Paard zadelmak "Laten" maken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cleopetra

Paard zadelmak "Laten" maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:13

Na de topics "steeds eerder" en "wanneer erop?"

Lijk mij een betere discussie "hoe leid je een paard netjes op en wanneer ben je daar deskundig genoeg voor?"

Hier wat stof tot nadenken Knipoog
Wat vinden jullie van onervaren ruiters die hun paard een maand wegbrengen om hem zadelmak te laten maken?
Hoeveel ervaring moet je hebben voor je een onbeleerd paard kan opleiden?
Is iemand die 1 paard op Z niveau rijd ook iemand die een jong paard goed kan beleren?
of is iemand die 20 paarden van volkomen groen tot L niveau opgeleid heeft daar veel beter in?
Laatst bijgewerkt door cleopetra op 02-10-08 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard zadelmak "Laten" maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:21

-Wat vinden jullie van onervaren ruiters die hun paard een maand wegbrengen om hem zadelmak te laten maken?
*Verstandig, alleen hangt het er wel van af of ze ze naar een zaakdeskundige brengen, of naar een prutster. Van het eerste uitgaande, vind ik het erg verstandig en al helemaal als ze er zelf regelmatig bij zijn als hun paard wordt beleerd.

-Hoeveel ervaring moet je hebben voor je een onbeleerd paard kan opleiden?
*Een goede onafhankelijke zit, een fikse dosis lef en een gevoelige hand.

-Is iemand die 1 paard op Z niveau rijd ook iemand die een jong paard goed kan beleren?
Plingat hoeft niet persee, als je Z start zegt dat niks over je ervaring in het beleren van jonge paarden.

-of is iemand die 20 paarden tot L niveau opgeleid heeft daar veel beter in?
*ook geen echt duidelijke vraag, zadelmak maken en wedstrijdklaarmaken zijn twee verschillende dingen, TS.
Een zadelmak paard kan nog geen B-proef lopen en stel je zet die L-ruiter op paarden die al zadelmak zijn, dan is deze vraag niet relevant. Het verandert als je zou zeggen dat de L-ruiter de paarden vanaf geheel groen, dus totaal onbeleerd, naar L heeft gereden. Dan geef ik de voorkeur aan de L ruiter boven de Z ruiter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:29

cleopetra schreef:
Wat vinden jullie van onervaren ruiters die hun paard een maand wegbrengen om hem zadelmak te laten maken?

Ideaal is het niet, maar altijd nog beter dan zonder kennis en kunde gaan aanrommelen. Persoonlijk zou ik voor het proces tot basis gereden zijn wat ruimer de tijd willen stellen, maar één en ander hangt ook af van het paard.

cleopetra schreef:
Hoeveel ervaring moet je hebben voor je een onbeleerd paard kan opleiden?

Hangt van het paard af en hangt van het gevoel van de ruiter af. Is geen duidelijk antwoord op te geven. Maar dat je toch echt wel enig niveau nodig hebt, lijkt me voor de hand liggend.

cleopetra schreef:
Is iemand die 1 paard op Z niveau rijd ook iemand die een jong paard goed kan beleren?

Zeker niet per definitie. Opleiden is een ander vakgebied dan goede proeven rijden. En dan zijn er ook nog Z-ruiters waarvan ik me afvraag hoe ze daar gekomen zijn Huilen

cleopetra schreef:
of is iemand die 20 paarden tot L niveau opgeleid heeft daar veel beter in?

Mogelijk, maar ook niet per definitie. Een jong paard wegwijs maken in het werkende leven is niet hetzelfde als het rijtechnisch opleiden. Dat eerste is wel nodig als basis voor het tweede. Vaak zal dat best goed gaan bij dezelfde persoon, maar dat hoeft niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:35

K zie dat jij, net als ik, geen eensluidende antwoorden kunt geven, Waratje.
Cleopetra, wellicht had je je vragen iets anders moeten stellen?

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:47

suleilitha schreef:
K zie dat jij, net als ik, geen eensluidende antwoorden kunt geven, Waratje.
Cleopetra, wellicht had je je vragen iets anders moeten stellen?

Hm, Ik wil ook niet perse antwoorden, maar meer een discussie op gang brengen over hoe je een paard nou netjes zadelmak krijgt, want je moet er kundig voor zijn, maar wie is dat?
En wanneer is een paard klaar voor een minder kundige ruiter, naar mijn mening zeker niet binnen een maand!
Lijkt me ook niet dat een paard die binnen een maand zadelmak is ook betrouwbaar is.
Ook vind ik dat mensen die een Z achter hun naam kunnen plakken nog al snel vinden dat ze dus ook een heel goede ruiter/instructrice zijn!

Misschien heb ik een beetje teveel in 1 topic willen proppen Bloos
Maar ik vind dat de ene vraag altijd zoveel andere oproept... zucht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:53

Hm, Ik wil ook niet perse antwoorden, maar meer een discussie op gang brengen over hoe je een paard nou netjes zadelmak krijgt, want je moet er kundig voor zijn, maar wie is dat?

OK, naar mijn mening is iemand kundig die het van ervaren mensen heeft geleerd, maar het ene paard vereist een kundiger iemand dan het andere.
En wanneer is een paard klaar voor een minder kundige ruiter, naar mijn mening zeker niet binnen een maand!
*Hangt geheel van het paard af.
Lijkt me ook niet dat een paard die binnen een maand zadelmak is ook betrouwbaar is.
*Is ook weer geheel afhankelijk van paardlief.
Ook vind ik dat mensen die een Z achter hun naam kunnen plakken nog al snel vinden dat ze dus ook een heel goede ruiter/instructrice zijn!
*Tja, de ene Z-ruiter is de andere niet. Ik ken wel een aantal mensen die Z starten en helemaal niet zo hoog opgeven over zichzelf. Hangt dus weer van het karakter van de mens af, dit keer.

Verder, ik ben echt geen Z ruiter en zal dat nooit worden. Ik heb al heel wat paarden met succes zadelmak, tuigmak, verkeersmak gemaakt en doorgereden tot ze wedstrijdklaar waren/zijn/ Zowel voor ohz als in de mensport. Tja, wie zal zeggen dat ik wel of niet kundig genoeg ben. Er is geen paard bij geweest waar het niet mee gelukt is. Ik denk dat je het beter aan de paarden zou kunnen vragen, alleen die zijn doorgaans geen lid van Bokt.

Kortom, ik denk, dat je om paarden succesvol te kunnen beleren, veel gevoel voor paarden moet hebben, je kan inleven in het karakter en ook de angsten van het paard en verder moet durven aanpakken op een eerlijke manier. En een fikse dosis handigheid, natuurlijk. Het is niet altijd ongevaarlijk om te werken met jonge paarden.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:00

suleilitha schreef:
Kortom, ik denk, dat je om paarden succesvol te kunnen beleren, veel gevoel voor paarden moet hebben, je kan inleven in het karakter en ook de angsten van het paard en verder moet durven aanpakken op een eerlijke manier. En een fikse dosis handigheid, natuurlijk. Het is niet altijd ongevaarlijk om te werken met jonge paarden.

Helemaal mee eens! Ik rij ook geen Z, maar ik heb meerdere paarden beleerd. De één ging wat sneller en soepeler dan de ander.

Ik denk dat het belangrijk is dat je weet waar je aan begint. Het heeft geen enkele zin om te beginnen en na 2 weken te stoppen terwijl het paardje half verpest is.

Geduld, een zachte hand, een stevige zit, gevoel voor het paard en lef, dat is imo belangrijk. Stap nooit zenuwachtig of gehaast op een jong paard. Als iemand mij zou vragen of ik binnen een maand zijn/haar paard kan beleren zou ik weigeren. Ik ga er geen tijd aan vastknopen, ik kan niet garanderen dat een paard na 1, 2, 3 maand de "basis" (stap/ draf/ galop/ hulpen) heeft, dat is afhankelijk van het paard.

Geduld en een zachte hand, dat is volgens mij het succes van beleren. Ik zelf blijf de eerste weken dat ik op een jonkie zit van de teugels af, boktouwtje om en alleen als ondersteuning een zeer lichte druk. Eerst leren lopen, dat is moeilijk genoeg!

En ik ben blij als mensen hun paard in laten rijden als ze het zelf niet kunnen! Ik heb vaak genoeg gezien dat het helemaal mis ging met een jong paard en een onervaren ruiter. Toch vind ik dat onervaren ruiters geen jonkie moeten hebben, laat ze lekker op een manege leren of op een ervaren paard dat evenwicht heeft en het geduld van een engel!

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:12

Dat onervaren ruiters zijn/haar paard weg laten brengen vind ik goed.. maar het wil dan niet helemaal zeggen dat het paard dan ook datgene doet bij diegene die het zadelmak heeft gemaakt. Je kan beter het met z'n 2en doen. Een deskundig iemand en jij.
Dat je samen het paard zadelmak gaat maken, zodat jij er ook vertrouwen in krijgt. En ziet hoe het wel moet.
Je bent dan thuis, je paard kent het dat iemand op zijn rug zit, maar als jij nog weinig/geen ervaring hebt met een jong paard?! Tja, dan zeg ik je kan beter samen met diegene het paard zadelmak maken.

En als je Z hebt gereden hoeft het nog niet te zeggen dat je een groen paard kan klaar maken, je kan wel alles uit het boekje maar dat is toch iets anders vind ik dan een paard zadel maken te maken

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:29

Ja ik krijg ook vaak de vraag of ik hun paard wel ven zadelmak wil maken omdat ze4 het zelf niet kunnen, maar dan denk ik: "het blijft de eerstvolgende drie jaar nog een jong paard, kan je dat dan wel?"
daarom sla ik het ook altijd af!
Dan moet je die mensen drie jaar lang gaan begeleiden, dan denk ik koop toch lekker een ervaren paard, maar daar zijn de centen dan meestal niet voor...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:33

cleopetra schreef:
Ja ik krijg ook vaak de vraag of ik hun paard wel ven zadelmak wil maken omdat ze4 het zelf niet kunnen, maar dan denk ik: "het blijft de eerstvolgende drie jaar nog een jong paard, kan je dat dan wel?"
Dan moet je die mensen drie jaar lang gaan begeleiden, dan denk ik koop toch lekker een ervaren paard, maar daar zijn de centen dan meestal niet voor...

maar misschien is die keuze er bewust geweest dat iemand een groen paard zelf wil opleiden mét de juiste begeleiding? Dan kan je beter iemand 3 jaar lang ( of langer als het lekker gaat ) begeleiden dan iemand aan zn lot over te laten.

Ik heb zelf een 2,5 jarig paard en die wil ik ook graag zelf opleiden mét de juiste begeleiding, juist omdat ik het nog nooit eerder heb gedaan.
En ik heb geen ervaren paard gekocht omdat daar al veel aan gesleuteld kan zijn wat je dan bijv. weer recht moet gaan zetten en naar je eigen hand te zetten. Nu heb ik een volledig groen paard die nog niets kent, en alles wat hij leert komt van mij. Zou toch leuk zijn als je dan het inrijdproces ook samen meemaakt en dat er niet een of andere staigaire die bij een goede stal werkt erop zit.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:58

Nimroy schreef:
cleopetra schreef:

maar misschien is die keuze er bewust geweest dat iemand een groen paard zelf wil opleiden mét de juiste begeleiding? Dan kan je beter iemand 3 jaar lang ( of langer als het lekker gaat ) begeleiden dan iemand aan zn lot over te laten.

Ik heb zelf een 2,5 jarig paard en die wil ik ook graag zelf opleiden mét de juiste begeleiding, juist omdat ik het nog nooit eerder heb gedaan.
En ik heb geen ervaren paard gekocht omdat daar al veel aan gesleuteld kan zijn wat je dan bijv. weer recht moet gaan zetten en naar je eigen hand te zetten. Nu heb ik een volledig groen paard die nog niets kent, en alles wat hij leert komt van mij. Zou toch leuk zijn als je dan het inrijdproces ook samen meemaakt en dat er niet een of andere staigaire die bij een goede stal werkt erop zit.

Ik zou ze op zich wel willen helpen, alleen heb ik er de tijd niet voor, want 1 keer per week lesgevn vind ik dan niet voldoende, dus ik zou het geld aan kunnen pakken en zeggen: "ik maak hem wel in een maandje zadelmak voor je hoor, geen probleem"
Maar dat vind ik niet zo eerlijk, dus meestal adviseer ik ze om een volwassen leerpaard te kopen, maar dan gaan ze gewoon naar een andere die het geld wel aanpakt...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:45

Nee oke als je er niet de tijd voor heb dan begrijp ik het.. Maar ik denk dat er ook wel een verschil in mensen zit over wat voor soort mensen jij het heb en ik.. Ik bedoel ik wil hem zelf beleren maar wel met alle tijd en rust die daarvoor nodig is.. Geen haast. Maar dan wil ik ook begeleiding van iemand die weet waar die het over heb en daar dus ook de tijd voor neemt. Daarom wil ik hem ook niet wegbrengen en zadelmak laten maken want dan kan ik hem na 4 of 6 weken ophalen en dan is hij kant en klaar..

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:22

Nimroy schreef:
Nee oke als je er niet de tijd voor heb dan begrijp ik het.. Maar ik denk dat er ook wel een verschil in mensen zit over wat voor soort mensen jij het heb en ik.. Ik bedoel ik wil hem zelf beleren maar wel met alle tijd en rust die daarvoor nodig is.. Geen haast. Maar dan wil ik ook begeleiding van iemand die weet waar die het over heb en daar dus ook de tijd voor neemt. Daarom wil ik hem ook niet wegbrengen en zadelmak laten maken want dan kan ik hem na 4 of 6 weken ophalen en dan is hij kant en klaar..

Het klink alsof je er goed over nagedacht hebt Lachen
Veel succes met je paard/pony hoop dat het een leuk rijdpaardje word Lachen
nou nog hopen dat hij lekker zit hè das dan altijd nog wel ff afwachten Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:26

Abel is het eerste paard dat ik vanaf het begin helemaal zelf opleid, maar ik doe het wel onder zeer veel begeleiding, en het is gelukkig een heel makkelijk paard. In het begin had ik wel mijn twijfels, want het is een fijn paard en ik wil hem niet verknallen, maar het gaat heel goed en hoewel ik eigenlijk geen lef heb op paarden, durf ik alles met Abel.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:49

cleopetra schreef:
Nimroy schreef:

Het klink alsof je er goed over nagedacht hebt Lachen
Veel succes met je paard/pony hoop dat het een leuk rijdpaardje word Lachen
nou nog hopen dat hij lekker zit hè das dan altijd nog wel ff afwachten Knipoog

hahaha nou dat heb je goed, hier heb ik héél goed over nagedacht, juist omdat ik het nog nooit gedaan heb. Maar ik heb n goeie band met hem en die wil ik versterken. Het is een heel lief en braaf paard en ook erg leergierig en mensgericht ( onder in mn profiel vind je hem voor de nieuwsgierigen Knipoog ) Dus daarom heb ik er erg goed over nagedacht dat ik hem niet door een ander wil laten inrijden Haha!

Ik hoop idd dat hij ook erg lekker zit haha

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:52

Ja...
Ik beleer graag zelf wat ik bereid, of rijd hem/haar door. Dan weet je ook hoe alles is verlopen enzo.
Deze zomer heb ik mijn New Forest pony ingereden en daar krijg ik nu verscheide complimenten over dat hij zo braaf onder het zadel is en zo goed luisterd.
Persoonlijk zou ik een paard/pony niet wegbrengen om in te laten rijden, wie weet leren ze hem/haar het net even anders aan dan wat jij gewend ben en kom je vervolgens in de knoop/gevecht, omdat hij/zij je hulpen niet snapt. Of een andere oefening doet die je wilde doen, gewoon miscommunicatie.

Maar wie hem/haar wel weg wil brengen zou ik niet tegenhouden. En als mensen hun paard/pony weg willen brengen om in te laten rijden, dan moeten ze hem/haar ergens heen brengen waar ze zelf een goed gevoel bij hebben

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:11

Het is nog heel gebruikelijk om je paard of pony weg te brengen en te laten beleren. Wij denken daar anders over. Wij zien het liefst dat een paard of pony in zijn eigen omgeving beleerd wordt, met zijn eigen eigenaar. Het paard is vertrouwd met de omgeving en zijn eigen baasje. Als basis gebruiken we grondwerk en elementen uit natural horsemanship. Stap voor stap werk we samen met het baasje toe naar het rijden onder het zadel en of werk voor de kar.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:57

Ik ben ook altijd wel huiverig voor de combinatie onervaren ruiter en jong paard. Als er veel goede begeleiding is kan het heus wel goed gaan maar zonder begeleiding zou ik zeggen, niet doen. En er al helemaal zelf niet aan beginnen.

En juist rust, en geen spanning, is zo belangrijk bij het beleren van een paard. Ik denk ook niet dat elke Z ruiter een paard kan beleren. De basis meegeven aan een paard is toch heel anders dan op Z niveau rijden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:06

Ik vind het soms jammer dat mensen niet vaker hulp zoeken en zelf gaan modderen. Ik ken teveel voorbeelden van paarden waar er echt een paar basle dingen fout zijn gegaan bij het zadelmak maken.

Overigens is wegbrengen ook geen garantie, vaak wordt er namelijk maar nauwelijks gekeken naar wie het paard gebracht wordt.

Bij een goed adres krijgt de toekomstige ruiter ook begeleiding voor het paard weer mee naar huis genomen wordt, en ben je verzekerd van zowel een correcte en effectieve manier van zadelmak maken als de "rustige start" die een combinatie nodig heeft.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:14

Om een beetje fatsoenlijk een paard te kunnen beleren moet je naar mijn idee wel kunnen rijden, je hoeft geen top ruiter te zijn maar wel een paard goed kunnnen aanvoelen. Wegbrengen ben ik geen voorstander van, kan me het wel voorstellen als je een link dier hebt waar je liever niet opstapt. Maar als je niet goed genoeg kan rijden om een paard te beleren, kan je hem dan wel goed genoeg opleiden?

Ik denk dat het vooral belangrijk dat je een goed iemand met verstand van zaken op de grond heeft staan, die het paard goed vast houdt, nooit loslaat en ervaring heeft.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:01

Ik denk dat het vooral belangrijk dat je een goed iemand met verstand van zaken op de grond heeft staan, die het paard goed vast houdt, nooit loslaat en ervaring heeft.[/quote]

Dat vind ik ook juist zo belangrijk. Dat die iemand ook de rust kan overbrengen en nooit in paniek raakt. En de ruiter moet een goede zit hebben en niet bang zijn, dat is naar mijn mening ook heel belangrijk. Het is toch wel heel prettig dat als het paard onverhoopt erg gaat bokken dat degene die erop zit ook kan blijven zitten.

En mensen brengen paarden soms wel makkelijk weg. Sommige mensen gaan niet vaak kijken als hun paard beleerd wordt. Ik zou er zelf zoveel mogelijk van mee willen krijgen en zodra dat kan ook meetrainen.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:14

Ik hoor hier heel vaak het woord onervaren vallen... maar wanneer ben je als ruiter nou onervaren?
Ik ben zelf op mijn 6de begonnen met rijden en ben nu 22 maar heb vooral veel recreatief gereden en tussendoor les gehad.
3 jaar geleden nam ik de gok om een 5jarige groene Goodtimes merrie te kopen daar heb ik alleen maar mee gevochten en lag ik constant naast (ik heb nog filmpjes van hoe hoog zij kon bokken en met steigeren viel ze gewoon achterover) toch stapte ik er wel telkens op maar heb het uiteindelijk niet gered.

Nu ben ik weer met lessen bezig op een ervaren paard maar denk ik er ook over na om een 2,5 jarig paard te kopen en daar zelf rustig mee aan de slag te gaan.
Ben ik dan wel ervaren genoeg?
en wat zou in jullie ogen de kwaliteiten moeten zijn die je moet bezitten als je een jong paard wilt opvoeden, zadelmak maken en trainen?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:28

Ik heb ook helemaal geen ervaring in het opleren van paarden, ik rij al wel een hele tijd, recreatief en lessen. Dus eigenlijk ben ik onervaren wat betreft jonge paarden. Ik wou mijn paard ook "laten" zadelmak maken.
Toch heb ik het uiteindelijk zelf gedaan. Ik ging sowieso het grondwerk (longeren, zadeltje opleggen, bitgewenning) zelf doen. Tot zover had ik wel ervaring genoeg en mijn vader ook. Maar het ging allemaal zo vlotjes en daar zat ik dan voor het eerst op m'n paardje. Ik heb dan wel een goede trainer gezocht die me wekelijks les geeft (ook nog in de tijd dat ik nog met het longeren bezig was, wat een hulp!), tussendoor oefen ik op m'n eentje.
Al zeg ik het zelf, het gaat heel goed nu. Ik mag trouwens m'n beide handen kussen met zo'n lieve deugeniet (tja, het loopt niet altijd over rozen Knipoog ). Het heeft me al heel veel zweet en zelf wat tranen gekost, maar zoveel dat ik heb bijgeleerd. Ik weet ook precies wat m'n paard leert, wat hij meemaakt, hoe hij reageert etc... dat heb je allemaal niet als je hem een paar maanden op training zet. Ik heb al geleerd door te zetten en consequent te zijn en vooral héél véél geduld.

Er kan ook zoveel mis gaan bij het "laten" zadelmak maken, waar jij niets vanaf weet. Tegenwoordig weet je ook niet meer welke er nu echt goede trainers zijn en welke "zeggen" dat ze goede trainers zijn. Krijg je daar even een getraumatiseerd paard terug. Ik verzin dit niet, al echt meegemaakt (gelukkig niet bij mij). Trouwens een maand voor zadelmak maken en dan nog als onervaren ruiter (zonder goede begeleiding) erop zetten, is belachelijk. Het duurt gemiddeld 2 jaar vooraleer een paard door en door alles kent. Op een maand kan je nooit alle hulpen op een paard zetten, zo is dat nu eenmaal.

Dus ik zou zeggen. Als je goed kan rijden (ik bedoel niet op wedstrijdniveau, meer de doorsnee ruiter), er niet af valt bij de minste tegenslag (goede zit dus), een goede trainer zoekt, een degelijk basis je paard aanleert (grondwerk), bereid bent om bloed/zweet/tranen te laten. Dan kan een "onervaren" iemand idd een paard opleren maar... veel hangt ook af van het paard zelf. Dat is natuurlijk de onbesliste factor. Je kan nog zo je best doen op je brave paard (in de stal dan Tong uitsteken ), als het niet gaat, neem dan voor jezelf de beslissing het dier alsnog te laten zadelmak maken. Zo voorkom je ongelukken en wordt er niet weer een paard verknoeit.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:55

Ik vind iemand onervaren als die persoon alleen lessen op een manege heeft gehad en nog nooit heeft geleerd door te zetten en toch rust te bewaren. Als je alleen op een manegepaard hebt gereden lijkt het mij verstandig je goed in te lezen en ook wat praktijkcursussen te volgen. En voor je je paard gaat (laten) beleren voldoende grondwerk te doen zodat je ook wat weet van het karakter van je paard. Alle paarden zijn anders en reageren anders. De een laat zich makkelijk beleren terwijl er voor de ander maanden voor nodig zijn. En als je je paard wegbrengt, zorg er dan voor dat je betrokken bent bij de trainingen, zodat je het thuis ook verder kan doen zoals het paard het geleerd heeft. Dan weet je ook beter wat je te wachten staat.

SerikaIekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:25

Ik rij best veel paarden in voor andere mensen. Ben helemaal geen hoge dressuurruiter.

Je moet het paard aanvoelen en aan zijn 'gezicht' kunnen zien wat je eerst wel of niet kunt doen. Ik vindt het zeer verstandig dat mensen hun paarden wegbrengen als je er geen ervaring mee hebt. Een jong paard leer je gauwer iets aan dan af. Wat ik meestal doe is de eigenaar er bij betrekken.