Bij inrijden wel of niet eerst met bijzet longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Bij inrijden wel of niet eerst met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:21

Had een discussie met mijn collega, zij vind dat je als het paard eenmaal aan het zadel en hoofdstel gewend is aan de longe dat je er dan op moet gaan zitten. Als je eerst gaat longeren met bijzet leert ie dat ie ze hoofd tussen zijn benen kan doen en gaan bokken.
Ik vind dat je eerst een paar keer met bijzetje gelongeerd moet hebben zodat het paard weet dat er "iets" aan zijn mond kan zitten.
Wat vinden jullie?

__PSM__

Re: Bij inrijden wel of niet eerst met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:05

Zonnebloem ik ben het met jouw eens ik heb wel eens paarden met ruiter achterover zien gaan omdat er voor het eerst aan het bit gezeten werd dus....

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:07

ik ben het ook met Zonnebloem eens, zo kregen ze ook al meteen een beetje een idee van dat het lekkerder loopt om het hoofd wat lager te houden dan zo hoog.

Utixo

Als je er voor het eerst opklimt heb je sowieso van de teugels af te blijven. Overigens los ik het op door eerst aan het bit gelongeerd te hebben.
Longeren met bijzetje doe ik ook wel eens voordat ze ingereden zijn, maar niet vanwege de reden die jij noemt.

Nikka

Ik doe hem ook eerst aan een bijzetje. Gewoon heel lichtjes druk op de mond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:15

Ik zou altijd eerst bitloos beginnen, met een normaal halster met teugels eraan. Die druk op de neus kennen ze al, en is dus minder eng, daar zullen ze ook sneller op reageren door te stoppen bij druk.
Pas daarna, als het evenwicht wat beter is, en als ze aan het idee gewend zijn dat er een ruiter op zit, dan pas zou ik met een bit beginnen. En dan eerst vanaf de grond eraan laten wennen, eventueel longeren met dubbele longe, maar bijzet teugels vind ik niks. Je moet die druk zelf in de hand hebben vind ik, met bijzet ga je ze in een bepaalde houding dwingen, en ik vind dat een jong paard dat zelf moet kunnen uitzoeken.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:17

bijzet/dubbele longe of weet ik wat.
sommige mensen vinden bijvoorbeeld ook dat er niets met een paard gedaan mag worden t/m 3 jaar en dan gewoon overdonderen, dan leren ze niet uitproberen. Daar ben ik het dus ook niet mee eens, als ze het willen, doen ze het toch wel.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:21

Ik doe het ook altijd met een bijzet. Zo ervaart hij in ieder geval al wat druk in demond. Pas al ze dit accepteren dan ga ik er pas op.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:22

Het overdonderen geloof ik ook niet zo in. Ik geloof wel heilig in het feit dat je moet zorgen dat ze niet al te best in conditie staan voordat je erop gaat Ja . Je kunt ze wel leren longeren, maar niet te vaak. Het scheelt namelijk ontzettend als je een paard hebt die na een boksessie moe is, dan als dat ej er 1 hebt die nog 50 rondjes door kan rennen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:23

Nee niet met bijzet, wel aan de dubbele lijnen. Bijzet vind ik te vast en bij
dubbele lijnen kun je ook loslaten en hoeven ze niet met hun hoofd beneden te
blijven lopen en je hebt toch dat je wel aan het bit kunt zitten Lachen

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:26

Ik zou niet met bijzet longeren, maar met dubbele longe. Paard eerst laten wennen aan druk op de neus (bitloos) of in de mond (met bit) en aan de dubbele lijnen kun je je paard al leren wat de stuurhulpen zijn, leren halthouden en achterwaarts gaan.
Ook het wennen aan het zadel zou ik heel rustig mee beginnen en dan uitbouwen naar aan de dubbele longe.

Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met: Als je eerst gaat longeren met bijzet leert ie dat ie ze hoofd tussen zijn benen kan doen en gaan bokken.

Als je paard gaat bokken is dat omdat hem iets dwarszit. Of hij heeft ergens pijn, of hij begrijpt het gevraagde nog niet, vindt het spannend. Zo lang een paard nog bokt, denk ik dat hij er nog niet klaar voor is dat er een ruiter op zijn rug gaat zitten.

Longeren met bijzet zou ik zeker niet doen. Je dwingt je paard dan in een bepaalde houding. Laat hem eerst maar eens leren op eigen benen te lopen, hij zoekt zelf wel uit welke houding daarbij het beste past. Bovendien kan je paard ook nog blessures oplopen als je hem dwingt in een houding en hij nog niet de juiste spieren ontwikkeld heeft om in die houding te lopen.

Als je paard rustig en ontspannen loopt aan de dubbele lijnen, zal hij zelf de ontspanning opzoeken en zijn hoofd laten zakken. Daar heb je geen bijzet voor nodig!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:27

Ik heb Abel eerst met een losse bijzet gelongeerd, en dat een aantal weken volgehouden, en toen pas er op, maar dan eerst nog aan de longe, en zonder dat ik aan de teugels zit. Nu rijden we wel los, en zijn we bezig met rechtrichten en aan het been zijn.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:28

diphranil schreef:
Ik zou niet met bijzet longeren, maar met dubbele longe. Paard eerst laten wennen aan druk op de neus (bitloos) of in de mond (met bit) en aan de dubbele lijnen kun je je paard al leren wat de stuurhulpen zijn, leren halthouden en achterwaarts gaan.
Ook het wennen aan het zadel zou ik heel rustig mee beginnen en dan uitbouwen naar aan de dubbele longe.

Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met: Als je eerst gaat longeren met bijzet leert ie dat ie ze hoofd tussen zijn benen kan doen en gaan bokken.

Als je paard gaat bokken is dat omdat hem iets dwarszit. Of hij heeft ergens pijn, of hij begrijpt het gevraagde nog niet, vindt het spannend. Zo lang een paard nog bokt, denk ik dat hij er nog niet klaar voor is dat er een ruiter op zijn rug gaat zitten.

Longeren met bijzet zou ik zeker niet doen. Je dwingt je paard dan in een bepaalde houding. Laat hem eerst maar eens leren op eigen benen te lopen, hij zoekt zelf wel uit welke houding daarbij het beste past. Bovendien kan je paard ook nog blessures oplopen als je hem dwingt in een houding en hij nog niet de juiste spieren ontwikkeld heeft om in die houding te lopen.

Als je paard rustig en ontspannen loopt aan de dubbele lijnen, zal hij zelf de ontspanning opzoeken en zijn hoofd laten zakken. Daar heb je geen bijzet voor nodig!

Helemaal mee eens en beter verwoord dan ik zelf gedaan heb Bloos Haha!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:31

Utixo schreef:
Ik geloof wel heilig in het feit dat je moet zorgen dat ze niet al te best in conditie staan voordat je erop gaat Ja .

Dus jij vindt het normaal om op een paard te stappen dat nog helemaal niet in staat is om jou lichaamsgewicht te dragen??? Logisch dat het paard dan gaat bokken! Als je een paard goed voorbereidt op het rijden is de kans dat hij gaat bokken heel erg klein. Maar inderdaad als hij in slechte conditie is en erg wordt overrompeld doordat er ineens een mens op zijn rug stapt.... Ja dan zou ik ook gaan bokken, steigeren of er vandoor gaan! Gebruik je verstand als je een paard gaat inrijden.

Een kind dat niet kan fietsen stuur je toch ook niet zomaar de weg op???

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:32

Utixo schreef:
Het overdonderen geloof ik ook niet zo in. Ik geloof wel heilig in het feit dat je moet zorgen dat ze niet al te best in conditie staan voordat je erop gaat Ja . Je kunt ze wel leren longeren, maar niet te vaak. Het scheelt namelijk ontzettend als je een paard hebt die na een boksessie moe is, dan als dat ej er 1 hebt die nog 50 rondjes door kan rennen.

Dat ben ik niet met je eens, ik vind dat niet fair namelijk...

Met mijn eigen paardje heb ik in de planning haar met 3,5/4 jaar in te rijden. Daarvoor komt ze voor de koets en aan de longe, lekker spieren en conditie opbouwen...

Natuurlijk traint ze met het rijden nog weer andere spieren, maar het een en ander aan spieren en conditie hebben voordat je er op gaat zitten vind ik niet meer dan fair. Bij andere paarden waarbij ik dit heb gedaan, heb ik de ervaring gemaakt dat ze veel meer balans hebben, zowel lichamelijk als geestelijk. Ze accepteren het ruitergewicht omdat ze er makkelijker mee om kunnen springen dan een paard met minder conditie/spieren. Hun balans en coördinatie is al veel verder ontwikkelt...

Verder zijn ze geestelijk ook al veel meer in balans: Ze hebben het nodige meegemaakt, hebben ale veel met mensen gewerkt en dan pas komt het zadel erop. Heb dit tot nu toe bij twee paarden gedaan en het resultaat: Geen enkel bokje of iets anders van protest, ook geen vluchten, helemaal niks!

Antwoord op de vraag: Ik laat de paarden ook altijd eerst aan druk op het bit wennen voordat ik er op ga zitten.....je oefent langzaam met gewicht op de paardenrug dus waarom niet langzaam oefenen met druk opbouwen op het gebit...? Bij sommige paarden ga ik na longeren met bijzet ook over op de pessoateugel: Coördinatie en verzameling bevorderen d.m.v. bitdruk en druk van achteren. Het paard kan zichzelf aanleren meer verzameld te lopen en traint coördinatie+balans/evenwicht...

dubbele longe werkt ook prima en is naar mijn mening vaak ook iets fijner, omdat je zelf kunt 'voelen en regelen', dan moet je alleen wel de nodige vaardigheid hebben (moet je bij het longeren over het algemeen hebben...Ook (goed) longeren is een kunst...! Knipoog )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:37

Bijzet kan imo prima, maar wel losjes zodat ze gewend zijn dat er iets aan het bit zit.
Een bijzet hoeft niet te betekenen dat je ze meteen vastzet vind ik.
Met een bijzet in goed gebruik moet je ze niet eens vast zetten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:44

ik vind dat jij gelijk hebt, zonnebloem.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:52

Heb mijn merrie ook licht bijgezet aan de longe, puur om het feit om haar te wennen aan een beetje druk op het bit. Tevens vind ik het wel zo fair om je paard in een bepaalde basisconditie te hebben en goed op je stemhulpen voor je er op gaat zitten. Moet zeggen dat het best goed gelukt is tot op heden. Ze is nu 3 weken onder het zadel, kan stappen, draven en galop, voltes, gebroken lijntje en van hand veranderen met een lichte aanleuning.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:36

Hoho, uiteraard moet er sprake zijn van een basisconditie. Het is niet zo dat ik ze zwaar laat vermageren, 6 weken geen voer geef en er dan opspring. Ik longeer ze alleen niet iedere dag, weken aaneen. Uiteraard moeten ze me kunnen houden, en uiteraard moeten ze wat spier hebben. Ze hoeven alleen niet boven me uit te springen van energie en dit uren volhouden.

Maar goed, verder ga ik er niet op in. Als iedereen nou eens deed wat hun goeddunkte, en Bokt iets minder "perfect"was, want een paard kan echt wel iets hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:44

Ik denk dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden, en uiteindelijk doet iedereen het op zijn eigen manier waar 'ie zich het beste bij voelt.

Ik longeer aan dubbele lijnen, maar ook aan enkele lijn en met bijzet (slofteugel meestal) om het paard van meet af aan over de rug naar voren te werken, en te leren wijken voor druk.
Dit hebben ze dus allemaal al geleerd voor ik erop ga zitten.
Maar de eerste keren dat ik er op ga, hebben ze uberhaupt geen bit in. Ik doe dat in eerste instantie gewoon op een halster. Bitje met rijden introduceer ik pas later, als ze de grove lijnen van het sturen en remmen mooi door hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:03

toen ik romy zadelmak heb gemaakt heb ik haar ook eerst een aantal keren gelongeert met bijzet (slofje) ze heeft daar super veel van geleerd. toen ik er namelijk voor het eerst op zat zocht ze al super netjes mijn hand op.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:08

Utixo schreef:
Hoho, uiteraard moet er sprake zijn van een basisconditie. Het is niet zo dat ik ze zwaar laat vermageren, 6 weken geen voer geef en er dan opspring. Ik longeer ze alleen niet iedere dag, weken aaneen. Uiteraard moeten ze me kunnen houden, en uiteraard moeten ze wat spier hebben. Ze hoeven alleen niet boven me uit te springen van energie en dit uren volhouden.

Maar goed, verder ga ik er niet op in. Als iedereen nou eens deed wat hun goeddunkte, en Bokt iets minder "perfect"was, want een paard kan echt wel iets hebben.

Dan heb ik je niet helemaal gesnapt...! Sorry!

Ik zie je al ja paard zes weken niet meer voeren, dagje zonder water voordat je erop gaat....Ohhhhh Huilen van het lachen Knipoog Dat gaat idd een beetje ver ja Tong uitsteken

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:32

MysticTinker schreef:
Ik zou altijd eerst bitloos beginnen, met een normaal halster met teugels eraan. Die druk op de neus kennen ze al, en is dus minder eng, daar zullen ze ook sneller op reageren door te stoppen bij druk.
Pas daarna, als het evenwicht wat beter is, en als ze aan het idee gewend zijn dat er een ruiter op zit, dan pas zou ik met een bit beginnen. En dan eerst vanaf de grond eraan laten wennen, eventueel longeren met dubbele longe, maar bijzet teugels vind ik niks. Je moet die druk zelf in de hand hebben vind ik, met bijzet ga je ze in een bepaalde houding dwingen, en ik vind dat een jong paard dat zelf moet kunnen uitzoeken.

Bitloos rijden zou ik dus niet doen, wel het bitloos longeren gebeurd hier eerst aan een halster.
Gaat het longeren goed word het zadel erop gelegd om hieraan goed te wennen.
Aan het hoofdstel laten wennen doen we door ze eerst maar eens lekker los beweging te geven in de buitenpiste.
Zodra ze gewend zijn aan een hoofdstel gaan we beginnen met hiermee te longeren.
Daarna word er eens gedacht aan een dubbele longe.
Zoals Mystic Tinker ook zegt een bijzet teugel absoluut niet, je moet inderdaad de druk zelf in de hand hebben!! Heb je dat niet krijg je paarden die in verzet gaan want ze staan immers vast gezet.
Met dubbele longe kun je loslaten als het paard het goed doet (wat heel belangrijk is voor jonge paarden)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:44

Maar wat verstaan jullie onder bijzetten dan? Ik zet dus standaard wel bij als ik aan 1 lijn werk, maar het paard kan ALTIJD met de neus een stukje VOOR de loodlijn komen. Ik heb nooit paniek omdat het hoofd vast zit...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:57

bij ons worden veel paarden zadelmak gemaakt,en als er iets verveelend is,is dat als een paard eerst bijgezet is!!
ten eerste je gaat zitten,paard doet zijn koppie mooi in de krul,maar gaat lastig voorwaarts,dan heb je een heel lastig stuur,want ze snappen het op de volte lopen,met koppie in de krul,zodra je stuurt,gaan ze niet meer voorwaarts,of ze lopen gewoon rechtdoor,en dan het ergste!!paard gaat bokken!fijn hoor als je hem niet met het hoofd omhoog krijgt,je hebt niks in je handen,plus veel jonge paarden doen dan de kin op de borst,en je hebt niks meer te vertellen(moet je een rillerig paard hebben die het aan pakt,lekker met zijn koppie in de krul),aan de longe gewoon met het bit in zonder bijzet,eventueel dubbele longe,dan leer je ze sturen,daar heb je meer aan,dan dat je ze metteen leert het koppie in de krul te doen,dat komt later wel!
en hier worden gemiddelt 150 paarden per jaar zadelmak gemaakt,als het er niet meer zijn.en hoe minder konditie hoe beter!