draven zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fab_Love_Emm

draven zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 19:47

Ik kan niet draven op mijn friese merrie zonder zadel, ze gooit namelijk te hoog op, anderen kunnen het wel..
Ik rij 5 jaar waarvan ik bij elkaar 1 jaar niet actief reed, wegens angst, die heb ik nu overwonnen!
in de zomer heb ik niet veel gereden dus ik ben al wat van mijn beenspieren kwijtgeraakt, maar die ben ik weer aan het opbouwen..

heeft iemand tips..

Twiggy2008

Re: draven zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:52

Goed op je zitbeentjes zitten, meegaan met de bewegingen en niet klemmen. Zo doe ik het. Oefening baart kunst, hoor Knipoog . Succes!!!

Oh, nog een vraagje; waarom rij je zonder zadel?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:57

Probeer het anders eerst eens zonder beugels, dan heb je nog wel een beetje steun van je zadel.
En inderdaad, oefening baart kunst

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:00

Wat bij mij nog wel eens wil helpen is gewoon echt mijn benen lang laten.. Ik heb namelijk de neiging om die op te trekken Nagelbijten / Gniffelen Dan zit je ook minder stevig Ja

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:00

Twiggy2008 schreef:
Goed op je zitbeentjes zitten, meegaan met de bewegingen en niet klemmen. Zo doe ik het. Oefening baart kunst, hoor Knipoog . Succes!!!

oke bedankt! als ik klaar ben met het rijden dan stap ik vaak zonder zadel uit, goed voor mijn beenspieren:P en dan probeer ik een stukje te draven, maar waarom juist niet klemmen>?

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:02

Omdat je dan niet meer ontspant en gaat "bonken" Ja

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:03

Dan span je je spieren en ga je juist meer hobbelen. Het is de kunst om ontspannen te zitten en met de beweging mee te gaan (zo ver mogelijk) Lachen Idd zorgen dat je je benen niet per ongeluk omhoog haalt, gewoon goed je hielen uitdrukken en goed op je kont zitten Haha!

Edit: Jasmijn_Goos was me voor Knipoog

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:04

xMarit schreef:
Dan span je je spieren en ga je juist meer hobbelen. Het is de kunst om ontspannen te zitten en met de beweging mee te gaan (zo ver mogelijk) Lachen Idd zorgen dat je je benen niet per ongeluk omhoog haalt, gewoon goed je hielen uitdrukken en goed op je kont zitten Haha!

Edit: Jasmijn_Goos was me voor Knipoog

oke ik zal het proberen, maar het is echt moeilijk die friese merrie gooit zo mooi op met zadel is het voor veel al moeilijk om door te zitten..Tong uitsteken

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:10

Misschien is dit wel een idee van niks maar ;
misschien kan je het eens proberen te oefenen met een voltigesingel?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:52

Je rijd niet met je beenspieren, juist als jij je spieren spant, belemmer je de beweging van het paard , laat alles los, dan zal je paard je al beter laten zitten , een paard wat zijn rugspieren vast moet houden omdat de ruiter er in zet te duwen met gespannen spieren kan jou niet laten zitten.
Ook een paard wat uit balans loopt laat je niet makkelijk zitten,
Dus vooral niet knijpen met je benen, lekker wat voorover gaan zitten meer op je boven benen zeg maar maar wel met hele zachte spieren.
En zorgen dat het paard goed draagt dat scheelt al alles.

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:03

Inderdaad, een keer oefenen met een voltigeersingel, je benen worden dan iets langs de singel "gedwongen" waardoor het makkelijker wordt om ze te ontspannen. Het wil ook wel helpen om (net als bij voltige) even alles wat je geleerd hebt over hakken en tenen los te laten en je voeten losjes naar beneden te laten hangen met je tenen naar beneden en iets naar buiten wijzend(je knieen ook). Ik weet dat het moeilijk is, ik kon ook niet goed doorzitten op een fries maar na het met een voltigesingel gedaan te hebben lukte het uiteindelijk wel.
Misschien kun je bij jou in de buurt voltigelessen nemen?
Dat is echt ontzettend goed voor je zit. En vooral altijd proberen om je bekken, heupen en benen los te laten.
Laatst bijgewerkt door jayva op 18-10-08 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:04

Oefening van Sally Swift:Trek je benen op tot je knieen elkaar raken boven de schoft.Je achterwerk schuift dan in de goede positie die je vasthoud terwijl je je benen weer laat zakken.Dit is de positie waarin je heupen het meest mobiel zijn om de beweging van je paard te volgen.
Maar een hoog opgooiende Fries is niet echt een lolletje Tong uitsteken

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 13:13

jodi schreef:
Oefening van Sally Swift:Trek je benen op tot je knieen elkaar raken boven de schoft.Je achterwerk schuift dan in de goede positie die je vasthoud terwijl je je benen weer laat zakken.Dit is de positie waarin je heupen het meest mobiel zijn om de beweging van je paard te volgen.
Maar een hoog opgooiende Fries is niet echt een lolletje Tong uitsteken

okee nou iedereen bedankt voor de handige tips! ik ga er zeker wat mee doen! x

KamouLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:08

jayva schreef:
Inderdaad, een keer oefenen met een voltigeersingel, je benen worden dan iets langs de singel "gedwongen" waardoor het makkelijker wordt om ze te ontspannen. Het wil ook wel helpen om (net als bij voltige) even alles wat je geleerd hebt over hakken en tenen los te laten en je voeten losjes naar beneden te laten hangen met je tenen naar beneden en iets naar buiten wijzend(je knieen ook). Ik weet dat het moeilijk is, ik kon ook niet goed doorzitten op een fries maar na het met een voltigesingel gedaan te hebben lukte het uiteindelijk wel.
Misschien kun je bij jou in de buurt voltigelessen nemen?
Dat is echt ontzettend goed voor je zit. En vooral altijd proberen om je bekken, heupen en benen los te laten.

Hier ben ik het ook mee eens Haha!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:34

Waarom je niet mag knijpen kun je vergelijken met een nat stuk zeep..

Als je in dat stuk zeep knijpt glijd het tussen je handen maar als je het losjes vast houdt (niet knijpen maar ook niet je hand open houden) kun je het stuk gewoon vast houden!

Snap je??

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:53

horselove154 schreef:

Als je in dat stuk zeep knijpt glijd het tussen je handen maar als je het losjes vast houdt (niet knijpen maar ook niet je hand open houden) kun je het stuk gewoon vast houden!

Snap je??

Jaa thnx!

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:59

misschien proberen met een barebackpad. Ikzelf heb een tuiger die ook vreselijk hoog opgooit. Zonder zadel kan ik het draven ook niet uitzitten, met barebackpad gaat dit stukken beter. Doordat je niet glijd hoef je voor je gevoel minder te knellen waardoor je meer ontspannen gaat zitten.

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:11

judith_irene schreef:
misschien proberen met een barebackpad. Ikzelf heb een tuiger die ook vreselijk hoog opgooit. Zonder zadel kan ik het draven ook niet uitzitten, met barebackpad gaat dit stukken beter. Doordat je niet glijd hoef je voor je gevoel minder te knellen waardoor je meer ontspannen gaat zitten.

sorry maar wat is een barebackpad?

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:02

Een beetje achterover zitten kan helpen. Maar een barebackpad is inderdaad erg handig. Het is zeg maar een soort dekje met een singel eraan vast. Je glijdt niet zo, maar voelt de bewegingen van je paard wel stukken meer dan met een zadel. Dit is wel een duidelijk plaatje ervan (even uit een ander topic gehaald):

http://www.mijnalbum.nl/Foto=EJTITPPF

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 07:07

sieta87 schreef:
Een beetje achterover zitten kan helpen. Maar een barebackpad is inderdaad erg handig. Het is zeg maar een soort dekje met een singel eraan vast. Je glijdt niet zo, maar voelt de bewegingen van je paard wel stukken meer dan met een zadel. Dit is wel een duidelijk plaatje ervan (even uit een ander topic gehaald):

http://www.mijnalbum.nl/Foto=EJTITPPF

okee dankjewel, ik ga het proberen!

Dorien_3009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:39

Fab_Love_Emm schreef:
Twiggy2008 schreef:

oke bedankt! als ik klaar ben met het rijden dan stap ik vaak zonder zadel uit, goed voor mijn beenspieren:P en dan probeer ik een stukje te draven, maar waarom juist niet klemmen>?

als je klemt gaan sommige paarden ook harder lopen, en je duwt jezelf er een beetje mee omhoog;) wat iemand mij ooit eens vertelde was dat het ookm hielp om je benen een beetje vooruit te steken omdat je dan was zwaarder gaat zitten. misschien werkt het Knipoog

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:16

Fab_Love_Emm: ben blij dat je het snapt.. Heb het ooit eens in een penny (winterboek) gelezen..

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:42

horselove154 schreef:

Snap je??

haha leuke omschrijving Haha!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:06

ik dacht eigenlijk meteen aan een voltige singel, misschien kan je die eregens lenen?

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:52

Je kan ook oefenen terwijl je paard door iemand anders gelongeerd wordt, dan hoef je je echt alleen maat op het zitten te concentreren.
En inderdaad, veel oefenen, voor je het weet blijf je ook in galop zitten!