cleopetra schreef:Wat vinden jullie van onervaren ruiters die hun paard een maand wegbrengen om hem zadelmak te laten maken?
Ideaal is het niet, maar altijd nog beter dan zonder kennis en kunde gaan aanrommelen. Persoonlijk zou ik voor het proces tot basis gereden zijn wat ruimer de tijd willen stellen, maar één en ander hangt ook af van het paard.
cleopetra schreef:Hoeveel ervaring moet je hebben voor je een onbeleerd paard kan opleiden?
Hangt van het paard af en hangt van het gevoel van de ruiter af. Is geen duidelijk antwoord op te geven. Maar dat je toch echt wel enig niveau nodig hebt, lijkt me voor de hand liggend.
cleopetra schreef:Is iemand die 1 paard op Z niveau rijd ook iemand die een jong paard goed kan beleren?
Zeker niet per definitie. Opleiden is een ander vakgebied dan goede proeven rijden. En dan zijn er ook nog Z-ruiters waarvan ik me afvraag hoe ze daar gekomen zijn
cleopetra schreef:of is iemand die 20 paarden tot L niveau opgeleid heeft daar veel beter in?
Mogelijk, maar ook niet per definitie. Een jong paard wegwijs maken in het werkende leven is niet hetzelfde als het rijtechnisch opleiden. Dat eerste is wel nodig als basis voor het tweede. Vaak zal dat best goed gaan bij dezelfde persoon, maar dat hoeft niet.