't Is Deus Z: 1 van de zeldzame keren @ HAW...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

't Is Deus Z: 1 van de zeldzame keren @ HAW...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 11:46

...Omdat het erg confronterend is Clown Maar ben ook wel blij dat ik mezelf eens aan het werk zie met hem.

Vandaag kwam Helliepel rijden: zij rijdt Deus ook 1 of 2dagen per week. Dus ik kon eindelijk eens mezelf op Deus zien Haha! Dankjeeee Hell!

Deus is een 5-jarige ruin van 't Is Voltaire* Pachat II. Ik heb hem al sinds zn 6maand.
Hij is nu iets meer dan een jaar onder het zadel. We zijn pas weer een week of 2 aan het werk, hiervoor heeft hij zo een 3tal maand stilgestaan wegens examens, op reis, hoefijzers die afvielen en een herexamen Clown
Nu gaan we er weer volop tegen aan Haha!.
We rijden nog niet echt op een bepaald niveau maar ik hoop tegen januari-februari in de klasse B te starten en eens een Aspiranten parcourtje te rijden. Maar eerst wil ik de dressuur goed krijgen.

Waar we aan werken: aan héél veel Clown
De 2 voornaamste puntjes:
* Hij reageert niet altijd even goed op het been. Dus proberen veel overgangen ed te rijden.
Tot voor 2weken ree ik altijd met sporen (hij is zo ingereden) maar ik doe ze nu niet meer aan omdat ik ook ZONDER sporen wil kunnen rijden. Dit valt eerlijk gezegd beter mee dan ik gedacht had Lachen
* Zijn galop is nog erg slecht. Voor onze stop van 3maand was deze een stuk beter!!! Nu we weer meer rijden betert de galop al een klein beetje...

Mezelf:
*Ik rij normaal ALTIJD met cap maaaaaar ik ging er even op na Helliepel en heb hem toen niet aangedaan. Deus is wel een heel erg rustig en braaf paard (eerder wat aan de luie kant) dus ik zag er niet echt een gevaar in...Maar ik maak er geen gewoonte van Lachen
* Mijn benen liggen vaak té ver naar achter, ik doe dit vaak onbewust omdat ik hem ook beter vooruit krijg zo (wat niet goed is Clown ) én waar ik altijd last van heb: mijn kapstoktenen Clown
* Ik kan heel moeilijk op mijn kont zitten tijdens zijn galop Clown Als ik me meer 'zet' valt hij er ook sneller uit, maar ik probeer er aan te werken Knipoog
* nog heel veel verbeterpuntjes Haha!
* Het zadel ligt niet helemaal goed, ben bezig met het zoeken van een nieuw zadel. Ree altijd met de Wintecs maar deze wippen achteraan nog meer dan dit zadel. Ik ga nog eens de witte boom van Wintec proberen en indien het zadel dan niet goed ligt bekijk ik de andere alternatieven...
Dit is ook mijn zadel niet dus ik moest ff wennen.
* Ik ben zooooo bezig met hem dat ik mezelf vaak helemaal vergeet Clown

Ik heb nog nooit les gehad met Deus (een schande) omdat het gewoon NIET mogelijk was. Nu sta ik op een andere stal en mag ik mijn eigen lesgevers meenemen, dat is dus ook het plan! Ik kan niet wachten om eraan te beginnen!!!!

Nu de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dé galop Haha!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Losse binnenteugel is hier met opzet zo...
Afbeelding

Nog wat galop...
Afbeelding

http://www.mijnalbum.be/Foto-ZO8CMFEA.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-AV3PSZKU.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-SQP7CFC3.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-STUCWTOH.jpg

Hou je niet in maar breek ons niet af Haha!
Laatst bijgewerkt door Winged op 13-10-08 19:56, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: foto's in link veranderd.

Gipsylover

Re: 't Is Deus Z: 1 van de zeldzame keren @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:49

Wat een heerlijk beestje heb je onder je kont zeg! Ja
Vind jullie een leuke combi. Je hebt inderdaad nog wat verbeterpunten.
Probeer inderdaad goed op je beenhouding te letten, hakken uitdrukken, tenen naar binnen en been ietjes naar voren soms!

Lekker dooroefenen met dat mooie perd!

Bino_Pino

Re: 't Is Deus Z: 1 van de zeldzame keren @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:52

Deus is weer nog mooier geworden! Haha!
hij ziet er echt goed uit! Lachen

je eigen puntjes om aan te werken weet je al, dus die ga ik niet herhalen Knipoog
Deus zou wel nog wat actiever mogen achteraan(heb ik al gezegt, maar anders wordt reactie verwijdert Tong uitsteken )
maar daar werk je aan, dus komt wel in orde Lachen

veel succes nog met je Deusje! Haha!

foxy80

Re: 't Is Deus Z: 1 van de zeldzame keren @ HAW...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:59

ik ben vrij benieuwd naar de commentaar van andere bokkers, want ik vind dat zijn achterhand er gek uitziet. Ofwel is zijn staart lager ingeplant ofwel valt zijn kruis nogal hoog tov de ruggewervel (ik weet dat het raar klinkt, maar kan het niet goed benoemen). Op sommige foto' s lijkt hij ook stijfjes te lopen vanuit die achterhand, maar dat kan natuurlijk ook best zijn omdat jullie er een hele tijd tussenuit zijn geweest.

Wat jezelf betreft: toen ik de beschrijving las dacht ik echt, oh weer een beginner, maar op de foto' s valt het mee, alles wat je zegt klopt maar daarnaast maak je geen gruwelijke fouten.

Hij heeft wel een heel lekker koppie Knipoog

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:02

Hmm ja, vond ik ook wel op deze foto's foxy! Hij is nog een beetje aan de dikke kant, heeft niet zo'n actieve achterhand, is toch wel aan de grotere kant en lijkt soms nog ietsje overbouwd...Maar ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft Haha!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:06

@foxy, ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde idee. Het lijkt in mijn ogen of Deus erg kort is in zijn rug en daardoor lijkt hij overbouwd. Of hij loopt heel erg op de voorhand dat het beeld vertekend.

Ik zou hem wat meer op lengte rijden, neusje er lekker uit. Dan kun jij ook beter je balans vinden zodat je daarna lekker kunt werken aan het schakelen voor zijn achterhand en voorwaarts neerwaart.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:08

Hij komt idd lui over vanaf de foto's! Clown Zn achterkant sloft nogal, hij lijkt idd ook stijf te zijn.
Ik zou veel overgangen rijden en hem veel meer voorwaarts rijden. Ik vroeg me af waarom je je teugel los laat op die ene foto?
Wel fijn dat hij zo braaf is na zo'n tijd er tussenuit!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:10

dit is ook maar een momentopname, wintervelletje begint erop te komen (en dat vertekent de boel dan weer), hij is niet in conditie etc.
Op een aantal foto' s bv 1 zet hij achter stappen die de helft kleiner zijn dan wat de voorhand doet, soms lijkt hij op te kroppen vanuit de lendenen
Hij is nog maar 5, hij kan proportioneel nog wel de puntjes op de i zetten.
Maar ik zou graag foto' s over 3 maanden zien als hij wel in conditie is en dan vergelijken.

Heb je hem in deze sessie bewust vooruit gereden of gewoon wat gereden en gekeken waar de problemen lagen qua stijfheid en oefeningen niet meer goed kunnen uitvoeren?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:12

Hij is altijd braaf Clown
Ik moet wel zeggen dat hij een beetje een off-day had...Hij had 2dagen ervoor een inenting gehad en hierdoor was hij slomer als anders...Dus had mss beter geen foto's gezet.
Ik heb er op het einde eventjes opgezeten waarna we gestopt zijn omdatie echt veel 'minder' dan anders was.
MAAR hij is idd wel wat lui, als je hem niet aan het werk zet gaat hij idd sloffen.
Voorwaarts-neerwaarts rijden oefenen we ook maar dit lukt nog niet heel erg goed...Hij gaat een stukje voorwaarts maar de neerwaarts komt er nog niet echt!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:14

foxy80 schreef:
dit is ook maar een momentopname, wintervelletje begint erop te komen (en dat vertekent de boel dan weer), hij is niet in conditie etc.
Op een aantal foto' s bv 1 zet hij achter stappen die de helft kleiner zijn dan wat de voorhand doet, soms lijkt hij op te kroppen vanuit de lendenen
Hij is nog maar 5, hij kan proportioneel nog wel de puntjes op de i zetten.
Maar ik zou graag foto' s over 3 maanden zien als hij wel in conditie is en dan vergelijken.

Heb je hem in deze sessie bewust vooruit gereden of gewoon wat gereden en gekeken waar de problemen lagen qua stijfheid en oefeningen niet meer goed kunnen uitvoeren?

Ik heb er niet zo lang op gezeten. Ik probeer hem eigelijk altijd vooruit te rijden...Maar ik was vergeten vermelden dat hij niet zo goed 'liep' die dag, denk dat hij zich niet zo lekker voelde na de inentingen (2dagen ervoor).
Ik was zo blij dat ik foto's had dat ik ze er maar even opsmeet Knipoog Maar zijn achterhand moet écht veel actiever...
Nu Helliepel ook met hem rijdt gaan we wat meer foto's van elkaar kunnen trekken en hoop ik dat er wat verbetering komt in ons werk.
Na die 3maand stilstaan is hij ook wel verdubbeld in breedte (veel uitgezet en veel verdikt)...Ik hoop hem idd wat meer in conditie te krijgen Lachen
Bedankt voor je commentaar!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:16

nou alizée dan weet je het wel voor de komende weken: VOORWAARTS, gaan met die banaan!
Ben trouwens blij dat je zonder sporen bent gaan rijden, want met sporen gaan rijden in deze situatie heeft vaak averechts effect (helpt even en daarna niet meer, bovendien ondersteunt het niet de correcte beenhouding die jij ambieert)
Als het niet betert, ook zijn voerschema eens onder de loep nemen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:22

Voorwaarts moet hij inderdaad zijn Lachen
Ik geef wel toe dat het mét sporen makkelijker gaat (dan moet ik mijn benen niet zo naar achter doen, moet ik nu ook niet, maar ik doe het toch Knipoog) maar ik wil het gewoon niet meer...

Qua voeding: hij krijgt héél veel voordrooghooi, waar hij wel al wat meer energie van krijgt. En +/- 1.5-2kg PAVO Condition, dit gaat misschien wat meer worden als we zien dat hij het nodig heeft.

Hij heeft ook 6dagen aan een stuk gewerkt in een piste die in het begin erg zwaar lag(nu al een stuk beter gelukkig Lachen). We rijden nooit ZO lang maar toch...Vandaag even een welverdiende rustdag!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:27

Alizeetje schreef:
Qua voeding: hij krijgt héél veel voordrooghooi, waar hij wel al wat meer energie van krijgt. En +/- 1.5-2kg PAVO Condition, dit gaat misschien wat meer worden als we zien dat hij het nodig heeft.

Hij heeft ook 6dagen aan een stuk gewerkt in een piste die in het begin erg zwaar lag(nu al een stuk beter gelukkig Lachen). We rijden nooit ZO lang maar toch...Vandaag even een welverdiende rustdag!

Over dat voerschema, ik bedoel het niet alleen in de richting van: geef hem voldoende energierijk voer, maar zorg er ook voor dat hij niet de dik wordt. Sommige paarden verbranden slecht en slaan alle extraatjes op in extra kgs (het is natuurlijk geen haflinger, maar elke paard is weer anders en heeft een eigen metabolisme)

Enneh, uitkijken met maandagziekte hé

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:32

Ja inderdaad, weet ik...

Hij moet wat slanker worden. Vroeger was hij vaak te dun, en erg iel (normaal door de leeftijd) maar nu is hij op die 3maand toch wel heel erg veel veranderd Lachen

Bedankt voor al je tips Lachen

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:33

BasiNami schreef:
Hij komt idd lui over vanaf de foto's! Clown Zn achterkant sloft nogal, hij lijkt idd ook stijf te zijn.
Ik zou veel overgangen rijden en hem veel meer voorwaarts rijden. Ik vroeg me af waarom je je teugel los laat op die ene foto?
Wel fijn dat hij zo braaf is na zo'n tijd er tussenuit!

Ik laat die teugel soms wat losser om hem wat meer op de buitenteugel te rijden...Vaak zoekt hij steun op de binnenteugel, vandaar dus.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:35

wat een leuke fotos Ja
probeer idd zoals de meeste al aangeven ,
tenen iets naar binnen hakken uitdrukken Lachen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:37

Jullie zijn een mooie combinatie. Ziet er vriendelijk uit. Ja
Ik vind dat je paard wel aan de dikke kant is. Hij hoeft iig niet dikker. Hihi.

Verder oogt het voor mij ook een beetje raar, maar hier kan ik weinig op zeggen. Ik ben benieuwd naar een standfoto van 'm, heb je dat? Hij lijkt - kan ook door de foto's komen! - wat "overbouwd". Maar hij heeft een vrij lage staartimplant en dat kan het ook een beetje suggereren icm een wat hoog kruis. Lachen

Je zou Deus wat meer van achter naar voren mogen rijden. Meer vanuit achteruit denken. Ik zie namelijk op sommige foto's dat 'ie het niet helemaal lekker naar voren doorgeeft en soms ook niet in z'n spoor loopt. Lachen

Succes! Komt wel goed met jullie. Nogmaals; mooie combi!

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:37

Oke, dan is mijn tip dat je toch op beide handen contact houdt zodat hij niet op 1 hand gereden wordt. Je kunt als controle om te zien of hij (ook) goed op je buitenhand is even (1-2 seconden) de binnenhand iets openen maar dan ook weer sluiten. Je doel is (neem ik aan) je paard recht op twee handen hebben.
Succes, het is zeker een leuk paard en ik denk dat je met je lessen straks ook al een stuk vooruit gaat! Ben benieuwd naar foto's over een paar maand!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:39

Probeer veel overgangen te rijden en te schakelen dan wordt de achterhand vanzelf sterker. Ik kan niet zien op de foto's of je door zit maar anders zit je steeds op het verkeerde been. Verder gaan jullie er zeker wel komen Lachen!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:54

Bedankt voor alle tips Lachen Had niet verwacht zoveel reacties te krijgen!!!

@ smeetjoew: vind hem zelf ook een stukje te dik, maar wordt aan gewerkt Knipoog Ze gaan er niet zo snel af als ze erbij gekomen zijn! We proberen hem ook meer van achteren te rijden, nog veel werk aan! Die stand foto's ga ik vandaag eens maken...Heb wel oude foto's maar daar was hij jonger, dunner en slanker, dus die zijn niet zo representatief. Dank je wel voor het compliment trouwens Lachen

@BasiNami: klopt, zal ik op letten!

@GirlyMelis: ik zit door op de foto's.

En ik kan niet wachten om les te nemen Haha!!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:45

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:52

Ik vind het er eigelijk heel netjes uitzien! Ik heb de andere reacties niet gelezen hoor.
Je houding vind ik opzich ook best netjes, alleen moet je je hakken wat meer uitdrukken. Ik vind dat je paard netjes loopt, ik zie heel veel ontspanning, en ook dat hij zelf zakt. je trekt hem gelukkig niet in de ''krul''
ga zo verder OK dan!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:59

mooi paard, alleen ik stoor me vreselijk aan je zadel. Of het komt door het bontje dat de achterkant van je zadel zo naar voren kiept, of de pasvorm is niet goed.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:01

Caira schreef:
mooi paard, alleen ik stoor me vreselijk aan je zadel. Of het komt door het bontje dat de achterkant van je zadel zo naar voren kiept, of de pasvorm is niet goed.

Klopt! Ik ben bezig met het zoeken van een goed zadel, maar helaas kieperen alle zadels tot nu toe zo...Dinsdag ga ik naar de winkel om te kijken of een witte boom (Wintec) beter is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:13

haal dan in elk geval het bontje eronderuit, dit vergroot het kiepen alleen maar en kan meer kwaad dan goed doen.