Onstabiele enkel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Onstabiele enkel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 18:59

Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort weer aan het rijden en ik merk dat ik soms door mijn enkel 'heen zit' zegmaar. Alsof hij dubbelklapt.
Vooral als ik aan het lichtrijden ben heb ik er last van.

Het is nu zo dat ik een jaar of 12 geleden mijn enkel zwaar gekeusd heb, als het goed is de enkel waarmee ik last heb. MAar dat weet ik niet heel zeker.

Hebben jullie misschien tips voor mij om alles wat stabieler te maken?
Misschien herkennen jullie het.. geef even een gil! Haha!

Lis_Ol

Re: Onstabiele enkel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:01

ik heb er af en toe ook last van
heb ik april, en ik mei nog een x, mijn enkel banden verekt.
maar als je er nou een enkel band om heen doet? misschien dat het helpt, was bij mij in die tijd ook, had ik bijna geen pijn en me enkel bleef gewoon recht

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:04

Dat is ook niet echt een oplossing denk ik.
Dan worden die banden alleen maar slapper omdat ze niks hoeven te doen...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:08

Inderdaad. Ik wil natuurlijk niet de rest van m'n leven willen rijden met een enkelband.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:08

en waar oor laarzen heb je met rijden aan?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:10

Ik draag Jodhpurs, Ariat Heritage. Vrij nieuw, zitten nog vrij strak dus. Daar kan 't iig niet aan liggen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:10

Zeker géén enkelbanden om gaan doen. Dan zorg je juist dat je enkel zwak blijft.

Wat je wel moet doen is goede schoenen of laarzen vinden die je enkel goed! steun geeft. Dan kan je niet meer dubbel klappen met je enkel en train je ook beter je spieren zodat je enkel sterker wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:11

Oh dat is wel vervelend ja , heb het zelf ook maar dan als ik ga rennen . Ik begin net te rennen en dan lijkt het meteen of het dubbelklapt en dat is echt een naar gevoel ...
En dat terwijl ik nog nooit wat heb gehad en heb het al vanaf vroeger op school en dan hoefde ik lekker niet mee te gymen ( iig de shuttlerun-test enzo hihi ) ..
Dus ben benieuwt wat voor reacties er komen , erg vervelend dat jij het op je paard hebt .

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:12

Hehe, ja, met rennen en van hogere dingen afspringen heb ik het ook. Erg vervelend..

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:17

Hee
Ik heb daar ook last van.
Ik zou zeker geen dingen om je enkel gaan doen.Ik zou goede laarzen of schoenen met goede steun aandoen en veel gaan fietsen ( klinkt misschien raar maar dat heeft de dokter mij geadviseert en het werk wel). Ook kan veel wandelen ( met goede schoenen) helpen Knipoog.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:17

Als je al goede schoenen hebt die je enkel steun geven kan je daar natuurlijk weinig meer aan doen..
Misschien eens een fysiotherapeut vragen om wat oefeningen voor je enkel wat meer te verstevigen?

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:21

Ik heb een versleten enkelgewricht door een zeer gecompliceerde breuk, daarbij waren ook mijn enkelbanden aan gruzelementen gescheurd Boos!

Volgens mijn arts worden enkelbanden na een keer te zijn gescheurd of verrekt nooit meer zo stevig als voorheen. Misschien zijn er voor jou wel oefeningen zodat je spieren in dat gebied een stukje stabiliteit kunnen overnemen.

Ikzelf heb een brace voor het sporten waarbij mijn enkel wel voor- en achterwaarts kan bewegen, maar niet zijwaarts.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:23

Jamaar, ik hèb goede schoenen waar ik mee rijd. En toch gebeurt het nog.
Aan de fysio was ik ook al aan het denken.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:26

Ik heb het ook gehad.. Ben ervoor naar de fysio geweest, jaren terug, en het er geen last meer van!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:27

Ik heb ook last van slappe banden Clown

knieën, enkels, ik ben een soort elastiek. Ik ga naar een fysiotherapeut en doe daar hele gerichte oefeningen om mijn spieren te trainen. Zodat de spieren de stabiliteit kunnen geven die je banden niet hebben.

Die oefeningen kan je zelf niet bedenken, daarvoor moet je echt naar de fysio.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:28

Mijn enkels zijn zo slecht, en mijn enkelbanden zijn zo verrot dat ik zelfs tijdens het rijden door mijn enkel heen ga! Doe dat maar eens na haha Tong uitsteken

Ik heb er zelf nog geen oplossing voor gevonden, dus lees even mee.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:29

Brennivin schreef:
Ik draag Jodhpurs, Ariat Heritage. Vrij nieuw, zitten nog vrij strak dus. Daar kan 't iig niet aan liggen

Zitten die goed strak rond je enkels? Want die hebben natuurlijk wel van dat rekbaar spul aan de zijkant en kan je zelf niet strak trekken met veters.

Mijn orthopeed adviseerde mij stevige schoenen aan te doen ala bergschoen, omdat die erg stevig zitten en je enkel echt goed ondersteund. Ik heb schoenen van mountainhorse die goed om mijn enkel sluiten en daar heb ik geen last van dat m'n enkels dubbel klappen (voorganger van deze heb ik http://www.ooteman.nl/images/normaal/mo ... er_s05.jpg ). Heb ook van die wannabee Ariats Nagelbijten / Gniffelen wel met veters maar die zitten toch echt vele malen minder stevig. Klap niet snel door daarmee maar de kans is daarbij wel groot.

Laarzen kan ik echt niet mee rijden. Rij daar dan ook alleen mee met proefjes, dat is toch maximaal een half uurtje en dat is nog net uit te houden voor m'n enkels. Moet wel zeggen dat ik leren laarzen nog nooit geprobeerd heb.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:32

Ik heb dat ook vaak met rijden. Maar ik rijd ook vaak met schoenen of jdhpurs. Als ik dat met strakke lederen rijlaarzen doe gebeurt het veel minder. Daar zit geen elastieke rek in en als de rits dicht is ligt je enkelgewricht goed opgesloten.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:33

Ik heb ook gewoon stevige schoenen aan. Maar zelfs na jaren fysio zijn mijn enkels nog bagger. Enige oplossing zou opereren zijn bij mij.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:33

Ja, sluit mooi aan. Zit een ritsje is en 't elastiek is nog mooi strak.
Maar als ik er toch nog door heen zit.. zitten ze idd niet stevig genoeg. Het is natuurlijk ook maar een 'iets dikker' stukje leer dat je om je enkel hebt natuurlijk..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:34

_Mel schreef:
Ik heb ook gewoon stevige schoenen aan. Maar zelfs na jaren fysio zijn mijn enkels nog bagger. Enige oplossing zou opereren zijn bij mij.

Dat kan wel helpen hoor! Ben dit jaar ook aan m'n enkel geopereerd en ben er super blij mee Haha! Heb nu niet meer dagelijks pijn er aan en ben nog niet dubbel geklapt!
Moet wel zeggen dat ik wel erg goede schoenen aan heb die m'n enkel ondersteund + dat het al zo'n gewoonte is om bepaalde dingen te omzeilen zodat m'n enkel niet veel belast wordt Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:37

Brennivin schreef:
Ja, sluit mooi aan. Zit een ritsje is en 't elastiek is nog mooi strak.
Maar als ik er toch nog door heen zit.. zitten ze idd niet stevig genoeg. Het is natuurlijk ook maar een 'iets dikker' stukje leer dat je om je enkel hebt natuurlijk..

Ok, ja lastig is dat. Want opzich zijn Ariats natuurlijk erg fijne schoenen.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:41

Thats_Me schreef:
_Mel schreef:

Dat kan wel helpen hoor! Ben dit jaar ook aan m'n enkel geopereerd en ben er super blij mee Haha! Heb nu niet meer dagelijks pijn er aan en ben nog niet dubbel geklapt!
Moet wel zeggen dat ik wel erg goede schoenen aan heb die m'n enkel ondersteund + dat het al zo'n gewoonte is om bepaalde dingen te omzeilen zodat m'n enkel niet veel belast wordt Lachen

Wie heeft jou uiteindelijk door gestuurd voor een operatie?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:45

Is een lang verhaal, maar uiteindelijk heeft de huisarts me doorgestuurd naar de orthopeed in het ziekenhuis. Daar kreeg ik de keuze zo laten (dus pijn blijven houden) of opereren.

Naja dan is de keuze makkelijk gemaakt Lachen

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:48

Ik heb het zelfde probleem. Als ik dus lekker heb gereden kan ik daarna niet meer lopen, mij is aangeraden om laarzen te kopen die bij de enkel goed aansluiten en zeker geen enkelband te dragen.
Ik heb mijn enkelbanden gescheurt gehad, vandaar de slechte enkels.