verkeerd gedrag negeren of straffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

verkeerd gedrag negeren of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:45

Ik had het voornamelijk in m'n hoofd met betrekking tot rijden, maar achteraf geldt m'n vraag ook voor de omgang: wat vinden jullie? Slecht gedrag negeren of straffen? Bij goed gedrag natuurlijk belonen, maar zodra je paard (onder zadel) iets doet wat onacceptabel is (ervan uitgaande dat het niet door pijn / miscommunicatie etc komt) negeer je het en blijf je net zo lang proberen tot het goed gaat? Of straf je, op wat voor manier dan ook (ik wil geen bont en blauwe paarden hoor, bont kan nog, maar blauw.... Clown Ach gut )

cleopetra

Re: verkeerd gedrag negeren of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:09

Hmm...
Ja lastig!
Meestal bij heethoofden negeer ik het gewoon tot ze weer rustig worden, anders krijg je echt van die hysterische toestanden!
Maar bij van die lomperikken, wil ik ze nog wel is een elleboogje geven als ze bijvoorbeeld door je heen lopen te stuifen.

En bij extremen zoals gericht schoppen en bijten, dan krijgen ze nou eenmaal van een hoger geplaatst paard ook een flinke trap of beet terug, dus er is dan niks onnatuurlijks aan om ze een schop terug te geven! Ik kan lang niet zo hard schoppen als een ander paard!

Wel vind ik dat je snel en kort moet reageren en niet nog een half uur lang boos blijven want daar snappen ze helemaal niks van!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:46

Zoals hierboven gezegd, als ze je echt iets met opzet willen doen, mag je wel boos worden. Maar ik beloon voornamelijk het goede gedrag en straf het slechte niet af, behalve als het te gortig wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:58

Dominant gedrag straf ik keihard af.
Maar gewone stoutheid of iets niet snappen negeer ik liever Lachen

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:45

het meeste negeer ik, behalve echt gerich trappen en bijten, dan grijgen ze toch echt een klap of schop terug, zijn ze nou helemaal beduveld?
Gewoon ondeugendheid of frissigheid negeer ik gewoon, bij uitproberen ook.
Mijn bijrijdtpaard springt telkens in de verkeerde galop, kun je weinig anders dan terug rijden, opnieuw aanspringen en goed belonen als ie het goed doet.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:46

Met rijden als hij iets verkeerd doet, negeren, steigeren of bokken tik op zn kont. 1 van de shetlanders begint moeilijker te worden, bijten etc, dan geef ik hem echt even op zn donder...

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:47

Zonnebloem schreef:
Mijn bijrijdtpaard springt telkens in de verkeerde galop, kun je weinig anders dan terug rijden, opnieuw aanspringen en goed belonen als ie het goed doet.

Bij aanspringen in de verkeerde galop zou ik het raar vinden als je het wel zou straffen, want waarschijnlijk vind je paard het moeilijk en doet dit niet om jou te pesten...
Of zeg ik nu iets doms?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:50

Straffen, anders ben ik bang dat het volgende gebeurt:

Paard doet vervelend, jij negeert het paardje denkt: hmm.. ze had het niet door? nog een keertje dan..? hmm.. nogsteeds niet.. Harder dan...: Haha! Ja, nu heb je pijn

Weetjwel..?

En idd, verkeerde galop niet afstraffen, maar dat is geen slecht gedrag, dat is onwetentheid(?)/moeijlijkheid.

Als je je paard straft denkt ie: O. nou dat was toch niet zo leuk als ik dacht.. laat ik dat maar achterwege laten volgende keer.. Tong uitsteken

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:51

Het wordt altijd zo makkelijk gezegd 'goed gedrag belonen' maar ik vraag me af hoeveel mensen dit werkelijk doen.
Als paard vaststaat en aan het klieren is hoor je vaak genoeg 'hou op!' 'niet doen!'. En dan staat het paard stil en hoor je niets meer.
Terwijl juist als je paard stilstaat belonen belangrijk is. Anders leert een paard wel wat niet mag -wiebelen, rondlopen- maar niet wat het dan wél moet doen.

Mensen keken me vaak een beetje beduusd aan als ik als een dolle 'goed zo!' 'brave meid!' aan het roepen was en ze stond alleen maar wat. Maar laat dat nou net het gewenste gedrag zijn: zomaar een beetje staan Knipoog

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:54

Je zegt zelf al dat het aan het klieren is, vervelend doet, en dus stout is. Dan mag je het wel terechtwijzen. En dan niet helemaal bont en blauw slaan, maar met "hou op" roepen begrijpen ze het dan wel. Maar ik vind wel dat je het ook moet belonen als het dan wel goed stilstaat.

edit: En ook in mindere mate (wiebelen, rondlopen zoals je zegt) is even terechtwijzen met je stem toch ook geen ramp?

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:57

Ik zeg ook niet dat bij wel klieren straffen fout is (ligt eraan hoe natuurlijk) maar dat bij goed gedrag weinig wordt beloond (in mijn optiek dan he).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:01

Is erg afhankelijk van wat er precies gebeurt.

In de omgang straf ik fout gedrag wel (denk aan bijten schoppen ed), verder ligt het erg aan de situatie.

Met rijden straf ik eigelijk nooit omdat ik mijn paard geen vervelende associatie's met rijden wil geven.
Nou heb ik ook geen paard wat bokt tot ie me eraf heeft dus ligt ook weer aan wat er precies gebeurt.

Bokken is in princiepe ongewenst maar als mijn paard een paar vreugdebokjes maakt of een keer bokt naar mijn been dan maak ik daar geen probleem van tenzij hij er een gewoonte van gaat maken natuurlijk.
Vooral tijdens rijden vind ik het belangrijker om goed gedrag te belonen dan fout gedrag te straffen.
En ik gebruik nooit koekjes, belonen doe ik door even te stappen, halsstrekken, praten en kriebelen in de manen.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:24

nuldertien schreef:
Het wordt altijd zo makkelijk gezegd 'goed gedrag belonen' maar ik vraag me af hoeveel mensen dit werkelijk doen.
Als paard vaststaat en aan het klieren is hoor je vaak genoeg 'hou op!' 'niet doen!'. En dan staat het paard stil en hoor je niets meer.
Terwijl juist als je paard stilstaat belonen belangrijk is. Anders leert een paard wel wat niet mag -wiebelen, rondlopen- maar niet wat het dan wél moet doen.

Mensen keken me vaak een beetje beduusd aan als ik als een dolle 'goed zo!' 'brave meid!' aan het roepen was en ze stond alleen maar wat. Maar laat dat nou net het gewenste gedrag zijn: zomaar een beetje staan Knipoog

Als ik een nieuw paard in handen krijg beloon ik veelvuldig, praten en kroelen als hij netjes stilstaat aan het hek of als je op wilt stappen enz.
Maar mijn eigen paard, die ga ik echt niet elke keer belonen als ze netjes aan het hek staat hoor, haha!
Maar wel weer als ik een wondje wil verzorgen en ze laat het netjes toe!
Het licht maar net aan de situatie of je veel moet belonen

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:45

ligt eraan wat hij verkeerd doet alleen als het echt te ver gaat straf ik hem veder niet echt ik beloon hem wel heel vaak door veel tegen hem te praten of een keer een schouder klopje of even de hals strekken..

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:55

Zonnebloem schreef:
het meeste negeer ik, behalve echt gericht trappen en bijten, dan grijgen ze toch echt een klap of schop terug, zijn ze nou helemaal beduveld?
Gewoon ondeugendheid of frissigheid negeer ik gewoon, bij uitproberen ook.

zo los ik dat inderdaad bij m'n paard ook op. het is idd gewoon onwetendheid of moeilijk en niet omdat ze het gewoon expres fout wil doen.

verder straf ik ook pas echt als het te bont wordt (gericht schoppen en bijten bijv.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:59

met rijden is het in de meeste gevallen een fout van de ruiter of zelfs een uiting van pijn. (ook overvragen is en fout van de ruiter)

Dominant gedrag naast m'n paard, straf ik idd af.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:06

ligt totaal aan het paard, zn karakter en het type "vergrijp"

De ene kan ik de gang doorskuppen en de andere met een binnensmondse mompel voor gek verklaren voor hetzelfde "vergrijp"

De manier van handelen ligt dus aan de omstandigheden, het soort paard en het vergrijp

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:07

maar waar ligt dat dan aan kiwiko? Ik bedoel: schoppen is nooit goed, al wat voor paard het is, maar wat is dan een vergrijp dat je bij de ene wel accepteerd en bij de andere niet?

(ik ben niet nieuwsgierig hoor Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:12

dat ligt helemaal aan het karakter van het paard waar ik op dat moment mee werk, of het een schrikreactie is of een dominante reactie bijvoorbeeld...... het ligt aan hoe sensibel een paard is, hoe gevoellig

en skuppen kan heel goed werken hoor Lachen Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:48

Ben het eens met kiwiko, daarbij zijn bepaalde dingen ook een karaktertrekjes van een paard en zoiets moet je er niet uit willen krijgen.

Voorbeeld; (waar gebeurd) Ik was op concours, warme dag, had net gereden en we stonden mijn paard te verzorgen toen er iemand langskwam waar ik dus even mee aan de praat kwam. Ik stond recht naast mijn paard ter hoogte van haar kont en plots schopt ze recht opzij tegen mijn bovenbeen. Ze schrok er zelf bijna nog meer van dan mij want ze sprong opzij en keek heel schuldig achterom. Ik heb het geinterpreteerd als een schop naar de vliegen waar ze last van had en ze heeft er geen erg in gehad dat ik zo dichtbij stond(ze stond biks te eten).
Ik heb daar dus niet voor gestraft, ook omdat ik weet dat ze goed opgevoed is(zelf gedaan namelijk) en nooit gericht naar me zou schoppen omdat ze weet dat ze dan een paar trappen terug kan krijgen.

Als de pony van mijn zusje dit gedaan had was ik woest geweest en had ze zeker een trap terug gehad en geen zachte ook. Zij is namelijk zo dat als haar iets niet zint ze er meteen op los mept, of dat nu naar andere paarden is of naar mensen.

Ik had alleen een ovaal blauw plekje achteraf en dat terwijl ze de kalkoenen er nog onder had, ze heeft me dus alleen met de punt van haar hoef geraakt wat dus wel bewijst dat het niet gericht was.

Op zo'n moment moet je dus in een halve seconde de situatie inschatten en daarbij rekening houden met het paard.

Zo is het bv ook dat ik van hetzelfde paard wel zou pikken dat ze tegen mijn arm duwt omdat ze weet dat ik een koekje heb terwijl ik dat van de hengst die ik heb staan niet zou pikken.
Dit omdat het eerste paard bij een enkele blik ophoud met zeuren en de hengst ziet het negeren van knabbelen als aanmoediging en zal overgaan tot bijten om zijn zin te krijgen.

Nou moet ik ook wel zeggen dat ze hier allemaal bijzonder goed zijn opgevoed, zeker als ik paarden van anderen zie dan denk ik weleens 'jee, dat je dat allemaal pikt'.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:54

gevaarlijk verkeerd = straffen
ongevaarlijk verkeerd = negeren

ik weet ondertussen bij mijn paarden of het expres is of niet. Gelukkig zijn geen van allen gevaarlijk en koel in het hoofdje. Maar toch...

Paard dat per ongeluk op m'n teen gaat staan, vind ik vervelend, maar ga er niet voor straffen. Mijn haf daarentegen gaat maar al te graag op m'n teen gericht staan en die mag het dan af en toe ook bekopen. Heb m'n teen het afgelopen jaar 4x gebroken door haar...

Het is echt afhankelijk van paard, moment, plaats. Heel moeilijk topic dus Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:58

Zoals jij het zegt had ik mijn paard in bovenstaande situatie ook moeten straffen, toch heb ik dat niet gedaan.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:00

KiWiKo schreef:
dat ligt helemaal aan het karakter van het paard waar ik op dat moment mee werk, of het een schrikreactie is of een dominante reactie bijvoorbeeld...... het ligt aan hoe sensibel een paard is, hoe gevoellig

en skuppen kan heel goed werken hoor Lachen Lachen

Ik bedoelde een skup van 't peerd richting jou Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:08

Hmm... Weet je zeker dat je paard ook 'weet' of kan weten dat het fout is wat het paard oet? Ik zou me eerder even bedenken of ik als ruiter echt duidelijk ben in wat ik WEL wil.
Hoe weet een paard anders wat goed en wat fout is?

Skuppen is iets wat mensen vaak doen, zouden paarden dit van mensen leren?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 09:09

ik zie hier veel mensen onderscheid maken tussen 'het één' en 'het ander'. Bijv. een vreugdebokje onder zadel kan wel, maar als het een gewoonte wordt, wordt het afgestraft. Waar trek je dan de grens?

Zo ook aan de longe. Als je je paard longeert om overtollige energie kwijt te laten kunnen, is bokken dan geoorloofd? Ja? En als ie daar onder zadel nog even mee verder gaat? Waar ligt de grens?