[AC] Acapulco@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabaster

[AC] Acapulco@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:54

Hallo

Hier zijn we weer eens (voor de mensen die ons al eerder hebben gezien Haha! ). Acapulco en ik zijn een tijdje geleden begonnen met de basis van het rechtrichten. We werken nu aan het rechtmaken en het ontspannen en mijn balans. Ik heb twee weken geleden een trainingstage gedaan bij mijn instructrice (http://www.stalmireille.nl) samen met twee andere stalgenootjes. We hebben het er reuze naar ons zin gehad en natuurlijk heel veel geleerd. Drie dagen alleen maar bezig met je paard heerlijk. We hebben afgelopen vrijdag weer les aan huis gehad daar zijn de foto's van.
S.v.p geen discussie's over de methode Antoine de Bodt oid!

Eerdere HAW topic's;
[ITP] Acapulco@ les
[HAW] [AC] Acapulco@work Rechtrichten

Los stappen
Afbeelding
Afbeelding
En dan draven..
Afbeelding
Mijn benen veel te veel opgetrokken Sigaar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was het dan weer, we moeten nog heel veel leren natuurlijk en zijn er genoeg punten die beter kunnen maar daar werken we aan.
De foto's zijn niet van de beste kwaliteit omdat het al wat begon te schemeren.
Lois bedankt dat je me weer op de foto heb weten te zetten Tong uitsteken

Loiz

Re: [AC] Acapulco@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:15

Je ziet echt verbetering, volgende keer ga ik mee naar Mireille, alleen heb ik geen paard
Vond het leuk om weer foto's te maken, al was het wel vreselijk koud!
Omdat dit HAW is, toch maar wat zeggen.. Inderdaad je benen niet teveel optrekken, maar dat weet je Knipoog
En waarneer worden de foto's van mij gemaakt? Schijnheilig (ik weet 't, nooit.. Huilen )
Laatst bijgewerkt door Loiz op 04-11-08 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:19

Antoine de Both of niet.. paardje loopt lekker!
Lekker ontspannen en over de rug!!

Denk idd wel aan je eigen houding!! Richt jezelf ook recht..

Edit: even gespiekt in je eerdere topics, en ik vind wel dat hij verbeterd is!!

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:57

En of er verbetering is. Haha! Ik vindt het een prachtig paard die lekker los over zijn lijf loopt.
Denk inderdaad aan je hakken. Pling

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:22

Nou het kan aan mij liggen maar ik zie nog niet veel verschil. Ten eerste zou ik zelf niet zo voorover gaan zitten, maar het is bekend bij deze rijmethode die je hanteert dat je soort van "donald duck"houding krijgt, wat probleem is dat je je bekken niet naar voren kunt kantelen en ook als je later verder mocht komen, is het zeer moeilijk om deze houding eruit te gaan krijgen. Je kunt zo namelijk op je zitbeenknobbels gaan leren zitten en zo krijg je geen informatie van je paard wat hij onder je doet. Door die houding komt natuurlijk je onderbenen naar achteren logisch want anders zou je op je snuffert vallen. Maar ik zou gewoon proberen rechtop te lichtrijden en proberen niet in zadel te ploffen maar rustig staan en rustig zitten.
Daarbij zie ik heel veel foto's met losse teugel. Zo kun je paard ook niet controleren niet aanvoelen wat hij gaat doen of wat hij aan het doen is. Paard moet over tempo lopen, maar hoe kun je zo'n paard bij elkaar gaan rijden om recht te gaan richten. Om recht te gaan richten zul je toch enig contact"druk"moeten voelen in de mond. En moet je paard van achteruit naar voren rijden (nou ja de meeste paarden worden vaak toch over tempo heen gereden) maar ik vind juist dat paard van achteruit naar voren geredne moet worden naar contactteugel waarop het paard zal gaan moeten nageven. Ik weet dat jullie met contrastelling werken om paard recht te krijgen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook paarden op voltes rijden en voltes vergroten en verkleinen, paard laten buigen om been en daardoor lengtebuiging te krijgen waardoor je paard dus van nature gaat nageven en voorwaarts neerwaarts gaat. Tevens door die voltes te openen en te sluiten leert paard te wijken voor druk op been, waardoor je dus ook paard beter kunt gaan rechtrichten op moment dat hij tegen bepaald been aan komt te "hangen"
Je drijft op dat moment met die been waar paard tegenin hangt en paard komt zo ook minder makkelijk in een S vorm te staan. Dat voorkom je door meer met benen recht te richten als alleen aan teugels te vragen om paard in contrastelling te krijgen.

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:27

Mooi paard heb je.
Denk wel goed aan je houding. Knipoog

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:34

Houding!
Hakken uitdrukken, dus benen lang maken!
En niet te ver naar voren hangen, schouders naar achter en lekker ontspannen rijden!

Jullie zijn wel een mooie combi! Lachen

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 20:45

Laat ik nog even wat uitleg geven. Mijn houding is puur om mijn balans te vinden en het met mijn paard mee naar voren gaan bij het voorwaarts gaan straks als de knop naar voren er weer helemaal opzit kom je recht te zitten. Mijn zadel heeft zoals je ziet zeer dikke wrongen die mij tegen houden en niet echt handig zijn voor deze houding Clown Het naar voren gaan was ver te vinden bij mijn paard en daarom zijn wij daar nou ook zo mee bezig. De losse teugel die je ziet is niet omdat er geen contact is. Mijn paard is links gebogen. Ik heb verbinding met de buitenteugel en zodra hij nageeft laat ik hem zakken om zijn rug te kunnen ontspannen dit paard kon alleen maar in een Z houding lopen en leek te ontspannen maar dat was schijn. De voltes rijden we natuurlijk ook maar dan op de binnenteugel zodat het achterbeen precies tussen de voorbenen komt en er zo dus een correcte buiging onstaat, dit omdat hij anders weer op zijn buitenschouder weg valt, zodra hij naar binnen probeerd te valllen gideer ik de schouder met beiden handen naar buiten. Wij zijn allebij nog in de leer en mischien ziet het er voor de mensen die niet weten wat deze methode inhoud er raar uit, dat snap ik best.
Bedankt voor alle leuke reacties.

MurloveFrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:52

Wauw echt een super mooi paardje mooie hals ook let idd op je houding maar verder niks op aan te merken ! Haha!

Bets :. Daarbij zie ik heel veel foto's met losse teugel. Zo kun je paard ook niet controleren niet aanvoelen wat hij gaat doen of wat hij aan het doen is.

Hiermee ben ik het helemaal mee oneens want als je een paard met losse teugel rijd ,
kan het ook zo zijn dat je leert je
paard op zijn eigen benen te laten lopen.
Bij onze paarden op stal is dat ook wel is het geval geweest
want dan zoeken ze veels te veel steun van de ruiter en leren ze zelf niet als
het ware zelfstandig lopen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:08

Mooi paardje en ziet er leuk uit Haha!. Wat me opvalt is dat het paard constant naar rechts kijkt.

Citaat:
De voltes rijden we natuurlijk ook maar dan op de binnenteugel zodat het achterbeen precies tussen de voorbenen komt en er zo dus een correcte buiging onstaat, dit omdat hij anders weer op zijn buitenschouder weg valt, zodra hij naar binnen probeerd te valllen gideer ik de schouder met beiden handen naar buiten.

Dit snap ik toch niet helemaal.. is het doel niet buigen om het been? Waarom een paard corrigeren door naar buiten te drijven met je hand ipv met je been? En als het paard zijn achterbenen tussen de voorbenen zet dan heeft het paard toch juist niet de goede buiging? Het paard buigt dan wel in zijn hals, maar veel te weinig in zijn lijf. Ik heb altijd geleerd dat een paard met zijn achterbenen in het spoor van zijn voorbenen moet lopen, ook op een volte Lachen Anders zwaait het paard meestal uit.

Ik vind je overigens wel heel vriendelijk rijden Ja en het ziet er heel gezellig uit Haha!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:13

Het ziet er heelrijk ontspannen uit. Maar ik denk dat je een gaatje langer moet gaan zitten. Ik zat vroeger altijd erg naar voren en toen ze mijn beugels langer hadden gemaakt werd dat ook minder omdat je je benen lang moet maken. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook werkt maar is te proberen waard.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:14

MurLoveFrits@ Daar heb je helemaal gelijk in daar is het ook om bedoeldt. Als dit eenmaal voor elkaar is dan komt de rest vanzelf weer.
Bets @ Dit zou jou toch bekend in de oren moeten klinken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:19

Alabaster schreef:
Laat ik nog even wat uitleg geven. Mijn houding is puur om mijn balans te vinden en het met mijn paard mee naar voren gaan bij het voorwaarts gaan straks als de knop naar voren er weer helemaal opzit kom je recht te zitten. Mijn zadel heeft zoals je ziet zeer dikke wrongen die mij tegen houden en niet echt handig zijn voor deze houding Clown Het naar voren gaan was ver te vinden bij mijn paard en daarom zijn wij daar nou ook zo mee bezig. De losse teugel die je ziet is niet omdat er geen contact is. Mijn paard is links gebogen. Ik heb verbinding met de buitenteugel en zodra hij nageeft laat ik hem zakken om zijn rug te kunnen ontspannen dit paard kon alleen maar in een Z houding lopen en leek te ontspannen maar dat was schijn. De voltes rijden we natuurlijk ook maar dan op de binnenteugel zodat het achterbeen precies tussen de voorbenen komt en er zo dus een correcte buiging onstaat, dit omdat hij anders weer op zijn buitenschouder weg valt, zodra hij naar binnen probeerd te valllen gideer ik de schouder met beiden handen naar buiten. Wij zijn allebij nog in de leer en mischien ziet het er voor de mensen die niet weten wat deze methode inhoud er raar uit, dat snap ik best.
Bedankt voor alle leuke reacties.

Nou ik ken de methode blindelings dus ik weet waar ik het over heb. Wat ik heel apart vind is dat je volte op binnenteugel rijdt, naar mijn weten is het altijd geweest dat je binnenteugel losser is als buitenteugel en dat je paard om binnenbeen heen buigt, als paard de juiste lengtebuiging heeft, zal paard het binnenachterbeen richting zwaartepunt plaatsen onder de massa zodat het paard zowel zichzelf kan dragen als de ruiter/amazone erop.
Betreft jouw houding, dat je voorover zit moet je benen naar achteren om je eigen balans te kunnen vinden want anders valt je op je muiltje om het zo maar even te zeggen. Dus je kunt je beugels gat langer maken, dan moeten je benen automatisch langer naar beneden komen, moet je eigenlijk ook rechterop komen, maar wil nog niet zeggen dat je dan goed op je gat komt te zitten, omdat jullie de rug hol maken waardoor je dus niet je zitbeenknobbels zo kunnen gaan voelen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:25

MurloveFrits schreef:
Wauw echt een super mooi paardje mooie hals ook let idd op je houding maar verder niks op aan te merken ! Haha!

Bets :. Daarbij zie ik heel veel foto's met losse teugel. Zo kun je paard ook niet controleren niet aanvoelen wat hij gaat doen of wat hij aan het doen is.

Hiermee ben ik het helemaal mee oneens want als je een paard met losse teugel rijd ,

Maar dan rijd een ruiter van voor naar achteren en dus niet zoals het moet het paard vanuit achteren naar voren rijden. Dus lopen de paarden in jouw voorbeeld op voorhand!
Maar dat is toch niet de bedoeling.

Ik begin het paard te rijden door middel van mijn been, voel ik dat hij naar voren trekt (hoeft nog niet eens hard over tempo te gaan maar voel ik enige druk vanuit achterhand komen) dan ga ik contact zoeken met mond en voel ik dat paard "te hard"gaat naar mijn zin, ga ik paard van voren begrenzen (lees dus NIET TREKKEN maar begrenzen) daardoor zal paard na gaan geven en kan ik paard in voorwaartse neerwaartse tendens gaan brengen.
Daarbij blijf ik het paard controleren door hele korte tempowisselingen en/of kort overgangen achter elkaar te rijden, dat paard scherp aan mijn benen staat maar met minimale hulp al vlug is voor mijn been en dat ik ten alle tijden naar mijn kan blijven rijden waardoor paard nageefelijk kan blijven.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:35

Bets schreef:
MurloveFrits schreef:

Maar dan rijd een ruiter van voor naar achteren en dus niet zoals het moet het paard vanuit achteren naar voren rijden. Dus lopen de paarden in jouw voorbeeld op voorhand!
Maar dat is toch niet de bedoeling.

Ik begin het paard te rijden door middel van mijn been, voel ik dat hij naar voren trekt (hoeft nog niet eens hard over tempo te gaan maar voel ik enige druk vanuit achterhand komen) dan ga ik contact zoeken met mond en voel ik dat paard "te hard"gaat naar mijn zin, ga ik paard van voren begrenzen (lees dus NIET TREKKEN maar begrenzen) daardoor zal paard na gaan geven en kan ik paard in voorwaartse neerwaartse tendens gaan brengen.
Daarbij blijf ik het paard controleren door hele korte tempowisselingen en/of kort overgangen achter elkaar te rijden, dat paard scherp aan mijn benen staat maar met minimale hulp al vlug is voor mijn been en dat ik ten alle tijden naar mijn kan blijven rijden waardoor paard nageefelijk kan blijven.

En dat is nou net waar wij aan werken het naar voren gaan en blijven, het op eigen benen lopen en niet hangen en steunen op de teugels. Mijn paardt schakelde drie gangen terug als je de teugels aannam om te begrenzen. Stukje bij beetje gaat het steeds beter en dat er niet een wereld van verschil in zit is logisch zolang zijn we nog niet bezig. Ik kan het verschil wel degelijk voelen en als dat niet te zien is jammer maar wou de foto's toch weer laten zien.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:37

Alabaster schreef:
En dat is nou net waar wij aan werken het naar voren gaan en blijven, het op eigen benen lopen en niet hangen en steunen op de teugels. Mijn paardt schakelde drie gangen terug als je de teugels aannam om te begrenzen. Stukje bij beetje gaat het steeds beter en dat er niet een wereld van verschil in zit is logisch zolang zijn we nog niet bezig. Ik kan het verschil wel degelijk voelen en als dat niet te zien is jammer maar wou de foto's toch weer laten zien.

Ja maar lieve schat iedereen weet dat je paard niet kunt begrenzen als er niet aan been gereden word. Maar ook ondanks dat je paard naar voren rijd, heb je wel enig contactteugel nodig met je paard. Stel dat je paard schrikt, kun je dat niet met losse teugel voelen. Wel met contactteugel. Dat is wat ik jou probeer uit te leggen. En dat is maar klein voorbeeldje. Maar je moet wel enigzins contact hebben met je paard. Anders weet je niet of je paard straks na enige tijd juist teveel gaat stuwen, want dat kan nu dus ook gaan gebeuren. Als je langere tijd op hoog tempo blijft rijden omdat je paard voorwaartser moet zijn, dan moet je op gegeven moment wel aan gaan voelen van: moet ik nu gaan begrenzen of niet. Want anders valt hij straks letterlijk uit elkaar en dan heb je weer hoop werk om paard bij elkaar te gaan rijden. Begrijp je wat ik bedoel?

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:40

Probeer je hakken veel meer uit te drukken en je schouders wat meer naar achteren te houden.
Voor de rest: Leuk paard! Ja

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:42

Ziet er allemaal heel ontspannen uit, mooi hoor!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:56

Ja bets ik begrijp wat je bedoelt Ja
Er is wel degelijk contact met de mond en met mijn been. Het is mischien moeilijk te zien op de foto's.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:08

Net als Bets ben ik ook goed thuis in deze methode en ben het helemaal met haar eens. Niet op de binnenteugel een volte rijden, maar juist op de buitenteugel, als het goed is leer je dat ook gelijk. Je kan dit rijden ontspannen noemen, ik noem het gewoon rondjes kachelen. Paarden die volgens methode AdB gereden worden, zijn aan de zweep en niet aan het been.
Niet om onaardig tegen jou te doen trouwens hoor, als jij je hier goed bij voelt moet je er vooral ermee doorgaan.
Je paard vind ik trouwens prachtig. Pling

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:09

Wat mij meteen opvalt is dat je weinig contact hebt met de mond, persoonlijk zou ik graag een heel los contactteugeltje zien maar ik begrijp dat dit ook bij je manier van rijden/instructie hoort. Wat ook opvalt is dat je paard linksom naar buiten kijkt, hij heeft blijkbaar moeite met de stelling en buiging, hoe probeer je dat op te lossen? (lijkt me moeilijk met zo'n losse teugel)

Ik vind het er wel super ontspannen uitzien, je paard loopt heel lekker relaxt, neusje mooi naar voren, ziet er goed uit.

Let wel op je eigen houding, op veel foto's ga je overdreven voorover zitten met je handen voor je uit gestoken en je bent wat krampachtig in je been, probeer je onderbeen en hak lekker te ontspannen als je rijd.

Ik vind foto 6 het fijnst ogen, met wat puntjes voor je eigen houding.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:03

Fijn dat je het begrijpt wat ik bedoel Alablaster
Laatst bijgewerkt door Annetje op 05-11-08 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast. Offtopic quote eruit.

mieke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:12

ik vind het er heel vriendelijk en rustig uitzien, als jij er goed bij voelt en je paardje ook, lekker zo rijden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:22

Ik ben niet thuis in de manier van Antoine de Bodt maar vind het wel erg interessant dus voor/tegenstanders, mn inbox staat wagenwijd open voor meer info.
Puur en alleen op wat ik nu zie heb ik het idee dat je je paard juist compleet geen lengtebuiging vraagt. Het geheel ziet er vriendelijk uit maar niet als een paard dat fijn aan het werk is en ik zie ook geen enkele foto met buiging in zijn lijf.
Ik begrijp dat je paard moet leren niet alleen opgekropt in de Z houding te lopen zoals jij het noemt. Maar naar mijn idee valt hij hier wel erg uit elkaar. Is het niet de bedoeling dat je hem wel bij elkaar rijd? Nogmaals, ik weet niks van die rij methode en zeg alleen waar ik zie. Ben erg benieuwd hoe het precies werkt!

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:28

@ bets, hoezo kan je niet voelen als het paard schrikt met losse teugels? Als je goed met je zit rijdt en goed kan voelen voel je het met je ogen dicht en zonder teugels ook.
on topic, ik vind het er heel ontspannen uitzien. Ik zou je beugels toch een gaatje langer doen. En probeer je benen en bekken goed te houden en vanuit je bekken/heupen mee naar voren te buigen. Nu zie ik je veel je benen optrekken en steunen op je knieen/klemmen met onderbeen.