Sjonniej schreef:Jammer dat hij bij het oppakken achter het bit kruipt. In de B heb je ook nog lang deze houding niet nodig. Ik denk dat het beter is om je paard een houding te laten aannemen tussen de 2 houdingen waarin je hem nu rijdt. Beetje het idee van de losrij-galopfoto. Dan kan je ook meer ontspannen blijven rijden, hij toont nu ook spanning in die oprichting en hij hoeft dat helemaal nog niet te laten zien, dus waarom dat probleem opzoeken??
Stel hem lekker wat lager in zodat hij kan blijven ontspannen in zijn bovenlijn, als je dan verder in zijn opleiding bent, neemt hij vanzelf zijn hals weer mee omhoog, bij het ondertreden van de achterhand. Ik denk dat wanneer je je paard in een meer ontspannen houding kan rijden, hij op wedstrijd ook meer kan ontspannen.
(Ik reed mijn pony eerst ook in een houding als jouw paard, en bouwde daardoor erg veel spanning op. Thuis konden we dat allemaal redelijk rechtbreien, maar op wedstrijd gingen we dus allerlei capriolen laten zien, die ze niet vragen in de B. Sinds mijn instrctrice mij hierop heeft gewezen en we heel erg aan het oefenen zijn met een ontspannen houding en super eerlijke hand, loopt hij uiteindelijk weer in eenzelfde soort houding. Maar nu uit zijn eigen, zonder druk, zonder spanning, zonder moeilijkheden, met een losse rug, waardoor we op wedstrijd niet regelmatig meer overal heen vliegen.)
Ik vind het prima dat je commetaar geeft, maar waaruit leidt jij uit dat het dier gespannen is?? Ik pak hem gewoon 10 minuten op, dit zonder druk het is voor mij dus niet zo zeer van belang of hij er net iets voor of achter loopt. Als hij maar begrijpt wat het oppakken betekent, de afwerking komt nog. Dus ik begrijp je commetaar niet over het opzoeken van een probleem als ik die niet heb???