Jonge pony met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Jonge pony met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 12:24

Ik had een paar vraagjes.

Hoe leer je een jonge pony aan een bit wenen?
En wat voor soort bit ben je dan nodig?

alvast bedankt Haha!

midgie

Re: Jonge pony met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:36

Als je perse wil wennen doet het dan met leer bitje,
Een ijzer bit is erg pijnlijk op de lagen voor een paard, lees het boek metaal in de mond eens door en bedenk dan pas hoe je het wil gaan doen.
(de mond/lagen zijn het gevoelligste gedeelte van het hele paardenlichaam.
Beleer je pony eerst zonder bit b.v met kaptoom, pas in het verdere leerproces zou je pas een bitje moeten gaan gebruiken voor de verfijnen , alhoewel dat ook heel goed zonder bit
kan;-)

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:58

het kan ook wel met een ijzeren bitje,, maar pak dan een dubbek gebroken bitje die knijpt em niet in de mond.. longeer em dan eerst ook niet aan et bitje omdat et paard et longeren ook nog niet snapt en dan begin je der aan te trekken,, doe er gewoon een halster over heen en maak em daar vast,, zo heb ik et al altijd gedaan,, snapt et paard et longeren maak em dan vast aan het bitje,, een leer bitje kan ook wel of rubber,, op den duur ga/mmoet je je paard toch met een ander bitje rijden,, dus vroeg of laat doe je et toch

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:10

Leer neemt de vorm van de mond aan , rubber word warm door wrijving, waarom moet er op den duur met een ander bit gereden??
Ga gewoon heel bewust er mee om al sje met een ijzer bit wil rijden, lees en leer eerst een swat het wel en niet doet en verzin dan hoe je het gaat doen, het is wetenschappelijk bewezen wat een ijzer bit doet in de mond en daar moet jeje heel bewust van zijn voor je het echt wil gebruiken.
Niemand wil zijn dier pijn doen toch??

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 13:34

Maar er rijden zoveel mensen hun paard met een ijzeren bit.
Hebben die allemaal pijn?
Ik heb me er nog niet echt in verdiept namelijk.

Ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn pony Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:52

Ja er zijn heel veel paardjes die pijn hebben, zou zeggen ga je er eens in verdiepen;-)
Het is heel normaal geworden zo`n ijzer bit, iedereen toe het tenslotte, maar mensen zijn zich niet bewust dat het ijzers ligt op het gevoeligste deel van het lichaam en mensen dneken ook dat je zonder bit geen controle kan hebben over een paard, maar niets is minder waar.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 13:54

En een leren bit doet dus geen pijn ofso?
Of ook wel een beetje?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:58

Leer is een natuur product en vormt zich naar de mond en geeft een andere druk en geen pijn, zou zeggen rol een smet een ijzere staaf over je scheef, met de kracht waar er mee aan de teugel getokken word b.v leer zal je niet als pijnlijk ervaren, maar het ijzers wel.
Zeker zullen er mensen zijn die vinden dat het onzin is, maar er zijn onderzoeken gedaan en als je echt logisch nadenkt kun je er zelf ook wel iets bij voorstellen toch??

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:02

Oke.
Heb je misschien ook een foto van een leren bit?
En kun je leren bitten overal kopen?
Mag je er wel wedstrijden mee rijden?

Wel een beetje veel vragen maar ik wil wel het beste voor mijn pony.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:03

Ik heb mijn pony beleerd met een dubbelgebroken bit met rond tussenstukje. Daar rijd ik hem nog steeds mee rond, geen problemen.
Regelmatig de tandarts laten komen is wel heel belangrijk, zeker met jonge paarden om het half jaar, omdat ze nog moeten wisselen.

In het begin heb ik een hoofdstel omgedaan met een halster erover heen en daar ben ik stukjes mee gaan wandelen. Later een paar keer gelongeerd met een halster erover heen en toen ik hem zadelmak ging maken maakte ik de longeerlijn wel vast aan het bit zodat hij nu hij wist hoe een bit in de mond aanvoelde ook kon wennen aan wat druk. Zodat hij zich eventueel niet het apezuur zou schrikken in het zadel als je de teugels erbij neemt en hij voelt ineens iets gebeuren in de mond.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:04

Een rubberen bitje,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:05

Je kan op het inet zoeken, ik heb geen idee of je wedstrijdne mag rijden , onderling zal wel, maar officieel weet ik niet, wat eigenlijk wel zou moeten toegelaten worden .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:06

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:08

Sfietje schreef:
Een rubberen bitje,

Nee, dat brand namelijk als een gek!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:16

Ineke2 schreef:
Ik heb mijn pony beleerd met een dubbelgebroken bit met rond tussenstukje. Daar rijd ik hem nog steeds mee rond, geen problemen.
Regelmatig de tandarts laten komen is wel heel belangrijk, zeker met jonge paarden om het half jaar, omdat ze nog moeten wisselen.

In het begin heb ik een hoofdstel omgedaan met een halster erover heen en daar ben ik stukjes mee gaan wandelen. Later een paar keer gelongeerd met een halster erover heen en toen ik hem zadelmak ging maken maakte ik de longeerlijn wel vast aan het bit zodat hij nu hij wist hoe een bit in de mond aanvoelde ook kon wennen aan wat druk. Zodat hij zich eventueel niet het apezuur zou schrikken in het zadel als je de teugels erbij neemt en hij voelt ineens iets gebeuren in de mond.

En jou pony heeft geen pijn?

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:23

Ineke2 schreef:
Sfietje schreef:
Een rubberen bitje,

Nee, dat brand namelijk als een gek!

De eigenaar waarvoor ik vroeger reed, liet zijn 5 paarden altijd wennen aan het bit met eerst een rubberen bitje.
Nooit iets mee verkeerd gegaan, 2 van zijn paarden zitten nu in de jumpingsport en allemaal zonder probleem.

Ook waar ik nu sta heeft de eigenares van het stal een jong paardje en die word ook ingereden met rubberen bitje.
Zij houdt zich dan ook vooral bezig met natural horsemanship.

Heb geen 1 van de paarden die ik ken die zijn ingereden met rubberen bitje zien raar reageren of met een branderig gevoel
Zelf mijn veearts vind rubberen bitje het beste

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:38

Iemand zei net tegen me dat als je met een bit goed omgaa geen enkel bit zeer doet.
Is dat waar?

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:41

mijn mening is dat als je een goed passend bit heb en er normaal mee omgaat je een dier geen pijn doet hoor Knipoog
ikzelf heb altijd de jonge paarden gereden op een dubbel gebroken bitje en nergens problemen mee gehad.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:32

LadyDaily schreef:

Nee hoor, wanneer je maar niet gaat rukken en plukken neem ik dat bit = pijn verhaal maar met een korreltje zout. Mijn pony loopt graag onder het zadel en met bit in voor mij, als iets pijn doet laat hij dat ten slotte wel merken door niet mee te werken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:35

Citaat:
De eigenaar waarvoor ik vroeger reed, liet zijn 5 paarden altijd wennen aan het bit met eerst een rubberen bitje.
Nooit iets mee verkeerd gegaan, 2 van zijn paarden zitten nu in de jumpingsport en allemaal zonder probleem.

Ook waar ik nu sta heeft de eigenares van het stal een jong paardje en die word ook ingereden met rubberen bitje.
Zij houdt zich dan ook vooral bezig met natural horsemanship.

Heb geen 1 van de paarden die ik ken die zijn ingereden met rubberen bitje zien raar reageren of met een branderig gevoel
Zelf mijn veearts vind rubberen bitje het beste

Dat zal allemaal best, maar paarden kauwen veel op het bit en als het dan niet op de goede hoogte ingedaan word, kauwen ze het rubben stuk. Enig idee wat er dan gebeurd? Dan komen er haakjes in .e.d.

Daarbij maakt niet elk paard veel speeksel aan en een droog rubber ding gaat toch echt branden.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:45

Dankje wel voor de informatie ben nog wel aan het twijfelen wat ik nu ga kopen.
Een kaptoom, leren bit, rubberen bit of een dubbel gebroken bit.

Denk dat ik eerst maar is een kaptoom ga kopen voor het zadelmak maken.
Dan zie ik wel weer verder.
Ik ga me er even in verdiepen Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:41

Ineke2 schreef:
LadyDaily schreef:

Nee hoor, wanneer je maar niet gaat rukken en plukken neem ik dat bit = pijn verhaal maar met een korreltje zout. Mijn pony loopt graag onder het zadel en met bit in voor mij, als iets pijn doet laat hij dat ten slotte wel merken door niet mee te werken.

Als je je echt er in gaat verdiepen,neem je het niet meer met een korreltje zout, maar neem je het heel serieus,
Een paard laat van nature geen pijn zien, want dat kan zijn leven kosten.
Maar ja er lopen helaas heel veel struisvogels rond Verdrietig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:01

midgie schreef:
Als je je echt er in gaat verdiepen,neem je het niet meer met een korreltje zout, maar neem je het heel serieus,
Een paard laat van nature geen pijn zien, want dat kan zijn leven kosten.
Maar ja er lopen helaas heel veel struisvogels rond Verdrietig

Als het zo'n pijn doet zouden veel paarden en zeker mijn pony het bit niet meer willen aannemen met het hoofdstel indoen. Net zoals dieren het laten merken als het zadel niet goed is, die gaan bokken en dergelijke.

Zolang je maar niet aan rukt en plukt zal het allemaal wel meevallen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:04

Er zijn ook heel veel paarden die niets zeggen van het zadel, hoe krijg je anders doorrij plekken,
Door de tong onder het bit tr houden rust het bit niet direct op del agen, dat heeft het paard dus zelf al dedacht, maar ga jij eens 3 uur met je tong omhoog lopen??
Veel jonge paarden proberen het bit uit de mond te krijgen, doen ze niets voor niets, maar ja als je mond dan ook nog door een sperrriem strak vast getrokken word, dan kun je niet sanders dan je overgeven lijkt me??
Wees blij dat heel veel paarden het natuurlijk instinct nog hebben, want als ze menselijk zouden denken zouden de meeste het niet accepteren.

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:53

midgie schreef:
Leer neemt de vorm van de mond aan , rubber word warm door wrijving, waarom moet er op den duur met een ander bit gereden??
Ga gewoon heel bewust er mee om al sje met een ijzer bit wil rijden, lees en leer eerst een swat het wel en niet doet en verzin dan hoe je het gaat doen, het is wetenschappelijk bewezen wat een ijzer bit doet in de mond en daar moet jeje heel bewust van zijn voor je het echt wil gebruiken.
Niemand wil zijn dier pijn doen toch??

ooh jaa tuurlijk moet je je bewust met een ijzer bitje omgaan,, maar die paarden die wij beleren doen we meteen een ijzeren bitje in,, dubbel gebroken,, en wij stappen er meestal de 1e of de 2e er al op,, het bevalt ons best,, als et paard et bit niet accepteerd of er tegen in gaat dan halen wij er een tandarts bij.