Willemijn @ work (fries)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jUst_eVa

Willemijn @ work (fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:42

Hallo allemaal,

Willemijn is een 9 jarige friese merrie, die sinds een jaar pas echt dressuur doet. Voorheen reden we meer buitenritten.
We rijden nog geen wedstrijden, maar thuis in de bak kunnen we toch wel de oefeningen van de L.
We zijn no voornamelijk bezig dat ze zich niet opkrult, en lekker over haar lichaam loopt. Ook zijn we bezig met rechtrichten, en goed de achterhand actief te houden. Genoeg dingen dus! Willemijn kan gewoon netjes aan de teugel lopen, maar dat vind ik niet het belangrijkste punt, want ik ben ook heel erg bezig met de ontspanning, Willemijn houd ervan om te werken, waardoor ze altijd wat stress krijgt, en super snel gaat stappen en draven in het begin. Dat is later gelukkig over als ze lekker aan het werk is. En ook dat ze goed op haar eigen benen loopt vind ik belangrijk.
Mijn houding kan ook nog wel verbeterd worden, ik trek bijv. in de galop soms mijn hakken wat omhoog, of mijn handen staan niet netjes. Maar op deze foto's zijn m'n handen niet netjes naast elkaar, maar dat komt omdat ik die ochtend een heel zwaar stenen beeld op mijn vinger heb gehad, waardoor er een scheur horizontaal op mijn nagel staat. Nagelbijten / Gniffelen

Nou genoeg gepraat, hier de foto's:

Hoe Willemijn altijd graag even begint:
Afbeelding

Indraven, en lekker op eigen benen nog laten lopen, en lekker ontspannen:
Afbeelding

ingaloperen ( heb eerst nog lekker figuren gereden in de draf hoor!)
Afbeelding

Komt al wat lager, en lekkere achterhand:
Afbeelding

Neusje beetje eruit rijden in de draf:
Afbeelding

Lekker over dr rug, alleen mijn handen moeten hier beter naast elkaar:
Afbeelding

Iets meer vragen:
Afbeelding

Hier krult ze zich iets op, maar gelukkig niet zo erg. Mijn teugels zijn te lang, maar daar ben ik bewust van!
Afbeelding

Hier stel ik haar een beetje raar naar rechts, maar die hand van mij is wel heel erg Bloos
Afbeelding

charmant sta moment:
Afbeelding

Lekker bergopwaards galopje
Afbeelding

En zo komt het er een beetje uit te zien als we lekker warm zijn gedraaid:
Afbeelding

Middendraf, wat Willemijn super leuk vind om te doen!
Afbeelding

galopje, mijn hakken:
Afbeelding

Iets voorwaarster rijden in draf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A3JVWSCO.jpg

Beetje uitschuiven in de stap, lekker ontspannen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HF8DKUI7.jpg

Lekker belonen, en dit vind Willemijn ervan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BPTVVXGQ.jpg

En wat Willemijn ook super leuk vind om te doen, op commando steigeren:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MQDFHVSQ.jpg

Hier nog 2 kortje filmpjes van beetje Vhd in de bak:
http://www.youtube.com/watch?v=cF4wM5akP_Y

http://www.youtube.com/watch?v=I0sHbCAATqk

Als jullie commentaar hebben is dat meer dan welkom Haha!
Laatst bijgewerkt door Annetje op 06-11-08 18:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Het teveel aan foto's in link omgezet. 15 foto's per post toegestaan.

Mitchall

Re: Willemijn @ work (fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:45

Willemijn !! Altijd al een prachtbeest geweest ! Lovers
*Voor je uit blijven kijken
*let op je tenen !
Je ziet al echt verbetering en als jullie zo doorgaan komen je vast nog veel verder Haha!

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:52

Mitchall schreef:
Willemijn !! Altijd al een prachtbeest geweest ! Lovers
*Voor je uit blijven kijken
*let op je tenen !
Je ziet al echt verbetering en als jullie zo doorgaan komen je vast nog veel verder Haha!

Bedankt Haha! Je bent erg enthousiast over haar! Idd moet ik meer voor me blijven kijken! En idd soms mijn tenen, daar zijn we al heel erg mee bezig Pling

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:16

Waar is de leuke 'ik-hang-naast-Willemijn-foto' , haha grapje hoor, het was heel gezellig en de tips die ik wou geven zijn al gegeven (Voor je kijken en op je tenen letten) voorderest vind ik dat je super rijd en dat Willemijn echt onwijs goed reageert op been en andere commando's , je hebt het super gedaan. Haha!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:49

Mooi paard, ik vind je houding best netjes!!! Wat wel op valt is dat je op sommige foto's je handen ongelijk hebt, bijv. in de middendraf foto. Zo kun je niet goed in verbinding rijden lijkt me... Knipoog probeer ze vlak voor en boven het zadel te houden....verder heb ik het idee dat je je bekken kantelt waardoor je een klein beetje voorover kukelt...oftewel, iets meer op de bips zitten
Veel succes verder!!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:51

En weer een topic van Eva en Willemijn.
Wat me opvalt zijn je handen, soms lijden ze een eigen leven heb ik het idee, ze mogen was dichter naar elkaar toe en gelijk (dus niet de 1 meer vooruit dan de ander Knipoog )
(heb jij weer rijtechnisch commentaar Tong uitsteken

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:44

Moderatoropmerking:
Oneliners verwijderd.
Op HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend rijtechnisch commentaar kunt plaatsen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:57

Pittig diertje onder het zadel zo te zien Haha!
Je bent een heel eind op de goede weg.
Probeer alleen (met name rechtsom) ook goed contact te houden met je buitenteugel.

Op deze steigerfoto zit je zelf veel beter met handen!
Als je ze nog net iets meer richting de mond doet zit het voor jezelf iets makkelijker.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:28

het is duidelijk te zien dat je met rechts te streng voor haar bent. Probeer meer op je linkercontact te focussen en daardoor de spanning op rechts iets te compenseren. Verder heb je een mooi dier onder je kont zitten! Succes

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:23

Ziet er niet verkeerd uit, mooie gangen ook.
Probeer wel recht te blijven zitten, ik zie je een keer een beetje voorover kukelen en een keer naar binnen, en probeer je handen niet op te sluiten. Het ziet er af en toe te streng uit.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:23

Ik vind jullie een mooie combinatie en de fries heeft een prettige uitstraling. Tis goed te zien dat ze graag wil werken.

Ik vind alleen dat ze meer mag zakken. Een fries wil er graag wat hoger in lopen en daardoor gebruiken ze de rug niet of nauwlijks. Ik zou haar halshouding dus graag lager zien. In het begin als ze "loperig" is moet je ervoor oppassen dat jij je benen niet afsteekt. Dit denk ik namelijk op de eerste foto te zien. De rest is al gezegd.

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:23

Hallo iedereen,
Ik zag idd ook zelf dat ik rechtom strenger met haar ben. Maar Willemijn zat voorheen heel erg vast in haar rug, en daarom is ze ook behandeld. Het gaat nu al veel beter rechtsom. Maar ik ben ook idd te streng met me rechterhand. Hebben jullie nog tips om haar goed soepel te houden? Ik doe zelf heel veel bochten rijden, en ook af en toe schouder binnenwaards. Ik zelf zie al heel erg vooruitgang hoe ze hier loopt, want eerst liep ze heel erg opgepropt!
Daar heb ik nog wel een foto van(is van meer als een half jaar geleden):
Afbeelding

Ik heb trouwens mijn handen op dit topic anders als normaal vanwege mijn vinger. Want als er al iets heel zacht tegen aan ging, scheeuwde ik het al uit van de pijn Tong uitsteken Maar Bedankt voor de reacties, ik zal binnenkort weer eens foto's maken van de vooruitgang! Haha!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:35

Haha die eef!! ziet er goed uit! Ja

Comm. is al gegeven, maar denk er ook om dat je netjes recht blijft zitten.. (ofwel borsten naar voren!! Knipoog )

Filmpje 1, daar sta je dan, tegen Wil dr bips.. Haha!
Filmpje 2, Wil wordt hond?! Cool

Spreken snel weer een keertje af! Kusje

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:52

0maris0 schreef:
Haha die eef!! ziet er goed uit! Ja

Comm. is al gegeven, maar denk er ook om dat je netjes recht blijft zitten.. (ofwel borsten naar voren!! Knipoog )

Filmpje 1, daar sta je dan, tegen Wil dr bips.. Haha!
Filmpje 2, Wil wordt hond?! Cool

Spreken snel weer een keertje af! Kusje

Haha, ja maris, ik denk dat ik zondag wel kan! Maar bij filmpje 1 idd tegen dr bips! Tong uitsteken En ik denk ook dat ze een hond wordt! Haha! Maar dat los in de bak spelen, dat vind ze echt zo super leuk om te doen! Dan wordt ze echt heel entousiast!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:01

egnie schreef:
Ik vind jullie een mooie combinatie en de fries heeft een prettige uitstraling. Tis goed te zien dat ze graag wil werken.

Ik vind alleen dat ze meer mag zakken. Een fries wil er graag wat hoger in lopen en daardoor gebruiken ze de rug niet of nauwlijks. Ik zou haar halshouding dus graag lager zien. In het begin als ze "loperig" is moet je ervoor oppassen dat jij je benen niet afsteekt. Dit denk ik namelijk op de eerste foto te zien. De rest is al gezegd.

Hier ben ik het helemaal mee eens, lekker laten zakken en goed over de rug laten lopen. En wat een enorm verschil als ik het fotootje van een half jaar geleden zie. Je bent goed bezig!

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:03

Gulpje schreef:
egnie schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens, lekker laten zakken en goed over de rug laten lopen. En wat een enorm verschil als ik het fotootje van een half jaar geleden zie. Je bent goed bezig!

Bedankt! Heb je misschien ook tips om haar lekker laag over haar rug te laten lopen? Ik ben ook erg blij dat er zoveel verandering al is!

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:09

Ik ben het er ook mee eens ik dnek dat je haar van voren iets meer de ruimte moet geven want ontspannen ziet het er niet uit.. heb zelf ook een fries die ook zo gaat lopen als ik teveel druk op de teugels hou licht contact laat haar zakken en vandaar uit omhoog werken. Vind het verder een leuk beestje en ook jij rijd niet verkeerd

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:20

jUst_eVa schreef:
Bedankt! Heb je misschien ook tips om haar lekker laag over haar rug te laten lopen? Ik ben ook erg blij dat er zoveel verandering al is!

Ik rijd ook een Fries dus ik weet hoe moeilijk het kan zijn Lachen Fijn vw houden (iig scherp aan je been, niet te snel/loperig laten worden) en een beetje vragen, zodra ze aangeeft te ontspannen lekker laten zakken, meegaan dus! Verder veel tempowisselingen, (schijn)overgangen en figuren rijden, daar worden ze ook lekker los van.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:24

Om als voorbeeld even foto 4 te nemen: daar gaat ze al fijn zakken en hoef je haar alleen nog maar meer toe te staan Lachen

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:45

leuke fries. mooi slank.
je mag haar wel iets ronder maken.

wat een leuk dekje, welke is dat?

Lizzy_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:38

Wauw!! Ik zou zo snel niet weten wat ik moet zeggen, Maar probeer wat meer vooruit te kijken Lachen

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 23:15

Gulpje schreef:
Om als voorbeeld even foto 4 te nemen: daar gaat ze al fijn zakken en hoef je haar alleen nog maar meer toe te staan Lachen

@ gulpje Oke dankjewel, ik ga morgen weer rijden, en dan zal ik proberen haar zo te laten lopen!

@ lovelucydan: Ik heb daar bewust voor gekozen om haar deze keer niet zo rond te rijden, ik wil eerst dat ze lekker over haar rug leert lopen! Ik zal even kijken welk dekje dat is voor je!
@Lizzy_Bennie Bedankt, idd moet ik meer voor me uit kijken! Pling

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:35

Wat Gulpje al zegt zorgen dat je ze lekker voorwaarts/neerwaarts kunt laten lopen. Je zult dan wat toe moeten staan met je handen. Zodra ze je hand wil volgen moet dit weer bijdrijven met je benen. Op die manier rijd je ze naar de hand toe.
Veel overgangen/schijnovergangen en wendingen rijden. Tis al een hele verbetering in vergelijking met je andere foto. Je bent in ieder geval goed bezig!

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:07

Ziet er mooi uit, maar zorg er wel voor dat je verbinding houdt met je paard!! Voor de rest vind ik het een prachtbeest!!

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:12

herbosch1987 schreef:
Ziet er mooi uit, maar zorg er wel voor dat je verbinding houdt met je paard!! Voor de rest vind ik het een prachtbeest!!

Bedankt! Ik moet idd meer contact houden, maar af en toe doe ik het bewust, zodat ze even lekker kan ontspannen en kan zakken. Pling