nog beginnen aan dressuur aan 12 jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dehler

nog beginnen aan dressuur aan 12 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 20:55

Hallo, dit is m'n eerst dag op dit (prachtige) forum, en meteen al een vraag: we staan op het punt een paardje te kopen (BWP): merrie, 12 j. Heeft vooral gesprongen (LRV-België). Kent alleen de strikte basis van dressuur (kan bv niet achteruit stappen). Vraag is: gezien de leeftijd, kan er nog veel aangeleerd worden op dressuur-gebied ?

Krissie0

Re: nog beginnen aan dressuur aan 12 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:59

jahoor een paard is nooit te oud om te leren... Maar ff of topic hoe heet die merrie ben nl op zoek naar een merrie die ik verkocht heb 2 jaar geleden

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:01

Weer een slachtoffer Knipoog
Kijk uit, bokt is ongelofelijk verslavend !
* idd. je paard kun je dat nog gemakkelijk leren Clown

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:03

Waarom niet? Je bent nooit te oud om te leren dus een paard ook niet Lachen.

In ieder geval welkom op bokt!!!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:06

Ja bokt is idd erg verslavend... Pas dus maar op Tong uitsteken

_angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:08

Ik zou het gewoon proberen, een paard is nooit te oud om te leren. Met wat geduld en doorzettingsvermogen kom je een heel eind. Succes!

dehler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:29

Krissie0 schreef:
jahoor een paard is nooit te oud om te leren... Maar ff of topic hoe heet die merrie ben nl op zoek naar een merrie die ik verkocht heb 2 jaar geleden

Naam is Trendy.
Vader: Corsaire de Vauban.
Vader van moeder: Alcatraz
Vader van grootmoeder: Buenaventura

'k weet het: zou hierboven met kruisjes moet werken maar heb dit nog niet onder de knie, sorry (allemaal nieuw (het rijden aan sich niet, eigen paardje kopen wel !!). Tong uitsteken

Alvast bedankt voor alle info (voel idd dat dit forum erg verslavend kan werken) Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:35

Ik heb mijn paard op 12-jarige leeftijd gekocht. Toen ook met dressuurmatige basis maar vooral in het springparcours gebruikt en de laatste jaren voor de verkoop voor wat recreatief bosgehobbel.
En ik heb er, wel met goede les, nog een heleboel mee geleerd de jaren die volgden. Het is maar dat ik niet zo fanatiek was en mijn paard gewoon nu niet de ideale bouw heeft om hoog in de dressuur te geraken, maar anders ben ik er van overtuigd dat we nog veel hoger konden. (reed enkele LRV-wedstrijden op een jaar, ben L2 geworden, beheerste thuis M oefeningen tot op topmoment zelfs enkele Z, maar ik ben gestopt met wedstrijden omwille van mijn studies).

De kans dat je met een 12-jarige die eigenlijk niet echt dressuurmatig gereden is nog echt op heel hoog niveau gaat komen is volgens mij klein, maar onder goede begeleiding(en vaak ook wel de nodige dosis geduld) kan je wel mooi dressuur oefenen in de basis(en de basis gaat voor een gezond paard tot Z).

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:36

Oh ja, als je met zo'n x moet werken, voor de x is de vader en na de x is de vader van de moeder Knipoog .

In jouw geval dus Corsaire de VaubenxAlcatraz Knipoog .
En welkom op bokt Haha! .

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:06

Ow dan is het haar niet jammer... Toch erg veel succes en plezier met je paardje

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:12

Welkom Doei! zeg je "normale" bestaan maar gedag...verslaving ligt op de loer Tong uitsteken Haha!

Als de basis erin zit zou het moeten kunnen hoor Ja houd er alleen rekening mee dat ze waarschijnlijk toch al een flink aantal jaar heeft gesprongen en hier en daar wat slijtage kan hebben (hoeft niet natuurlijk Knipoog ) die kan een belemmering geven voor bepaalde oefeningen.
Houd daar rekening mee...en houd in de gaten of ze het wel leuk vind natuurlijk,maar ze is jong zat om veel te leren hoor Knipoog

Spannend...geef je een update?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:13

heyz welkom!
maar ik denk dat t moet kunnen, ze zijn nooit te oud om te leren. Natuurlijk zul je een keer ergens tegenaan lopen wat betreft oefeningen waarin ie spieren gaat voelen wat ie in zn 12 jaar nog nooit gevoeld heeft haha, maar daar moet je even doorheen werken, denk met een portie doorzettingsvermogen en goede begeleiding je niet veel in de weg zal staan
succes

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:17

Hoe is het met de Block gesteld Huilen van het lachen Is toch ook in Hoegaarden hé Haha!

Mijn paardje is nu 18 en je zou niet zeggen dat ze net pas gereden wordt want ze heeft op 4 weken tijd achteruit stappen, wijken, schouderbinnen en buiten onder de knie! Heel wat voor een 18-jarige merrie Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:19

Ik heb een 16-jarige ruin die ik in 3 jaar tijd naar de Z2 heb gereden. Hij was 11 jaar toen ik hem kreeg en had L-springen en L-samengesteld gelopen. Sinds een jaar staat hij helaas met een blessure (naar binnen geslagen mok), en kan ik hem helaas niet meer op dit niveau uitbrengen in de sport. Voordat hij last kreeg van de mok trainde ik hem op ZZ-Lichtniveau.
Dus ja, een ouder paard kan nog prima de dressuursport in.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:20

Ja erg verslavend...
Maar even ontopic: onze merrie ben ik sinds afgelopen winter (ze is nu 12) serieus mee gaan dressuren. We zijn nu B + 11, en nog steeds gaan we met sprongen vooruit!
Er is vaak dus nog hoop voor de 'wat oudere' paardjes!
(12 jaar????, is dus in de bloei van hun leven)

dehler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:09

Hartelijk dank voor alle info. Dankzij jullie heb ik er helemaal zin in !!!!

Om even hierop terug te komen (totaal off-topic 'k weet het Bloos ):

xKatleentjex schreef:
Oh ja, als je met zo'n x moet werken, voor de x is de vader en na de x is de vader van de moeder Knipoog .

In jouw geval dus Corsaire de VaubenxAlcatraz Knipoog .

Hoe plaats je dat in een volzin ? Wordt het dan "Trendy uit Corsaire de Vauban x Alcatraz" of zoiets als "Trendy x Corsaire de Vauban x Alcatraz" ? (en wordt de vader van de grootmoeder meestal weggelaten (wegens te ver terug in de tijd) ? En waarom spelen de moeders geen rol (discriminatie Knipoog (alsof zij hun genen niet doorgeven en het mannelijk gen altijd dominant is? Allemaal beginnersvragen, maar ik kan het net zo goed de volgende keer juist hebben hé !

ps: misschien moet dit berichtje verplaatst worden naar ander forum ?

Groetjes !

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:22

Hengsten geven veeeeeeeeeel meer nakomelingen dan merries, daarom zijn hengsten belangrijker. Je paard = Trendy uit Corsaire de .... etc etc.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:29

Voor dat het te laat is... Ga hier weeeeg je komt hier nooit meer af!!!
Of je moet het zeker weten dat je elke dag hier tijd aan wil besteden. Clown Vork

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:35

Tinky12 schreef:
Welkom Doei! zeg je "normale" bestaan maar gedag...verslaving ligt op de loer Tong uitsteken Haha!

Als de basis erin zit zou het moeten kunnen hoor Ja houd er alleen rekening mee dat ze waarschijnlijk toch al een flink aantal jaar heeft gesprongen en hier en daar wat slijtage kan hebben (hoeft niet natuurlijk Knipoog ) die kan een belemmering geven voor bepaalde oefeningen.
Houd daar rekening mee...en houd in de gaten of ze het wel leuk vind natuurlijk,maar ze is jong zat om veel te leren hoor Knipoog

Nu ben ik wel benieuwd Lachen wat voor slijtage precies ? en waar?
Heb ook nl een ruin van 12, bij de vorige eigenaars zeer waarschijnlijk weinig dressuurgereden, altijd mee gesprongen en gelongeerd (zonder hulpstukken).
Ben nu vooral grondwerk bezig, maar wil dringend de dressuur aanpakken.

TS: welkom op bokt Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:22

Dorienn schreef:
Nu ben ik wel benieuwd Lachen wat voor slijtage precies ? en waar?
Heb ook nl een ruin van 12, bij de vorige eigenaars zeer waarschijnlijk weinig dressuurgereden, altijd mee gesprongen en gelongeerd (zonder hulpstukken).
Ben nu vooral grondwerk bezig, maar wil dringend de dressuur aanpakken.

Dat ligt er geheel aan hoe jong men begonnen is met inrijden en vooral hoogspringen.Je zou dus goed naar de voorbenen moeten kijken en de rug.Het hoeft natuurlijk niet als men netjes is geweest met trainen en opbouwen en natuurlijk verschilt het per paard Knipoog
Goed naar je paard luisteren dus,net als altijd....als bepaalde oefeningen veel weerstand opleveren kan het zijn dat het lichamelijk is.
Gewoon lekker proberen...je ziet vanzelf wel hoever jullie komen,als je niets probeerd kom je er nooit achter.

Heel veel plezier!! Knipoog

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:16

Mijn pony is 14 en als mijn galop ietsjes beter gaat, dan wil iik ook gaan starten. Puur voor de lol

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:34

In november start ik ook met mijn 14 jarige ( hij heeft prima basis)

Ik ben er van overtuigd, dat mits de gezondheid ect. van het paard het toe laat, je prima dressuur matig kan rijden en nieuwe dingen
kan leren !!

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:15

waarom niet? ik rijd nu een half jaar een 13 jarige merrie die voorheen jaren had stil gestaan. gaat nu super en gaan als het goed is wedstrijd starten

_Eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:25

Kan best.
Ik heb mijn ruin op 10 jarige leeftijd weer opgepakt na een tijdlang in een stal staan wegkwijnen (toen was hij nog niet van mij) En hij loopt nu de sterren van de hemel.
Zolang je naar mijn idee maar goede begeleiding hebt.
Maar dat is en blijft altijd.

daan_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:28

Een paard van 12 kan dat nog makkelijk. Ik rijd een 15 jarige merrie die voor mij wel gereden is maar niet zo dringend dressuur matig of echt getraind. Achteruit, middendraf etc. waren in het begin 10x niks halsstrekken was hoofd omhoog en afgelopen weekend stond op mijn protocol dat ze super hals strekte! Mijn totale score was 195 pnt. wat niemand had verwacht. Gewoon veel oefenen en oefenen. Stukje bij beetje verder gaan. Als ze een stapje achteruit gaat is het al goed, belonen en weer voorwaarts.