Nieuw paard gekocht, gelijk aan het werk of wachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MlieZ88

Nieuw paard gekocht, gelijk aan het werk of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:49

hallo
mijn vriendin heeft een nieuw paard gekocht en ik de hare. zij heeft een 12 jarige merrie gekocht.
het is alleen echt een ei... moet echt opnieuw opgevoed worden is vreselijk verwend!
ze werd de laatste 2 jaar niet regelmatig aan het werk gezet en als ze wat streken aathaalde werd ze gelijk weer op stal gezet.
nu isssie dus streken aan het uithalen met rijden en longeren
mn vriendin vraagt zich nu af, had ik niet beter eerst het paard 3 weken op rust moeten laten staan op zn nieuwe plekje
of kan ze wel gelijk aan het werk gaan?
het gaat er nu dus niet om wat voor werk. want ze longeerd ook regelmatig en heeft er nu in een week 3 keer opgezeten.
wat doen jullie als jullie een nieuw paard kopen???
gelijk al licht aan het werk??? en dat opbouwen...
NB. ze staan bij ons nu een halve dag op het land. en daarnaast zou ze dan nog even moeten werken...

lastig hoor....

laat het even weten, we zijn echt vreselijk benieuwd wat andere doen!

mirgino

Re: Nieuw paard gekocht, gelijk aan het werk of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:55

toen ik deze merrie die ik nu heb kocht ben ik de volgende dag gelijk op buitenrit gegaan Haha!

ze was 4jr en zadelmak,samen met vriendin de polder door en ook gelijk grote trekkers met stro tegen gekomen

het ligt aan het paard hoe snel deze went denk ik.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:57

Gelijk flink aan het werk zetten, snap dat watterige gedoe niet zo , met eerst rustig wennen etc. worden ze vaak alleen maar lastig van, op 2 daags concours laat je hem toch ook niet eerst een week wennen?!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:58

is per paard verschillend,meestal weekje rust en dat langzaam opbouwen, longeren, en dan rustig aan het werk oppakken
zo leer ik het paard en het paard mij kennen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 02-11-08 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:59

mijn mening is ook niet laten wennen.. in de zin van rust, wel wennen qua werk en ruiter... haha Clown

we willen alleen andere meningen horen om te vergelijken Lachen snap!?
daar is dit forum juist voor Knipoog

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:00

wachten!
Ik laat nieuwe paarden altijd ong. een week met rust, wel aanhalen en borstelen en na een dag of 2 naar buiten maar erop of aanspannen pas einde van de week.
Vind het belangrijk dat ze even tijd hebben om aan hun nieuwe baasje en omgeving te wennen.
Je hebt tijd genoeg om er mee aan het werk te kunnen. Als je zelf een nieuwe baan krijgt moet je ook eerst wennen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:01

laten wennen door er mee te wandelen ofzo,en dan na twee dagen erop.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:02

Dagie schreef:
Gelijk flink aan het werk zetten, snap dat watterige gedoe niet zo , met eerst rustig wennen etc. worden ze vaak alleen maar lastig van, op 2 daags concours laat je hem toch ook niet eerst een week wennen?!

dat is wel wat anders.. lekker laten wennen vind ik.. Zo'n verhuizing is al héél wat voor zo'n paard. lekker poetsen, lekker wandelen, en eventueel een bosritje oid..
Probeer zoveel mogelijk leuks te doen, dat stelt het paard lekker op z'n gemak..

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:03

Dagie schreef:

nee maar als je met je paard op concour gaat kent hij jou al.
dus als jij een nieuwe baan krijgt wordt je ook direct vol aan het werk gezet zonder dat je kennis mag maken met je nieuwe omgeving.
Vind het nou niet nodig om te gaan trutten met een paard als hij er net is maar een beetje tijd mag hij toch wel krijgen om even te aclimatiseren.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:03

ach even 2 dagen bij laten komen van de schrik zou ik zeggen. En daarna rond stappen. Dat 3 weken wachten is echt onzin. gewoon rond lopen en alles laten zien. En na 1 week zou je er wel op kunnen klimmen

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:04

Dat ligt helemaal aan het paard. Toen Vlim hier kwam, was hij de eerste dagen behoorlijk van zijn stuk. De eerste 2 dagen heeft ie geloof ik gewoon vrij gehad, daarna heb ik alles heel rustig maar wel meteen duidelijk aangepakt. Nee is nee, niet "nou ja toe maar even." Als je aan het werk gaat, doe het dan desnoods kort maar duidelijk. Volgens mij kun je beter in een keer de spelregels uitleggen (kost misschien best even tijd aangezien ze weinig gewend is), dan dat je haar eerst in haar oude gedrag rond laat lopen, om vervolgens te zeggen dat het anders moet.

Inderdaad, op concours is wel anders. Dan is je paard al aan jou gewend en heeft ie misschien zelfs stalgenoten mee.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:04

@Newton: als jij een neiwue baan hebt moet je wel altijd gelijk werken, alleen nog op een laag nivo..
dus dit argument past helemaal neit bij jouw mening Tong uitsteken

trouwens: het paard heeft al eerst 2 dagen lekker op het land gestaan.. maar de bak blijft altijd nieuw!!!!
dat vind ik dus zo lastig
dus of je nou de bak in de eerste of de derde week verkend, het blijft nieuw!!
Laatst bijgewerkt door MlieZ88 op 02-11-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:04

Ik zou ze ook een weekje laten wennen, zo'n verhuizing is niet niks voor een paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:27

Paarden die al aan het rijden gewend zijn, zet ik gewoon aan het werk. Als ze laat op de middag of 's avonds komen, pas de volgende dag, als ze 's ochtends komen rij ik laat op de middag of 's avonds. Ze hebben dus een paar uur om een beetje aan hun box te wennen, te kunnen plassen, wat hooi te eten en de waterbak te ontdekken.
Een jong, vrij groen paard gaat eerst een of twee dagen aan de longe voor ik erop stap.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:36

Ik zou zowiezo met een nieuw paard eerst aan vertrouwen gaan werken en dat vanaf de eerste dag. Hij mag even kennismaken met zijn nieuwe woonplaats, rondsnuffelen en de andere paarden bekijken terwijl ik de spullen een plek geef, en daarna eerst longeren of wandelen of zo. Tijd voor kennismaking is er daarna meer dan genoeg. Dat doe ik zowiezo de eerste paar weken met een nieuw paard, een band opbouwen. Dan weet ik meteen hoe het dier reageert en wat ik kan verwachten als ik erop spring. Word dan ook zelden verrast door een paard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:40

Even een paar dagen laten wennen aan het nieuwe ritme op de nieuwe stal. Wel aandacht geven, borstelen en een beetje mee aanklooien. Beetje longeren en dan na een dag of vijf eens erop gaan zitten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:52

ik geef ze altijd een paar dagen de tijd,hoe ik dat doe hangt van het paard af.
mijn laatste aanwinst heeft bijna 2 weken "vakantie" gehad.
weidegang,beetje poetsen rustig longeerwerk [los] en een wandeling aan de hand.
dit paard had iets meer tijd nodig maar meestal is een dag of 3 genoeg om te wennen.
je merkt het vanzelf. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:31

Ik doe net als Urielle, gewoon gelijk aan de bak.
Je moet namelijk profiteren van het feit dat een paard nog wat onwennig is.

Let op mijn wijsheid: de eerste 6 weken gaat alles prima, maar daarna begint 9 van de 10 keer het gezeur. Paard begint zich thuis te voelen en gaat eens kijken hoever hij bij deze baas kan gaan.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:00

Als het paard aankomt op zijn nieuwe stal,
doe ik wel altijd even een dagje rust inlassen.
Gewoon om hem of haar aan zijn omgeving te laten wennen.
En dan gewoon de volgende dag je werk oppakken.
De wereld vergaat niet als je even wacht met rijden tot ie gewent is.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:20

Als het paard al gewend is om te rijden, zoals jij dus bedoelt, ga ik meteen lekker aan de gang. Precies wat Urielle zegt.
Paarden die gewend zijn om gereden te worden (dagelijks) ineens op rust zetten "omdat ze moeten wennen", vind ik veel erger in de zin van, spieren zijn opeens 'werkloos', en zo'n paard heeft een conditie opgebouwd en heeft dus opeens energie over.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:29

ik ben het met santigo eens.

het paardje is gewend om elke dag bereden te worden, en het is dan zonde om de spieren te laten verzuren door drie weken niks te doen.
wel zou ik hem twee drie dagen gunnen door het paard los te gooi en in de bak te longeren.
en als je zelf het vertrouwen hebt, misschien wel een lekker buiten ritje te maken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:37

Ik zou zeggen: de dag dat ie op stal komt lekker rustig aan, beetje poetsen en paard zn gang laten gaan, zodat hij een beetje kan ontstressen. Volgende dag gewoon lekker aan het werk zetten! Dat is ie gewend, dus waarom dan opeens op rust zetten? Lijkt me tegenover het paard ook niet echt eerlijk. Hoe eerder je het normale ritme oppakt, hoe eerder hij zich op zijn gemak voelt. Het zijn gewoonte dieren, dus hoe eerder de gewoonte erin zit, hoe beter het is. Maar dat is mijn mening Knipoog

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:06

Ik zeg ook gewoon de eerste dag even rustig bij laten komen van de reis en de volgende dag aan het werk! Longeren of gewoon rijden, ligt eraan of ie fel is!
Dat gaat bij mij binnenkort gebeuren! Binnen 2 weken een nieuw paard:D

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:11

ik doe het de 1e week wel rustig aan. de 1e dag laat ik het paard met rust (misschien wat poetsen)
de rest van de week wel bezig zijn, in de zin van poetsen, wandelen, longeren. niet alleen voor het paard, maar ook voor mezelf! ik wil het paard eerst leren kennen en vertrouwen krijgen van beide kanten.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:13

Ik laat ze eerst een weekje wennen aan de nieuwe kudde (geeft conditie genoeg Knipoog),wel poetsen en band kweken. Daarna gewoon weer aan de slag.