ZsaZsa (Obelisk x Zeoliet) dressuurtopper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

ZsaZsa (Obelisk x Zeoliet) dressuurtopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:26

Zsa Zsa, 'thuis Zaphira, is een 4 jarige KWPN-merrie van Obelisk. Ik heb ze nu ongeveer 4 maanden en wij beginnen eindelijk elkaar te kennen.
Wij hebben ondertussen al enkele wedstrijden gedaan op E-niveau, maar dat is meer wedstrijdgewenning (of zwemles, zie video)

Ik train ze vooral op ontspanning, ze is heel snel afgeleid door zichtbare en onzichtbare kabouters.
Zondag hebben wij van het mooie weer geprofiteerd. Een maisveld is reeds afgedaan en de boer heeft het netjes plat gedaan opdat wij het de hele winter mogen gebruiken. De bodem ligt ideaal en er zijn heel veel kabouters dus reden te meer om er te rijden... Knipoog
Geen instapfoto's, madam was nogal heel prikkelbaar, daarom een toertje en direkt in draf. Anders waren het echt "Bok" foto's.

De foto's zijn door elkaar, er is ook gestapt tussendoor, hiervan geen foto's.

Ik weet van mijn eigen dat ik in galop wat te veel naar voor ga met mijn bovenlichaam en mijn voeten zijn een ramp...
Zelf had ik ze graag nog beter over de rug gehad. Het gevoel was goed, maar haar aandacht is nog te snel weg, zo ook de ontspanning.
voor de rest : shoot..

PS : TOK --> voorbeeldfunctie Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uitstappen door de vriend
Afbeelding

En samen met de fotografe (bunbun)
Afbeelding

En de nieuwe van...
Afbeelding

Hierbij nog twee filmpjes :

Zwemles tijdens onze laatste wedstrijd (het was een ramp) : http://nl.youtube.com/watch?v=kXvnwHfJrEk

vorige week, gereden door de lesgever in Duitsland : http://nl.youtube.com/watch?v=75OL7z1dJqo

Bunbun, bedankt voor de foto's, ze zijn zeer goed gelukt..

XxDanielle

Re: ZsaZsa (Obelisk x Zeoliet) dressuurtopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:32

wat een leuk paardje..
Probeer rechter op te zitten, hakken uitdrukken, tenen naar binnen en ga geen geld zoeken op de grond
Verder is het leuk om erna te kijken:)
Succes verder Knipoog

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:33

Zaphira is echt een mooi paardje! Ziet er echt heel netjes uit.
De enigste tip die ik nu heb is letten op je tenen. Ik heb dat zelf ook een beetje dus ik weet wel hoe lastig dat is *LOL*

En wat een van!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:35

Pfoe, erg jammer van het weer op die wedstrijd..
Erg mooi paard heb je, wat mij vooral als eerst opvalt is dat je praktisch op elke foto je tenen naar buiten hebt, en daarmee je spoor naar binnen. Zag ook het filmpje van duitsland, ik stoor me erg aan de benen van de meneer. Er zit geen moment van rust in, ook zie je dat bij jou wat terug op het filmpje. Misschien goed om aan te werken?(als het door de regen kwam, heb ik niks gezegd)

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:36

Hmm het kan aan mij liggen maar ik vind jouw instructeur continue been geven (met spoor), lijkt me niet echt bevordelijk.
Ook vind ik dat hij hem over zijn tempo laat lopen, en zou ik hem persoonlijk lang en rond rijden ipv zo hoog ingesteld.

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoelang is hij onder het zadel ? Vind het al een flinke training voor een 4 jarige Bloos

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:43

Die instructeur stoor ik me ook heel erg aan ja.
Hij geeft een zeer onrustig beeld en zit vreselijk op dat paard...
Dan vind ik toch echt dat jij hem beter rijdt Bloos
Maar blijf aan je houding denken!!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:45

Rensju : ik kan mijn linker voet om medische redenen niet naar binnen draaien, de rechter wel, dus voor die geen excuus. Ik doe mijn best..
In de proef moest ik er continu bij blijven of ze had het hazenpad gekozen.
Zaranka :Hij steekt er wel een halve meter onder uit, dus raakt hij haar bijna niet met de spoor. Ze is redelijk bot op het been (al sinds ik ze heb). Hij heeft ze bewust over haar tempo laten lopen omdat ze ander taktfouten maakt en de ruiterhand niet opzoekt. Ze is gereden voor de verkoop, zwaaien met de beentjes en ik hou je vast, dus zonder rug en evenwicht. Als ik ze gewoon liet lopen, is ze verloren. Ze wordt teugelmank, kruipt achter de loodlijn en de hand... vandaar het over tempo rijden.
Ze is verkocht bij de fokker als 2.5 jarige. Ik neem aan, als drie jarige zadelmak gemaakt.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:53

Tjah toch zou ik werken aan een voowaarts maar ontspannen paard zonder het continue drijven. Voorwaarst-neerwaarst rijden dus. Het is moeilijk, maar probeer je benen stil te houden. En toch ondanks de taktfouten zou ik haar laag en rond gaan trainen, en desnoods halverwege de training hoger instellen. Want de ontspanning waar je naartoe werkt vind ik persoonlijk nog niet te zien.

En ik vind jouw ook fijner rijden dan je instructeur hihi Haha! Maar dat heb je op foto's en filmpjes, lekkere momentopnames..

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:57

Zaranka schreef:
Tjah toch zou ik werken aan een voowaarts maar ontspannen paard zonder het continue drijven. Voorwaarst-neerwaarst rijden dus. Het is moeilijk, maar probeer je benen stil te houden. En toch ondanks de taktfouten zou ik haar laag en rond gaan trainen, en desnoods halverwege de training hoger instellen. Want de ontspanning waar je naartoe werkt vind ik persoonlijk nog niet te zien.

En ik vind jouw ook fijner rijden dan je instructeur hihi Haha! Maar dat heb je op foto's en filmpjes, lekkere momentopnames..

Ja, 't is de bedoeling ze 2 keer per week Vw-nw te trainen (als er geen kabouters zijn) en 2 keer aan de longe met een gogue. Dat ze vooral sterker en langer wordt in de rug. Dat ze zeker ronder leert lopen.
Dank u voor het commentaar (vooral dat laatste Clown )

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:12

waauw knappe van Knipoog is die voor 2 paarden?

knap paard en knap gereden! ze staat voorbeeldig met rood!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:25

Die wedstrijd is dat bij UDR?
Wij waren die dag ook van plan te gaan maar hebben er toch van afgezien omwille van het noodweer. Dapper dat je dergelijk weer trotseert Haha!

Zsa Zsa is echt n heel mooi paardje.
Wat me opvalt op het filmpje zijn je handen : ik vind deze nogal onrustig.
Verder ook je benen lang maken en proberen je tenen naar binnen te draaien.

Nog veel succes!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:27

Zsazsa is een mooi dier en je rijdt haar netjes!

Ik had het filmpje met "de Duitser" al eens gezien, maar ik ben niet echt gecharmeerd van de rijstijl van deze man, ze loopt zwaar over tempo, draagt daardoor niet meer en hij zit continue met zijn benen te drijven en ophoudingen te maken. Daar wordt een lauw paard alleen maar lauwer van denk ik. Het zou moeten zijn: been => geen reactie = nog eens been => geen reactie = zweepje en zo afbouwen tot ze van de eerste lichte beenhulp reageert.
Haar zwaar over tempo rijden omdat ze anders tactfouten maakt is in mijn ogen ook geen fijne oplossing, daarvan gaat ze alleen maar meer stuwen ipv meer dragen. Ik zou haar net wat onder haar tempo rijden, maar toch actief en zo naar de ontspanning toewerken. Maar goed, dat is commentaar op de lesgever, niet op jou Haha!

Ik vind jouw foto's er iig beter uitzien Haha!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:42

Ik vind tijdens de filmpjes dat je paard erg terughoudend is in haar lijf. Ook is ze niet goed aan het been. Dus doe daar echt iets aan. Zoals Idra al schreef 1 keer been is reactie. En daarin blijven controleren dat ze ook daadwerkelijk iets geleerd heeft.
Voor de rest dus je been wakend gebruiken.
Ook zou ik haar iets lager in de hoofd/halshouding instellen. Op deze manier heeft je paard toch moeite met verbinding van achteren naar voren. Ze moet naar voren je hand willen volgen.
Veel schakelen en overgangen rijden zorgen er ook voor dat je meer verbinding krijgt. Balkjes lopen helpt ook vaak. En is weer eens iets anders.
En let wel: over haar tempo laten lopen is iets anders dan activiteit in de gang!
Veel succes met haar verders, want het is een chique ding!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:52

Nathalie vind het erg goed uitzien, zeker haar karakter kennende, op zo'n stuk maisveld zijn er veel onzichtbare kabouters en toch zie ik op de foto's erg fijne momenten Ja Enige wat me opvalt is dat je naar je mooie paard zit te staren maar kom dat is al genoeg gezegd hier.
Filmpje van op wedstrijd vind ik ook goed zeker als je de weersomstandigheden bekijkt!
Dat van je lesgever ga ik mee in wat Lobke zegt, beetje onder tempo rijden zodat ze gaat dragen en van daaruit een paar keer goed vooruit rijden en terugnemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:21

Ik vind het een zeer aansprekene paardje, zou haar wel wat gespierder willen zien, maar dat komt vanzelf goed.

Ik schrok eerlijk gezegd echt van het filmpje van de instructeur.. wat rijd die man verschrikkelijk slecht zeg! Hij maakt op deze manier het paard alleen maar dood voor het been. Een paard dat taktfouten maakt, moet je niet over het tempo rijden, maar beter langzaam, zodat hij echt op zijn eigen benen moet gaan lopen. De instructeur draagt het paard nu, door voor vast te houden, en zoveel been te geven...

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:48

Hey Nathalie,

Zaphira was het wel niet erg eens om in de regen te rijden precies, maar ik vind het nog goed meevallen.

Ik ben niet echt de persoon om commentaar te geven op die Duitser, maar iedere ervaring is er weer eentje rijker natuurlijk, of ze nu meevalt of tegenvalt. Je leert er altijd wel iets uit.
Ik ga wel mee met Lobke wat betreft beenhulp.

Wat een van! Kan je daar ook in wonen misschien?! Haha!

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:54

Wat een leuk paardje, jullie zien er leuk uit samen!
Vervelend dat jij je teen van je linkerbeen niet naar binnen kunt draaien. Zolang je niet met de spoor tegen z'n buik aangaat terwijl je niet aandrijft is het oké.
Ik vind je verder, goed rijden. Bijna het enigste commentaar wat ik heb is je tenen, maar daar kan jij dus niks aan doen.

Jammer dat die man continue aan het aandrijven is...

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:01

wat een leuk paardje is het tog probeer alleen idd wat rechterop te zitten en je hakken uit te drukken

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:54

zsa zsa Haha!
Ze loopt echt lekker geloof ik ?
Ik vind op de foto van de galop dat ze iets teveel terug komt. verder mag jij je handen rechthouden want het lijkt op somiige foto's of je piano handen hebt.
Verder ziet het er echt super uit die kleur staat haar goed trouwens:D

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:56

wat een paard!!! geweldig! wat een mooie sjieke bouw en gangen zeg.. rijden ziet er erg netjes en ontspannen uit.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:49

Allereerst wil ik kwijt dat ik het echt een supergave merrie is. Wat een plaatje om te zien! Wow! Ik zou haar zo van je willen pikken Knipoog
En haar gangen zijn ook mooi!

Qua rijden ga ik niets zeggen wat nieuw voor je is. Iets rustiger in je benen en soms ook in je hand.
Ik zie dat je paard graag hoog in een houding wil lopen (met weinig rug). Probeer haar wat lager in te stellen. wat minder te variëren in hoofd/hals houding. Maar dat is ook moeilijk met een paard dat van alles ziet.
Ze zwabbert ook nog wat dus oefen op je rechte lijnen.

Kortom allemaal puntjes die bij een jong paard horen.

Bij je instructeur vind ik zijn benen heel storend, positief vind ik de stukjes ontspanning. Dat ze voorzichtig met zijn hand mee durft te gaan.

Heel veel succes met je paard!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:25

Bedankt voor de reacties. Veel opbouwende kritiek, dank u.
Ik ga toch even reageren op de opmerking over tempo rijden. Ik heb ze in het begin rustiger laten lopen, zo is het probleem eigenlijk begonnen. Ze kwam niet naar de hand toe en begon taktfouten te maken. Dat is mij overkomen in de proef voor 4-jarige tijdens de UDR-wedstrijd, voor zij die het kennen. Heb dus een 4 gekregen voor de draf.
Ik zeg niet dat die instructeur een voorbeeld is qwa uitzicht, maar hij is de eerste die er in geslaagd is ze zo rond te krijgen. En als je de africhtingsscala kent... op de eerste plaats staat TAKT. Zolang dat niet in orde is kan de rest niet volgen. Door ze eerst te laten stuwen, leert ze haar takt behouden. Dan komt de aanleuning, etc. De draagkracht volgt dan uit zijn eigen. Een jong paard leert eerst stuwen, dan pas dragen!!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:49

Mooi paard zeg!
Ik snap het voorwaarts (over tempo rijden) wel.
Mijn paard wil ook moeilijk het bit aannemen en wij (bijrijder, ik, intructrice) lossen dit ook zo op.
Wij proberen wel zo snel mogelijk als het paard het bit aanneemt, het tempo te laten dalen. Ik kan nu het tempo in stap en galop 'normaal' houden. In draf is het moeilijker, maar er zitten al stukken tussen waar ik niet meer over tempo hoef te rijden.

Ik vind de man uit Duitsland een erg onrustig beeld geven. Ze is wel 'rond', maar helemaal niet aan het been. Ook kruipt ze er soms nog achter, wat ook begrijpelijk is als ze het bit niet graag aanneemt.
Bij jou zelf zie ik het in mindere mate in het filmpje ook. Je benen liggen niet stil. Je handen kunnen op sommige momenten ook rustiger.
Juist als je het over tempo lopen als oplossing gebruikt, moet je zorgen dat je paard goed aan het been is en je je handen voor houdt en stil.
Dan kan je paard je (stille) handen opzoeken en het bit gaan aannemen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:21

ahhww.. verschrikkelijk dat continue gepor met die sporen, ik zou die man van mijn paard gooien! instructeur of niet!
Hij kan zijn handen nieteens behoorlijk stil houden!

Jij rijd netter/rustiger! veel fijner om te zien.
En verschrikkelijk zeg, zo in de regen.. was je erg doorweekt?

El_Landa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:56

Wat een prachtig mooi paardje heb je zeg! Bloos
Commentaar is alleen dat je je tenen meer naar binnen moet draaien maar meer niet! Succes met haar.. En o ja. Die man op dat filmpje rijdt niet echt fijn.. let eens op zijn benen! jij rijd haar beter hoor Vork