Poll: welke beenhulp voor galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

(vooral) Met mijn binnenbeen
140 (35%)
(vooral) Met mijn buitenbeen
156 (40%)
Met beide benen even sterk drijven
58 (14%)
Ik doe het op een heel andere manier
25 (6%)
Nooit op gelet
11 (2%)

Totaal aantal stemmen: 390

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 11:45

Vroeger heb ik geleerd om aan te springen in de galop;
binnenhand iets van de hals, goed begrenzen met buitenteugel
buitenbeen wakend achter de singel en dan in galop zetten met binnenbeen op de singel.
(de instructeur riep altijd "BUITENTEUGEL-BINNENBEEN")

Het binnenbeen is dus het been wat actief drijft.

Maar nu hoor ik ook steeds vaker dat je juist met je buitenbeen het paard in gelop moet zetten. Argument: het buitenachterbeen van het paard moet als eerste ver onder de massa worden geplaatst.

Waar zetten jullie je paard mee in galop?
Ik ben ook heel benieuwd naar de argumentaties!

Tat_jana

Re: Poll: welke beenhulp voor galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:48

ik doe buitenbeen iets achter de singel en binnen been op de singel, niet overdreven maar toch de hulp voor de goede galop.
verder doe ik met mn teugels vrij weinig behalve haar op de plekhouden waar ze lopen moet.

maar ik denk dat dit voor iedereen verschiellend is aangeleerd. mijn pony's reageren iig erg goed Lachen
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 31-10-08 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:49

ik drijf ook met mijn binnenbeen Ja en begrenzen met mijn buitenteugel.
ik zorg ook altijd dat ik genoeg beugeldruk voel met mijn binnenbeen. Daar heeft mijn paard steun aan om te weten welke galop. Hij heeft dan aan de buitenkant namelijk minder te dragen en kan zo makkelijker dat buitenbeen onder de massa zetten.

Vio

Met buitenben; heb het zo ook geleerd!

Gimli_

Ik begrens met mijn buitenteugel, druk mijn binnenbeen aan en geef met mijn buitenbeen de galophulp.
Ik zou niet weten waarom Clown heb 't altijd zo gedaan.
Er is dus wel 'n verschil tussen het begrenzen met het buitenbeen en de galophulp, anders zou er natuurlijk verwarring onstaan, daarom gebruik ik consequent de buitenteugel en het binnenbeen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:52

Ik leg mijn buitenbeen iets naar achter, maak een ophouding met de buitenteugel, en galloppeer aan door beide benen iets aan te drukken.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:53

Binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals, binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel en je gallopeerd aan, dit vergeet ik noooit weer van mijn manege tijd Clown werd elke keer geroepen bij het aangaloperen, zo doe ik het dus nog steeds, alleen worden de hulpen steeds kleiner.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:59

jaah idd de hulpen zijn kleiner dan in je manegetijd.. daar moesten we ook altijd "schoppen" dat is nu vervangen door lichte druk.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:04

Ik leg mijn binnenbeen aan en houdt goed contact met de buitenteugel. Het buitenbeen ligt wakend ter begrenzing. De echte galophulp komt middels een halve ophouding op de buitenteugel, via zithulp die stuwd van buiten-achter naar binnen-voorbeen en als laatste (mits nodig) het binnenbeen wat ik aanleg ('nu moet je toch ech in galop').

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:05

Binnenbeen is aanleren voor zowel ruiter als paard. Op het buitenbeen is het verfijnen van je hulp.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:06

ik heb het altijd geleerd: binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel. en zo doet die van mij het ook.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:12

ik heb mijn binnenbeen op de singel, buitenbeen breng ik iets naar achter en daar mee geef ik de hulp. buitenteugel begrenst (zodat ze recht aanspringen) en binnenteugel geeft iets ruimte.
ook ontlast ik mijn binnen zitbeenknobbel en breng die ietsje naar voren.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:16

nieky1993 schreef:
ik heb het altijd geleerd: binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel. en zo doet die van mij het ook.

Ik heb het hetzelfde geleerd, alleen bij mijn paard druk ik gewoon mn binnenbeen aan.. en ja mn buiten been iets naar achter volgens mij.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:18

Dit kwam ik een tijdje terug tegen omdat ik toch echt met mijn gangen in de knop lag, krijg je met 5 gangen op je paard.
Maar had er wel weer even wat aan.

Galop!

Nu wordt het leuk, de galop. (Pas aan beginnen als je een beetje aardig kan doorzitten) Want, voor de juiste galop hulpen moet je nl. kunnen doorzitten. Bij de galop heb je de linker- en rechtergalop. Op de linkerhand (= linksom door de rijbaan rijden) vragen we galop links aan.
Linksom, linkerhand, dus buitenbeen is het rechterbeen! ( ik stap nu over op de begrippen buitenbeen en binnenbeen). De hulpen op een rijtje:

* doorzitten
* buitenbeen iets achter de singel.
* ietsje meer druk op de buitenteugel als op de binnenteugel.
* binnenbeen aandrijven.
* gewicht ietsje naar binnen verplaatsen.
* en dat allemaal tegelijk!!!!.

Geef deze hulpen in een hoek (bocht) van de rijbaan. Dan zal je paard wat makkelijker in de juiste galop aanspringen. Zit je eenmaal in de galop, mag je je buitenbeen weer op de normale plaats brengen. Elke galop sprong begeleiden met je benen.
En je blijft natuurlijk zitten!

De achterbenen zijn de motor van het paard. Grof gezegd zitten z'n voorbenen er alleen maar onder, om te voorkomen dat het paard op z'n 'snufferd' valt. De teugels hebben een begrenzende werking. Drijf je aan (met je beenhulpen), waardoor het paard z'n achterbeen verder naar voren zet en je begrenst 'm met je teugel, zal hij z'n achterbeen hoger optillen i.p.v. verder (=verzamelde stap/draf/galop). Met minder teugeldruk. zal het paard z'n achterbeen verder naar voren zetten (=uitgestrekte stap/draf/galop). Het is dus een 'spel' tussen aandrijven en begrenzen.

Nou dat was dan in het kort de theorie. Klim in het zadel en ga het allemaal maar eens 'uitproberen'. Doe dit wel onder begeleiding van een instructeur. Dit is zeker niet ALLE theorie, maar dit alvast een beginnetje.......

(bron: http://www.schildknecht.nl/Schildknecht ... _paard.htm)

anGeLaa_AjaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:14

Ik drijf eigenlijk met met benen evenveel. Maar ik heb mijn benen op andere posities. Mijn binnenop de singel en buitenbeen achter de singel. Ik heb daardoor wel de neiging om met mijn binnenbeen meer te drijven.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:33

Je hoeft echt niet te kunnen doorzitten om correct aan te springen hoor Lachen Juist voor jonge paarden is het vaak fijner als je blijft lichtrijden of in de verlichte zit gaat zitten tijdens de overgang.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:42

Halve ophouding > even opletten.
Iets meer gewicht op de binnen zitbeenknobbel plaatsen.
Buitenbeen geeft aan wat je wilt gaan doen. Buitenbeen daartoe achter de singel plaatsen, geen druk erop leggen (dan kom je later in de war als je travers e.d. wilt gaan rijden - wijken voor druk).
Binnenbeen geeft aan wanneer het paard in galop mag springen. Met een klein tikje met je binnenbeen geef je het moment aan. Aanleuning blijft precies hetzelfde, je moet dus iets ruimte geven om het paard te kunnen laten wegspringen.

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:52

buitenbeen binnenteugel zo heb ik het geleerd.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:06

@ Marrrr: die binnenteugel snap ik niet helemaal.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:09

mij is geleerd,
Alleen je buitenbeen iets naar achter te leggen zodra een paard weet dat hij als eerste zijn buite achterbeen naar voren moet doen in galop

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:13

Mij is geleerd, buitenbeen iets naar achter en aanleggen en binnen been drijven..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 17:31

Alicia2u schreef:
Je hoeft echt niet te kunnen doorzitten om correct aan te springen hoor Lachen Juist voor jonge paarden is het vaak fijner als je blijft lichtrijden of in de verlichte zit gaat zitten tijdens de overgang.

maar als je blijft lichtrijden, wat ook voor beginnende ruiters verstandig is, kan je het beste op het verkeerde been lichtrijden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:33

Ik mag geen been meer geven (wel altijd geleerd om met het buitenbeen aan te springen), maar het moet vanuit mijn zit/heup komen. Erg lastig, vooral als je erover na gaat denken, dan gaat het meestal mis (verkeerde galop enzo), maar op moment dat ik zelf totaal ontspannen ben en inderdaad even die heup beweging maak, hebben we de meest prachtige overgangen in de juiste galop! Neemt niet weg dat ik op wedstrijd vaak nog het zekere voor het onzekere neem en mn buitenbeen even aanleg...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:50

Buitenbeen leer ik, ivm de series later (mocht ik die ooit moeten rijden Clown )
Ik vind het wel moeilijk omdat ik zelf altijd het binnenbeen deed.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 02:05

Ik leg mijn buitenbeen (nou ja, ik rij meestal buiten dus dan gewoon een willekeurig been) iets naar achteren en zorg dat ik met mijn houding het paard niet hinder (ga dus iets verzitten). Op stemhulp gaat ze dan zo in de galop die ik met mijn been aangeef. Teugeldruk hou ik gelijk, ik galoppeer voornamelijk aan op mijn zit dus. Ik rij geen wedstrijden dus die stemhulp ter ondersteuning hou ik er lekker in, bevalt goed.