Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

KiWiKo schreef:op internet kan je ook onderzoeken vinden waarin echt stellig en bewezen wordt beweerd dat er ruimtemannetjes bestaan

. Hier nog iemand die haar jonge paard bitloos ingereden heeft en nog steeds lekker zo rijdt (want klaar met beleren ben je eigenlijk nooit
).
. Er komt geen bit in mijn paard's mond, vermoed ik.
mits je maar met weinig druk kan rijden) en een sidepull. Maar goed, dat is voor iedereen dus heel persoonlijk. Ik heb zelf vrijwel alle bitloze optomingen wel eens geprobeerd (op de hackamores na, maar die wil ik dan ook absoluut niet
).
). Ik heb het zeer sterke vermoeden dat de mijne haar karakter heeft, na alles wat ik nu van meerdere mensen begrepen heb.
.
suleilitha schreef:Juul, een recent onderzoek houden is niet zo moeilijk en eigenlijk ben ik daar wel een voorstander van, graag zelfs, zodat die broodje aap verhalen over verbrijzelde kaken etc. voor eens en altijd in de fabeltjeskast kunnen worden opgeborgen.
Plan van aanpak: als we nu eens even bij paardenslagers een paar schedels vragen, dan kunnen we het zelf zien en op grond daarvan onze conclusies trekken. Ik ga maandag gelijk even rondbellen.
Twiggy2008 schreef:Wat ik nooit snap is dat er in dit soort topics mensen gaan reageren die zelf niets met bitloos rijden hebben.

lautje76 schreef:Doe gewoon waar jij je het fijnste bij voelt en probeer het.
Blijkt dat het paard niet goed reageert op bitloos dan kan je het altijd nog met bit proberen.
Qimm schreef:Ik heb zafira gereden met een marylot hoofdstel. Tegels aan de neusriem, bitje erin, ook teugels daaraan. Eerst de bit teugel los laten hangen en alleen op de neusriem rijden, en dan geleidelijk aan steeds meet de bit teugel oppakken tot normale 'druk', daarna de neusriemteugel weer laten vieren en overstappen op alleen bit.
Twiggy2008 schreef:Alleen geef jij aan wedstrijden te willen rijden, dus dan heb je wel een probleem, tenzij je eerst bitloos inrijdt en je paard goed op je lichaamstaal leert reageren (je zit e.d.). Dan kun je altijd nog overstappen op een licht bitje, als het moet. Wat voor wedstrijden wil je gaan rijden? Dressuur?

Twiggy2008 schreef:Dankje!Succes, hoor!!!
)