Zorro's Zensation dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Zorro's Zensation dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 03:53

Hoi allemaal Doei!

Gisteren lekker getraind met ZZ en mijn moeder heeft het gefilmd Lachen
Het ging best lekker. Hij komt steeds meer op lengte.

Ons grootste probleem momenteel is angst. Vork ZZ heeft mij er nu 3 keer afgegooid in de tijd dat ik hem heb (2 maandjes) 2 keer in galop. Laatste keer was zelfs hele cap doormidden.

Waar we dus vooral mee bezig zijn is vertrouwen opbouwen. Verder zorgen dat die zich niet opkropt en mijn vreselijke houding Bloos

ZZ is trouwens een 4 jarige ruin (painted Black*wellington).

Drafje
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Stap
4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Drafje
6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Draf doorzitten
9.
Afbeelding

Galop
10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

En de filmpjes waar de stils uit genomen zijn voor de liefhebbers Lachen
http://s79.photobucket.com/albums/j137/ ... 008ZZ2.flv
http://s79.photobucket.com/albums/j137/ ... 2008ZZ.flv

vilouma

Re: Zorro's Zensation dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:05

lkkr beeesrje ziet er goed uit
probeer je benen wat stiller te houden dan krijgt hij mischien een nog constantere hoofdhouding Knipoog

xx

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:01

Het valt me op dat op het eerste filmpjes tijdens het doorzitten je goed kan zien dat je handen continu meegaan met jouw beweging, waardoor je je paard tegenwerkt in de mond. Probeer je handen goed stil te houden zodat je telkens hetzelfde contact houd met de mond. Je benen geven continu dezelfde aandrijving, dat zou je veel vaker kunnen afwisselen. Nou zijn de filmpjes een momentopname maar ik denk dat je dit paard veel meer mag rijden, en bezig houden. Hij loopt te gemakkelijk de bak door, en zal zich al snel vervelen, waardoor je dan vaak een stoute reactie krijgt. Rij meer figuren, en continu tempowisselingen, zodat zijn aandacht volledig op jou en het werk berust, in plaats van hoe kom ik onder dit saaie rondje uit.
Je rijd nu te afwachtend en dus ben je altijd te laat, als hij denkt dat het tijd is om je eraf te krijgen. Laat iemand je continu aanwijzingen geven zodat je met hem echt aan het werk bent. Succes ermee!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:10

Issy schreef:
Het valt me op dat op het eerste filmpjes tijdens het doorzitten je goed kan zien dat je handen continu meegaan met jouw beweging, waardoor je je paard tegenwerkt in de mond. Probeer je handen goed stil te houden zodat je telkens hetzelfde contact houd met de mond. Je benen geven continu dezelfde aandrijving, dat zou je veel vaker kunnen afwisselen. Nou zijn de filmpjes een momentopname maar ik denk dat je dit paard veel meer mag rijden, en bezig houden. Hij loopt te gemakkelijk de bak door, en zal zich al snel vervelen, waardoor je dan vaak een stoute reactie krijgt. Rij meer figuren, en continu tempowisselingen, zodat zijn aandacht volledig op jou en het werk berust, in plaats van hoe kom ik onder dit saaie rondje uit.
Je rijd nu te afwachtend en dus ben je altijd te laat, als hij denkt dat het tijd is om je eraf te krijgen. Laat iemand je continu aanwijzingen geven zodat je met hem echt aan het werk bent.
Succes ermee!

Hier sluit ik me helemaal bij aan Mirjam, het is wel verbeterd maar je moet veel meer afwisseling doen.
Ik word van het kijken al simpel!

Maar je gaat de goede kant weer op iig en dat is het belangrijkste, ga zo door!

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:34

Hier ga ik ook in mee. Veel stap-draf draf-stap overgangen doen en dat ook in galop. In galop zet hij z'n achterhand meer na binnen. Probeer hem wat schouder voor te rijden, zodat hij rechter in galop wordt.

Het is niet fijn rijden als je bang bent he? Denk echt als je opstapt, schouders na achter en hier ben ik.

Ga hem echt meer aan het werk zetten, want zo heeft hij geen tijd meer om na te denken.

Ik vind het echt een leuk paard, vooral zijn galop is erg goed!
Heel veel succes en geloof in jezelf he! Haha!

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:44

Echt hou je benen stiller ze draaien rondjes en gaan steeds heen en weer en in galop dat kon je zien in het eerste filmpje draait hij z'n kont naar binnen of je kan ook zeggen hij loopt scheef!
en je paard loopt soms achter de loodlijn maar verder supprr mooi paard veel succes verder

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:44

Erg leuk paard..ik ga mee met bovenstaande reactie's. Probeer (snap dat dat moeilijk is na er div. keren van af te zijn gestuiterd) veel meer lengte te geven aan de voorkant. Hij loopt nu regelmatig achter de loodlijn. Lengtebuiging en vw nw.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:16

Ziet er al best wel leuk uit. Toch zou ik tijdens het rijden eits meer gaan doen. Meer figuren e.d. als ik kijk naar die filmpjes komt het een beetje over als 'rondjes rijden' in de bak zonder dat het paard daarbij echt aan het werk komt. Als je wat meer figuren e.d gaat rijden zal je paard ook wat losser worden. Verder probeer wat losser in je handen te worden. Succes!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:42

Dat iets meer doen si nou net het probleem, dat durf ik nog niet zo goed. Juist op de volte doet die zo gek.
In galop zijn we nu nog ergens mee bezig. Als die netjes rondkomt zijn we al blij. Bloos Dat die zijn kont naar binnen gooit ben ik mij ook van bewust, dit is zijn drukke hand. Waar die me dus 2 kere loeihard van afgegooid heeft. Rechtergalop heeft de camera helaas niet gefilmd.

Benen weet ik ook, zijn we al jaren mee bezig maar krijg die krengen niet stil. Verward

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:12

ziet er wel goed uit! Ik ga ook mee met bovenstaande commentaar.
Probeer veel overgangen te rijden als je schrik hebt om op de volte te gaan, stap galop kan je ook al proberen zo gaat hij goed naar je luisteren en blijft hij goed geconcentreerd.
Ik rij ook een 4-jarige en het zijn echte profiteurekes! Zet hem maar aan het werk Lachen
Bokt hij/zij dan zo hard? Voel je het niet aankomen?

Je bent heel zker op de goede weg!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 11:14

Die van mij is ingereden met 4, dus voorlopig nog geen stap-galop *LOL*
Hij bokt hoog, snel en hard ja. Zo galoppeer je nog lekker rustig op de volte en dan springt die omhoog, geeft een rotbok en draait om. Bloos

Maar meer oefeningen gaat wel weer komen, gister ook een proefje gedaan en dat deed die goed. Eerst durfde ik geen eens meer te draven Clown

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:23

Ik ga toch mee met de voorgaande reacties, ookal vind je dat eng. Verder veel overgangen rijden en over je benen wat bij mij het beste hielp was; eraan blijven denken en iemand langs de zijkant die je er de gehele tijd (dat die persoon er is) op wijst. Ja Succes Mirjam!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:27

Kan me je angst zo goed voorstellen. En het is dan ook echt iets waar je mee door moet, en dat is ook nog eens extra moeilijk ook een niet beter wetende vierjarige.
Probeer dan maar veel te belonen en voor je zelf goed door blijven ademen. Denk ff aan leuke dingen en niet aan je angst.
Wat betreft je paard en je rijden hebben veel van mijn voorgangers goede tips gegeven. Figuren en overgangen lijken mij een múst voor je paardje.
Benen stil houden. Ja ook zo'n struikelblok bij mij. Alles geprobeerd. Zitlessen, zonder beugels aan de longe, oefeningen los op een stoel, en ultieme hulpmiddel bij mij... beugels maatje korter, bij een standfoto was erg goed te zien dat ik op mijn tenen in de beugels moest staan om goed contact te houden Knipoog ! Probeer hier wat mee te gaan vogelen. Misschien kan je er wat mee. Of is een ander zadel beter voor stillere beenligging.
Heel veel succes, en hoop dat je snel weer mag genieten van ht rijden!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:52

Het zal je wel lukken. Gelijk je zegt, gewoon nog wat meer vertrouwen en dan komt dat wel!
En ja je hebt hem ook nog maar 2 maandjes eh Lachen
Komt wel goed. Veel oefenen en laat hem maar werken! Lachen

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:03

Ik vind het een mooi paard en hij loopt fijn en ontspannen maar inderdaad té ontspannen....
Ik vroeg me in het eerste filmpje al af wanneer je nou eens een volte of iets dergelijks ging inzetten, een middendrafje, maar zowel bij 1 en 2 gebeurt er weinig! Filmpje 2 heb ik zelfs halverwege uitgezet...
Ik begrijp je angst wel, maar je moet het wel blijven proberen want hier word hij alleen maar baldadiger van.. Vork

Zelf zou ik graag zien dat je je handen rechtop houd, als ik het goed zie heb je nog al last van pianohandjes.. En met doorzitten meer op je kont proberen te zitten en je benen stil houden!

Succes met je mooie paardje, komt heus wel goed Ach gut Pling

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 12:56

Ben het er ook zeker mee eens hoor, dat ik meer oefeningen moet gaan rijden Tong uitsteken

Het is jammer dat de camera de proef niet heeft opgenomen, want toen moest ik wel oefeningen doen Tong uitsteken

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:19

erg leuk paard.

Maar nu zie ik in het 2e filmpje dat hij zich aangaat spannen toen er een nieuw paard in de bak kwam.
toen liet hielt je hem gelijk in, zoveel spanning bij jullie beide.

Probeer hem juist hier door te rijden.

verder ga ik met de rest mee. houd hem bezig.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:55

Er zit duidelijk vooruitgang in Mirjam... maar de afwisseling is ook wel wat ik mis. Je gaat nu het moeilijke punt uit de weg... maar om het op te lossen zul je het toch op moeten gaan zoeken en dus juist wel die wendingen en alles rijden. Wat betreft je houding is je hand in ieder geval al weer stiller dan op het vorige filmpje. Doorzitten ben ik nog niet echt weg van, dan wordt je te beweeglijk in heel je lichaam. Probeer hier aan te werken en als het echt niet gaat niet te lang door te zitten op je jonkie... is voor hem dan ook niet prettig.
Tot slot nog een klein dingetje: het valt me op dat hij somd (vooral linksom) een beetje met zijn buitenschouder in het schot gaat lopen en dan niet meer op 2 sporen loopt en een beetje scheef wordt. Heb hier goed erg in dat je de schouder dan een beetje uit het schot houdt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 16:03

dank je allemaal voor de reacties Lachen

Kimdj19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:29

Issy schreef:
Het valt me op dat op het eerste filmpjes tijdens het doorzitten je goed kan zien dat je handen continu meegaan met jouw beweging, waardoor je je paard tegenwerkt in de mond. Probeer je handen goed stil te houden zodat je telkens hetzelfde contact houd met de mond. Je benen geven continu dezelfde aandrijving, dat zou je veel vaker kunnen afwisselen. Nou zijn de filmpjes een momentopname maar ik denk dat je dit paard veel meer mag rijden, en bezig houden. Hij loopt te gemakkelijk de bak door, en zal zich al snel vervelen, waardoor je dan vaak een stoute reactie krijgt. Rij meer figuren, en continu tempowisselingen, zodat zijn aandacht volledig op jou en het werk berust, in plaats van hoe kom ik onder dit saaie rondje uit.Je rijd nu te afwachtend en dus ben je altijd te laat, als hij denkt dat het tijd is om je eraf te krijgen. Laat iemand je continu aanwijzingen geven zodat je met hem echt aan het werk bent. Succes ermee!

Heel bekend. Dus ben er helemaal mee eens!

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:48

Na alles wat er hierboven al gezegd is is het overbodig om het nogmaals te noemen. Wat ik nog wel wil zeggen is dat je paard een beetje tegen de teugel aanhangt. Het is een jong paard, probeer zijn hoofd/hals houding wat af te wisselen. Ik begrijp met je angst dat je hem liever bij je houd, maar het zou fijn zijn voor het beestje als hij zijn hoofd een beetje anders zou kunnen bewegen. Ik vind het in de video alleen een bevestiging geven. Hij is wat gespannen en houd zijn oren naar achteren. Probeer door de oefeningen te doen, door afwisselen, maar ook door teugel te geven en daarna het bit weer te gaan opzoeken zeg maar. Hij zal beter gaan opletten. Verras hem met je oefeningen. En het doorzitten zou ik even uitstellen. Hij raakt (door jou spanningen) alleen maar meer gespannen. Moeilijk hoor, ik weet het, maar het werkt echt. Probeer eerst de ontspanning te krijgen door simpel rond te gaan rijden en voltes,achtjes,slangenvoltes te gaan rijden.
probeer niet alles in 1 keer te gaan doen. Je hebt een super paard onder je, geniet ervan, neem je tijd en het komt echt goed. Veel succes.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:51

Bedankt Lachen
Doorzitten doen we ook alleen voor het aangalopperen hoor *LOL* Alleen nu wel wat langer van te voren, omdat meneer zo iets had van doorzitten=galop.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:57

ik rij ook een painted black!

ik zie soms stiekem een pianohandje voorbij komen, en ik vraag me af waarom je zoveel doorzit?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:29

Vraagje hoor, waar zien jullie mij dan zo vaak doorzitten Verward
Ik zit alleen door voor het aangalopperen. Verder rijdt ik alleen licht hoor Nagelbijten / Gniffelen

Brennie leuk dat je ook een Painted Black rijdt Knipoog

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:35

1e filmpje het begin... dan zit je best een stukkie door voordat je aangaloppeert... denk dat dat blijft hangen omdat het t eerste is wat je ziet Knipoog