Ik kan niet meer lichrijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Ik kan niet meer lichrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 06:58

Sinds ik het doorzitten heb uitgevonden, en ontdekt heb dat ik mijn paard door mijn zit echt 1000 keer fijner kan laten lopen, merk ik dat ik moeite heb gekregen met lichtrijden... Verward
Als ik doorzit loopt madam echt als een trein, fijn in balans op het achterbeen, echt heerlijk! Maar zodra ik vervolgens weer ga lichtrijden (wat ik in de L2 nog moet met middendraf) merk ik dat ze uit balans raakt en op de voorhand kukelt. Terwijl ze, als ik blijf zitten, ook echt die middendraf voor een 8 of misschien wel voor een 9 neerzet, zo fijn in balans en op dat achterbeen, maar doordat ik moet lichrijden haal ik haar uit haar balans en daar baal ik echt van...

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die hier last van hebben en hoe zij dat opgelost hebben?
Alvast bedankt voor het lezen en het meedenken!!

Groetjes Lisette

3timesmom

Re: Ik kan niet meer lichrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:31

Misschien moet vooral je paard er aan wennen als je lichtrijd. Ik denk dat je dit dan gewoon wat vaker zal moeten oefenen in je training. Ben jij het die je paard uit balans brengt of verliest hij zelf zijn balans. Als het aan jezelf ligt dan zal je eens iemand moeten vragen om jouw houding bij het lichtrijden in de gaten te houden. Succs ermee;

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:04

Als ik jou was zou ik doordat lichtrijden moeilijker gaat, er niet mee stoppen! gewoon door blijven oefenen. in het begin lukte het toch ook mt je paard?
ik denk dat als je elke keer als je rijd gewoon heel veel oefent met het lichtrijden, ( en dan met name je middendraf ) je paard vanzelf weer aan die bewegingen zal wennen.
succes!

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:06

Ik zou thuis dus keihard oefenen op het lichtrijden, maar zodra je merkt in je proef dat je der nog steeds mee uit balans brengt, gewoon doorzitten, vaak merkt de jury het niet eens Lachen

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:29

Dan weet je dus waar je nog op moet trainen.
Lichtrijden is ook goed voor de afwisseling, dus ik vind sowieso dat het erbij hoort. Veel oefenen weer. Succes!

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:02

Ik zou lekker veel oefenen en haal er anders iemand bij die je ermee kan helpen en ook goed op je houding let want het is eigenlijk wel belangrijk vooral als je proefjes rijd!
Veel succes ermee

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:48

Ik heb het probleem ook
* Volgt mee *

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:51

Als je juist problemen hebt met lichtrijden moet je dat meer gaan doen en haar te trainen om ook in balans te gaan lopen als je aan het lichtrijden bent.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:52

mischien weer overnieuw beginnen en vaak lichtrijden oefenen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 06:38

Rijd je goed in evenwicht licht? blokkeer je dan niet in een bepaalde beweging? Krijg je ander contact op de teugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:43

Id niet stoppen met oefenen lichtrijden, niet alleen omdat het in de proef moet maar ook omdat een teken is dat je haar nog niet goed in balans kan houden.
Probeer steeds kleine stukjes licht te rijden en dan weer kleine stukjes door te zitten, veel afwisselen.

En met losrijden, hoop dat je dan wel lichtrijd?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:13

Het enige wat ik er op kan bedenken is: oefenen, oefenen en nog eens oefenen Lachen.

Veel succes!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:16

kent het probleem en leest ook mee Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:19

Als je na het losrijden gaat doorzitten gewoon doorwerken tot je paard echt lekker loopt.
Op het moment dat de balans goed is ga je dan twee passen lichtrijden. Probeer eigenlijk voor het fout gaat alweer door te zitten.
Lukt dat met twee passen goed ga je er vier doen, dan zes, acht, enz.
In de meeste gevallen helpt dit wel goed.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:20

Begrijp ik dan goed dat je de verdere training vanaf het begin doorzit? Mij is namelijk altijd geleerd dat doorzitten op een nog niet losgwerkte rug niet goed is.
Maargoed, misschien je beugels een gaatje langer of korter doen voor meer balans? Of rijd eens een rodnje of 2 in verlichte zit, met losse handen. Erg goed voor je balans Ja

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:22

Ik vraag me wel even af hoe je het dan doet met losrijden??? Lijkt met toch niet echt goed om direct met losrijden al te gaan doorzitten...

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:59

Als je nou een probeert je beugels wat lang te houden zodat je, als je lichtrijdt, niet heel hoog uit het zadel komt, dan verstoor je de balans niet zoals je denkt en vind je tzt wel je eigen balans, daarna kun je gewoon weer terug op de oude lengte gaan, na een tijdje dan.
zou dat wat zijn denkje? ik snap wel wat je bedoelt met die balans want als je eenmaal lekker doorzit heb je zo het goede gevoel dat je alles onder controle hebt en je voelt alles ook sneller en beter, succes en ik hoop dat je er iets aan hebt...

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:03

ik zou ook niet stoppen met oefenen van het lichtrijden..
oefening baart kunst''

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 07:14

Ik heb het gevoel dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest...

Lichtrijden in principe kan ik natuurlijk gewoon, 4 jaar lang heb ik bijna nooit doorgezeten en liep mijn paard voor een magere 7 (om er even voor mezelf en voor de duidelijkheid een cijfer aan te geven), sinds ik ben gaan werken met doorzitten loopt mijn paard voor een dikke 8! Maar als ik nu weer ga lichtrijden kan ik die dikke 8 niet behouden, maar wordt het weer een magere 7... (het is dus in principe okee, maar ik wil ook met lichtrijden naar de dikke 8)
Met loswerken de eerste 20 minuten doe ik overigens lichtrijden, omdat ik haar dan toch alleen nog maar lang en laag werk en nog niet op het achterbeen aan het zetten ben, dus reacties als 'een heel uur doorzitten is niet goed' zijn niet van toepassing Lachen

Katja schreef:
Als je na het losrijden gaat doorzitten gewoon doorwerken tot je paard echt lekker loopt.
Op het moment dat de balans goed is ga je dan twee passen lichtrijden. Probeer eigenlijk voor het fout gaat alweer door te zitten.
Lukt dat met twee passen goed ga je er vier doen, dan zes, acht, enz.
In de meeste gevallen helpt dit wel goed.

Dit vind ik een goed idee en ga ik ook zeker mee oefenen, bedankt!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:13

jarrah schreef:
Ik heb het gevoel dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest...

Lichtrijden in principe kan ik natuurlijk gewoon, 4 jaar lang heb ik bijna nooit doorgezeten en liep mijn paard voor een magere 7 (om er even voor mezelf en voor de duidelijkheid een cijfer aan te geven), sinds ik ben gaan werken met doorzitten loopt mijn paard voor een dikke 8! Maar als ik nu weer ga lichtrijden kan ik die dikke 8 niet behouden, maar wordt het weer een magere 7... (het is dus in principe okee, maar ik wil ook met lichtrijden naar de dikke 8)
Met loswerken de eerste 20 minuten doe ik overigens lichtrijden, omdat ik haar dan toch alleen nog maar lang en laag werk en nog niet op het achterbeen aan het zetten ben, dus reacties als 'een heel uur doorzitten is niet goed' zijn niet van toepassing Lachen

Wat je hier schrijft is logisch. Bij het doorzitten ben je letterlijk veel dichter bij je paard. Je kunt sneller invloed uitoefenen met je zit. Bij het lichtrijden ben je toch een fractie van een seconde vanaf je paard. In jouw geval kan het zo zijn, dat je dan net te weinig tijd hebt om je paard mooi gesloten te houden. Mijn advies: lichtrijden bij het loswerken en daarna gewoon gaan doorzitten. Vanaf de M! is alles doorzitten, dus wees maar blij met het feit dat dat zo goed gaat Haha! .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:16

als je toch echt voor een 8 of 9 kan strekken als je blijft doorzitten, doe je dat toch fijn in de ring? Het kan je hooguit 1 punt lager opleveren, en vaak zien ze het niet eens Knipoog

naast de tip van katja natuurlijk

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:54

hmm heb echt hetzelfde probleem ik ga even alles teruglezen

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:48

lijkt mij dat je zelf uit balans bent geraakt,
en dat je voorover zit met lichtrijden?
probeer eens zonder zadel op een paard te gaan zitten,
en dan oefeningen doen voor je balans,
soort van voltige oefeningen/gymnastiek??
dat je dus met je armen wijd gaat in gallop,
en dat je met je rechter hand je linker tenen probeert te raken,
en met je armen zwaaien als een molen...
zo hebben wij vroeger op de manege onze balans leren te vinden,
want je schrijft dat het met doorzitten goed gaat,
ja doorzitten gaat moeilijk als je voorover zit.... dus moet toch
ergens daar je probleem liggen?
wat zegt je instructeur/trice er van??

succes!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:50

Ik ken het. Maar het is helaas toch een rijtechnisch probleem. Met doorzitten heb je meer direct contact met je paard, waardoor je elk ongelijkheidje aanvoelt en op kan vangen. Maar als het echt verschil maakt, dan is er toch iets mis met de balans tijdens het lichtrijden, en wordt het contact anders.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:59

Heb het ook heel lang gehad dat ik de aanleuning niet meer kon vinden bij het lichtrijden. Oefenen, oefenen en oefenen. Steeds een paar pasjes lichtrijden en weer door gaan zitten voordat je de aanleuning verliest, en dat uitbreiden tot het gewenste punt. Namelijk dat je altijd bij het lichtrijden de aanleuning behoud, ongeacht hoeveel je lichtrijd.

In verlichte zit oefenen met de aanleuning vind ik ook een goeie tip. Zo leer je aanleuning behouden zonder dat je met je achterwerk in het zadel zit en als je dat samen met het doorzitten beheerst is lichtrijden niet zo moeilijk meer.

En zoek iemand die je vanaf de grond kan begeleiden.