Arabier x Newforest @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Arabier x Newforest @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:02

Hallo! Lachen

Ik plaats wat foto's van een tijdje geleden van het rijden met mijn verzorgpony.
Zoals de titel al zegt.. Het is een Arabier x Newforest ruin van 8,5 jaar oud. Zijn schofthoogte is 1.52.
Ik zou graag willen weten wat jullie van mijn houding vinden, wat verbeterd kan worden en of jullie hem ontspannen vinden, ik denk van niet namelijk Knipoog

Aan de foto's te zien vind ik zelf dat ik mijn houding etc. nu al verbeterd hebt gelukkig maar de nieuwe foto's worden binnenkort gemaakt!
Deze foto's zijn van 3 maandjes terug. En cap is eigen keus.. die draag ik alleen buiten Lachen
Nou, genoeg gel*lt. Hier de foto's, en hou het wel lief alsjeblieft Bloos

Afbeelding
Wat vrolijker kijken. Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding
instappen. pianohandjes Verdrietig

Afbeelding
Aparte foto.

Afbeelding
Teugels te kort?

Afbeelding
dat hoofd..

Afbeelding

Afbeelding
Galopje, teugels te strak, beugels te kort..

En wat vinden jullie er van? Nog niet erg goed hé.. Nagelbijten / Gniffelen
Tips en opbouwend commentaar is zeker welkom!

Groetjes Kelly

__KELLY

Re: Arabier x Newforest @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:07

Leuke foto's !!

Ik denk alleen wel dat je zowiezo een sperriem en misschien ook een iets ander bitje in moet doen. Misschien is een martingaaltje in het begin ook wat lekkerder rijden totdat je wat handiger ben om dr mooi rond te rijden.
voor de rest is het een leuke pony en misschien is een cap wat veiliger ??
En misschien je teugels wat korter doen en je handen wat meer voor het zadel uit dragen ?? je maak nu een beetje waslijn contact met de mond .. en je doet ook je polsen in een knik naar achter waardoor je ze dus vasthoud, je handen moet je lekker luchtig houden en wat met je binnenhand ophoudingen geven.
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 18-10-08 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:08

ik heb t idee dat je m erg in zn mond zit, probeer mee te gaan met de beweging.

Als jij zelf ontspannen zit voelt je pony dat en zal zelf ook makkelijker ontspannen.
Verder zijn je handen op een paar foto's erg dicht tegen je aan, misschien is dit een momentopname maar probeer niet te streng te zijn met je handen en kleine kneepjes te geven en mee te gaan met de beweging. Ook je handen rechtop doen , zoals je zelf al zei..

Hoop dat je hier iets mee kan Knipoog

Groetjes

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:10

je hebt een hele leuke pony Knipoog
het comentaar geef je zelf al, maar je moet wel proberen om niet te veel voor over te zitten,
volgens mij zijn je teugels ook niet echt te kort, maar komt dat meer omdat zij haar hoofd zo naar voren doet.. ik zou er ook wel een sperriempje aan doen, dan doet ze haar mond niet zo ver open. het komt vast allemaal goed,, succes verder Haha!
Laatst bijgewerkt door chanora op 18-10-08 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:13

Ik vind dat je teveel trekt en daardoor totaal geen ontspanning is.. En vooral in de galop meer teugel en rechtop.. Ook zou ik tóch een cap gaan dragen maarja..
Denk er ook om dat je je handen niet vast zet (foto 3)
Verder wel een ontzettend leuk paardje!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:14

@ __KELLY: het is een hij Bloos en wat voor bit zou ik dan moeten hebben? En cap.. tja ik heb er gister 1 gekocht. Lachen Bedankt voor de reactie, en waar voor zou een martingaal goed zijn? Lachen

@ caroline94: Je hebt gelijk, maar hij is erg sterk in zijn mond wat moeilijk sturen en terugnemen veroorzaakt. Gelukkig heb ik dit al goed verbeterd want ik kreeg er meerdere reacties op! En over dat ontspannen.. hij wilt, hoe ik me ook voel het liefst zo hard mogelijk dus dan ontspan ik me inderdaad niet altijd..en ook daar zijn we mee bezig!

Hoe zou ik hem kunnen leren nagevelijk te rijden, of is het hier nog te vroeg voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:16

__KELLY schreef:
Ik denk alleen wel dat je zowiezo een sperriem en misschien ook een iets ander bitje in moet doen. Misschien is een martingaaltje in het begin ook wat lekkerder rijden totdat je wat handiger ben om dr mooi rond te rijden.

Al die dingen maskeren de problemen alleen maar. Goede les lijkt me waardevoller en constructiever, voor zowel pony als ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:16

Te strenge hand! Probeer eerst de pony op eigen benen te laten lopen...
Laat je niet verleiden tot een martingaal, daar gaat de pony alleen maar op hangen. Ga veel overgangen rijden, daarmee kom je al een heel eind.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:18

Bedankt allemaal! En een sperriempje is dan inderdaad wel een goed idee, die zal ik gaan halen. enne.. de cap heb ik gister gekocht dus voortaan zullen jullie mij MET cap zien Lachen

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:19

Het ziet er leuk uit hoor.
Ik denk dat jullie veel van les zouden leren, zodat er ook wat meer ontspanning in kan komen Lachen.

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:20

in ieder geval zorgen dat ie goed voorwaarts is, en kleine kneepjes geven met je handen, maar je moet niet blijven vragen maar ook meegaan met de beweging.

veel overgangen en tempowisselingen maken.

ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar je moet echt gaan zitten in je zadel, dat je je gewicht er zeg maar in legt... dat ie echt voelt dat jij erop zit, je moet eigenlijk ook vanuit je zit rijden en véél minder met je handen. Vanuit je zit moet je eigenlijk overgangen kunnen rijden zonder je handen te gebruiken

misschien kan ook een keertje zitles helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:21

Geen kneepjes, maar je handen stil houden ten opzichte van het bit!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:23

En ik kijk zo boos omdat er erg veel wind stond dus dat stoorde mij een beetje en omdat hij verschrikkelijk aan het klieren was door dat er een vreemd paard in de bak aan het rijden was.. Bloos

@ _lies_: ik ben ook iemand aan het zoeken die mij professioneel voor een niet al te grote prijs les wilt geven maar kan nog niks vinden in de buurt van Vlaardingen. Knipoog

@ caroline94: Dat probeer ik ook wel maar hoe bedoel je precies voorwaarts en wat is zitles? Bloos Hoe doe je dat, overgangen rijden met je zit?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:24

Dus ik moet geen kneepjes geven? Ik heb dat vanmiddag wel geprobeerd namelijk en dan hangt ie voortdurend zijn hoofd heel laag .. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:28

Kneepjes is niet echt de manier. Een rustige hand wel, dan komt hij op een gegeven moment ook wel naar beneden.

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:29

voorwaarts is dat ie goed op je beenhulpen reageert en dat ie gewoon lekker doorloopt.

en zitles is dat je zonder beugels rijdt en zonder teugels dacht ik ook, en dat je aanwijzingen krijgt hoe je je houding moet verbeteren enzo... je moet maar is opzoeken op google of op bokt.

en wat die kneepjes betreft, bij sommige pony's hoef je maar kneepjes te geven en ze gaan al bijna uit zichzelf nageeflijk lopen... maar bij sommige pony's gaat dit juist verkeerd en gaan ze op helemaal hangen enzo,

je moet dit een beetje uitvinden hoe je pony op dingen reageert... Knipoog

en als ik jou was zou ik gewoon goed les nemen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:34

Okee, voor mijn gevoel had ik al een rustige hand maar dat blijkt eerrrug tegen te vallen Lachen. Vandaag heb ik daar extra op gelet maar ik gaf er wel kneepjes bij waardoor hij heel de tijd ging hangen. Morgen is zonder kneepjes proberen. Hij doet zn hoofd heel vaak de lucht in gooien terwijl ik dan wel mijn handen stil heb. En caroline, oke daar zal ik op letten. En ik ben hard op zoek naar een instructrice maar is niet erg makkelijk.

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:37

als ie gaat hangen moet je weer zorgen dat ie goed voorwaarts is dan heeft ie geen tijd om te hangen... en veel figuren rijden zodat ie lekker los en soepel wordt en
dat je pony zich zeker niet hoeft te vervelen

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:41

Ik denk dat ie last heeft van z'n gebit... gaat ie elk jaar naar de tandarts? Je hand ziet er niet echt sterk uit namelijk...

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:47

Oke, bedankt voor de tip! En dat figuren rijden valt jammer genoeg ook niet altijd mee Boos!

Soms weigert hij heel de volte te rijden of hij snijdt de figuren af. Erg vervelend. Heb een topic aangemaakt bij rijtechnisch, voor mijn rijproblemen: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1013002&p=41312953#p41312953

@ dorieeen: Nee, helaas is de eigenaar daar niet zo consequent op Verdrietig .
En ik wil het wel betalen maar eerst zijn zn hoeven aan de beurt en daarna kan ik pas verder kijken, aangezien ik geen leggende gelden heb en het mijn paard niet is. Ik zal het wel tegen de eigenaar zeggen! bedankt.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:21

hé, jou ken ik Haha!
volgensmij heb jij geen sterke hand (maar ik heb je niet zo vaak zien rijden). maar ik vind hem altijd wel wat gespannen lopen. Misschien kun je eens proberen om hem laag te rijden? zodat hij wat meer ontspant. En iets meer teugel Lachen

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:49

Je zit netjes, probeer wel wat meer te onstpannen in je bekken en benen in draf en galop. Je mag inderdaad wat druk van de teugels halen. Je paard is niet ontspannen, druk op de mond maakt dat niet beter. Contact met de mond is echter wel nodig. Je mag je handen ook wat hoger houden als je paard nog niet nageeflijk is. Nu trek je iets naar beneden, waardoor je paard nog meer spant.
Rij achten, voltes, vraag buiging om je been, rij met je gewicht en benen, je hand is eigenlijk alleen ondersteuning van de been en gewichtshulpen.
Probeer ook het tempo te veranderen. Eerst je paard laten ontspannen, daarna kun je pas aan nageeflijkheid werken.

In stap ziet het paardje er meer ontspannen uit, gebruik dat om zelf ook te ontspannen en te voelen of je je paard je hand kunt laten volgen in stap. Je beweegt dus mee met de stapbeweging en nodigt contact uit. Als je de teugels wat laat vieren, is het de bedoeling dat je paard je hand volgt.
Geef jezelf en je paard de tijd!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:55

@ _Jennifer_: jaaa je staat bij mij op stal zie ik net Haha!
haha, en inderdaad maan loopt wel gespannen. En hoe bedoel je "laag rijden"?
Offtopic: Leuk jou ook te zien op bokt Haha!, lease je nessie nog, of heb je haar al gekocht? Heb namelijk wat vraagjes over het leasen omdat ik maan ook ga leasen..

@ A_mieke: Dat van de druk van de teugels halen ben ik al erg mee bezig, is wel lastig omdat hij sterk in zijn mond is en het liefst zo hard mogelijk wilt maar het verbeterd al wat:).

Bedankt voor de tips, ik ga het morgen in de praktijk uitoefenen. Lachen

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:58

Mooi paardje ! & commetaar geven de andere al Bloos

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:08

Dankje! Bloos