Lara_Silver schreef:Om te beginnen; leuke pony!
Er zijn nog een paar puntjes waar jullie aan zouden kunnen werken.
Springen:
Spring nooit, nooit meer met gympies! Je houding is al niet 100% en dan zijn zulke stunts echt niet veilig. Maak voor het springen je beugels maar eens een gaatje of 3 korter, dan kan je veel beter verlichte zit aan nemen. Zit niet lekker met een dressuurzadel maar met een metertje moet dat geen probleem zijn. Je mag je handen iets verder naar voren plaatsen, je contact met de mond is verder goed maar naar mijn mening mag je hem nog iets meer ruimte geven.
Dressuur:
Ontspan! Op iedere foto zet je je handen vast! Hiermee doorbreek je het contact met de mond en gaat je pony in de krul lopen, er is geen sprake van nageeflijkheid dan. Dit kan ik zien aan het feit dat hij zich opkropt, de achterhand er niet onder komt en jou hand geen rechte lijn met de teugel vormt, Probeer je contact zacht en verend te maken, ik heb het idee dat je hem nu met druk naar beneden probeert te trekken, dat zie je vooral goed op foto 10. Dat is niet de bedoeling. Nageeflijheid is een resultaat, niet iets wat je krijgt door kneepjes/ trekken/ zagen etc. Probeer tijdens het rijden een helemaal niet op dat koppie te letten, je focust je veel te veel op dat rond komen. Je gaat in de B starten, niet in de Z. Probeer onder het rijden heel erg te gaan letten op een zachte hand tijdens het rijden, en rijd vooral veel figuren en overgangen. Hierdoor wordt je pony soepel in zijn lijf, gaat zijn achterhand beter gebruiken en zal uiteindelijk fijn nageeflijk worden. Als je je er nu op gaat focussen verpest je meer dan je denkt.
Toch heb ik nog een vraag, waarom rijd je nu al met sporen? Je rijd B. Maak je pony liever fijn aan het been! Sporen zijn pas nodig vanaf de L2.
Hopelijk vat je mijn post niet al te slecht op en heb je er wat aan.
Veel succes verder nog, let op je eigen ontspanning en die van de pony. Dat is imo het belangrijkste op dit moment.
Bedankt voor je reactie. Ik zie niet in waarom ik niet met gympies kan springen? Ik heb veiligheidsbeugels en kan niet in mijn beugels blijven steken. Ik en mijn pony hebben hier echt geen last van. Over mijn beugels, ik spring liever met iets langere beugels, je hoeft toch niet een halve meter uit dat zadel te komen wat wel gebeurt als je die beugels zoo kort doet. En je doet je beugels alleen korter om beter uit dat zadel te komen waar ik geen problemen mee heb met lange beugels. De reden dat ik mijn handen niet zoveel naar voren doe is omdat mijn pony super heet is voor de hindernis en dan ben ik met zoveel dingen tegelijk bezig dat het heel moeilijk is om meer mijn handen toe te staan maar daar zal ik aan werken.
Dressuur;
Dit was in mijn privéles. Mijn pony wil heel moeilijk ontspannen en ik kan zelf ook moeilijk ontspannen door mijn rug. Ik heb mijn handen laag maar niet vast. De reden dat ik ze laag heb is dat ik hem dan makkelijker recht kan maken en de buitenschouder kan begrenzen. Hij loopt namelijk graag op de rechterschouder weg. Verder wil ik ook nog zeggen: Ik trek, zaag niet en geef ook geen kneepjes. Als ik dat zou doen ben ik namelijk bezig met zelfmoordplegen;). Heb gewoon contact met de mond, maar probeer er voor te zorgen dat ik geen losvastverbinding heb. Dan krijgt je paard juist steeds een klap in zijn mond. En waarom ik sporen draag is om zekerheid te hebben. Ik gebruik ze niet veel. Gebruik vooral de zijkant van mijn been en het deel boven mijn spoor. Ik rijd ook met zweep en die gebruik ik nooit maar dan loopt hij meer door. Als ik niks bij me hem loopt hij als een bejaarde omdat hij denkt dat ik hem toch niks kan doen;).