Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

suleilitha schreef:Tja, FitzChivalry, niet elke manege heeft goede passende hoofdstellen en bitten. Doorgaans loopt een paard met een goed passend bit ook zonder met het hoofd te schudden......

Angela schreef:Ja en nee. De ene dag loopt mijn paard echt ontspannender als ie bitloos gereden wordt, de andere dag juist niet. Dan drukt ie zijn rug weg, gaat lopen sterrenkijken en laat zich daarin niet corrigeren. Het kan goed dat hij een dag later wel fijner bitloos te rijden is. Dat ligt echt aan zijn bui. Met of zonder boomlooszadel maakt geen verschil voor hem. Bij mijn pony gaat boomloos juist wel fijner, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat haar rug zo aan verandering onderhevig is (ze is oud en wisselt erg in gewicht) dat er geen (langer als een maand) passend boomzadel te vinden is
detour schreef:Angela schreef:Ja en nee. De ene dag loopt mijn paard echt ontspannender als ie bitloos gereden wordt, de andere dag juist niet. Dan drukt ie zijn rug weg, gaat lopen sterrenkijken en laat zich daarin niet corrigeren. Het kan goed dat hij een dag later wel fijner bitloos te rijden is. Dat ligt echt aan zijn bui. Met of zonder boomlooszadel maakt geen verschil voor hem. Bij mijn pony gaat boomloos juist wel fijner, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat haar rug zo aan verandering onderhevig is (ze is oud en wisselt erg in gewicht) dat er geen (langer als een maand) passend boomzadel te vinden is
hey dat is nu eens praktisch, zo heb ik niet gedacht. Mijn jonge dier is nogal aan verandering onderhevig, om die reden zou ik best even een tijdje boomloos willen rijden.
Maar niet vanwege NH achtergrond.
Dit is wel een goeie, thanks!
En ze zijn er tegenwoordig ook in modellen die erg lijken op een gewoon zadel, waardoor je niet meteen een heel andere "look" hebt
Ik heb mijn boomlooszadel dan ook echt om die reden gekocht, en ik ben blij toe, want een boomzadel zou bij haar vragen om problemen geweest zijn... (of een heel dure aangelegenheid waarbij de zadelmaker iedere maand mocht gaan aanpassen
) MysticTinker schreef:Ik voel geen verschil tussen bitloos of met bit, maar dat komt misschien omdat ik sowieso altijd met lange teugel rijd, weinig mond/neuscontact en veel op de zit..
Over boom en boomloos kan ik niet veel zeggen. Vroeger toen ik hem net had, en we nog met boomzadel reden, liep hij erg gespannen, maar dat kan ook komen doordat hij nog niet lang onder het zadel was. Een half jaar later zijn we overgestapt op boomloos, en rond die tijd is hij ook meer gaan ontspannen, maar ik weet dus niet of dat door het zadel komt of door het betere evenwicht enzo.
Hij loopt eigenlijk áltijd wel ontspannen. De spanning voel ik alleen als we buitenrijden bij enge dingetjes, en als ik harder wil dan zijn normale tempo, als ik een stukje middendraf probeer bijvoorbeeld. Dan voel ik dat hij zijn rugspieren begint aan te spannen en het hoofd omhoog gaat. Verder is hij altijd ontspannen, van begin tot eind![]()
We werken nu aan wat meer verzameling, maar ik vind ontspanning belangrijker.
Ik heb een tijdje geleden een filmpje gemaakt van t bitloos rijden (en hoofdstelloos) met mn paard.
Heel rustige draf, met zo weinig mogelijk knieactie, beetje in slow-motion eigenlijk. Is eigenlijk een westerngang, werd vroeger op de ranches gebruikt, net wat sneller dan de stap maar veel langer vol te houden dan snelle draf omdat je heel makkelijk kan doorzitten.
detour schreef:MysticTinker schreef:Ik voel geen verschil tussen bitloos of met bit, maar dat komt misschien omdat ik sowieso altijd met lange teugel rijd, weinig mond/neuscontact en veel op de zit..
Over boom en boomloos kan ik niet veel zeggen. Vroeger toen ik hem net had, en we nog met boomzadel reden, liep hij erg gespannen, maar dat kan ook komen doordat hij nog niet lang onder het zadel was. Een half jaar later zijn we overgestapt op boomloos, en rond die tijd is hij ook meer gaan ontspannen, maar ik weet dus niet of dat door het zadel komt of door het betere evenwicht enzo.
Hij loopt eigenlijk áltijd wel ontspannen. De spanning voel ik alleen als we buitenrijden bij enge dingetjes, en als ik harder wil dan zijn normale tempo, als ik een stukje middendraf probeer bijvoorbeeld. Dan voel ik dat hij zijn rugspieren begint aan te spannen en het hoofd omhoog gaat. Verder is hij altijd ontspannen, van begin tot eind![]()
We werken nu aan wat meer verzameling, maar ik vind ontspanning belangrijker.
Ik heb een tijdje geleden een filmpje gemaakt van t bitloos rijden (en hoofdstelloos) met mn paard.
hey, heb even naar je filmpje gekeken, het is did ontsnappen, maar het oogt imo ook wat sloom, alsof het dier niet aan het werk is. Het straalt niet echt werklust uit of idd, terwijl dat ook prima in combi zou kunnen met ontspanning.

), en ik had niet genoeg geld om elk half jaar een zadelmaker te laten komen en een nieuw zadel te laten aanmeten, dus vond ik barefoot een prima oplossing. Uiteindelijk vond ik het zadel zo fijn dat ik em heb gehouden nadat mijn paard was uitgegroeid, even later het westernmodel gekocht, en daar ben ik nog steeds heel tevreden over.
klinkt mss raar.Angela schreef:Indien het paard rugproblemen heeft, dan zou ik eerder onbelast gaan trainen. Bij een boomlooszadel is de drukverdeling niet optimaal, en een boomzadel kan de beweging belemmeren. Onbelast is dan een betere optie, tot het probleem zich herstelt heeft.