Sender ( WeltmeyerII x Ramiro) @ dressuurtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Sender ( WeltmeyerII x Ramiro) @ dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:36

Doei!

Na het aandringen van sommige Clown waag ik me dan ook maar ns aan HAW.

Sinds een paar weken rijd ik dit knappe toppaardje van mijn instructrice ( trots Pling ). Het is een 13 jarige ruin met als afstamming Weltmeyer II x Ramiro.
De bedoeling is om hem vanaf deze winter op B niveau te gaan starten.
De foto's zijn genomen tijdens een priveles. Zat er hier de 10e keer op ( ongeveer).

* Ons niveau : Paard is door mijn instructrice uitgebracht in de Lichte Tour , maar niveau van de ruiter is momenteel B.

* Waar zijn we mee bezig : Omdat ik hem nog niet zo vaak gereden heb, en omdat hij zo fijn aan de hulpen staat, zijn we elkaar nu vooral aan het aanvoelen. We werken hard aan de basis : zorgen dat hij ontspannen & over de rug loopt, overgangen maken , uitvoeren van 3 correcte basisgangen,... Maar het is wel verleidelijk om af en toe eens n wat moeilijkere oefening erbij te nemen..

* Wat kan er beter / welke problemen lopen we tegenaan :
Ik ben als ruiter nog net iets té actief op mn paard en wil te veel doen: Hierdoor word het voor hem onduidelijk , omdat ik teveel hulpen in 1x keer geef ( onbewust).
Stelling en lengtebuiging gaat vaak nog moeizaam ( vooral tijdens de stap. ( en overgangen naar de stap)
Als ruiter moet ik zelf ook letten op mn benen : durf deze al wel eens optrekken. En zo zijn er nog wel 101 aandachtspuntjes...

Ik krijg nu 2x week priveles met hem.
Begin november maken we ons debuut...Zijn we er klaar voor? Bloos

Handige tips zijn heel welkom!!

Afbeelding
# 1 handen rechtop!!

Afbeelding
# 2

Afbeelding
# 3

Afbeelding
# 4

Afbeelding
# 5

Afbeelding
# 6

Afbeelding
# 7

Afbeelding
# 8

Afbeelding
# 9 hier mag ik wel recht blijven zitten Verdrietig

Afbeelding
# 10

Filmpje van de 2e keer met hem rijden :
Afbeelding

L_isanne

Re: Sender ( WeltmeyerII x Ramiro) @ dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:54

Ziet er netjes uit!
Moooi paard Haha!
Bij foto 10 lijkt het een beetje alsof je in elkaar zit, maar volgens mij zijn jullie er klaar voor!! Lachen

Miam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:58

Leuk paardje.. Maar aan de foto's te zien lijkt het net alsof je het laatste 'knikje" mist.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:01

Leuke foto's.
probeer hem wat meer van achter naar voren te rijden, dan gaat zijn hoofd ook iets lager.
En qua houding.
Ik vind het er erg gespannen uitzien.
Bekken kantelen, rechtop zitten en schouders ontspannen.
Probeer je duimen naar boven te houden. Knipoog
Succes iig. Op naar je debuut.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:14

lisannee93 schreef:
Ziet er netjes uit!
Moooi paard Haha!
Bij foto 10 lijkt het een beetje alsof je in elkaar zit, maar volgens mij zijn jullie er klaar voor!! Lachen

Dankjewel!!
Hij is idd zeer knap! Knipoog
Bij foto 10 zou ik inderdaad iets trotser mogen zitten. Klopt!

Miam schreef:
Leuk paardje.. Maar aan de foto's te zien lijkt het net alsof je het laatste 'knikje" mist.

Thanks!
Ik snap wat je bedoeld : het zou idd allemaal nog iets 'spectaculairder' kunnen. Hier werken we aan. Ik ben vaak nog iets te voorzichtig en te onzeker en dan krijg je dit. Moet er meer aan durven rijden. Zit er hier ook nog maar voor de 10e x op , dus dat komt wel...

kaatje77 schreef:
Leuke foto's.
probeer hem wat meer van achter naar voren te rijden, dan gaat zijn hoofd ook iets lager.
En qua houding.
Ik vind het er erg gespannen uitzien.
Bekken kantelen, rechtop zitten en schouders ontspannen.
Probeer je duimen naar boven te houden. Knipoog
Succes iig. Op naar je debuut.

Gespannen is hij iig niet , dus dan bedriegen de foto's toch een beetje : hij laat zich helemaal los en is echt ontspannen. Dat vind ik ( en mijn instructrice) het belangrijkste!
Op het filmpje is er idd nog wat spanning.
en ik moet idd leren van rechter te zitten.
Bedankt voor de tips alvast!!! Knipoog

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:24

ziet er goed uit alleen mogen je beugels wel een gaatje langer.
ga je denk ik ook een stuk ontspannender zitten.Lachen

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:35

reentje13 schreef:
ziet er goed uit alleen mogen je beugels wel een gaatje langer.
ga je denk ik ook een stuk ontspannender zitten.Lachen

Oké bedankt voor de tip.
Ga ik morgen tijdens mn les meteen proberen! Knipoog

Estherj90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:03

Mooi paardje!

Vind het er goed uit zien, wat ik als punt zie vanaf de foto's is dat jou handen de teugels meer moeten dragen, knikje in de ellebogen, heb je beter contact.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:39

Leuk paard! Let erop dat je recht blijft zitten. Teugels iets meer op maat houdt, want ik vind hem een beetje lang worden onder jou. Dus iets meer aan elkaar rijden dmv overgangen en schakelen.
En let op je sporen. Ze zitten naar mijn zin iets te hoog zodat je snel onbewust iedere keer een prikje geeft als je je been eraan legt.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:16

Mooi peerd idd. Ik heb je filmpje gekeken, zou hem voor de B veeeel meer vw rijden. Hij mist nu absoluut een krachtige uitstraling, wat ie ws best kan anders had ie niet op zon niveau gelopen. Beetje ronder rijden, beugels iets langer, tikje naar voren gaan zitten en gaan met die banaan. JE kunt beter een paard terug moeten nemen, dan voorwaarts moeten schoppen.
Succes met je eerste wedstrijd! Haha!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:24

Ik wil er wel even bij vermelden dat het filmpje al van enkele weken geleden dateert toen ik er voor de 2e x opzat.

Wel al n paar goede tips zien voorbijkomen hier :
Bolzak23 schreef:
Mooi peerd idd. Ik heb je filmpje gekeken, zou hem voor de B veeeel meer vw rijden. Hij mist nu absoluut een krachtige uitstraling, wat ie ws best kan anders had ie niet op zon niveau gelopen. Beetje ronder rijden, beugels iets langer, tikje naar voren gaan zitten en gaan met die banaan. JE kunt beter een paard terug moeten nemen, dan voorwaarts moeten schoppen.
Succes met je eerste wedstrijd! Haha!

Ik rijd hem echt best voorwaarts hoor.
Op het filmpje zie je dat hij zich inhoud, dat klopt. Maar dat kwam omdat we mekaar echt absoluut nog niet gewend waren ( nu ook nog niet helemaal) en hij het dan allemaal wat spannend vind.
Vorige les, woensdag, toen we ons proefje nog ns reden moest mn instructrice zeggen datk mn tempo n beetje moest minderen. Dus dat voorwaarts rijden zit er al wel in.
Alleen mn beugels langer maken en iets rechter zitten zijn goede aandachtspuntjes.

Barco schreef:
Leuk paard! Let erop dat je recht blijft zitten. Teugels iets meer op maat houdt, want ik vind hem een beetje lang worden onder jou. Dus iets meer aan elkaar rijden dmv overgangen en schakelen.
En let op je sporen. Ze zitten naar mijn zin iets te hoog zodat je snel onbewust iedere keer een prikje geeft als je je been eraan legt.

Teugels op maat houden : mijn buitenteugel mag idd meer opnemen. Maar als ik de teugels veel korter neem gaat hij zich opspannen en dan gaat hij zich inhouden. Dus de teugels veel korter nemen zit er nu nog niet in. Oprichting ed komt wel later.
Dat van mn sporen is n goeie tip, ga der zeker op letten.

Estherj90 schreef:
Mooi paardje!

Vind het er goed uit zien, wat ik als punt zie vanaf de foto's is dat jou handen de teugels meer moeten dragen, knikje in de ellebogen, heb je beter contact.

Klopt wat je daar zegt.
Leg nu mn handen bewust iets lager en laat ze af en toe rusten op zn schoft omdat ik anders met iets té onrustige handen rijd. Hij ziet dit dan aan voor n ophouding en dat is dan ook weer niet de bedoeling.

Maar ik leer vanalles bij...zeer nuttig voor mn lesje morgen!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:27

Ik vind dat je heeeeeel erg goed bezig bent!! Als ik het zo hoor ben je met name aan jezelf aan het werken en zo hoort het. Het paard kent de kunstjes immers al en wanneer jij correct gaat rijden, zal hij jou 'belonen' met zijn nageeflijkheid. Ga zo door zou ik zeggen Knipoog

Ik denk dat wanneer je jezelf blijft verbeteren en je daar druk om blijft maken, het straks vanzelf steeds beter gaat.
Super dat je de gelegenheid hebt om op zo een ervaren paard te rijden.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:39

Sjonniej schreef:
Ik vind dat je heeeeeel erg goed bezig bent!! Als ik het zo hoor ben je met name aan jezelf aan het werken en zo hoort het. Het paard kent de kunstjes immers al en wanneer jij correct gaat rijden, zal hij jou 'belonen' met zijn nageeflijkheid. Ga zo door zou ik zeggen Knipoog

Ik denk dat wanneer je jezelf blijft verbeteren en je daar druk om blijft maken, het straks vanzelf steeds beter gaat.
Super dat je de gelegenheid hebt om op zo een ervaren paard te rijden.

Dankjewel Bloos
Jij schrijft het hier neer, zoals het echt is.
Het paard kent echt alles al, dus ik ben diegene die heel veel van hem kan leren. En dat komt dan ook mn eigen paardje ten goede natuurlijk.
Ik werk met elke les heel hard aan mezelf en vind het ook elke keer beter gaan!

Ja ben ook heel blij dat ik de kans krijg om op zo'n geweldig paard te mogen rijden Haha!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:57

probeer meer te ontspannen, niet je armen en rug vast te houden en let op dat je niet te ver naar achteren gaat zitten. als je met een lange teugel draaft (en dan bedoel ik zo lang dat je geen contact hebt) en je zit ontspannen zakt hij met zijn hoofd, maak gebruik van zulke trucjes als je een paard hebt wat weet hoe het zou moeten Lachen
het ziet er leuk uit *LOL*

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:59

ik vind het er goed uitzien zover als ik dat kan beoordelen Lachen
denk aan de knik in je ellebogen en tenen naar binnen

veel succes verder !

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:54

Het filmpje bevestigt mijn gedachte die ik bij de foto's krijg. Het paard is veel te traag van achter (en tevens te traag aan jouw been) en loopt té veel uit elkaar, daarom is ie niet nageeflijk. Over de rug is ie daarom ook niet. Om heel eerlijk te zijn zou dit bij mij moeite hebben in de ring om een winstpunt te scoren, ik wil wel zien dat iemand van achter naar voren rijdt naar de hand toe en ik wil activiteit in dat achterbeen zien.

Ik vind dus dat je veel meer met je been moet gaan rijden om die achterbenen actief te krijgen, dit dier is helaas een echte Weltmeyer van achteren en dan moet je toch écht wel wat doen met je been. Je instructie zal je hier vast ook op wijzen.

SUcces met hem, super fijn dat je de kans krijgt een verder opgeleid paard te rijden!

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:12

Leuk beestje, heb je misschien een foto van m met je instructrice er op?
Ik denk je beter nog even kan wachten met wedstrijden, pas gaan starten zodra je er zelf zeker van bent dat je winst rijdt.
Er moet zoals hierboven allemaal al gezegd nog veel aan gebeuren maar ik denk wel dat jullie samen een leuke combinatie kunnen worden.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:00

Pas op met het laten rusten van je handen op de schoft, zo krijg je snel de neiging om vast te houden. In draf kan het paard zijn hoofd redelijk stil in een houding houden, maar de schoft die is echt niet stil ten opzichte van zijn hoofd! Dus handen zelf dragen (rechtop!) en gewoon goed op je eigen handhouding letten.

Probeer ook in stap de passen van je paard aan te voelen, welk been gaat naar voren? Voel dat met je zitbeenknobbels, als hij goed stapt (en jij stil en op je kont! zit) kan je dit vrij makkelijk voelen.

Het is de bedoeling dat je een goede aanleuning op de teugels krijgt zonder dat hij gaat hangen of dribbelen. Dit is een kwestie van leren aanvoelen en op tijd meegeven of ophouden, aandrijven of been stil.
Dan hoef je uiteindelijk steeds minder te helpen met het aangalopperen (je zit naar voren). En je bent beter voorbereid op versnellingen (je zit naar achteren).

Oefen ze

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:11

Wat een prachtig beestje.
Ik wil op bovenstaande reacties nog even toevoegen;

geniet van je kans!

Zoiets gebeurt je niet vaak! Knipoog

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:24

@ts. Ik had het nog niet over oprichting. Maar een paard wat zo lang in zijn lijf is, kan nooit goed over de rug lopen.
(eigenlijk bedoel ik hetzelfde te zeggen als venetia)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:52

hejhej

Leuke foto's hoor..

Vindt bij alle foto's dat je sporen erg hoog zitten, misschien dat ze verschoven zijn of dat je dat bewust heb gedaan.
Maar volgens mij horen ze lager..

je handen mogen iets hoger en bij elkaar, en je duimen boven op

Bij foto 8 klapt het paard ietjes door, mag je iets meer buiten been, en buiten teugel..

Voor de rest ziet het er goed uit en succes.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:10

Wat me opvalt op het filmpje is, is dat je je handen meeneemt omhoog als je aan het lichtrijden bent. Probeer die meer op een hoogte te houden, en je paard vlotter aan het been te zetten.

Frappant dat een paard dat zo fijn aan de hulpen staat toch een beetje traag is aan jouw hulp..

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:15

Ik zou die sporen afdoen.
Je kunt je voeten niet op de goede plaats houden en zo prik je je paard constant.
Verder ga ik mee met het bovenstaande commentaar.
Probeer in galop goed op je kont te blijven zitten.
Ik zou nog even doorgaan met lessen, oefenen en als jullie er klaar voor zijn starten.
Succes Lachen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:24

vind het een erg leuk paardje, past ook goed bij je,

zoals al eerder gezegd, val ook zowat in slaap bij het filmpje Lachen, probeer lekker actief voorwaarts te rijden en probeer hem iets meer te laten afbuigen.. Loopt nog teveel met neusje in de lucht.. Zou zelf even wachten met starten totdat je het helemaal lekker aan het lopen hebt, voorkomt de onnodige teleurstelling! probeer ook te denken dat je je armen ontspant, maar dat gaat vast nog wel goedkomen!

Veel succes nog!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 09:12

Nog n hoop nuttige tips & commentaren bijgekomen hier Knipoog
Waarvoor dank! Haha!

Ik wil graag nog even toevoegen dat ik dit paardje enkel rijd onder begeleiding van mn instructrice en dat ik hem slechts 2x week rijd op het moment. Héél veel kunnen we dus ook niet oefenen.
Verder ben ik me inderdaad ervan bewust dat dit een unieke kans is die ik krijg en ik ben er dus ook ontzettend dankbaar voor Ja

Ik rijd hem nu pas een maand en heb er ondertussen n 10tal keer opgezeten, dan verwacht ik persoonlijk niet dat het er al spectactulair gaat uitzien! Ik ben een B-ruiter en heb nog ontzettend veel te leren!
Wedstrijden daar trainen we inderdaad naartoe omdat mijn instructrice haar paardje ook een tweede wedstrijdcarrière gunt en ik dat graag met hem zou willen doen Haha!
We starten dan ook gewoon B omdat ik me hier goed bij voel.
De wedstrijden die nu gepland staan ( begin november ) zijn beide oefenwedstrijden ( waaronder een opendeur op stal). Het is dus niet voor 'echt' en het lijkt me ook een goede oefening om hem gewend te raken op vreemd terrein. Ik doe het dus nog niet om winst te rijden of zo...

Verder zijn de tips in dit topic heel nuttig :
Zaterdag tijdens mn les mn beugels al n gaatje langer gemaakt, was echt wel wennen Bloos en ook mn sporen bewust heel laag gehangen.

Nou...dit gezegd zijnde...

@ Roos_s : Leuk dat je vind dat we goed bij elkaar passen Haha!
Inderdaad het filmpje is best saai Slapen Maar nogmaals, toen zat ik er voor de 2ex op. Ondertussen hebben we toch al iets vooruitgang geboekt!
Mijn armen zijn idd een groot probleem...

@ _lies_ : we nemen elke keer als we rijden les. ( ik wil dit zelf ook niet anders) En we kunnen ook maar 2x week trainen. ( heb zelf ook nog n paardje op n andere plaats staan die ook af en toe wat aandacht verdiend Haha! ).
De sporen, daar reed ik eerst niet mee. Mijn instructrice heeft me aangeraden deze wel te dragen. Nu heb ik ze zaterdag al n stuk lager gehangen.

@ Patsur : dat heb je idd goed gezien. Ik wip als het ware met mn handen op en neer. Vandaar dat mn instructrice met de tip kwam om ze op zn schoft te laten rusten. Want als ik aan het wippen met mn handen ziet hij dit aan voor n halve ophouding en gaat zich als het ware klaarmaken voor n volgende opdracht, maar die komt dan niet...heel vervelend probleem.
Iemand andere tips om wiebelende handen tegen te gaan? Als ik ze op n hoogte probber te houden ga ik zowiezo mn armen nog meer opspannen en dat is nu ook al n hekelpuntje...

@ Jimbo : Als ik echt volledig op mn handen ga letten houd ik ze idd zo goed als stil. ( het probleem is dus vooral dat op en neer wippen...mn instructrice moet dit ook 100x zeggen) maar dan vergeet ik al de rest Verdrietig Paardrijden is vaak nog moeilijker dan met de wagen leren rijden Haha!

Ik rijd nu ook vooral op de zit ( werken met de zitbeenknobbels).

Het is idd een kwestie van aanvoelen en experimenteren : hoeveel druk mag ik op de teugels zetten? Hoeveel druk mag ik met de benen geven?
En idd tijdens het aangalopperen ga ik vaak naar voren zitten, maar meestal verbeterd hij me meteen door gewoon niet aan te springen Knipoog
Wel nuttige tips dat je geeft! Thanks!

@ Westenwind : ik heb idd 1 foto met mn instructrice erop. Even nagaan of ik die wel mag plaatsen...
Zoals ik hierboven ook reeds vermeld : de geplande wedstrijden begin november komen idd snel. Maar het zijn slechts oefenwedstrijden ( incl. 1 opendeur). Her is voor ons gewoon een goede oefening om ook op vreemd terrein te kunnen rijden. Ik hoef niet meteen winst te rijden.
Pas als we van de winter officieel gaan starten wil ik 100% zeker van mn stuk zijn en dus met die wedstrijden is het nig even wachten...Er moet nog teveel verbeterd worden...

@ Venetia : Bedankt voor de tips.
Ik had zelf niet meteen de indruk dat hij vanachter te traag was, maar ik kan me wel vinden in je commentaar.
Ga proberen hem dus idd actiever te maken vanachter...

Bespreek ook jullie commentaren met mn instructrice.