Hoe lang onder het zadel voordat je kan springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_Love_Kyara

Hoe lang onder het zadel voordat je kan springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:12

Hallo,
Ik heb een shetalnder van ongeveer 3,5 jaar.
Ik en m'n zusje zijn druk bezig met beleren en het gaat al super! toen ze 3 was zijn we begonnen met licht longeren en wennen aan het hoofdstel. toen ze dat helemaal volledig kon (zonder bokken, vervelend doen etc.) deden we er een zadel op en gingen we longeren dat ging ook helemaal perfect. sinds een maandje rijd m'n zusje er op. het gaat nu echt super goed! ze kan al 2 rondjes zonder overgangen galloperen en zonder te bokken.

Nou vraag ik me af wanneer zouden we kunnen beginnen met balkjes lopen, en een klein mini sprongetje?

groetjes Dorine. Lachen
Laatst bijgewerkt door I_Love_Kyara op 26-10-08 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe lang onde rhet zadel voordat je kan springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:13

over een half jaar tot een jaar dan heeft de pony balans gevonden als het goed is en is hij goed genoeg te sturen en te controleren

Anoniem

Re: Hoe lang onder het zadel voordat je kan springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:15

Wij beginnen met balkjes draven als ze gewoon goed aan het been zijn en er een stuur/gas/rem op hebben zitten. Lachen En als ze dat doen maken we zo af en toe een keer een mini huppeltje, en zodra de conditie het toe laat, beestje geeft zelf aan dat ie het leuk vind gaan we dit uitbreiden naar 'echt springen' ... Lachen Zit dus geen leeftijd aanvast, het is maar net wanneer het paard zelf aanbied dat ie er klaar voor is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:22

Melanie_ schreef:
Wij beginnen met balkjes draven als ze gewoon goed aan het been zijn en er een stuur/gas/rem op hebben zitten. Lachen En als ze dat doen maken we zo af en toe een keer een mini huppeltje, en zodra de conditie het toe laat, beestje geeft zelf aan dat ie het leuk vind gaan we dit uitbreiden naar 'echt springen' ... Lachen Zit dus geen leeftijd aanvast, het is maar net wanneer het paard zelf aanbied dat ie er klaar voor is. Lachen

er zit zeer zeker wel een leeftijd aan vast... een pony die net 3 is ga je niet door een L parcours sturen als er een rem/stuur/gas op zit... het paard zal eerst een balans moeten vinden met de ruiter er op en dan pas kan je met hem gaan springen.. verder moeten er ook al een (flink) aantal spieren aan zitten. En natuurlijk moet de conditie ze het toe staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:03

Ik heb het over een huppeltje, geen L parcours? Een paard dat bij ons goed aan het been is, de rem/stuur/gas heeft, heeft z'n balans ook al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:07

Melanie_ schreef:
Ik heb het over een huppeltje, geen L parcours? Een paard dat bij ons goed aan het been is, de rem/stuur/gas heeft, heeft z'n balans ook al.

dat vind ik knap... mijn paard was met 2 maanden redelijk aan het been er zat een rem en een gas op maar had zijn balans écht nog niet... dat een paard nog geen goede balans heeft merk je aan dat het paard in de gallop nog niet rustig kan gallopeeren. Dat je hem nog niet kan verzamelen in gallop. enne ik weet niet wat jij onder een huppeltje verstaat maar ik versta daar onder ben een E-pony of grooter 50 a 60 cm (niet dat een L parcours 50-60 is maar dat was voor het idee) ong. en dat kan een jong paard dat net onder het zadel is écht nog niet en ook niet met de leeftijd van 3

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:10

Eigenlijk zou je helemaal niet moeten springen als een paard zo jong is. Zeker als je geen super spring-ruiter bent, en je eigen balans niet 100% is, maak je bij het paard waarschijnlijk alleen maar dingen kapot. Wacht nog een jaartje met springen. In de tussentijd wel lekker balkjes gaan draven, dat is alleen maar goed voor ze om ze bewust te maken van 4 benen Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:14

Ligt helemaal aan het paard zelf.
Sommige hebben met hun 3 echt al wel de balans.. ook met ruiter.. en sommige paarden hebben echt een hele tijd nodig.
Sommige paarden kan je met 3 jaar makkelijk passend rijden op een sprong (zowel voorwaarts als terug), anderen moet je er zelf op af laten lopen en het laten uitzoeken..

Overigens is het lopen van balken juist goed voor de balans.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:15

Ach kom op jongens, het gaat om een shetlandertje. Af en toe over wat balkjes draven kan echt geen kwaad. als jullie beide er maar plezier in hebben! Een heel laag kruisje proberen zie ik ook geen probleem in.. als het maar nog niet te vaak is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:18

JulienSVU schreef:
Ach kom op jongens, het gaat om een shetlandertje. Af en toe over wat balkjes draven kan echt geen kwaad. als jullie beide er maar plezier in hebben! Een heel laag kruisje proberen zie ik ook geen probleem in.. als het maar nog niet te vaak is.

Juist op shetlandertjes zitten vaak (zeer) beginnende ruitertjes... en die hebben juist zelf vaak nog weinig balans. Een goede, gevorderde ruiter kan een paard bijsturen en balans geven. Een beginnende ruiter neemt vaak juist extra balans bij het paard weg...

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:24

Anoniem schreef:
Melanie_ schreef:

er zit zeer zeker wel een leeftijd aan vast... een pony die net 3 is ga je niet door een L parcours sturen als er een rem/stuur/gas op zit... het paard zal eerst een balans moeten vinden met de ruiter er op en dan pas kan je met hem gaan springen.. verder moeten er ook al een (flink) aantal spieren aan zitten. En natuurlijk moet de conditie ze het toe staan

Misschien moet je eventjes wat beter lezen, want het gaat hier over een minihuppeltje en niet over een L parcours, daar zit een héél groot verschil tussen Knipoog

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:25

Angela schreef:
JulienSVU schreef:

Juist op shetlandertjes zitten vaak (zeer) beginnende ruitertjes... en die hebben juist zelf vaak nog weinig balans. Een goede, gevorderde ruiter kan een paard bijsturen en balans geven. Een beginnende ruiter neemt vaak juist extra balans bij het paard weg...

Balans kan je samen prima vinden met balkjes stappen of draven. Ik zie echt niet gelijk schadelijke gevolgen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:27

Als iemand het net na het inrijden heeft over wanneer een sprongetje gaan maken, dan is het vaak zo dat een huppeltje al snel een uurtje springen in de week wordt....

Een waarschuwing aan TS dat ze beter voorzichtig kan zijn met het springen lijkt mij dus op z'n plaats.

Natuurlijk is het niet zo dat van eens in de week een huppeltje over 20 cm de pony ernstige been/rug gebreken krijgt, maar als het vaak wordt gedaan, is de kans daarop zeker niet uitgesloten.

Edit: zoals ik al aangaf is balkjes draven alleen maar goed om samen de balans te vinden. Springen (dus 2 voorbenen tegelijk van de vloer) vindt ik wat anders...

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:30

Daar heb je gelijk in Angela..
Voor de TS, wacht je nog even tot het voorjaar met springen en begin je nu af en toe met balkjes stappen en draven.

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:48

Als jullie al een half jaar bezig zijn met de shetlander beleren, kan ze de balans nu al best hebben. Balkjes draven kan idd geen kwaad. Je kan dit dan ook eerst een paar keer in galop doen, om te kijken hoe het gaat. Mocht het erg goed gaan kan je wel iets hoger gaan.

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:48

of hij nou in balans is of niet, een 3.5 jarig paard is zowiezo nog in de groei, dus wacht nog even met springen, balkjes draven kan verder geen kwaad.

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:05

wij beginnen met onze pony pas met springen als hij 4,5 is hij is nu 3,5 en net ingereden. Wij beginnen zowiezo eerst met balkjes en dan steeds hoger op bouwen!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:29

Het verschilt per paard Ja zodra het paard genoeg evenwichtsgevoel/balans heeft kun je eens een sprongetje maken, vrijspringen kun je ook eerst gaan doen, dan kan hij vast oefenen Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:33

femmefatale1 schreef:
Sommige paarden kan je met 3 jaar makkelijk passend rijden op een sprong (zowel voorwaarts als terug), anderen moet je er zelf op af laten lopen en het laten uitzoeken..

Met een paard van drie jaar springen?
De houdbaarheid vh paard is dan waarschijnlijk van ondergeschikt belang?
Ik geloof bijna niet wat ik lees.

Een balkje draven kan misschien nog.... Maar jemig zeg, wat heeft iedereen een haast met die onvolgroeide paarden...... Huilen Huilen Huilen

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:39

een paard geeft zelf wel aan wanneer hij eraan toe is.. ik heb nu een vrij ver ontwikkelde 3-jarige (qua balans en spieropbouw).. na 4 maand ofzo onder het zadel begonnen met balkjes draven en we zijn nu 2 maand verder en ik heb 3x met hem gesprongen (geen haast, spring voor de lol, het is een dressuurpaard), gewoon kruisjes van 40 cm met een balkje ervoor uit draf.. en hij vindt het leuk en het is een leuke afwisseling..
@Nini_roosje: een 3-jarig paard hoef je nog niet in galop te kunnen verzamelen om een beetje balkjes te kunnen draven en een mini-kruisje te springen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:42

klumpertje schreef:
een paard geeft zelf wel aan wanneer hij eraan toe is..

Da's toch bijzonder, al die paarden die met proevenboekjes en hindernismateriaal aan komen sjouwen..... ik vind het echt te jong....

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:47

ieder zn eigen mening.. als je rustig aan met balkjes draven begint merk je vanzelf wel wanneer je een klein kruisje kunt springen.. moet je kijken hoeveel jonge paarden er al wel niet op grote stallen op 3-jarige leeftijd klaargemaakt worden voor de verkoop en veel en hoog moeten springen.. dat is niet goed, maar 1x in de 2 of 3 weken een paar kruisjes (5 of 6.. en dan echt hele kleintjes) springen, kan volgens mij weinig kwaad.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 07:53

Je moet eerst zorgen dat je de basis goed voor elkaar hebt. Het lijkt mij dat het dan niet uitmaakt of het 'maar een Shetlander' is of een dure weet-ik-veel-wat. Voorlopig nog maar even niet dus, het dier is nog jong, kijk eens weer hoe het gaat als hij 4 jaar. Dan is ie weer wat verder gegroeid en de combinatie ruiter-paard ook.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:10

Met veel geduld bereik je veel meer dan met pushen.

Nou vind ik persoonlijk de Shetlander een fantastisch ras. Veelzijdig, sterk, doorzetters, brutaal etc. Maar wat ik dan weer niet snap is dat je een shetlander koopt als springen nou net je Doel is in het leven.

Neem hem mee naar de ponyclub en neem heel veel les met hem, pak het serieus op en je krijgt een pony voor het leven. kluns er wat mee om en over een jaar moet hij weg omdat hij onhandelbaar is.....

Misschien niet helemaal het antwoord dat je hebben wil, maar je vraag geeft aan dat je maar heel weinig verstand hebt van de omgang met kleuterpaarden....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:05

Ninx schreef:
femmefatale1 schreef:

Met een paard van drie jaar springen?
De houdbaarheid vh paard is dan waarschijnlijk van ondergeschikt belang?
Ik geloof bijna niet wat ik lees.

Een balkje draven kan misschien nog.... Maar jemig zeg, wat heeft iedereen een haast met die onvolgroeide paarden...... Huilen Huilen Huilen

Tja, op handel- en springstallen waar ze ook handelspaarden hebben is dat niet anders.
Overigens gaat het hier niet om hindernissen van meters hoog, maar slechts een klein sprongetje van 50 cm (een vergrootte galopsprong dus), puur voor de ervaring en handigheid.

Overigens, voor de hengstenkeuring springen de paarden al vrij met 2,5..