Zaline (Jet Set D X El Rosso) @ L/M Training.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Zaline (Jet Set D X El Rosso) @ L/M Training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 16:16

Vandaag heeft mijn vader weer wat foto's gemaakt van een training van Zali en mij. Zali heeft een ontzettend koel karakter, erg fijn natuurlijk, maar soms ook wel lastig omdat ze nergen van onder de indruk is. Ik moet in het begin ook echt heel duidelijk maken dat ze moet werken en niet mij aan het werk moet houden Clown

We zijn nu bezig met het voorwaarts blijven gaan en met nieuwe oefeningen aan leren, wat ze ontzettend makkelijk doet! Ze wijkt nu met het grootste gemak, schouderbinnenwaarts gaat al makkelijk. Aanspringen van stap naar galop doet ze alsof ze het al jaren doet, terwijl ik dat hooguit 6x heb gedaan. Contrgalop doet ze ook makkelijk. Ook de vliegende wissels kan ze al op hulp! Ze vind het erg leuk om nieuwe dingen te leren.

De dingen waar we moeite mee hebben is dat ik nog wel eens te hard wil werken waardoor ik meer doe dan Zali zelf. Mijn houding is ook niet altijd geweldig op Zali, hier werk ik dus nog erg aan, maar soms gaat dat niet helemaal te gelijk Bloos

20 December heb ik mijn eerste wedstrijd met Zali, ik moet L starten, en ik kies voor de L1 om lekker rustig aan beginnen. Zodra ze 5 is mag ik toch over naar het M, als ze er klaar voor is.

De foto's:

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding
Schouderbinnenwaartsje

4 Afbeelding

5 Afbeelding

6 Afbeelding

7 Afbeelding

8 Afbeelding

9 Afbeelding

10 Afbeelding

11 Afbeelding

12 Afbeelding

13 Afbeelding

14 Afbeelding

Birgit__

Re: Zaline (Jet Set D X El Rosso) @ L/M Training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:21

ziet er netjes uit Lachen
ook allebei ontspannen Lachen

Ssunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:30

mooi! ziet er idd erg ontspannen uit
doe vooral zo verder!

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:20

ik vind haar erg uit elkaar lopen, verder mag je aan je handen wat meer werken dus wat meer dragen.
Fijn dat ze het zo goed doet maar vraag niet teveel van haar wnt ze kan zichzelf ook over de toeren werken...

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:26

Ik vind haar ook erg lang worden in het hele lijf en heb het idee dat ze wat op de voorhand duikt. Vind haar daarom ook niet helemaal nageeflijk.
Ik denk dat het voornaamste in dit stadium is dat je haar goed op het achterbeen krijgt, lekker actief. Heb namelijk het idee van de foto's te zien dat er wat activiteit mist. Daarna zou ik pas aan die 'moeilijkere' oefeningen gaan beginnen, die komen straks vanzelf. Eerst even zorgen dat de 'basis' goed voor elkaar is. Verder ziet het er goed uit. Je kan zien dat ze erg braaf is. OK dan!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:44

@ Draflinger: Ik moet aan heel mijn houding op Zali meer werken, en daar horen mijn handen dus ook bij. Uit elkaar lijkt misschien op de foto's zo, maar dat is niet zo hoor, ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze super loopt zo. Over haar toeren werken zal ze niet hoor, ze pakt het gewoon enorm goed op, ik oefen de oefeningen amper, ik neem ze afentoe is mee, en als ik haar een paar keer duidelijk maak hoe het moet, snapt ze het al super.

@ Kliko: Soms heeft ze iets moeite met nageeflijk blijven, meestal op links. Maar over het algemeen is ze super fijn in de mond, niet sterk of wat dan ook, ze schuimt ook super lekker. In het begin heeft ze soms een beetje beginspanning waardoor ze activiteit mist, maar als ze eenmaal echt aan het werk is, kan ik niet zeggen dat ze niet actief genoeg is. Maar als ik alleen maar basis werk doe, wordt ze ontzettend vervelend, dan ziet ze ineens allemaal enge dingen enzo, terwijl als ik wat oefeningetjes en nieuwe dingen meeneem, schrikt ze nergens van. Lachen

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:36

tja ik sluit me aan bij mijn voorgangers,

oefeningen zoals vliegende wissels, sb, dit paard moet eerst eens wat meer op het achterbeen gaan lopen, ze loopt echt te veel uitelkaar Clown

het geeft niet je gaat pas l1 starten, maar ik zal eerst eens aan de aanleuning gaan werken voordat je bepaalde oefeningen gaat rijden.

succes

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:42

Het lijkt mij alsof dit dier heel erg hangt op de hand. Heb nog niet echt idee dat dit dier echt lekker los door lichaam loopt hierdoor. Zou idd L starten, vind nog niet echt M klaar, ookal doet ze misschien oefeningen wel, de manier is wel belangrijker. Ik zou persoonlijk zelf eerst een lossigheid werken en zorgen dat het geheel iets meer bij elkaar gaat lopen.

Verder vind ik het paard wel leuk bewegen, veel succes nog!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:46

Ik ga ook mee met mijn voorgangers.
Het is leuk dat ze 'kunstjes' kan, maar eerst de basis, dat is zoveel belangrijker.
Voor L1 loopt ze netjes Knipoog
Maar als je hoger wil gaan starten moet ze toch wat meer bij elkaar en hoger in de halshouding.

Ik ben ook benieuwd naar je motivatie achter de slof die ik op de eerste paar foto's zie. Ik ben niet tegen de slof, helemaal niet, rij er zelf ook wel eens mee, maar waarom gebruik jij hem?

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:08

Allereerst wil ik zeggen dat jullie een hele leuke combinatie zijn!

Aan de ene kant kan ik me vinden in het commentaar hier, want op deze foto's is duidellijk te zien dat het paard uit elkaar valt en op de voorhand gaat.

Maar dan snap ik niet waarom ze geen eenv wissels en schouderbinnenwaarts zou mogen rijden, dat is toch ook basis? Zo'n oefening is geen doel, maar een middel.

Zelf zou ik er o.a. voor kiezen om in draf lichtjes schoudervoor te rijden en daarin wat te schakelen. Denk aan draf-stap, draf halt of klein draven-groter draven. En een keer je volte sluiten en weer openen. Zodat je haar uiteindelijk toch meer bergopwaarts kan rijden.

Heel veel succes!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:52

Ziet er ontspannen uit Cleo Ja
Wat mij een beetje stoort is dat ze een beetje uit elkaar loopt en soms er net niet lekker doorheen.

Maar: Het ontspannene maakt dat nu nog goed Ja Het komt vanzelf wel Ja

Let goed op je houding dan is het top Lachen
Kusje ook aan Maikie

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:16

odin: ik maak meer op uit het verhaal dat de oefeningen niet gebruikt worden als doel de aanleuning en het achterbeen te verbeteren Knipoog

maar dat kan ik verkeerd opvatten( alleen een vliegende wissel zie ik het nut niet van in Clown )

deze combi in het l1 : dan ziet er netjes ontspannen uit maar voor de M waar TS het over heeft moet er denk ik nog heel wat geoefend worden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:37

Ik vind de basis nog verre van goed om al zulke oefeningen te doen. Ze moet nog veel meer haar rug gaan gebruiken, ik vind haar in een vreemde houding lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:09

Paard lijkt een beetje ´net niet´ in de aanleuning. Ze loopt er een soort van tegenaan, maar blijft ergens achter een drempeltje steken om écht in die aanleuning te komen. Daardoor toont ze op de foto´s wat lang. Probeer hier echt aan te werken! Een goede aanleuning is veel meer dan het halve werk. Dan kan ze namelijk ook haar rug goed loslaten en fijn gaan gebruiken.

Lekker die moeilijke oefeningen blijven doen als jullie dat leuk vinden, zolang je haar maar niet dwingt en forceert. Maar het is zeker niet verkeerd om voor de leuk eens een andere oefening te doen. Je moet het immers ook leuk houden voor je paard!!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:36

Ik gebruik juist veel oefeningen in combinatie met andere oefeningen, ik rijd veel voltes met schoudervoor, wijken etc. De wissels waren gewoon een uitprobeerseltje, en dat pakt ze gewoon ontzettend goed op. Ze krijgt er heus niks van als ze eens iets moeilijks probeert, als ze het niet doet ga ik er ook gewoon niet op door.

Over het M starten, die reacties zijn vrij nutteloos, want ik mag pas in april 2009 M starten. Ik ben sowieso verplicht om L te starten zolang het nog geen april 2009 is.

Ze hangt absoluut niet in de hand, ik heb ontzettend snel last van mijn schouders als een paard ook maar iets hangt/ trekt en ik heb hier bij Zali absoluut geen last van. Ik kan netjes mijn hand een keer naar voren doen zonder dat ze meteen naar beneden valt.

Iedereen die haar nu in het echt ziet lopen vind haar juist heel fijn lopen zo, dus ik denk dan dat het wel meevalt met op de voorhand vallen, maar ik zal vandaag nog eens extra op letten en ik kijk even of mn vader nog wat foto's kan maken Lachen

Ik gebruik een slof in het begin omdat ze soms een beetje last heeft van beginspanning, niet dat ze raar doet ofzo maar met een slof lijkt het wel alsof ze zelf wat meer steun heeft, als ik dan zonder slof begin wilt ze nog wel eens een beetje lopen huppen enzo. Ik ben de slof weer aan het afbouwen aan het begin dus dat ze er steeds minder " Steun" aan heeft.

Bedankt voor de tips en opbouwend commentaar. Zoals ik al zei, ik ga er vandaag nog eens extra op letten.

Asmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:23

Leuk paard! Wat knap dat er al zoveel knopjes opzitten. Probeer haar wel iets meer aan elkaar te rijden, het lijkt op de foto's dat ze soms wat uit elkaar wil vallen. Heb je deze bij Dorsila gekocht? Zij verkoopt veel leuke paarden, ben er ook een paar keer geweest. Haha!

Veel plezier nog met je knappe merrie!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:27

Vind dit inderdaad niet de beste foto's van jullie, Cleo. In het begin zou ik haar iets meer lang en laag rijden, zeker op de 'sloffoto's' loopt ze er erg tegenaan te duwen, eigenlijk zichzelf omhoog en lang te maken. Van mij mag ze iets ronder worden voor en iets meer met de schoft omhoog draven(je snapt wel wat ik bedoel). Iets minder 'trucjes', iets meer basis?
Heb je misschien een video van jullie? Want zoals ik al zei, ik denk dat dit ook deels momentopnames zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:29

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips Lachen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:33

@ Asmila: Bedankt Lachen Ik heb haar inderdaad bij Dorsila gekocht! Ik heb toen alleen naar zaline gekeken, omdat de rest wat te klein was voor mij. Maar ik heb toen ook wel een aantal leuke paarden zien lopen ja!

@ SomeBody_: Bedankt, ik heb nog geen video van haar. Binnenkort zal ik die wel laten maken, maar ik weet nog niet wanneer Lachen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:40

Vandaag heeft mijn vader nog wat foto's gemaakt, ik heb geprobeerd extra te letten op het commentaar dat jullie gaven. Ik heb de slof er even bij gelaten vandaag omdat ze een beetje heet werd van het werk en dan wil ze nog wel eens uitbreken, dan heb ik liever mijn slof er voor de zekerheid los bij hangen zodat ik meteen in kan grijpen, in plaats van dat ze steeds de kans krijgt.

Afbeelding
Beetje naar bededen lopende horizon, helaas

Afbeelding
Vanuit een volte iets openen

Afbeelding

Afbeelding
Andere kant op volte openen, iets meer buitenbeen omdat ze over haar buitenschouder heen viel.

Afbeelding

Verbetering?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:45

Tulandro schreef:
Ik vind de basis nog verre van goed om al zulke oefeningen te doen. Ze moet nog veel meer haar rug gaan gebruiken, ik vind haar in een vreemde houding lopen.

En door oefeningen te rijden kan je een paard zo ver krijgen om beter zijn rug te gebruiken. Niet elka paard gaat er beter van lopen door voltes te rijden. Sommige paarden moet je een stúk meer aanbieden voordat ze gaan werken en je ze juist aan het werk krijgt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:48

OoappeloO schreef:
Tulandro schreef:

En door oefeningen te rijden kan je een paard zo ver krijgen om beter zijn rug te gebruiken. Niet elka paard gaat er beter van lopen door voltes te rijden. Sommige paarden moet je een stúk meer aanbieden voordat ze gaan werken en je ze juist aan het werk krijgt.

Dat klopt zeker, maar op de eerste foto's zie ik geen paard die heerlijk over zijn rug gereden wordt, en dan vind ik het niet eerlijk tegenover het paard om al die oefeningen te verwachten met een stijve rug.

En op de nieuwe foto's vind ik haar er nog steeds fijn lopen, ze ontspant niet. Ik zou haar heel lang en laag laten lopen, totdat ze haar rug goed gaat gebruiken. En dan pas iets oppakken. Ik vind haar er inderdaad erg tegenaan lopen. Misschien ziet het er in het echt wel heel anders uit hoor, maar op de foto's vind ik het niet fijn.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:54

Ik rijd haar in het begin ook lang en laag, maar mn vader heeft pas foto's gemaakt van het "echte" werk. Er tegen aan lopen vind ik zeker niet, ze is super makkelijk in haar mond en trekt zeker niet.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:00

@ Tulandro: ik zie op de foto's geen rug die vast zit, maargoed, naar mijn idee kan je dat alleen voelen of irl zien.

Lang en laag hoeft niet goed te werken, ik moet mijn vzpaard juist hoger instellen wil ik haar rug loskrijgen. Elk paard zo zijn eigen aanpak Lachen

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:39

Wat leuk! Ook eentje die bij Dorsila vandaan komt (mijne komt er ook vandaan, Opium)! Ze kwam me al bekend voor! Zij heeft inderdaad altijd wel hele leuke paarden!

Rijtechnisch commentaar: Ik vind het er eigenlijk wel heel goed uitzien! Ze loopt een klein beetje voor de teugel, maar dat vind ik veel positiever dan achter de teugel. Ook zie ik een ontspannen paard, niet een paard te in de krul getrokken is. Soms lijkt het inderdaad dat ze iets in je hand gaat hangen, maar je hebt zelf al aangegeven dat jij het niet zo ervaart...

Ik denk dat je al een heel eind op de goede weg bent, gaat zeker goedkomen in de L! Ja