Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sodeletuut schreef:Dus ze moet de buikspieren aanspannen als we veel overgangen rijden en het hoofd laag houden. Bedoel je met het hoofd laag houden, nageeflijkheid of gewoon voorwaards neerwaards?
En balkjes draven doen we redelijk vaak.
Lastig hoor, dit..
Dat lijkt me onzin want ik heb dat nog nooit eerder gehoord en ik heb al verschillende instructeurs gehad en er zijn al verschillende zadelmakers langsgeweest die er veel verstand van hebben. Ik heb dit echt nog nooit gehoord.Sodeletuut schreef:unamie: een spierprobleem?Dat lijkt me onzin want ik heb dat nog nooit eerder gehoord en ik heb al verschillende instructeurs gehad en er zijn al verschillende zadelmakers langsgeweest die er veel verstand van hebben. Ik heb dit echt nog nooit gehoord.
Kukkie: Als ik Misty longeer loopt ze meestal heel ontspannen, ook zonder hulpteugels etc.
In het begin rent ze wat rondjes om haar energie kwijt te raken en daarna komt de ontspanning.
Ik longeer trouwens niet vaak..
Ohja over dat overstappen, daar complimenteerde mijn instructrice me laatst nog over dat ze zo'n eind overstapte met haar achterhoef over de voetsporen van haar voorhoeven.
Stefje: Daar gaat het nu niet om, ze heeft er niks van gegeten ofzo.
Ninx: Dankjewel! Ze is ook ontzettend lief! Ik heb les van een gediplomeerd iemand in de Klassieke dressuur, en dat heb ik nog maar net.
Ik doe zo mijn best maar het lukt gewoon niet.. Ik wist niet dat het er zo slecht aan toe was met mij(n paard) qua rijden. Ze loopt namelijk altijd wel ontspannen, maar valt áltijd op de voorhand. nataly_ schreef:ik heb niet alles gelezen.
want ik moet eigelijk snel gaan, maar de titel sprak me aan.
en daarop wil ik reageren.
Misschien is vrijspringen een optie, daardoor gebruiken ze de rugspieren. enzo kan je ze trainen.
Sodeletuut schreef:Ik vind het echt vreselijk om te horen hoe slecht ik het doeIk doe zo mijn best maar het lukt gewoon niet.. Ik wist niet dat het er zo slecht aan toe was met mij(n paard) qua rijden. Ze loopt namelijk altijd wel ontspannen, maar valt áltijd op de voorhand.
)
Eerst reed ik altijd maar een beetje rondjes zonder echt op te letten of de achterhand er wel onder was etc., en nu ik les heb gaat het een stuk beter en kan ze der rug ook gaan gebruiken, oké paardje is dan wel geen 4 maar 13 maar alsnog, goede hulp kan eigenlijk nooit kwaad 
(deed ik dus ook jaren verkeerd, tot de eigenaresse erop wees dat ze voorover viel en in een valse knik zat
)
Ninx schreef:Sodeletuut schreef:Ik vind het echt vreselijk om te horen hoe slecht ik het doeIk doe zo mijn best maar het lukt gewoon niet.. Ik wist niet dat het er zo slecht aan toe was met mij(n paard) qua rijden. Ze loopt namelijk altijd wel ontspannen, maar valt áltijd op de voorhand.
Nou, zo zou ik niet denken als ik jou was....
Dit soort zaken kan met van alles en nog wat samenhangen. Daarbij loopt bespiering heel snel terug wanneer je niet gelijkmatig traint.
Dat zie ik ook bij de knol die ik rijdt.... je moet altijd blijven leren en alert blijven.
Er zijn mensen wiens paarden 80 (bij wijze van spreken) worden met summiere bespiering. Maar jij wilt het beste voor je paard en gaat daar dus mee aan de slag, helemaal goed toch?!
Ik zeg: petje af voor jou!
Heeft geen zin om je down te voelen (al snap ik dat, ik ben ook zo iemand) en te bedenken wat je allemaal beter en anders had kunnen doen. Je gaat gewoon weer lekker aan de slag, en lekker bezig met je nieuwe instructeur! Dat paardje is piep, piep, piepjong! Komt helemaal goed!
Sodeletuut schreef:Ik vind het echt vreselijk om te horen hoe slecht ik het doeIk doe zo mijn best maar het lukt gewoon niet.. Ik wist niet dat het er zo slecht aan toe was met mij(n paard) qua rijden. Ze loopt namelijk altijd wel ontspannen, maar valt áltijd op de voorhand.
angelaatjuh schreef:Kun je geen goede les-geefster zoeken die je met dat probleem kan helpen? (niet negatief bedoeld hoor)
Maar bij mij heeft het wel geholpenEerst reed ik altijd maar een beetje rondjes zonder echt op te letten of de achterhand er wel onder was etc., en nu ik les heb gaat het een stuk beter en kan ze der rug ook gaan gebruiken, oké paardje is dan wel geen 4 maar 13 maar alsnog, goede hulp kan eigenlijk nooit kwaad
En zoals eerder gezegd is, teugels op maat en *lichte* druk hebben en wat bijdrijven, dus actief rijder zonder veel te versnellen, zou ook moeten helpen om die achterhand er onder te plaatsen. Alleen 1 tip, probeer meer met de achterkant bezig te zijn dan met de voorkant(deed ik dus ook jaren verkeerd, tot de eigenaresse erop wees dat ze voorover viel en in een valse knik zat
)
Succes er mee, hoop dat je er enigszins iets aan heb gehad
Kukkie schreef:Sodeletuut schreef:Ik vind het echt vreselijk om te horen hoe slecht ik het doeIk doe zo mijn best maar het lukt gewoon niet.. Ik wist niet dat het er zo slecht aan toe was met mij(n paard) qua rijden. Ze loopt namelijk altijd wel ontspannen, maar valt áltijd op de voorhand.
Meissie, je moet denken in dat soort termen. Natuurlijk doe je genoeg goed. Je paard vind je lief. Dat is het grootste compliment.
Daarnaast vroeg je wel om tips. Als ik zie hoe je paard gebouwd is (en op de bouw zelf heb jij geen invloed), en hoe ze loopt, dan zeg ik wat ik in dat geval zou doen.
Het gevaar op bokt - als je zelf wat onzeker bent - is dat je veel verschillende meningen krijgt. Ik zou meningen en tips die me wel aanstaan gewoon even in real life toetsen bij iemand die je echt vertrouwt. En een rug sterker maken doe je nu eenmaal niet in het zadel zelf, of soms in combinatie. Maar werk zonder zadel hoort er echt bij, zeker in Misty's geval.
Sodeletuut schreef:Lieve reactie! Dankjewel, want ik zit me hier echt poedersuiker te voelen met tranen in mijn ogen, arme Misty..
Ik ga gewoon heel erg hard mijn best doen en lekker trainen en dan kijken of het beter word!
Ninx schreef:Sodeletuut schreef:Lieve reactie! Dankjewel, want ik zit me hier echt poedersuiker te voelen met tranen in mijn ogen, arme Misty..
Ik ga gewoon heel erg hard mijn best doen en lekker trainen en dan kijken of het beter word!
Ik snap het wel hoor... je maakt je dan ontzettend veel zorgen en vraagt je van alles af.
Mijn belangrijkste tip: ga lekker aan de slag met je instructrice en laat haar oefeningen bedenken die je kunt doen met Misty... een soort weekplannetje.
Misschien is dat het verstandigste. Je krijgt hier zomaar 10.000 verschillende tips, en dat is naast verwarrend misschien ook wel niet zo goed voor Misty.
Iemand die jou en Misty in real life ziet, en een milde manier van werken met paarden heeft (en dat is klassieke dressuur) gaat jou met sprongen vooruit helpen!
Enne: we klooien allemaal maar wat op onze paarden en hopen heel hard dat we het goed doen! Af en toe onzeker zijn hoort er helemaal bij.
Don't worry.... echt niet.
Sodeletuut schreef:angelaatjuh schreef:Kun je geen goede les-geefster zoeken die je met dat probleem kan helpen? (niet negatief bedoeld hoor)
Maar bij mij heeft het wel geholpenEerst reed ik altijd maar een beetje rondjes zonder echt op te letten of de achterhand er wel onder was etc., en nu ik les heb gaat het een stuk beter en kan ze der rug ook gaan gebruiken, oké paardje is dan wel geen 4 maar 13 maar alsnog, goede hulp kan eigenlijk nooit kwaad
En zoals eerder gezegd is, teugels op maat en *lichte* druk hebben en wat bijdrijven, dus actief rijder zonder veel te versnellen, zou ook moeten helpen om die achterhand er onder te plaatsen. Alleen 1 tip, probeer meer met de achterkant bezig te zijn dan met de voorkant(deed ik dus ook jaren verkeerd, tot de eigenaresse erop wees dat ze voorover viel en in een valse knik zat
)
Succes er mee, hoop dat je er enigszins iets aan heb gehad
Ik heb net een nieuwe instructrice en heb nog maar 3 lessen gehad bij haar, en ze is echt heel goed.
Een valse knik hebben wij geen last van, wij hebben meer last van een onactieve achterhand en op de voorhand vallen..
Kijk, ik bedoel je hebt zelf in de gaten dat het iets minder gaat, maar je gaat er iets aan doen, en dat vind ik wel knap
Niet veel mensen zouden zo snel iets aan een probleem doen of zien het niet.
angelaatjuh schreef:Sodeletuut schreef:
Ik heb net een nieuwe instructrice en heb nog maar 3 lessen gehad bij haar, en ze is echt heel goed.
Een valse knik hebben wij geen last van, wij hebben meer last van een onactieve achterhand en op de voorhand vallen..Kijk, ik bedoel je hebt zelf in de gaten dat het iets minder gaat, maar je gaat er iets aan doen, en dat vind ik wel knap
Niet veel mensen zouden zo snel iets aan een probleem doen of zien het niet.
En ben het ook eens met wat kukkie zei