Hoe leer je een jonge pony aan een bit wenen?
En wat voor soort bit ben je dan nodig?
alvast bedankt
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sfietje schreef:Een rubberen bitje,
Ineke2 schreef:Ik heb mijn pony beleerd met een dubbelgebroken bit met rond tussenstukje. Daar rijd ik hem nog steeds mee rond, geen problemen.
Regelmatig de tandarts laten komen is wel heel belangrijk, zeker met jonge paarden om het half jaar, omdat ze nog moeten wisselen.
In het begin heb ik een hoofdstel omgedaan met een halster erover heen en daar ben ik stukjes mee gaan wandelen. Later een paar keer gelongeerd met een halster erover heen en toen ik hem zadelmak ging maken maakte ik de longeerlijn wel vast aan het bit zodat hij nu hij wist hoe een bit in de mond aanvoelde ook kon wennen aan wat druk. Zodat hij zich eventueel niet het apezuur zou schrikken in het zadel als je de teugels erbij neemt en hij voelt ineens iets gebeuren in de mond.
Ineke2 schreef:Sfietje schreef:Een rubberen bitje,
Nee, dat brand namelijk als een gek!
LadyDaily schreef:En jou pony heeft geen pijn?
Citaat:De eigenaar waarvoor ik vroeger reed, liet zijn 5 paarden altijd wennen aan het bit met eerst een rubberen bitje.
Nooit iets mee verkeerd gegaan, 2 van zijn paarden zitten nu in de jumpingsport en allemaal zonder probleem.
Ook waar ik nu sta heeft de eigenares van het stal een jong paardje en die word ook ingereden met rubberen bitje.
Zij houdt zich dan ook vooral bezig met natural horsemanship.
Heb geen 1 van de paarden die ik ken die zijn ingereden met rubberen bitje zien raar reageren of met een branderig gevoel
Zelf mijn veearts vind rubberen bitje het beste
Ineke2 schreef:LadyDaily schreef:En jou pony heeft geen pijn?
Nee hoor, wanneer je maar niet gaat rukken en plukken neem ik dat bit = pijn verhaal maar met een korreltje zout. Mijn pony loopt graag onder het zadel en met bit in voor mij, als iets pijn doet laat hij dat ten slotte wel merken door niet mee te werken.
midgie schreef:Als je je echt er in gaat verdiepen,neem je het niet meer met een korreltje zout, maar neem je het heel serieus,
Een paard laat van nature geen pijn zien, want dat kan zijn leven kosten.
Maar ja er lopen helaas heel veel struisvogels rond
midgie schreef:Leer neemt de vorm van de mond aan , rubber word warm door wrijving, waarom moet er op den duur met een ander bit gereden??
Ga gewoon heel bewust er mee om al sje met een ijzer bit wil rijden, lees en leer eerst een swat het wel en niet doet en verzin dan hoe je het gaat doen, het is wetenschappelijk bewezen wat een ijzer bit doet in de mond en daar moet jeje heel bewust van zijn voor je het echt wil gebruiken.
Niemand wil zijn dier pijn doen toch??