Travers terug aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Travers terug aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:27

Ik heb een berijdpaardje die travers al een beetke jon. DE vorige bereidster hda het ze aangeleerd en toen is ze weggegaan en er is niets meer aan die travers gebeurd. Nu moet ik van de eigenaar haar het terug leren,. Maar ze buigt telkens haar hoofd naar buiten. Haar achterhand komt mooi van de hofslag maar alleen haar hoofd wil ze niet recht houden. Hoe kan ik dit oplossen.
groetjes Tong uitsteken

Evony

Re: Travers terug aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:07

travers is eigenlijk de voorhand naar buiten brengen waardoor de achter hand naar binnen treed, dus je hoort je paard idd gewoon recht te houden,

ten eerste zou ik blij zijn dat hij naar buiten kijkt en niet naar binnen Tong uitsteken,

binnen hand wat van de hals wil nog wel eens helpen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:11

Probeer voltes te rijden en daar goed door te buigen, en dan de achetrhand naar binnen te zetten. verlies je je buiging die eerst weer vragen en weer achterhand naar binnen zetten.
later kan je dit vanuit een volte een stukje rechtuit mee rijden.
en belanrgijkste is natuurlijk: zorg dast een instructeur je van de grond helpt, die ziet waar het goed en fout gaat!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:20

xx_Irisje schreef:
Probeer voltes te rijden en daar goed door te buigen, en dan de achetrhand naar binnen te zetten. verlies je je buiging die eerst weer vragen en weer achterhand naar binnen zetten.
en belanrgijkste is natuurlijk: zorg dast een instructeur je van de grond helpt, die ziet waar het goed en fout gaat!

ok bedankt

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:22

Morrow_Less schreef:
xx_Irisje schreef:

ok bedankt

dan zet je de achterhand naar binnen, maar travers is de voorhand naar buiten brengen, dus je rijd op die volte met behulp van druk van je binnenbeen op de singel de voorhand naar buiten
en met je buiten been begrens je lichtelijk dat de achterhand mee gaat

maar je duwt de achterhand dus niet met je buitenbeen naar binnen!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:27

welke methode is het nu

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:28

Ik weet niet waar Saar het over heeft, maar travers zoals ik hem rij, en ik geloof de halve paardenwereld met mij, is de achterhand naar binnen zetten.
Let vooral op de goede lengte buiging voor je hem inzet!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:28

goede instructie aanschaffen Tong uitsteken

ik rijd op het Zzwaar paard dat ik rij, onder begleiding, altijd travers door middel van mijn binnen been op de singel te leggen en daar druk uit te voeren

en dan met mijn buiten been begrenzen en dan loopt hij super netjes zijn travers

zo is het mij ook alleen maar uitgelegt hoor Vork Clown

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:32

Ik denk dat er weinig betere instructeurs zijn als waar ik les, heb het overgens net na gezocht. Achterhand word naar binnen gereden bij de travers.
Het kan zijn dat sommige paarden het anders aan hebben geleerd, dus dat jij de oefening anders rijd Saar.
Maar het principe is achterhand naar binnen rijden.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:33

dat zou het kunnen zijn ja,

mag ik dan vragen bij wie je lest? nieuwschierigheid Clown

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:36

Ik leer het ze altijd aan vanuit een kleine volte. Op het laatste stukje van je volte zet je de travers in en dan neem je hem zo mee de hoefslag op. Als je dan buiging verliest zet je opnieuw een volte in.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:38

ok en hoe zit het dan men die buitensteling
ze wil nooit met haar hoofd rechtdoor lopen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:43

vanuit de volte neem je de juiste stelling mee. Als dat niet lukt kan je nog een stap verder terug gaan; op een wat grotere volte gaan spelen met de voor- en achterhand. En dan juist de achterhand een kleinere volte laten lopen dan de voorhand en vice versa.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:31

je kan even kijken op de site: http://www.paardenbegrijpen.nl op die site staat goed uitgelegd hoe de travers, renvers, etc., etc., moeten worden gereden Daar staat dus inderdaad dat de achterhand naar binnen wordt gebracht. Dit is ook logisch want je kan moeilijk je voorhand naar buiten brengen als je op de hoefslag loopt.

De ruiter begeleidt het paard in de travers voornamelijk via het buitenbeen en de binnenteugel, de zogenaamde ‘’traversale’’ hulpen.

De binnenteugel is tegen de hals en houdt de schouders op de hoefslag. Verder onderhoudt de binnenteugel de stelling in de hals en de nageeflijkheid.
Het buitenbeen van de ruiter ligt achter de singel en drijft op het moment dat het buitenachterbeen in de lucht is om dit achterbeen onder het zwaartepunt te brengen.
Het binnenbeen ligt op de singel en onderhoudt de lengtebuiging.
De buitenteugel bepaalt de mate van inbuiging.
De ruiter belast zijn binnenzitbeenknobbel om zo de buitenste, gestrekte rugspieren te ontlasten.
Het zwaartepunt dat diep in de buik van de ruiter ligt gaat richting het binnenvoorbeen.
De ruiter houdt verder zijn schouders parallel aan die van het paard en zijn heupen parallel aan de heupen van het paard.

Zo staat het daar uitgelegd!

succes ermee!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:56

M_aartje schreef:
je kan even kijken op de site: http://www.paardenbegrijpen.nl op die site staat goed uitgelegd hoe de travers, renvers, etc., etc., moeten worden gereden Daar staat dus inderdaad dat de achterhand naar binnen wordt gebracht. Dit is ook logisch want je kan moeilijk je voorhand naar buiten brengen als je op de hoefslag loopt.

De ruiter begeleidt het paard in de travers voornamelijk via het buitenbeen en de binnenteugel, de zogenaamde ‘’traversale’’ hulpen.

De binnenteugel is tegen de hals en houdt de schouders op de hoefslag. Verder onderhoudt de binnenteugel de stelling in de hals en de nageeflijkheid.
Het buitenbeen van de ruiter ligt achter de singel en drijft op het moment dat het buitenachterbeen in de lucht is om dit achterbeen onder het zwaartepunt te brengen.
Het binnenbeen ligt op de singel en onderhoudt de lengtebuiging.
De buitenteugel bepaalt de mate van inbuiging.
De ruiter belast zijn binnenzitbeenknobbel om zo de buitenste, gestrekte rugspieren te ontlasten.
Het zwaartepunt dat diep in de buik van de ruiter ligt gaat richting het binnenvoorbeen.
De ruiter houdt verder zijn schouders parallel aan die van het paard en zijn heupen parallel aan de heupen van het paard.

Zo staat het daar uitgelegd!

succes ermee!

dank je hier ben ik echt veel me Knipoog

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:06

Binnenteugel tegen de hals Verward
Sorry, maar ik heb dat toch echt van verschillende instructeurs anders geleerd. Ik houd mijn paard met mijn binnenbeen op de hoefslag. Binnenhand vraagt de juiste stelling aan. Buitenbeen onderhoudt samen met binnenbeen de buiging en buitenteugel voorkomt dat paard wegloopt over buitenschouder en dus niet de juiste buiging aanhoudt. Zithulp op de binnenkant en oppassen dat je paard je niet naar buiten gooit. Verder opletten dat je niet inknikt in je heup.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:30

Anne_GTI schreef:
Binnenteugel tegen de hals Verward
Sorry, maar ik heb dat toch echt van verschillende instructeurs anders geleerd. Ik houd mijn paard met mijn binnenbeen op de hoefslag. Binnenhand vraagt de juiste stelling aan. Buitenbeen onderhoudt samen met binnenbeen de buiging en buitenteugel voorkomt dat paard wegloopt over buitenschouder en dus niet de juiste buiging aanhoudt. Zithulp op de binnenkant en oppassen dat je paard je niet naar buiten gooit. Verder opletten dat je niet inknikt in je heup.

Binnenhand tegen de hals voorkomt dat je paard teveel stelling geeft, dit risico loop je wel met je binnenhand van de hals. De buiging in het lijf en de hals moet volledig vanuit je zit en je been komen. Travers is niet dat je paard naar binnen kijkt en naar 'buiten' loopt, maar dat hij zo recht mogelijk blijft en ondertussen zijn voorhand naar buiten brengt, niet teveel stelling in de hals dus (zo min mogelijk eigenlijk...). Ik oefen travers op de volte en op de binnenhoefslag.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:56

Misschien handig het eerst vanaf de grond aan je paard uit leggen.
Scheelt ook als je weet waarvoor de traver bedoelt is, is het makkelijker aanleren , als je zelf niet weet hoe het moet dan kun je het je paard ook niet leren, dus aan de hand is voor je paard ook fijner , want dan hoef je niet zo te plukken aan zijn hoofd en zelf krijg je vanaf de grond ook beter het gevoel van je eigen houding.
Ik denk dat het belangrijkste is dat het kwartje bij jezelf gaat vallen en dan is het echt heel makkelijk om het je paard uit te leggen wat je wil, maar je paard moet zeker ook soepel zijn, want hij moet in de juiste stelling en buiging naar binnen zijn buiten achterbeen dragend maken.
Je zou eerst ook wat schouderbinnen kunnen vragen en dan de binnenteugel tegen de hals/schouder en je buiten been wat achter de singel om in de juiste buiging de achterhand van de wand te halen,je eigen houding is ook belangrijk.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:58

D'r is mij altijd geleerd dat een paard in de travers in zijn hele bovenlijn evenveel gebogen dient te gaan.

Afbeelding

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:00

kan je niet gewoon beter les nemen ipv zelf te gaan modderen daar leert je paard geen goede travers van hoor !!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:34

flugeltje schreef:
kan je niet gewoon beter les nemen ipv zelf te gaan modderen daar leert je paard geen goede travers van hoor !!

Er is prima uitleg gegeven, maar vind dit toch ook een heel goed antwoord!!
In je eentje leer je sneller een fout aan als onder begeleiding en een fout is moeilijker af te leren als aan te leren.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:03

klomp schreef:
flugeltje schreef:

Er is prima uitleg gegeven, maar vind dit toch ook een heel goed antwoord!!
In je eentje leer je sneller een fout aan als onder begeleiding en een fout is moeilijker af te leren als aan te leren.

ja prima uitleg idd, maar wel 6 verschillende............ iedereen leert het anders schijnt, maar als je idd travers aan gaat leren naar hoe iemand het opschrijft, kan dat nooit goed gaan, de praktijk is toch iets anders..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:21

precies flugeltje, vandaar dat ik ook zei dat het beter is als je dit niet alleen doet. begeleiding is op elk niveau fijn!
Wat betreft de verschillende uitleg hier; er zijn gelukkig meerdere wegen naar Rome, het is aan de TS welke manier het beste bij haar paard past

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:47

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 20:40

ik hbe nu namelijk het probleem dat mijn instructeur niet kan ( moet weer werken)