspunt? Knipoog
Misschien dat je er zelf wel overna hebt gedacht, maar dat lees ik niet terug. Bloos
Vandaar dat ik het even wil melden, ik kan niet lezen of je daar zelf overna hebt gedacht. Pling

Het is een goed bedoelde tip! Ach gut
Jammer dat je op de rest van mijn mail niet in wilt gaan.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:45

Detour; ik denk dat het allemaal nog wel meevalt. Het is een sterke en stoere haflinger zo te zien die imo veel kan hebben. 't is geen arabier of andere iele, kleine pony Knipoog

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:46

Prachtige combie hoor niets mis mee, ik vindt de opmerking van hier boven slaat nergens op het paard is ook grof en de ruiter ook daarom echt een goede combie Knipoog en het is bull dat die moet ingereden moet worden door een lichter iemand ! het paard is van haar en moet ze hem zelf inrijden en zo te zien kan het paard het ook goed aan dus weer een flauwe opmerking! het enige wat ik je wil adviseren is let op je benen en handen en probeer recht te blijven zitten voor de rest ga zo door meis Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:49

Flauw?.. Jammer dat de rest niet wordt gelezen. Clown
Als iemand - die er veel vanaf weet- mij kan overtuigen dat ik de plank helemaal missla, dan neem ik mijn woorden terug hoor, dan zal ik me vast vergist hebben.
Ik basseer het op mijn eigen kennis en ervaring en zou dit zelf niet zo doen. Bloos
Maar qua rijden en harmonie, nogmaals super! Cool
Ik vind het hypocriet om te zeggen dat het alleen maar geweldig is als ik dat niet vind.
Om dat tot "flauw"te bestempelen is wel erg makkelijk. Slapen
TS, ik wilde je niet kwetsen, zo ja- sorry. Ach gut

en geniet vooral met je paard en ik hoop dat ik het mis heb! Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 06-11-08 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:49

ziet er erg leuk uit!
leuke coby ook

alleen 1 ding...
volgens mij is je zadel iets te klein qua inch maat
je zit zoals het lijkt teveel op de lepel waardoor de druk erg veel achterop licht...

is misschien iets waar je even naar kan kijken...

verder zou ik zeggen ga zo door! Haha!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:52

Detour, ik heb je een berichtje gestuurd met uitleg, ik aanvaard je excuses Haha! je bedoelt het vast goed.
Ben wel blij dat je de harmonie goed vind!

Wodan is ook een beetje een Bulletje, ik heb namelijk ook een bullterrier, hij wil niet echt iemand anders op zijn rug want dan word het een draakje haha, we zijn gewoon samen eenkennig Lovers

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:53

ik begrijp niet dat je uberhaupt ooit commentaar hebt gehad, ik vind het juist een hele gave combi!! Ja
Probeer je handen niet te laag en te breed te zetten, laat het dier zoveel mogelijk op eigen benen lopen in het begin.
Verder over het inrijden qua gewicht; onzin!

Succes!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:54

Je hebt pb, bedankt voor je uitleg, maar ik blijf het wel wat heavy voor hem vinden. Knipoog
Maar verder super hoor, echt waar, anders schreef ik dit niet, ben nogal direct, that's all. Pling

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:54

Wat een leuke combinatie Lachen

Het plezier straalt echt van jouw gezicht af Ja

Zoals hierboven al wordt gezegt, probeer je teugels toch iets korter te maken, het is weliswaar een jong paard, maar als jij je handen vast zet op je benen/op je benen legt, daar heeft het paard ook niks aan Lachen

Verder zie ik dan in je in de galop nog wat naar voren zit, misschien helpt het om voorlopig even je beugels een gaatje korter te doen, het oogt alsof je best lang zit en met je beugels een gaatje korter, kun je misschien makkelijker zitten. Lachen

Nog veel plezier met hem!

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:56

detour schreef:
Flauw?.. Jammer dat de rest niet wordt gelezen. Clown
Als iemand - die er veel vanaf weet- mij kan overtuigen dat ik de plank helemaal missla, dan neem ik mijn woorden terug hoor, dan zal ik me vast vergist hebben.
Ik basseer het op mijn eigen kennis en ervaring en zou dit zelf niet zo doen. Bloos
Maar qua rijden en harmonie, nogmaals super! Cool
Ik vind het hypocriet om te zeggen dat het alleen maar geweldig is als ik dat niet vind.
Om dat tot "flauw"te bestempelen is wel erg makkelijk. Slapen
TS, ik wilde je niet kwetsen, zo ja- sorry. Ach gut

en geniet vooral met je paard en ik hoop dat ik het mis heb! Knipoog

nou ik weet er iets vanaf Knipoog na 35 jaar een eigen trainings stal fokkerij te hebben en diversen opleidingen te hebben genoten Knipoog als je een paard door een lichter iemand in laat rijden hebben ze meestal erg veel moeite daarna om aan het gewicht van hun eigen ruiter te wennen, en moeten ze weer geheel terug in balans komen, daardat ze nu zelf haar paard inrijd went hij meteen aan haar gewicht en zoekt hij de goede balans op waar hij tevens meteen aan went!
ik ben zelf ook een "zware" ruiter en spreek ook uit ruime ervaring.
gisteren heb ik het nog meegemaakt een pony van ons die ingereden is door een lichte ruiter kreeg gsiteren een zwaarder iemand op zich met als gevolg pony protesteerde en kon zn rug niet ontspannen! terwijl hij dat wel met zn trainings ruiter doet Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:02

Oke, thanks voor je uitleg,marialva! Knipoog
Ik denk dat mijn werkervaring gewoon weer heel anders is, maar ook jouw uitleg klinkt heel schappelijk. Pling

Heb onwijs toffe berichtjes gehad van TS en wens haar het allerbeste toe! Ach gut

Succes hier verder! Knipoog
Doei!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 10:03

Marialva....Ja ik merk ook dat als mijn vriendin op Wodan zit, heeft ze 2x gedaan, hij echt met haar de kachel aansteekt, terwijl ik maar hoef te denken en dan doet hij het al.

Olympia....ik zal de beugels een korter doen, ik zit idd vrij lang maar ik merk ook dat ik in de galop eigenlijk ergens de steun zoekt omdat hij toch echt opgallopeert en daardoor pak ik die steun op mijn voorbenen lijkt wel, wellicht dat met een gaatje korter ik idd beter kan zitten, ga ik in het weekend als ik weer rij direct proberen, bedankt!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:04

goede combi en het ziet er naar uit dat jij en je paardje elkaar goed aanvoelen, en ziet er ook zeker naar uit om een beetje werk te krijgen je beestje, vroeg geleerd is oud gedaan Knipoog ga zo door meid

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:06

detour schreef:
Ik denk dat mijn werkervaring gewoon weer heel anders is, maar ook jouw uitleg klinkt heel schappelijk. Pling

Heb onwijs toffe berichtjes gehad van TS en wens haar het allerbeste toe! Ach gut

Doei!

graag gedaan mocht jij of TS ooit eens in de buurt zijn dan zijn jullie van harte welkom op onze stal dan kunnen we jullie diversen tips geven en laten zien Knipoog en natuurlijk een heerlijk bakkie koffie met een gebakkie Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 10:07

Marialva, lijkt me leuk, dat bakje koffie maar geen gebakkie haha!
Alle tips zijn toch altijd al welkom!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:09

marialva schreef:
detour schreef:

Doei!

graag gedaan mocht jij of TS ooit eens in de buurt zijn dan zijn jullie van harte welkom op onze stal dan kunnen we jullie diversen tips geven en laten zien Knipoog en natuurlijk een heerlijk bakkie koffie met een gebakkie Knipoog

Hey, heb zelf een paar paarden ingereden en heb een hoop geleerd op een renstal. maar dat bakkie en taart sla ik niet af, pb me gerust even je adresgegevens, je weet maar nooit, of ik voor je deur sta, hoor, meeten is soms best leuk en leerzaam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:09

Nouja wat een onzin zeg, jullie zijn een hartstikke leuke combi! Leuk om te zien, zo'n jong haffie al zo lekker aan het werk Lachen Nog even en dan is die van ons ook 3 en dan mag ie ook aan de bak Haha!