12 jarige beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

12 jarige beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:43

Kun je een 12 jarig paard nog beleren/zadelmak maken?

De eigenaar van het paard dat ik op rijd zou wel graag willen dat
zijn tuiger ook word beleerd op op te rijden/longeren

nou vroeg ik me af of dit nog wel kan of het goed is?

het is verder een heel mak paard loopt zo mee aan halster
e.d. en als je hem wil borstelen enzo blijft ze ook mooi staan

babbii_lief

Re: 12 jarige beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:45

volgens mij kan dat heel goed hoor

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:46

Kan makkelijk hoor (liever te "oud" dan te jong)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:03

Waarom niet? Gewoon doen! Paard is waarschijnlijk zijn wilde haren ook al kwijt, duis dat is prettig Knipoog

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:03

Ik ben het hier niet mee eens(uitzonderingen daar gelaten). Toen ik mijn paardje kocht was ze bijna 11 jaar oud, ze zou dubbel L zijn. Na maanden van aanmodderen en eraf vallen heb ik de vorige eigenaar(die op de papieren stonden) eens gebeld. Wat bleek ze was toen ongeveer een maand of 8 bij die mensen weg. Ik had haar toen inmiddels al een maand of 3-4. Ze was daar als 3 jarige ingereden, en daarna was er niets meer met haar gedaan dan mee gefokt. Toen ze bij die mensen is weggegaan is ze bij een andere handelaar weer opnieuw ingereden.(toen bijna 11 jaar oud)
Mijn merrie kon daar dus absoluut niet mee omgaan. Ik heb uiteindelijk met haar zo'n 1½ jaar aangemodderd, en toen de hoop maar opgegeven. En ben haar ook voor de fokkerij gaan gebruiken. Ze veranderde van een nerveus en gevoelig paardje die overal van schrok en in haar angst dan boven op me sprong naar een lief en aanhankelijk paardje. Mijn mening is dat niet ieder paard daar nog voor geschikt is.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:23

denk dat dat vooral ook te maken heeft met hoe er in het verleden mee omgegaan is, zou niet weten waarom er verschil zit in leeftijd van beleren. In mijn ogen heeft het verleden er veel meer mee te maken.
Vind het wel heel belangrijk te weten wat het verleden is van het paard, wat mij betreft zou het een goede zaak zijn de mate van africhting er verplicht bij te moeten vermelden evenals een geborgen gebrek verplicht is te melden.
Zo worden zaken zoals Flitzz vermeld voorkomen of in ieder geval deels tegengegaan.
Je kan in korte tijd een paard verpesten, denken dat ze L zijn terwijl je met een beestje te doen hebt wat amper zadelmak is.
Knappe beslissing die je overigens genomen hebt, door te stoppen met d;r. Geef ze niet graag de kost die kosten wat het kost met zo;n dier moeten rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:27

idd. Het paard is nooit te oud om te leren. Echter speelt het verleden wel mee en kan het zijn dat er eerder al iets mis is gegaan. Zelf beleren als je geen ervaring heb, vind ik ook "not-done". Aangezien je zo'n vraag stelt, denk ik dat Knipoog Paard moet nog even mee (ten minste het dubbele aantal jaren hoop ik) en correct inrijden is wel belangrijk voor de toekomst van dat paard.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:07

ze is vanaf dat ze 3 is bij de eigenaar (oom van mn vriend)
en hij heeft beetje met dr gefokt ze heeft 5 veulens gehad
en nooit problemen met dr gehad qua gedrag en ook medisch nooit

verder heeft ze altijd 24/7 buiten gelopen

als ze word beleerd word het proffecioneel gedaan
dus niet door mezelf Lachen

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:10

@newton ik ben bang dat je voorstel mbt "verleden" bij een paard vermelden. Haast niet haalbaar kan zijn iig wat handelaren betreft. Mijn man en zijn familie kochten toen al ruim 35 jaar paarden bij deze handelaar (eerst bij zijn vader toen bij hem) toen wij deze merrie kochten. Deze handelaar waar ik toen inmiddels al een jaar of 3 reed wist mijn inziens heel goed waar hij mee bezig was. Hij kon mij, mijn rijden, als hij maar een beetje "mens" was geweest had hij mij nooit dat paard verkocht. Of iig het paard weer terug genomen, nadat ik daar zoveel problemen mee had. Zeker nadat ik hem geconfronteerd had met het feit dat ze eigenlijk nog zo groen als gras was. Zijn reactie hierop was ik heb liever dat jij je poten en je nek breekt dan ik...
Achteraf ben ik er ook achter gekomen dat ze voordat ik haar reed iets kreeg om haar maar rustig te houden.
Het feit dat je een paard binnen zoveel tijd ook terug kan brengen ging hier ook niet op ondanks dat hij niet vermeld had dat ze bij veel drukte op stal of andere onrustige paarden begon te weven. Hij wou die "rot bok" nooit meer op stal hebben hij was blij dat hij er vanaf was.
Achteraf denk ik ik had veel eerder moeten stoppen met rijden, maar als je eenmaal zo'n paard heb wil je ook niet bij de eerste de beste tegenslag stoppen. Maar door te stoppen heb ik een heel ander paard gekregen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:59

_Daniella schreef:
ze is vanaf dat ze 3 is bij de eigenaar (oom van mn vriend)
en hij heeft beetje met dr gefokt ze heeft 5 veulens gehad
en nooit problemen met dr gehad qua gedrag en ook medisch nooit

verder heeft ze altijd 24/7 buiten gelopen

als ze word beleerd word het proffecioneel gedaan
dus niet door mezelf Lachen

gewoon lekker onder het zadel laten beleren dan! OK dan!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:28

Ik denk ook dat het aan het paard zelf ligt,hoe hij reageert op de stappen zadelmak maken.Een goede basis zal toch een goede fundering voor alles moeten zijn, dus als het paardje grondbeginselen oppakt kun je zien of je dat uit kunt bouwen naar zadeltje etc. Is gewoon een kwestie van bekijken met elke stap die je zet en een kwestie van karakter van zo'n paardje.
succes!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:43

ik zou het gewoon proberen.
Gewoon rustig aan, lekker op jullie gemak.

rixta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:21

Het kan wij hebben het ook gedaan met onze haflinger ze is nu een half jaar a jaar onder het zadel en kan alles in de dressuur en springt 1.60

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:24

Ervan uitgaande dat het paard waar het over gaat, wel is betuigd, lijkt het me een fluitje van een cent. Ik heb het ook eens gedaan met een tuiger van dezelfde leeftijd. Appeltje-eitje verhaal, je kon er zo opstappen en wegrijden. Alleen het stukje voorwaarts-neerwaarts kostte meer moeite en kun je in de meeste gevallen bij oudere tuigpaarden met DESKUNDIG hulpteugelgebruik oplossen. Longeren met touwtjes helpt al enorm.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:25

Wij laten hem dan beleren maar zou het kunnen dat ik hem zelf eerst eens een longeersingel omdoe en hoofdstel proberen
en als dat makkelijk gaat hem na een tijdje probeer te longeren?
of is dat eerst nog te zwaar voor dr? en is het beter dat na het beleren te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:26

Daniella, heeft het paard in tuig gelopen of dat ook niet?

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:29

Jahoor, gewoon proberen!! En idd beter te oud dan te jong.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:30

nee dat ook niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:30

Waarom zou het niet kunnen?

Ik heb vorig jaar een 13 jarige fokmerrie gekocht. Altijd weinig in handen geweest en niets gewend, wel al 10 veulens op de wereld gezet. Die heb ik van de winter ingereden en betuigd die heeft inmiddels ook haar eerste wedstrijdjes al gelopen. Ze heeft er echt heel veel plezier in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:32

_Daniella schreef:
nee dat ook niet.

Dan, gezien je leeftijd en ervaring, uitkijken met hoofdstel en longeersingel. Tuigers kunnen ontzettend lomp zijn en hebben vaak vreemde streken. (zijn niet altijd even eerlijk) Ga i.i.g. niet aan de gang zonder de hulp van een volwassene die 1. veel lef heeft en 2. lichamelijk ook wat heeft te vertellen.
Verder moet je niet bang te zijn om slecht gedrag (de gemiddelde tuiger mag graag trappen) meteen de kop in te drukken.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:30

rixta schreef:
Het kan wij hebben het ook gedaan met onze haflinger ze is nu een half jaar a jaar onder het zadel en kan alles in de dressuur en springt 1.60

Wat versta je onder alles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:13

Haha, springt 1.60. Is dat hoogspringen of verspringen? Haha!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:10

kan wel hoor een 12-jarige beleren. wij hebben een dertienjarige beleert met succes.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:13

Ik zou het gewoon proberen ,
lukt het , heb je geluk , lukt het niet ,
Dan heb je pech Haha!
Het proberen kan je altijd ?
Of niet soms ?

SjoosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:14

Ik heb mijn paard ook op haar elfde pas echt beleerd. Kan hoor!