Tenen die naar buiten wijzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiamondDaan

Tenen die naar buiten wijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 21:07

hOi hoi

Ik heb een probleem voornamelijk met de galop. Ik heb er snel last van als ik in galop zit dat mijn tenen& benen naar buiten gaan staan. Ik heb het idee als of het kapstokken zijn.

Ook schijn ik veel met mijn handen te bewegen.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan verminderen??

Dankjewel!! Bloos

Tallout

Re: Tenen die naar buiten wijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:02

Naar jou idee heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg je voetjes naar binnen doen Haha! haha en euhm tja die handen.. dat heb ik ook.... Bloos

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 22:08

Chantal2309 schreef:
Naar jou idee heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg je voetjes naar binnen doen Haha! haha en euhm tja die handen.. dat heb ik ook.... Bloos

hihi handen is idd een groot probleem. Me tenen erg naar binnen doen is moeilijk. Maar op een manegepaard heb ik het meer als bv op Daantje Schijnheilig

Thanks

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:15

Die schuine beugelrubbertjes schijnen goed te helpen tegen kapstokken. Veel maneges die ik ken gebruiken die dan ook.

Probleem van de teugel weet ik niet een twee drie een oplossing voor, mischien zet je je armen per ongeluk vast?

Zou gewoon aan je instructeur vragen daar eens specifiek op te letten en aan te gaan werken.

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:16

mick75 schreef:
Die schuine beugelrubbertjes schijnen goed te helpen tegen kapstokken. Veel maneges die ik ken gebruiken die dan ook.

Probleem van de teugel weet ik niet een twee drie een oplossing voor, mischien zet je je armen per ongeluk vast?

Zou gewoon aan je instructeur vragen daar eens specifiek op te letten en aan te gaan werken.

die zijn onwijs slecht voor je knieen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:18

valt wel mee dat ze slecht zijn:P t werkt wel.. handen misschien proberen vast te houden aan het zadel..

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 13:27

mvs schreef:
valt wel mee dat ze slecht zijn:P t werkt wel.. handen misschien proberen vast te houden aan het zadel..

Heb ik ook al geprobeerd meaar dat rijd niet lekker. maar toch bedankt voor de tip.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 13:29

mick75 schreef:

Ik zal het even vragen of zij er iets tegen weet dankje!!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:33

ja rijd niet lekker nee:P maar vooral voor de buiten hand werkt het wel goed... en misschien kan je eens proberen les te krijgen en dan longeren. Zo heeft mijn moeder Knipoog egt een goed houding leren krijgen. Ze heeft toen zonder zadel oefeningen gedaan met handen op hoofd.. weetik veel allerlei gekke dingen maar daardoor wordt je houding (vooral door het zonder zadel en het geen teugels hebben om vast te houden) heel onafhankelijk en dat is precies e bedoeling .. dus als je de kans hebt om zon longeer les te doen dan zou ik het zeker doen. Zelfs ruiters die al 15 jaar rijden hebben er wta aan!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:35

vaak liggen je boven benen niet goed in het zadel,en draai je daarom je tenen naar buiten,heb je het op elk zadel?
en je handen heeft ook weer te maken met je zit,als jij je benen niet kan sluiten,dan zit je los in je zadel en daar krijg je dan ook weer wiebel handjes van.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:40

amazone77 schreef:
vaak liggen je boven benen niet goed in het zadel,en draai je daarom je tenen naar buiten,heb je het op elk zadel?
en je handen heeft ook weer te maken met je zit,als jij je benen niet kan sluiten,dan zit je los in je zadel en daar krijg je dan ook weer wiebel handjes van.

Ik heb het gek genoeg bij de manege paarden erger als bij me verzorgpaarden. Op de manege rij ik op een veelzijdingheids of dresuur zadel. En bij me verzorgpaardjes op een springzadel...

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:35

Wat ook helpt is je handen bij de schoft tegen tehouden zo zijn je handen stil en later steets hoge proberen Knipoog

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:14

Ik heb momenteel een touwtje aan de beide ringetjes voor aan het zadel zitten. De lus zo groot maken zodat je je handen in de goede positie kunt krijgen, uiteraard.
Ik krijg na 5 minuten wel onwijs kramp in m'n handen, dan laat ik 't touwtje weer even los ... tis voor m'n handen echt ff een herinnering van 'zo hoort het te voelen' en ff herprogrammeren dat ze daar blijven.
Ik beweeg mijn handen oa. mee op en neer met het lichtrijden.

Wat je ook kunt doen is met 2 zwepen gaan rijden, elke hand 1 .. en die dan voor het zadel houden (als je paard er ten minste tegen kan). Is bijv. voor het terugwerken met je handen.

edit: Tenen kan ik je niet mee helpen ... heb er zelf ook last van Bloos
Wat m'n instructrice soms wel doet, is m'n been ff optrekken goed draaien en hem weer neerleggen (eigenlijk dus in de goeie positie trekken en neerleggen).
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 25-10-08 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:16

Doe je het ook als je zonder beugels rijd?

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:32

TurdusMerula schreef:
Doe je het ook als je zonder beugels rijd?

Dat weet ik eigenlijk niet volgens mij niet zo erg

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:01

Is het dan geen optie om wat meer zonder te beugels te rijden om 'het juiste gevoel' te krijgen, en je beugels daarna (je spieren zijn warm) wat langer te maken?

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:04

heb ik ook last van mijn instructrice zei letterlijk: "van proberen kun je leren"
ze zei je moet gewoon veel oefenen dan word het van zelf minder, dus ik ben er nu telkens op aan het letten bij het rijden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:11

Ik heb op aanraden van iemand die ik ken die beugelsblokjes eens omgedraaid. Iedereen zei altijd dat ik ze verkeerd om had maar het werkt echt, dus in plaats van dat de binnenkant hoog is de buitenkant hoog. Denk maar eens logisch na, dan wijzen je tenen vanzelf meer naar binnen toe! Maar of je dit op de manege zomaar bij het zadel kunt wisselen weet ik natuurlijk niet
[edit] is moeilijk uitleggen wat binnen en buiten is :S foutje gewijzigd
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 26-10-08 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:11

heel makkelijk ,gewoon je beugel met een strotouwtje aan je singel vastmaken[en nee het is niet gevaarlijk] je moet dan je been meer draaien.word hier regelmatig gedaan in de lessen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:20

In plaats van je tenen naar binnen te draaien, draai je hakken eens naar buiten! Eerst een paar keer oefenen naast je paard, zodat je het verschil kunt voelen.

Om je benen op de goede manier tegen het zadel aan te leggen (want dat is vaak inderdaad het achterliggende probleem), ga op het zadel zitten, laat het paard stilstaan (eventueel iemand die hem voor je vasthoud) en doe je beugels uit. Trek dan je onderbeen naar je kont, zodat je hak tegen je billen aankomt (zoals je in de gymles je bovenbenen oprekt). Laat dan je onderbeen weer zakken, zonder je bovenbeen van positie te veranderen. Herhaal aan beide kanten en draai bij het wegstappen je hakken iets naar buiten (voel je aan de buitenkant van je benen!).

Je kunt dit net zo vaak doen als nodig is: merk je dat je weer niet helemaal goed zit, laat je je paard weer halthouden en doe je de oefening weer opnieuw. Op die manier rek je langzaam de juiste spieren op en wen je aan het gevoel, de spieren aan de buitenkant van je benen.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:43

Babel schreef:
Ik heb op aanraden van iemand die ik ken die beugelsblokjes eens omgedraaid. Iedereen zei altijd dat ik ze verkeerd om had maar het werkt echt, dus in plaats van dat de binnenkant hoog is de buitenkant hoog. Denk maar eens logisch na, dan wijzen je tenen vanzelf meer naar binnen toe! Maar of je dit op de manege zomaar bij het zadel kunt wisselen weet ik natuurlijk niet
[edit] is moeilijk uitleggen wat binnen en buiten is :S foutje gewijzigd

Dan had je ze toch ook verkeerd om? De buitenkant moet hoog zijn, tenminste zo heb ik altijd gereden en heb soms nog steeds last van tenen naar buiten, vooral in de galop.

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:50

jaa hoor klopt de buitenkant hoort hoger te zijn,, ook zit er nu een verschil in de breedte een verschil in hoog en laag,, ik heb et ook heel erg dat ik mijn tenen naar buiten steek,, maar ik knijp ook met mijn knieen,, heb jij dat ook,, dan moet je proberen je knieen ontspannen te houden en je tenen gaan automatisch wat naar binnen staan..

maar kijk maar es naar de grand prix ruiters,, meer dan de helft heeft de tenen naar buiten staan..

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:50

als je tenen+benen naar buitenstaan is het belangrijkste dat je je knieen goed aan het zadel houd en naar beneden drukt. dan is je zit meestal al meteen veel beter en als je echt je knieen tegen het zadel drukt gaan die tenen ook automatisch mee naar binnen;)

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:32

Het is ook handig dat je een paar keer iemand onder het trenen in de bak laat staan. Die elke keer schreeuwt tenen naar binnen, als ze naar buiten wijzen. Het helpt wel!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:23

Ik heb al een tijdje niet meer in het zadel gezeten maar weet wel dat ik mn blokjes juist altijd andersom heb gehad dan ze horen. Kan me echt even niet voor me halen hoe dat dus was maar dan zal ik dus de binnenkant juist hoger hebben gehad. Een keer proberen kan geen kwaad toch?