Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
marianne45 schreef:Ik denk dat ze gewoon het respect kwijt is, en daarbij waarschijnlijk ook nog pijn in haar mond heeft, leer haar weer luisteren door middel van grondwerk enzovoort, en laat iemand naar haar mond kijken...
Citaat:Ze werd ondertussen steeds dominanter aan de hand, bijten, op je af rennen. Ik ben naar een andere stal verhuist en ben toen echt een paar keer heel boos geworden dat hielp, ze stond ook met andere paarden in de paddock en kreeg daar ook wel een paar keer op der donder van andere paarden. Ik ging weer lekker rijden maar ze bleef zo hard rennen in draf.
Citaat:Ik heb namelijk het idee dat dit paard je ontzettend voor de gek houdt. Als ik dit zo hoor heeft paard geen zin in werken en onttrekt zich hierdoor door hard te gaan draven.
femmefatale1 schreef:Ik zeg ho!
Zoals ik dat lees is dit niet het probleem van het dier, maar van de ruiter. Het dier reageert daar gewoon op, en dat wordt vaak verkeerd gezien (als dominatie).
Je hebt te maken met een zéér sensibel dier wat heel erg op jou reageerd.
Nu even lastig, maar straks kan je dat goed gebruiken![]()
Probeer met rijden eens als een 'zoutzak' te gaan zitten en de voorkant los te laten. Nu naait ze er tussen uit (en voelt jouw hand in dr mond wat ook nog eens niet fijn is en dus nog meer reden geeft om te gaan rennen..), maar als ze merkt dat er niks aan de hand is, komt ze vanzelf wel weer terug. Jij moet je alleen focussen op ontspannen zitten de beweging volgen.. en je stem laag en zwaar gebruiken.
Elke keer als er wat is, moet je terug naar de rust. Desnoods stap je af als je merkt dat je kwaad wordt, stap je even aan de hand zodat je weer tot rust komt, en je paard ook. Geef haar het gevoel dat er niks aan de hand is, ookal kook jij van woede.. het is echt zaak dat je dit niet overbrengt op je paard!! Kom jij zelf niet tot rust, stap dan niet opnieuw op, maar ga wat anders met haar doen.. stukje laten grazen of zo..
Paard is een fijn paard zo te lezen, maar vraagt wel enig gevoel en respect..
Als je die handleiding kent, kan je ermee lezen en schrijven..
Citaat:In de les word jij meer bezig gehouden en krijgt je paard waarschijnlijk geen tijd om dat soort fratsen uit te halen.
Winkie schreef:Citaat:Ik heb namelijk het idee dat dit paard je ontzettend voor de gek houdt. Als ik dit zo hoor heeft paard geen zin in werken en onttrekt zich hierdoor door hard te gaan draven.
Een paard houdt je niet zomaar voor de gek. Over het algemeen zijn jonge paarden juist leergierig! Het feit dat het paard zich dus aan het werk wil ontrekken heeft te maken met dat ze geen plezier heeft in het werk, overbelast wordt of gewoon niet begrijpt wat er van haar gevraagd wordt.
Roos_s schreef:Nou ik ken zat jonge paarden die geen zin in werken hebben.. Als ze de mogelijkheid krijgen gaan ze de ruiter lekker voor de gek houden. Vooral bij onervaren ruiters met jonge paarden is dit toch echt 9 van de 10 keer het geval.
Citaat:Ik denk er anders over..
In een les rijdt ze ontspannen, omdat het daar wel goed gaat (mede door de hulp van instructrice natuurlijk). Daardoor ontspant het paard, en laat ze zich rijden.
Thuis is TS heel onzeker, gaat zichzelf aanspannen, paard voelt dat en voila.. de bom barst weer.
Feitelijk gewoon een cirkeltje.. en dat cirkeltje moet doorbroken worden.
Aan de TS dus om anders te gaan reageren op dr paardje.