wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:04

Ik was een tijd terug op een concours wezen kijken (ik ga nooit naar concoursen) en daar viel het me op dat als paarden weigerde voor de hindernis 'bij wijze van spreke' zo'n beetje van vore tot achter geslagen werden. Ze kregen dus een goed aantal meppen! Nu ben ik zelf ábsoluut geen springruiter, dus ik weet ook niet wat je dan het 'beste' kan doen. Maar toch heb ik mijn twijfels of je paard letterlijk over de hindernis slaan nu wel zo'n goede methode is.

Dus hoe zouden jullie dat oplossen? of anders gezegt, wat is de beste manier om dat op te lossen?

milo

Re: wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:47

nou ja, net zolang aanrijden tot hij erover springt? soms is een goede tik als aanmoediging wel handig vind ik.

in ieder geval níet de sprong laten zitten!! dat wordt een succeservaring voor het paard en daar versterk je het ongewenste gedrag mee.

zo Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:51

Voorkomen is beter dan genezen zeg ik altijd maar Knipoog

Ben sinds kort zelf springen een beetje aan het oppakken. Met een goed tempo, goede controle en mooie rechte lijnen scheelt het al een heel stuk. Weigeren is toch vaak een inschattingsfout of stuurfout van de ruiter. Vind het daarom oneerlijk om het paard een mep te verkopen.

Als je aan alle voorwaarden voldaan hebt om een goede sprong mogelijk te maken mag je best een tik a la "let eens even op" geven. Maar eroverheen meppen is niet de bedoeling vind ik.

Misschien is de sprong toch te moeilijk en moet je een stapje terug doen. Helaas is geduld niet het sterkte punt van de meeste ruiters. Bovendien vind ik springen (andere dingen eigenlijk ook overigens) wel iets dat leuk moet blijven voor zowel ruiter als paard.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:56

Ik ben het met sigrid eens. Ja
Vaak is het een fout van de ruiter, maar als je goed aanrijd, goed tempo etc.
Dan mag er bij een weigering best een tik geven.

Ik zou overigens niet een paard een mep geven als ik zelf een fout maak..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:57

ik bedoel trouwens misschien ook wel vooral op concours. Dan rijd je toch wel een niveau dat je wél kan (kan je niet zomaar even zeggen, die hindernis moet lager want dat is te moeilijk voor mijn paard!) en zovaak gaan tot dat die erover gaat gaat op concours ook niet.

Het concours waar ik trouwens aan het kijken was. Waren heel veel weigeringen op 1 bepaalde hindernis. En mijn instructrice (die daar ook was) die zei dat die erg de dag ervoor ook al in stond en er gewoon heel veel paard op inreden of weigerden, omdat ze zich gewoon verkeken op de hindernis. En toen zag ik dus iedereen gewoon z'n paard een paar flinke klappen verkopen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:12

Als je op concours gaat moet je gewoon zorgen dat je paard het gevraagde niveau aankan. Een wedstrijd is altijd spannender dan je rondjes in de bak. Meestal train je een niveau hoger dan je start.

Als het bij één bepaalde hindernis vaker gebeurd zal die technisch wel moeilijker zijn. Bijvoorbeeld omdat je net uit een bocht komt en veel moet bijsturen en tempo controleren. Tijdens wedstrijd sta je inderdaad onder veel meer druk dan thuis in de bak, dus ik denk ook dat dat de reden is dat veel mensen dan naar de zweep grijpen. Toch vind ik dat niet de oplossing, maarja...ik ben zelf geen wedstrijdruiter. Spring puur voor mijn lol, dus ben ik ook wat minder prestatiegericht.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:18

Yoeri krijgt meteen een flinke onderhandse tik, ik ken hem al een poosje en zonder dat nakt hij met echt. Dan maar een tik en iets mindere stijl. Nouja, weigeringen komen amper meer voor op cc bij Yoeri, Kino heeft er nog nooit 1 gehad Vork

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 02:36

Op de manege staat een paard dat met een strenge ruiter perfect kan springen, maar met de "mindere goden" graag een spelletje speelt en dus constant weigert. Zal niet de eerste keer zijn dat haar ruiter wel de hindernis neemt en zij zelf niet.

Goed recht aanrijden, paard goed opgesloten houden tussen handen en benen, maar wel voldoende ruimte geven om de sprong te kunnen maken. (en dat is een hele kunst!) Vooral de voorwaartse beweging is belangrijk. Hoe beter je paard voorwaarts is (met impuls, vanuit de achterhand en gecontroleerd) hoe moeilijker het is om te weigeren. Als het netjes op de hindernis afrijden niet lukt, tikje erbij om de aandacht van de hindernis naar jou te verleggen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 02:51

Elke week heb ik springles met mijn onzekere merrie. Ze heeft heel veel aanmoediging nodig, omdat ze de hindernissen eng vind.

Wat ik doe bij een weigering?
* verbaal aanmoedigen en proberen haar met mn houding vooruit te 'duwen'
* paard bij de hindernis laten kijken
* achteruit lopen tot 10 meter voor de hindernis en opnieuw proberen
* aankomen in stap, aantal meter voor de hindernis overgang naar draf
* instructeur 'mee' laten lopen en springen
* aantal keer opnieuw op de hindernis laten aandraven
* en als aller-aller-aller-laatste een zweepje ter ondersteuning

Van een zweepje ben ik sowieso geen voorstander. Ik gebruik m ook liever niet, omdat ik bij weigering enkel meer gefrustreerd raak als mijn paard er dan ook nog niet overheen wilt. Ik merk ook aan mijn paard dat ze er juist angstiger van wordt wanneer ik onterecht de zweep gebruik. Soms staat haar hoofd er gewoon echt niet naar en vind ze hindernis doodeng. Maar net zolang doormeppen tot je paard over de hindernis gaat, gaat mij te ver. Springen moet leuk blijven voor ruiter en paard. Ik rij dan ook geen springwedstrijden, daar doe ik mijn paard geen plezier mee. Mijn paard kan ook prima aangeven wat ze wel of niet wilt, zonder mij voor de gek te houden. Scheelt ook wel dat ik zelf geen held ben met springen. Dus als ik merk aan mijn paard dat ze echt niet wilt springen, stop ik er al vrij snel mee. Maar zo zijn er ook lessen dat ze de sterren van de hemel springt, want springen dat kan ze!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:37

Ik kan me ook voorstellen dat op een concours ruiters erg gefrustreerd raken als hun paard weigert en dat dat zo stiekum wel eens de grootste reden kan zijn om (veel) vlugger naar het zweepje te grijpen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:14

Eerst eens de rede van het weigeren bedenken.
Zo waren we gister met een b ponytje bezig, totaal geen springtalent maar goed dat kun je enigsinds trainen. Hij zet oa veel te laat af, en springt als superman met een beentje naar voren. Nu hadden we een balkje ervoor en als ik ernaast ren en alles aangeef springt hij. op het moment dat hij moet vertrouwen op de ruiter weigert hij. Een flinke tik geeft hem dan echt niet meer vertrouwen in de ruiter.

Een ander wordt wel bijgetikt om hem door te laten lopen maar dat is een gewoon klein tikje ter verduidelijking van je been. Op het moment dat hij weigert is dat meestal omdat de ruiter niet durft of hij er verkeerd op aangereden wordt. Waarom zou je het paard dan moeten slaan.....
We gaan dan of een stapje terug voor de ruiter of de ruiter krijgt de juiste begeleiding.
Een van mijn pony's weigert altijd. Slaan was idd het advies. Een dierenarts concludeerde alleen spat in beide achterbenen. Is slaan dan eerlijk?

Je moet er dus wel echt zeker van zijn dat je paard je echt in de maling neemt, en dan nog waarom zo hard slaan?

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:27

Als de pony zelf niet actief genoeg is, dus dat ze haar benen niet intrekt en er een beetje een potje van maakt krijgt ze wel een tik als ze hem eraf gooit. Als het mijn fout is natuurlijk niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:27

hmmm niet actief genoeg. Heel goed gezegt, dan moet hij dus eerst actiever en dan pas springen Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:49

ik spring geen wedstrijden, spring alleen voor de lol. maar bij een weigering stuur ik hem gewoon terug op de hindernis af en probeer zelf nog meer gefocust te zijn om over de hindernis te gaan zodat lessy meer vertrouwen krijgt. meestal werkt dat wel en gaat hij er dan over. als hij het heel erg eng vindt, laat ik hem eerst kijken en dan nog een keer aan rijden.
en ik rij altijd zonder zweep, dus slaan gaat dan sowieso niet echt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:52

Ik was een tijdje geleden ook op een sprinconcours voor pony's. Met kinderruiters dus. Wat ik daar al niet zag gebeuren Kinderen die hun pony bijna doormidden mepten als de pony er ook maar even blijk van gaf misschien wel te zullen gaan weigeren. Weigerden ze dan echt dan kwamen er nog een paar goeie tikken bij. Werd er omgedraaid en al aanrijden op de hindernis nog een paar fikse tikken. En wat nog het ergste was.. ouders/instructeurs stonden aan de kant en riepen om het hardst dat die pony een nog hardere mep nodig had. Anders ging ie niet. Dan vraag ik mij toch af.. waar ben je dan mee bezig als volwassene. En dit was geen incident, over de dag verspreid heb ik dit meerdere keren zien gebeuren, en dan vooral bij de B-C pony's.. waar de kinderen dus rond een jaar of 10 zijn. Heb zelfs een pony gezien die op het moment dat ie de ring in ging nog een behóórlijke mep met een zweep kreeg van een volwassene die ernaast stond, geen flauw idee waarom want de pony liep gewoon netjes de ring in. Ik stond echt met open mond te kijken Scheve mond

Mijn zusje springt ook vrij fanatiek en 1 van onze pony's heeft er nog wel eens een handje van om de ene keer de hindernis keurig te springen, en vervolgens gewoon te weigeren (en dat is dan geen stuurfout oid) dan kan het zeker wel helpen om haar even bij te tikken en aan te moedigen. Maar echt slaan.. dat is not done volgens mij wordt je paard daar alleen maar onzekerder/pissiger van en gaat ie echt niet met meer plezier of beter springen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:23

Volgens mij moet je een paard voor de hindernis stil zetten en dan opnieuw aanrijden. Zo is me dat geleerd door 2 instructrices. Ik rijd altijd gewoon door als mijn pony's om de hindernis heen schieten en rijd opnieuw aan en dan gaan ze er vaak wel over heen. Ze doen het meestal ook als ik zelf onzeker ben en niet goed genoeg aanrijdt.
Tsja ik zie ook wel eens vreselijke toestanden op wedstrijden ik vraag me dan altijd af wat voor een leven die dieren thuis hebben als de ruiters zich al zo laten gaan op wedstrijden.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:26

Mitch heeft nog nooit geweigerd bij een hindernis, hij vind het geweldig en vliegt er dan ook meteen overheen...
Als Hij er ooit één zou weigeren draai ik me om, neem een aanloop en probeer het nog eens... net zo lang tot die het doet Knipoog

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:26

Ik rij meestal na 1 weigering opnieuw aan, bij die 1e weigering laat ik haar altijd ff kijken. Weigerd ze dan nog een x, krijg ze een paar schopjes met me been, en daarna een kriebel. Rij ik weer opnieuw aan, en weigert ze wéer? Dan kan ze een goeie tik verwachten, met daarna natuurlijk weer een kriebel. Dan nog een x? Een flinke mep, moet ze achteruit, en rij opnieuw aan.

Met parcoursen moedig ik haar altijd aan door te praten, en steeds kleine tikjes op de hals.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:52

Mijn pony is geen weigeraar en springt eigenlijk altijd tenzij er iets niet klopt (afstand, manier van aanrijden oid). Soms is hij wel wat kijkerig op hindernissen en dan krijgt hij een verbale aanmoediging met een ondersteunend tikje. Maar een flinke tik bij een weigering zul je mij bij hem nooit zien geven.

Heb ook een paardje gereden, dat was een 'gemene' weigeraar, uit het niets weigeren, rug bol en hoofd tussen de benen. Die krijgt wel een flinke por (met een verbale ondersteuning Vork ). Ben van mening dat je met een tik vaak al te laat bent en je beter direct je hakken erin kunt zetten, draaien, opnieuw aanrijden, extra opsluiten en bij 'inhouden' wel even een goede tik erbij.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:02

Eliine schreef:
Ik was een tijdje geleden ook op een sprinconcours voor pony's. Met kinderruiters dus. Wat ik daar al niet zag gebeuren Kinderen die hun pony bijna doormidden mepten als de pony er ook maar even blijk van gaf misschien wel te zullen gaan weigeren. Weigerden ze dan echt dan kwamen er nog een paar goeie tikken bij. Werd er omgedraaid en al aanrijden op de hindernis nog een paar fikse tikken. En wat nog het ergste was.. ouders/instructeurs stonden aan de kant en riepen om het hardst dat die pony een nog hardere mep nodig had. Anders ging ie niet. Dan vraag ik mij toch af.. waar ben je dan mee bezig als volwassene. En dit was geen incident, over de dag verspreid heb ik dit meerdere keren zien gebeuren, en dan vooral bij de B-C pony's.. waar de kinderen dus rond een jaar of 10 zijn. Heb zelfs een pony gezien die op het moment dat ie de ring in ging nog een behóórlijke mep met een zweep kreeg van een volwassene die ernaast stond, geen flauw idee waarom want de pony liep gewoon netjes de ring in. Ik stond echt met open mond te kijken Scheve mond

Mijn zusje springt ook vrij fanatiek en 1 van onze pony's heeft er nog wel eens een handje van om de ene keer de hindernis keurig te springen, en vervolgens gewoon te weigeren (en dat is dan geen stuurfout oid) dan kan het zeker wel helpen om haar even bij te tikken en aan te moedigen. Maar echt slaan.. dat is not done volgens mij wordt je paard daar alleen maar onzekerder/pissiger van en gaat ie echt niet met meer plezier of beter springen.

Een kind moet respectvol leren omgaan met een dier en lekker spelen met een pony. Het moet leren de pony en zichzelf te gaan begrijpen. Op alle gebieden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:28

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:35

heel simpel ja. Voor de ruiter Knipoog Van de verkeerde kant aanrijden (grondbalk!), losgooien voor de sprong, niet passende afstand Knipoog Pony heeft groot gelijk dat hij stopt.

Het hangt er helemaal van af. Als ik een slechte afstand krijg en loop te prutsen, een verontschuldigend klopje voor mijn paard. Met een jong paard dat stopt uit onzekerheid kan een aanmoedigende tik achter je kuit ooit heel goed werken. Maar een ervaren paard op een goede afstand en een normale afstand mag niet weigeren. 1 * kan, de 2e * krijgt hij idd een flinke klap.
En soms is een tik in het aanrijden ook erg handig, om een twijfelaar te overtuigen Ja

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:52

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:55

pony weigert en daarom valt de ruiter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:59

meer deze manier van weigeren, dat de ruiter valt is even pech maar als je er dan nog op zit zegmaar Tong uitsteken