Laag/rond over de rug, wat zijn nu de échte goede oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Laag/rond over de rug, wat zijn nu de échte goede oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 23:32

De titel zegt het al; wat zijn nu echt goede verantwoorde oefeningen zonder hulpteugels, om je paard laag en rond over de rug te krijgen en te houden.

Sammie

Re: Laag/rond over de rug, wat zijn nu de échte goede oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:35

Ik denk niet dat er een makkelijk antwoord op deze vraag is.

Sommige mensen zijn nl. tegen laag en rond.
Andere geven misschien niet 'echt' verantwoorde oefeningen om te doen, omdat ze dat verstand (nog) niet hebben. (En sommige hiervan denk echter van wel) Haha! Haha!

Een doodlopertje is natuurlijk: Neem gewoon les van iemand die er verstand van heeft en ga niet zelf lopen kloten eren Lachen

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:40

De hulp teugels weg gooien en goed gaan leren rijden met de juist instructie die je alles goed uitlegt hoe je je paard kan rechtrichten en kan laten ontspannen in de rug alleen dan zal een paard eerlijk nageven.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 23:42

Sammie schreef:
Ik denk niet dat er een makkelijk antwoord op deze vraag is.

Sommige mensen zijn nl. tegen laag en rond.
Andere geven misschien niet 'echt' verantwoorde oefeningen om te doen, omdat ze dat verstand (nog) niet hebben. (En sommige hiervan denk echter van wel) Haha! Haha!

Een doodlopertje is natuurlijk: Neem gewoon les van iemand die er verstand van heeft en ga niet zelf lopen stinkmodder eren Lachen

You've got a point.. Met laag en rond, bedoel ik op wel op lengte laag en rond. Hiermee voorkom ik dat ze het hoofd snel naar boven brengt, dus eigenlijk is ze op zo'n moment ook niet nageeflijk.
Heb les van Pr.St.G. amazone, bij haar loop ik hier ook tegen aan. Ze heeft wel wat tips, maar het probleem lost zich maar niet volledig en blijvend op. Ben me aan het orienteren op een andere instructeur. Heb volgende week een proefles bij een oude rot in het vak.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 23:42

Alabaster schreef:
De hulp teugels weg gooien en goed gaan leren rijden met de juist instructie die je alles goed uitlegt hoe je je paard kan rechtrichten en kan laten ontspannen in de rug alleen dan zal een paard eerlijk nageven.

Excuse me Haha! , maar hoe kom je erbij dat ik een hulpteugel gebruik. Das nml niet zo.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:45

Een andere instructeur kan wonderen doen weet ik zelf Haha!

Oh nee dat zeg ik ook niet, omdat dat in je post staat "zonder hulpteugels"

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 23:46

Alabaster schreef:
Een andere instructeur kan wonderen doen weet ik zelf Haha!

Oh nee dat zeg ik ook niet, omdat dat in je post staat "zonder hulpteugels"

Bewust gedaan om goedbedoelde adviezen met slofteugels, gogues, thiedemannteugels etc. bij de poort al tegen te houden Haha! Haha! .

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:48

Ja ik snap hem nu Clown

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 23:51

Alabaster schreef:
Ja ik snap hem nu Clown

OK dan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:16

Een paard wat constant omlaag over de rug kan lopen, moet lossigheid in het lijf hebben en (als ie ook nog eens niet op de voorhand mag lopen Knipoog ) draagkracht in de achterhand.
Alle wendingen en zijgangen, aangepast aan het niveau van het paard, kunnen je helpen, plus alle oefeningen waarmee het paard sterker wordt in de achterhand.
Verder moet het paard zich ontspannen en voor je openstellen, dat is een stukje 'ken uw paard'. Het ene paard moet aan de losse teugel twintig minuten stappen, het andere paard moet druk bezig gehouden worden met oefeningen zodat hij zich niet opspant, een volgende moet aan de longe eerst uitbokken en geeft zich daarna, en een ander paard is weer gebaat bij even onbekommerd in verlichte zit rondgalopperen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:20

Wat bij mij heel simpel, maar oh zo effectief werkt, is je stem gebruiken. Toen ik Tris net ging rijden begreep hij geen snars van voorwaarts/neerwaarts, hij was alleen maar bovenin gereden. Ik ben van daaruit steeds meer naar beneden gaan werken, als het bevestigd was weer een stukje lager, enz. Op het moment dat hij wat omhoog wilde komen deed ik gewoon 'euhhh' of 'neenee' en dat kwartje begon al heel snel te vallen!

Nu (bijna een jaar later) heb ik er geen problemen meer mee om hem waar dan ook in te stellen. Wat ook heel belangrijk is is dat je blijft afwisselen! Stukje naar het halsstrekken, wat meer in de basishouding, ietsje ronder, juist wat meer op lengte, stukje helemaal bovenin. Daarnaast is het ook een groot gedeelte balans, dus blijf veel overgangen en tempowisselingen maken. Wat ik hier vaak doe om te checken of hij in balans is en op eigen benen loopt is hem helemaal naar de grond laten zakken, en dan in een verschrikkelijk sukkeldrafje wat 8-jes draven. Ziet er best l*llig uit hoor Clown , maar het is een héle goede oefening die ze alleen maar kunnen als ze én in balans zijn, én het helemaal loslaten!

Dit zijn natuurlijk niet echt specifieke oefeningen voor jouw probleem, maar het heeft mij echt heel veel geholpen om de aanleuning bij Tris veel bewerkelijker en constanter te krijgen. Het probleem zit vaak niet aan de voorkant, maar in de rest van het lijf Knipoog . Succes met je proefles ook!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:24

Ik had begrepen dat laag rond over de rug in feite alleen mogelijk is als het paard rechtgericht is. En dat als het paard recht is, het sowieso dus veel makkelijker gaat. Dus ik zou dan wel een instructeur nemen die weet hoe je werkt aan een recht paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:48

Onzin. Mijn paard liep als driejarig net zadelmak paard al met zijn neus door het zand en die was toen echt niet recht. Aanleuning staat ook voor rechtgerichtheid in het Skala. Paard moet wel soepel en los in het lijf zijn, maar rechtgericht is iets heel anders.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 09:47

Remember en Urielle, bedankt voor de tips. De merrie wil soms idd moeilijk loslaten in het lijf en stelt zich niet open. Mijn huidige instructrice wil dat ik haar op de volte zet en met name naar links heel sterk in laat buigen om haar zo los te leren laten. Het gevolg is dat ze op lange stukken het hoofd weer omhoog doet en dit lost zich zo niet op. Overgangen rijden doe ik bij haar nauwelijks en tempowisselingen ook niet. Merrie is erg loperig, dus ben continue bezig met terugrijden aan het been. Vandaar eens een proefles bij een ander.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:53

Hmm, als ik het zo lees vergeet je instructie dan dat de lossigheid toch écht vauit het achterbeen moet momen!
Ik heb een vrij stug paard, en dan kan je op de volte wel eindeloos gaan inbuigen, maar zolang ik dat achterbeen er niet bij pak zal hij nooit echt los kunnen laten aan de voorkant! Dan doet ie misschien wel leuk zn hals laten zakken, alleen wel met alles op de voorhand en dus alsnog nergens mooi losgelaten in de aanleuning.
Ik werk nu ook echt veel met schakelen en daarin achterbeen opzoeken, beetje wijkend langs de hoefslag en daarin achterbeen sneller maken enz. En dan voel je eigenlijk op een gegeven moment dat hij vanzelf die lengte opzoekt en zich daar ook meteen mooi los in kan laten.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 11:58

Noukie schreef:
Hmm, als ik het zo lees vergeet je instructie dan dat de lossigheid toch écht vauit het achterbeen moet momen!
Ik heb een vrij stug paard, en dan kan je op de volte wel eindeloos gaan inbuigen, maar zolang ik dat achterbeen er niet bij pak zal hij nooit echt los kunnen laten aan de voorkant! Dan doet ie misschien wel leuk zn hals laten zakken, alleen wel met alles op de voorhand en dus alsnog nergens mooi losgelaten in de aanleuning.
Ik werk nu ook echt veel met schakelen en daarin achterbeen opzoeken, beetje wijkend langs de hoefslag en daarin achterbeen sneller maken enz. En dan voel je eigenlijk op een gegeven moment dat hij vanzelf die lengte opzoekt en zich daar ook meteen mooi los in kan laten.

Noukie, hier heb je een punt. Ze spreekt wel steeds over het achterbeen dat het van daaruit moet komen. Maar focust mij meer op het naar beneden vragen, dan op het continue been geven. Mijn paard is van nature wat loperig en daarom heeft ze weinig been nodig, lijkt het. Mijn ervaring is als ik thuis train en en goed mijn been er aanhoud, haar voor iets opsluit, zij daarna wel veel gemakkelijker loslaat, naar beneden wil en goed nageeflijk is. Verwacht dat mijn nieuwe intstructrice hier ook meer aandacht aan gaat schenken. Zij heeft veel ervaring met loperige, iets sensibele paarden. Mijn merrie is overigens van nature ook niet heel erg soepeltjes.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:05

Mijn merrie is van zichzelf ook erg druk en loperig, maar juist bij dat soort paarden moet je wel je been eraan houden. Ze moeten op het been naar beneden komen en dus niet op de hand. Als ze erg druk is laat ik haar juist aan de voorkant helemaal los en rij ik haar alleen met mijn been naar beneden.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:08

Juist met loperige paarden is het belangrijk om het been er goed aan te houden. want van zichzelf zullen ze anders nooit lekker los door het lijf gaan lopen. Terugrijden heeft dan ook weinig zin. Daar wordt imo de achterhand alleen mee geblokkeerd.

Meer been en van daaruit naar beneden vragen. Vanaf dat momen kun je weer meer gaan schakelen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:10

Bij het links inbuigen zoals je vertelt zal ze over haar rechterschouder vallen en zo omhoog komen met haar hoofd, de verbinding met achter wordt zo verbroken. Een paard kan niet buigen als hij niet rechtgericht wordt. Succes he bij je proefles laat je weten hoe het ging.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 00:13

happyjoyce en marianne, bedankt voor jullie inbreng. Wel een vraag, hoe rijden jullie je paard dan toch terug als ze op het been toch onder je vandaan dreigen te lopen; volte rijden?

Alabaster; wat je zegt klopt. Dat gebeurt dus ook steeds en wordt ze niet beter van. Uiteraard laat ik weten hoe het a.s. maandag gaat!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:00

Bijvoorbeeld een volte rijden. Maar wat ik mijn loperige paard leer is dat ze terug moet komen op de zit. Dus gewoon lang maken en wachten tot ze terug komt. Loopt ze echt te treiteren dan wil ik nog wel eens de hand er bij pakken ter correctie. Maar de zit is de basis. En in het begin zal ze echt niet direct terug komen, gewoon wachten en als ze maar iets terug komt dan belonen. Het kwartje moet gewoon even vallen.

Het betekent dus niet dat je dan ook direct je been moet afsteken. Deze blijft eraan en ondersteund het geheel. Ook in de overgang terug moet het paard los door het lijf blijfen en dat bereik je alleen met voldoende been / beendruk.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 09:58

marianna schreef:
Bijvoorbeeld een volte rijden. Maar wat ik mijn loperige paard leer is dat ze terug moet komen op de zit. Dus gewoon lang maken en wachten tot ze terug komt. Loopt ze echt te treiteren dan wil ik nog wel eens de hand er bij pakken ter correctie. Maar de zit is de basis. En in het begin zal ze echt niet direct terug komen, gewoon wachten en als ze maar iets terug komt dan belonen. Het kwartje moet gewoon even vallen.

.

Dus een lange adem hebben. Vind dit wel goede tips hoor, zal het vandaag toe gaan passen Vingers aflikken !

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:26

Alabaster schreef:
Bij het links inbuigen zoals je vertelt zal ze over haar rechterschouder vallen en zo omhoog komen met haar hoofd, de verbinding met achter wordt zo verbroken. Een paard kan niet buigen als hij niet rechtgericht wordt. Succes he bij je proefles laat je weten hoe het ging.

De proefles is geweest. Wat Ria Haringsma mij in één les duidelijk maakte, hebben alle instructeurs de afgelopen periode genegeerd.
Helemaal terug naar de basis en naar mijn eigen zit. Daar gaan we eerst aan werken, om weer een goede inwerking te krijgen. Kleine voltes rijden zijn bij haar uit den boze, haalt het paard alleen maar uit balans.
Om een heel lang verhaal kort te maken, door goed aan mijn zit te werken, blijft ze beter in balans en op 2 teugels én wilde daardoor ook beter over de rug komen. Een supergoede les geweest, wel heeeel hard werken, maar ga de goede kant hiermee op !!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:28

dit is niet zo per internet uit te leggen en je doet het snel verkeerd zonder goede begeleiding, echt gewoon les nemen

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:30

Heee wat goed. Fijn dat je je een nieuwe weg in bent gegaan, het kan zoveel deuren openen OK dan!