-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 14:14

-
Laatst bijgewerkt door Phen op 04-01-24 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Re: Vemde's Thokki [Ijslander] @ Poging tot Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:29

Op de vierde foto lijkt je bovenlichaam iets naar voren te neigen, maar aangezien dat op de andere foto's niet is, denk ik dat dat komt omdat je op die foto ook net kwartjes aan het zoeken bent Knipoog.

Verder is je zit best netjes, alleen zouden je voeten wel net iets verder in de stijgbeugel mogen. Je hebt ze nu wel erg onder je tenen ipv. onder de bal van je voet, waardoor je ze veel gemakkelijker verliest. Ook nog een opmerking over je handen: door de zweep voor je knie te houden knikt je hand ten opzichte van je onderarm, wat erin kan resulteren dat je ongemerkt je pols vastzet. Dit is vooral op foto 2 goed te zien. Als je de zweep op je bovenbeen laat rusten, komt je hand meer in lijn met je onderarm en blijft je pols veel beweeglijker, waardoor je van daaruit veel gemakkelijker met je hand de mond van het paard kunt volgen.

Voor wat betreft hoe Þokki loopt: dat lijkt met nogal weinig impuls te zijn en wat op de voorhand. Maar gezien het gegeven dat ie wegens een blessure lang stil gestaan heeft, is dat niet zo raar. Als hij weer wat langer gereden is en daardoor sterker geworden, zal dat vast vanzelf ook weer beter gaan.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:43

Tja...inderdaad een poging tot dressuur en ik denk dat je het hier ook bij moet houden. Paard loopt totaal op de voorhand, pakt het bit vast (of kan dat dat lijkt op de foto's) en heeft helemaal geen stelling of buiging en de aanleuning is nou ook niet optimaal. Ga met dit beestje lekker recreatief rijden en neem af en toe wat dressuurmatige lesjes mee, maar ga er alsjeblieft niet fanatiek dressuurmatig mee rijden. Hier is je paardje gewoon niet geschikt voor qua bouw en ontwikkeling. Toch succes, want ik zie wel dat je er plezier in hebt en dat blijft natuurlijk het belangrijkste!!!!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:09

Nen schreef:
Tja...inderdaad een poging tot dressuur en ik denk dat je het hier ook bij moet houden. Paard loopt totaal op de voorhand, pakt het bit vast (of kan dat dat lijkt op de foto's) en heeft helemaal geen stelling of buiging en de aanleuning is nou ook niet optimaal. Ga met dit beestje lekker recreatief rijden en neem af en toe wat dressuurmatige lesjes mee, maar ga er alsjeblieft niet fanatiek dressuurmatig mee rijden. Hier is je paardje gewoon niet geschikt voor qua bouw en ontwikkeling. Toch succes, want ik zie wel dat je er plezier in hebt en dat blijft natuurlijk het belangrijkste!!!!

wat positief zijn we weer... lezen is misschien een beter idee?
en iedereen moet ergens beginnen...

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 15:09

-

nathasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:32

KCgirl schreef:
Nen schreef:

Ten eerste ben ik aan het proberen hem op de achterhand te laten lopen. Hij heeft dat een lange tijd niet gedaan. En was daardoor ook kreupel geworden. Hij is ook nog maar net bezig en het gaat allemaal wat langzamer en moeilijker omdat hij al 25 jaar is. Ik rij eigenlijk ook altijd recreatief. Maar ik vind het ook belangerijk dat hij veel bochten ect. maakt ipv de hele tijd vooruit rijden. En het is natuurlijk ook beter voor de tolt als hij soepeler is.

EricPrast schreef:
Op de vierde foto lijkt je bovenlichaam iets naar voren te neigen, maar aangezien dat op de andere foto's niet is, denk ik dat dat komt omdat je op die foto ook net kwartjes aan het zoeken bent Knipoog.

Verder is je zit best netjes, alleen zouden je voeten wel net iets verder in de stijgbeugel mogen. Je hebt ze nu wel erg onder je tenen ipv. onder de bal van je voet, waardoor je ze veel gemakkelijker verliest. Ook nog een opmerking over je handen: door de zweep voor je knie te houden knikt je hand ten opzichte van je onderarm, wat erin kan resulteren dat je ongemerkt je pols vastzet. Dit is vooral op foto 2 goed te zien. Als je de zweep op je bovenbeen laat rusten, komt je hand meer in lijn met je onderarm en blijft je pols veel beweeglijker, waardoor je van daaruit veel gemakkelijker met je hand de mond van het paard kunt volgen.

Voor wat betreft hoe Þokki loopt: dat lijkt met nogal weinig impuls te zijn en wat op de voorhand. Maar gezien het gegeven dat ie wegens een blessure lang stil gestaan heeft, is dat niet zo raar. Als hij weer wat langer gereden is en daardoor sterker geworden, zal dat vast vanzelf ook weer beter gaan.

Nog over de zweep. Als ik hem op m'n bovenbeen laat rusten dan kan ik m'n hand niet meer rechtop houden. Heeft u ( of iemand anders) daar nog een tip voor?

De zweep verder naar achteren doen.
Of wat jij al deed voorlangs Knipoog
Succes

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:21

Ziet er wel ontspannen uit hoor Lachen
Als hij kreupel is geweest moet je rustig beginnen, dat doe je goed.
Hecht eerst maar niet teveel waarde aan het 'aan de teugel' lopen maar probeer hem
eerst stabiel te laten lopen want hij komt op sommige foto's erg op de voorhand.
Veel oefeningen doen in stap, dat helpt Knipoog

*edit, verder ben ik het met EricPrast eens Knipoog

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:48

Nen schreef:

sorry maar dit vind ik erg onaardig over komen.. een ijslander kan best wel wat dressuur oefeningen doen om soepel te blijven, ze heeft ook nooit gezegt dat ze tot de Z wil gaan rijden...

Ik vind het er wel vriendelijk en netjes uit zien! Beetje op de voorhand maar dat komt nog wel omdat je net weer begonnen bent met rijden Ja (heb ik ook last van trouwens) veel overgangen en wijken is ook goed voor de achterhand.
Leuk paard ook! Haha!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:02

-

_miepie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:55

voor een paardje dat er lang uit is geweest vind ik het er goed uitzien en ik vind jou er ook netjes opzitten..
lief paardje echt een knuffelbeertje,
succes

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:56

-
Laatst bijgewerkt door Phen op 04-01-24 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:21

Nen schreef:
Tja...inderdaad een poging tot dressuur en ik denk dat je het hier ook bij moet houden. Paard loopt totaal op de voorhand, pakt het bit vast (of kan dat dat lijkt op de foto's) en heeft helemaal geen stelling of buiging en de aanleuning is nou ook niet optimaal.

Juist ja. En hoe kun je dat ook weer proberen te verbeteren? Door af en toe wat met je pony te gymen in de bak misschien? Pling TS zegt toch nergens dat ze bij jou in de ring (begrijp uit je andere berichten dat je jury bent) wil verschijnen? Ik vind de opmerking die je hier plaatst onnodig demotiverend.

@TS: Een gemakkelijke pony lijkt hij me niet. Hij heeft z'n bouw niet helemaal mee en je zegt zelf dat hij wat ouder is en geblesseerd is geweest. Dus goed van je dat je hem wat soepeler probeert te krijgen! Zo te lezen pak je het heel rustig aan, wat erg te prijzen is. Ik vind dat je er, ondanks wat kleine aanmerkingen die hier al zijn gegeven, netjes op zit. Als hij op een gegeven moment wat soepeler is en zijn achterhand wat beter gebruikt (tip: rij veel overgangen en bochtjes), zal de tölt vanzelf ook gemakkelijker gaan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:29

Het zeldzame gegeven doet zich voor dat Þokki (als ruin) heeft meegedaan aan een fokkerijkeuring onder het zadel (in 1990 om precies te zijn, op 7-jarige leeftijd dus).
Het jurycommentaar destijds: Ruin met gemiddeld exterieur, extreem gebrek aan temerament, korte vlakke gangen.
Zijn punten waren (voor het geval je de keuringsuitslag niet kunt bekijken) dus ook niet om de vlag voor uit te steken: 7.50 voor bouw, 6.32 voor rijeigenschappen, totaal 6.79.
Misschien beter dus maar niet al te veel resultaat van je inspanningen gaan verwachten, dat voorkomt teleurstelling bij jou en frustratie bij hem, omdat hem iets gevraagd wordt waartoe hij niet in staat is.

Zie: http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... 29&lang=NL

Edit: cijfers keuring toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 25-10-08 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaMichiels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:31

Pffoeh,, wat heeft hij al veel haar, lijkt wel op 'n beertje Lachen
Het ziet er wel lekker ontspannen uit.
Rijkundig word hier boven al genoeg over gezegd Lachen

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:31

-
Laatst bijgewerkt door Phen op 04-01-24 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:05

KCgirl schreef:
Mag ik vragen waarom u denkt dat ik een goede prestatie uit thokki probeer te halen? Ik ben gewoon begonnen met een training om hem weer wat op conditie te brengen en om het weer wat soepeler te maken. Ik heb de keuring al een hele tijd geleden al gezien en weet dus dat hij niet de sterren van de hemel kan lopen en dat verwacht ik dan ook niet. Ik zou het alleen banketstaaf voor hem vinden als ik hem gewoon uit de paddock haal en dan meteen een rondje langs de weg ga rijden tewijl hij helemaal geen conditie heeft. Ik heb overgens gister geprobeert om te gaan tolten. Ik vond hem toen heel erg stijf in de schouders. Dus ik ga gewoon weer verder in het bakje hem soepeler te krijgen en dan na een paar dagen weer te proberen te tolten om te kijken of het alweer beter gaat.
Ik dénk ook niet dat je wilt proberen om een goede prestatie uit Þokki te halen, in wat je in de openingspost met de foto's schrijft is daar ook geen enkele aanleiding voor. Integendeel, ik vind dat je op een goeie manier met hem bezig bent. Het is goed dat je al op de hoogte was van de inhoud van het keuringsrapport en je er daardoor van bewust bent dat je in de vooruitgang die je met hem kunt boeken waarschijnlijk al vrij snel tegen zijn fysieke grenzen aan zult lopen. Maar dat kon ik uit wat je eerder schreef niet opmaken, vandaar dat ik eea. wel even in dit topic ingebracht hebt.
Op dit moment is er zeker nog wel ruimte om vooruitgang met hem te boeken en er vanuitgaande dat je de grenzen van zijn kunnen dus in de gaten houdt, kun je daarbinnen heus wel veel plezier beleven aan het hem zo sterk en soepel mogelijk proberen te maken.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:12

leuke pony!
Hoop dat je rustig aan doet voor zijn pezen, want bij paarden op leeftijden en die op rust hebben gestaan is dat héél belangrijk, dus zorg voor zeker 10 tot kwartier stap voor en na het rijden, dressuurmatig of recreatief Lachen
Verder heb ik niks aan te merken, vindt sommige dingen hierboven beetje bot!
succes ermee Haha!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 12:06

-
Laatst bijgewerkt door Phen op 04-01-24 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:12

hee voeten niet te veel naar achteren leggen en hakken uitdrukken!!
succes verder hou zelf ook veel van ijslanders!!

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:15

KCgirl schreef:
EricPrast schreef:
Het zeldzame gegeven doet zich voor dat Þokki (als ruin) heeft meegedaan aan een fokkerijkeuring onder het zadel (in 1990 om precies te zijn, op 7-jarige leeftijd dus).
Het jurycommentaar destijds: Ruin met gemiddeld exterieur, extreem gebrek aan temerament, korte vlakke gangen.
Zijn punten waren (voor het geval je de keuringsuitslag niet kunt bekijken) dus ook niet om de vlag voor uit te steken: 7.50 voor bouw, 6.32 voor rijeigenschappen, totaal 6.79.
Misschien beter dus maar niet al te veel resultaat van je inspanningen gaan verwachten, dat voorkomt teleurstelling bij jou en frustratie bij hem, omdat hem iets gevraagd wordt waartoe hij niet in staat is.

Zie: http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... 29&lang=NL

Edit: cijfers keuring toegevoegd.

Mag ik vragen waarom u denkt dat ik een goede prestatie uit thokki probeer te halen? Ik ben gewoon begonnen met een training om hem weer wat op conditie te brengen en om het weer wat soepeler te maken. Ik heb de keuring al een hele tijd geleden al gezien en weet dus dat hij niet de sterren van de hemel kan lopen en dat verwacht ik dan ook niet. Ik zou het alleen banketstaaf voor hem vinden als ik hem gewoon uit de paddock haal en dan meteen een rondje langs de weg ga rijden tewijl hij helemaal geen conditie heeft. Ik heb overgens gister geprobeert om te gaan tolten. Ik vond hem toen heel erg stijf in de schouders. Dus ik ga gewoon weer verder in het bakje hem soepeler te krijgen en dan na een paar dagen weer te proberen te tolten om te kijken of het alweer beter gaat.

AnnaMichiels schreef:
Pffoeh,, wat heeft hij al veel haar, lijkt wel op 'n beertje Lachen
Het ziet er wel lekker ontspannen uit.
Rijkundig word hier boven al genoeg over gezegd Lachen

Haha. Ja, het is zeker al een beertje. Bedankt;)

gewoon rustig beginnen en steeds weer een beetje opbouwen niet te lang maar verder gewoon lekker plezier maken is ook leuk voor het paardje sgattig hoor!!!!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:13

-
Laatst bijgewerkt door Phen op 04-01-24 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:40

Hee is dat Thokki Tak?? Leuk dat hij nog onder het zadel is. Hebben jullie Bangsi ook nog?

Ik vind dat je het goed doet hoor om het rustig op te bouwen. Succes en hou hem of maak hem lekker lenig met voltes en overgangen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:49

Wat een schattig beertje Haha! goed dat je het zo rustig aan opbouwt. Flauw alleen dater meteen word gezegd dat je het bij een poging tot moet laten. Elk paard kan dressuren. Net als dat elk mens kan hardlopen, maar de een is wat stijver als de ander. Met trainen berijk je een heleboel Haha!.
Ikvind het altijd moeilijk zo te zien op een foto hoe het dier loopt, maar hij lijkt er plezier in te hebben en dat is goed. Ik zou me als ik jou was eerst met stelling en buiging bezig houden, en concequent actief blijven rijden.

Veel succes

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:55

Je bent super met je diertje bezig hoor.
gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig bent, komt vanzelf goed met jullie 2!
Dressuur is gewoon een basis vind ik, dressuur is toch niet meteen wedstrijden rijden.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:03

Jeetje wat een reacties hier. Alsof iedereen altijd maar gelijk "grote prestaties" uit zijn paard wil rijden. Laat dat meisje lekker rijden met haar pony, en keuringsrapporten erbij halen lijkt me totaal irrelevant. Dat de pony een 6 heeft voor rij-eigenschappen betekend toch niet dat je er niet gewéldig plezier mee kunt hebben elke dag? Ontzettend flauw om dat zo hier neer te zetten.

TS ik vind het een hartstikke leuke pony en super dat je je pony rijtechnisch beter wilt krijgen, dat zou ieders streven moeten zijn. Of je nou Salinero onder je kont hebt of niet Knipoog.