schuimen tijdens het rijden slecht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bispax

schuimen tijdens het rijden slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:15

Afbeelding

Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging: Wij vinden het dan ook geen gezicht als je op een kwijlend paard rijdt.
Fysiologische incompatibiliteit
De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor k� komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.
Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

iets over na te denken toch ...klinkt wel logisch OK dan!

fleur_jewel

Re: schuimen tijdens het rijden slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:27

Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat slecht is. Verward

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:31

klinkt logisch, maar weet niet of het echt helemaal waar is. ben benieuwd naar alle reacties...

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:33

Ook noooit van gehoord. Op zich klinkt het logish maar nu;
Ik heb een tijdje een strijd gehad met het rijden van mijn merrie. Zij hield erg vast en ik zat ongelofelijk erg te spannen en te rommelen. Nu we de klik hebben gevonden heb ik amper gewicht in mijn handen (zo hoort het dus) en ze loopt prachtig nageeflijk en met actieve achterhand. Eerst schuimde ze nooit, en tegenwoordig als we zo enorm lekker rijden schuimt ze enorm! Zo ook bij mijn zus toen zij mijn merrie reed.. Ik zie het dus wel als een goed teken want we rijden nu met veel plezier en ontspanning.

Het schuimen kan inderdaad komen door die eet- gedachte maar als je dus ontspannen rijdt krijgt je paard deze natuurlijke reactie. Toen ik niet goed reed eerst schuimde ze niet dus was er door de strijd misschien geen tijd voor deze reactie. ..Denk ik Lachen
Laatst bijgewerkt door Joceline op 29-10-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:35

Ik ben het er niet helemaal mee eens.
Als ik mijn paard opjaag en ze heeft dus geen bit in, dan zie ik regelmatig een schuimlaagje op d'r lippen zitten.
Hoe word dit dan verklaard?

Maar bij veel paarden zie ik vaak keen slijm of schuim zitten, als ze aan het rijden zijn. Hoe zit dat dan?

Ik bedoel dit niet aanvallend, maar ik vind het gewoon opvallend.

Groetjes Fleur

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:36

Food for tought...

Even mijn eigen paard als voorbeeld; Zij schuimt niet tijdens het rijden met bit en heeft tijdens het rijden geen 'mondactiviteit', ze knabbeld er alleen op als we stilstaan. Is dat dan 'beter'?
Ligt het er misschien aan met wat voor bit je rijdt, of wat voor stijl? Ik rij (western) met een scharenbitje en heb alleen contact met de mond om, bijvoorbeeld, verzameling te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:39

bispax schreef:
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging: Wij vinden het dan ook geen gezicht als je op een kwijlend paard rijdt.
Fysiologische incompatibiliteit
De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor k� komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.
Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Voor de niet gelovers: bovenstaand is wetenschappelijk aangetoond door onder andere Hillary Clayton (praktijkonderzoek) en Robert Cook (literatuur onderzoek).

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:41

Ik geloof het wel, ik zit eens te denken; een bit is ook niet natuurlijk en opzich is het schuimen niet erg schadend. Ik merk alleen dat mijn merrie bij goed rijden wel flink schuimd en bij getrek/spanning/niet nageeflijk niet schuimd.. Wel interessant omer over na te denken Lachen
Laatst bijgewerkt door Joceline op 29-10-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:41

Maar als je het zo brengt zou eigenlijk elk paard moeten schuimen. En die van mij schuimt toch echt enkel tussen haar kont Tong uitsteken (en als het bloedheet is op haar hals)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:43

het zal misschien allemaal best zo zijn,MAAR bij mijn paard is het zo,dat als ze haar eigen ontspant met rijden dat ze dan begint te schuimen,en als ze niet lekker loopt dan droogt ze op als het ware,dus voor mijn paard geld in iedergeval,dat ik het positief ervaar als ZIJ schuimt in haar mond met rijden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:43

Toch grappig dan als iedere keer als ik fijn gereden of gelongeerd heb, waarbij het paard goed over de rug en door de kaak gaat, ik een schuimlaagje om de mond zie...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:45

In de topdressuur sport zie je ook dat het ene paard (meer) schuimt, en de ander niet. Het zal ongetwijfelt iets te maken hebben met de hoeveelheid speeksel een paard produceert. Bij elk dier/mens verschilt dat.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:45

Bubsj schreef:
Maar als je het zo brengt zou eigenlijk elk paard moeten schuimen. En die van mij schuimt toch echt enkel tussen haar kont Tong uitsteken (en als het bloedheet is op haar hals)

Had je het tegen mij?

Trouwens ik zit eens te denken..het is natuurlijk per paard verschillend hoe heftig die reacties zijn. Dus natuurlijk ligt het niet aan het rijden bij alle paarden, maar bij mijn merrie wel Haha!
Maar als een paard dus schuimt door die reacties (hypofese e.d) wat is er dan anders bij een paard wat bij goed rijden niet schuimt"? Vraag ik me dan zo af Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:53

Joceline schreef:
Ik geloof het wel, ik zit eens te denken; een bit is ook niet natuurlijk en opzich is het schuimen niet erg schadend. Ik merk alleen dat mijn merrie bij goed rijden wel flink schuimd en bij getrek/spanning/niet nageeflijk niet schuimd.. Wel interessant omer over na te denken Lachen

Ook dat is te verklaring. Bij ontspanning laat de kaak los en gaat het paard spelen met het bit, waardoor weer speeksel vrij komt. Bij stress en spanning wordt er juist geen speeksel aangemaakt en valt er dus ook weinig te schuimen. Kijk maar naar jezelf, wanneer je bijvoorbeeld een presentatie moet geven ben je ook gespannen en heb je geheid een droge mond. Bij een paard werkt dit precies hetzelfde. Daarnaast zie je ook vaak paarden die enorm kwijlen terwijl ze toch heel gespannen zijn. Deze dieren worden met de kin dusdanig op de borst gereden dat de speekselklieren achter de kaak in de knel komen en hierdoor over gestimuleerd worden.

Het onderzoek heeft alleen aangetoond dat paarden met een bit extra speekselproductie krijgen en dat de houding waarin wij trainen het ademen en slikken bemoeilijkt. Dit komt fysiologisch gezien dan niet ten goede aan de prestaties.

Een randje speeksel is niet kwalijk maar als de vlokken je om de oren vliegen zul je toch eens even na moeten gaan waar het fout zit. Vaak scheelt het al een heel stuk als de aansnoerneusriem een gaatje losser gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:57

Joceline schreef:
Maar als een paard dus schuimt door die reacties (hypofese e.d) wat is er dan anders bij een paard wat bij goed rijden niet schuimt"? Vraag ik me dan zo af Knipoog

Een gortdroge mond duidt dus op stress. Geen overdreven schuim is geen probleem, eigenlijk alleen maar prettig voor je paard. Dat geeft namelijk aan dat hij ondanks het bit en de houding toch goed kan ademen en slikken. Maar als je heel goed kijkt zie je bij de meeste paarden die niet goed lijken te schuimen toch wel een heel klein beetje tussen de haartjes op de lippen zitten.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:59

Dat zou ook idd kunnen! Mijn merrie rij ik zonder neusriem dus heeft ze ook alle ruimte om eventueel te slikken (als ze al speeksel aanmaakt) (?). Hmmmm, straks 's op letten als ik rij Vork

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:01

Ik denk bij schuimen ook vooral aan dat de flokken om je oren springen moet ik zeggen. Mijn paard schuimt dus niet, maar een schuimrandje is inderdaad wel te vinden.

Maar ik blijf erbij dat het ook te maken heeft met de hoeveelheid speeksel die een paard produceerd. Dat verschilt namelijk. (En ook bij mensen zijn gevallen bekend waarbij ze bij stress niet een droge mond, maar juist een hele natte mond krijgen).

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:03

En toch typisch dat paarden die bitloos gereden worden ook schuimen.

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:03

_Fleurtjuhh_ schreef:
Ik ben het er niet helemaal mee eens.
Als ik mijn paard opjaag en ze heeft dus geen bit in, dan zie ik regelmatig een schuimlaagje op d'r lippen zitten.
Hoe word dit dan verklaard?

Dit heb ik ook, mijn paard begint tijdens het loswerken ook te schuimen, soms komen er hele kwijldragen uit haar mond gedropen. Ik denk dat je dit kan verklaren doordat ze likkende en kauwende bewegingen naar mij toe gaat maken, waarmee ze laat merken dat ze dingen van me aan wil nemen.

Ik denk dat dit dus een heel andere oorzaak heeft dan schuimen tijdens het rijden met een bit in de mond. Al ga ik me nu afvragen of het mogelijk is dat een paard tijdens het rijden ook die bewegingen maakt naar de ruiter toe, om aan te geven dat ze voor je willen werken/dingen van je aan willen nemen.

Nooit over nagedacht eigenlijk. Dat verklaard wel het feit dat bitloos gereden paarden ook schuimen..

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:07

ja ik heb het ook.. als ik gewoon met een halster reed op mijn pony, begon ze toch ook te schuimen.. Dat ook met longeren, zonder bit en dergelijke.. Dus ik vraag me hetzelfde af als fleurtjuhh...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:47

Dus als mijn paard niet nageeft kan ie wel slikken en als ie nageeft niet meer?

Maar persoonlijk denk ik gewoon dat elk paard anders is, ik denk niet dat alle paarden die schuimen ontspannen zijn. Of juist de paarden die niet schuimen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:55

Ik ken toch meerdere paarden die met een hackamore gereden worden die toch een flinke schuimrand om hun mond hebben. Dat is dus niet te verklaren aan de hand van dat onderzoek..

anne_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:40

Het is wel echt iets om over na te denken Scheve mond Want net als meerdere mensen al zeggen, er zijn ook paarden die zonder een bit schuimen. Dus ik weet niet goed wat ik er van met denken Scheve mond Nagelbijten / Gniffelen

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:47

Mijn paard kreeg altijd al een schuim bekkie als ik m (eventueel zonder halster of) zonder lijn aan het longeren was, dat had dus absoluut geen verband met een bit. En ik zag mn paard eigenlijk zelden of nooit slikken, hij verloor altijd van die lekker dikke klodders.
Of paarden die zich gigantisch druk lopen te maken in de weide (of paddock) ook vaak met opgeheven hoofd of gekromde hals en een schuimbek van de opwinding/inspanning/weet ik t waarom ze t doen, maar die vallen ook niet dood neer omdat ze geen adem meer kunnen halen. En ik ken ook paarden die nauwelijks vocht produceren met een bit in.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:30

Het is wel iets om over na te denken ja Ja
En ik kan me voorstellen dat het niet lekker is om met schuim in je mond te moeten rennen Clown

En ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard stikt door het schuim, paard dat ik rijd schuimt altijd, maar nooit iets gemerkt aan zijn adem.

En je ziet inderdaad ook paarden die bitloos gereden worden (los staan etc, iig geen bit in hebben) die schuimen, dan zouden die er ook last van moeten hebben en is het échte probleem dus het schuimen, en niet het bit.

Het bit zal het schuimen vast meer aanwakkeren, maar als het door het schuim komt, moeten we maar tissues of ruitenwissers aan het bit gaan hangen om het schuim weg te halen Huilen van het lachen