Big Whiz week 4 na 2 maanden op t land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sopper_

Big Whiz week 4 na 2 maanden op t land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 20:42

Big Whiz is de pony van mn vriend (al zeggen we altijd dat ie van mij is Haha! Bloos)
Big Whiz is (denken we) een kruising 3/4 welsh en 1/4 arabier.
Whiz is niet zo heel groot (maat weet ik niet)
Hij is ongeveer 8 of 9 jaar.
Hij reed met mn vriend L2
en met mijn schoonzusje op t moment B (nog 1 wp voor de L)
Ik ga, als alles mee zit, januari 2009 starten voor een jaartje bij de pony's.

Whiz wil altijd graag voor je werken. Het is niet de pony waar je zo een twee drie mee weg rijd.
Hij is best nog moeilijk te rijden.
en ik moet altijd weer ff de klik vinden.

We zijn op het moment gewoon lekker de oefeningetjes van de B aan het doen.
Hij rijd net weer 3 á 4 weekjes.. (hij heeft afgelopen zomer 2 maandjes op het land gestaan met Sunny)
Ik heb zelf nog veel moeite met z'n achterhand.
M'n beugels waren deze keer wat aan de korte kant. Was daar niet zo mee bezig.
En de galop is totaal niet wat het zijn moet.(lees; uit elkaar gevallen)
Mijn vriend probeert me zoveel mogelijk te helpen. Maar die zit ook heel vaak tot 10 uur op school.

ik zou dus graag wat tips willen over hoe ik zijn achterhand eronder krijg en dat ie dus wat minder op de voorhand gaat lopen, wat is ook nog vaak doet(bij mij)
en hoe in de galop verzameld/ netjes kan houden.

mijn eigen verbeter puntjes:
-handen rechtop/vuisten maken
-rug recht
-naar voor kijken
-been eraan houden(willen nog wel is afsteken)

Sorry voor het lange verhaal, maar zo weten jullie wel waar ik mee bezig ben.

Afbeelding
1 Instappen

Afbeelding
2 nog steeds instappen, hij vond de paardjes die losstonden interessant

Afbeelding
3 netjes, mag iets rechteropzitten en handen rechtop houden/vuist

Afbeelding
4 pasje wat lager rijden

Afbeelding
5 Vind 'm hier wel lekker lopen

Afbeelding
6 galop, vind ik erg moeilijk, vooral zijn kont eronder te krijgen en m netjes laten lopen.

Afbeelding
7 ziet er volgends mij netjes uit

Afbeelding
8 ook netjes

Afbeelding
9 hier kroop mn vriend r ff op (heeft een blessure dus rijd niet/5 min) want t lukte mij niet.

Afbeelding
10 ik moet mijn benen niet zo omhoog trekken

Afbeelding
11 mooi beenwerk, jammer van mijn handen en zijn hoofd

Afbeelding
12 netjes, moet geloof ik mn handen wat meer rechtop houden

Afbeelding
13 galopje (op zijn moeilijke kant, Whiz is een kleinbeetje scheef de andere kant opgebogen.) en ik moet zeker mijn binnenhand niet zo houden! foei Bloos

Afbeelding
14 dat bedoel ik met dat ik moeite heb ik galop met hem rijden.

Afbeelding
15 gaat wel, kan beter.
uitstap foto's pasten er niet meer op, maar dat heb ik uiteraard wel gedaan Knipoog

Wees een beetje lief voor ons.
Dit is de eerste keer in HAW. en Whiz word pas weer 2 weekjes serieus getraind (na 2 maandjes land)
we hebben eerst 2 weekjes gelongeerd en daarna 2 weekjes laag en rond/conditie opbouwen/weer ''inrijden''.

Renszke

Re: Big Whiz week 4 na 2 maanden op t land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:50

Niet zo negatief zijn joh!! Het ziet er keurig uit, mooie pony!! Je rijdt volgens mij erg vriendelijk. Werk aan je houding en dan komt het helemaal goed!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:55

Sluit ik me helemaal bij aan! Ik vind dat je inderdaad dat je met je houding bezig moet, maar echt slecht kan ik die ook niet noemen hoor. Verder ziet het er heerlijk ontspannen uit! De pony lijkt erg op jou gericht, bijna luisterend, en ik denk dat dat komt door jouw ontspannen manier van rijden. Echt top!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:03

dank jullie Lachen
misschien iemand tips om in galop zijn kontje eronder te rijden?

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:03

Inderdaad soof, niet zo negatief denken! Lachen Je rijd whiz erg netjes, ik heb het natuurlijk al 'live' gezien en jullie hebben er altijd gewoon lol in!
Verder kijk je altijd ook netjes naar voren, houden zo!
Probeer je schouders/rug recht te houden, je hebt vaak nog de neiging om wat voor over te buigen.
Enne, jullie komen makelijk door die B heen hoor!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:07

dankje Aim Tong uitsteken.
haha. jaa dat is echt mn grootste probleem. ik ga altijd voor over hangen.. ik weet niet waarom.. en ik probeer er om te denken. maar tis zo moeilijk:p.

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:47

Ten eerste wil ik ff zeggen dat je een super knappe pony onder je kont hebt, wordt er bijna jaloers van Clown .
Ik vind het er ook helemaal niet zo slecht uit zien hoor! Tip om hem meer verzameld te rijden in de galop is dat je overgangen moet rijden paar passen galop dan weer draf dan weer paar passen galop enz... en veel wendingen/voltes rijden. Je kunt ook proberen om af en toe van uit stap aan te galopperen. Succes en het komt cker goed daar ben ik van overtuigt!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:51

lucky84 schreef:
Ten eerste wil ik ff zeggen dat je een super knappe pony onder je kont hebt, wordt er bijna jaloers van Clown .
Ik vind het er ook helemaal niet zo slecht uit zien hoor! Tip om hem meer verzameld te rijden in de galop is dat je overgangen moet rijden paar passen galop dan weer draf dan weer paar passen galop enz... en veel wendingen/voltes rijden. Je kunt ook proberen om af en toe van uit stap aan te galopperen. Succes en het komt cker goed daar ben ik van overtuigt!

niet alleen knap maar ook super lief en betrouwbaar Bloos

haha, jaa aan die tips heb ik wat! dankjewel en ik ga t zeker proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:08

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:38

Hoi Sophie, wat leuk om Whiz een keer op Bokt te zien. Ik heb hem in een ver verleden, toen Jef en Lisan op vakantie waren ook gereden en ik vond het toen heel fijn om hem iets voorwaartser te rijden en dan ook wat meer te vragen van voor. Iets meer druk op je teugels krijgen, maar wel genoeg been erbij blijven geven, zo blijft hij fijn doorspringen vanachter in de galop en blijft hij rond. Als hij daar dan fijn in blijft kun je altijd proberen terug te schakelen en daarin dan ook fijn blijven doorspringen. De foto's zien er fijn en ontspannen uit, succes met de wedstrijden!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 16:11

Sjel schreef:
Hoi Sophie, wat leuk om Whiz een keer op Bokt te zien. Ik heb hem in een ver verleden, toen Jef en Lisan op vakantie waren ook gereden en ik vond het toen heel fijn om hem iets voorwaartser te rijden en dan ook wat meer te vragen van voor. Iets meer druk op je teugels krijgen, maar wel genoeg been erbij blijven geven, zo blijft hij fijn doorspringen vanachter in de galop en blijft hij rond. Als hij daar dan fijn in blijft kun je altijd proberen terug te schakelen en daarin dan ook fijn blijven doorspringen. De foto's zien er fijn en ontspannen uit, succes met de wedstrijden!

dankjewel!
Dat ik ga ik ook proberen, heel erg bedankt.
Hoe is het trouwens met Maestro?
Gaat t allemaal goed met jullie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:54

Wat een leuke pony, ik zou hem in de galop wat meer van achter naar voor rijden.
Misschien wat wisselen met middengalop ofzo, hij lijkt echt enorm op de voorhand te vallen, das jammer.
Zoals je zegt wil je tips hoe je de achterhand actiever kan krijgen: veel spelen met overgangen!
Bijvoorbeeld net doen alsof je wil stappen en dan weer actief wegdraven, lekker daar in spelen. Komt vast wel goed.
Verder vind ik het er goed uit zien maar je oogt ook streng met je hand, dat kan ook zo lijken omdat je je eigen handen niet goed draagt,
hou ze wat hoger op!
Je hebt een prachtige zit waar ik niets over durf te zeggen, ik wou dat ik zo kon zitten, let alleen op dat je naar voren kijkt! Dat oogt zo véél netter! En houd je ellebogen aan je lichaam! En je mag natuurlijk wat meer rechtop zitten op sommige punten maar dat zal denk ik vanzelf wel een beetje goed komen als je er wat meer op let.

Jullie zijn een leuke combinatie, zou graag eens wat meer van jullie zien!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:22

Tinkelbell schreef:
Wat een leuke pony, ik zou hem in de galop wat meer van achter naar voor rijden.
Misschien wat wisselen met middengalop ofzo, hij lijkt echt enorm op de voorhand te vallen, das jammer.
Zoals je zegt wil je tips hoe je de achterhand actiever kan krijgen: veel spelen met overgangen!
Bijvoorbeeld net doen alsof je wil stappen en dan weer actief wegdraven, lekker daar in spelen. Komt vast wel goed.
Verder vind ik het er goed uit zien maar je oogt ook streng met je hand, dat kan ook zo lijken omdat je je eigen handen niet goed draagt,
hou ze wat hoger op!
Je hebt een prachtige zit waar ik niets over durf te zeggen, ik wou dat ik zo kon zitten, let alleen op dat je naar voren kijkt! Dat oogt zo véél netter! En houd je ellebogen aan je lichaam! En je mag natuurlijk wat meer rechtop zitten op sommige punten maar dat zal denk ik vanzelf wel een beetje goed komen als je er wat meer op let.

Jullie zijn een leuke combinatie, zou graag eens wat meer van jullie zien!

Dankjewel! Leuk om te horen.
Wat ik merk is als ik mijn handen wat hoger wil doen dat hij dat weer zijn hoofd omhoog doet.
Misschien moet ik dus been geven als ik dat doe ?
Whiz loopt idd snel op de voorhand.
En doordat vaak ombewust erg naar voren hang met m'n bovenlichaam valt hij snel op de voorhand.
Maar m'n houding is al wel wat verbetert, gelukkig. Eerst hing ik nog meer naar voor.
Maar dat was wel i.v.m. zijn rug, die niet helemaal goed was o.i.d. Maar dat is er niet echt meer uitgegaan.
Ik ga na het eten weer rijden.
En dan zal ik wat met de tips gaan doen Lachen

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:44

Misschien ook de beugels 1 gaatje langer?
Verder proberen om je schouderbladen een beetje naar elkaar toe trekken.
Niet overdreven, maar het helpt je iet om een beetje trotser op je beessie te zitten.
Verder een leuke combinatie, ga lekker doortrainen dan komen jullie er wel!

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:33

Ik vind het er ook erg mooi en ontspannen uitzien. Knipoog
probeer inderdaad iets trotser te zitten en je schouders mooi recht te houden
Vind dat je je hakken op de meeste foto's mooi uitdrukt,
je hebt soms (naar mijn mening) wat de neiging om je handen wat ver uit elkaar te doen,
probeer ze te dragen en mooi rechtop te houden.

Voor de galop zou je misschien wat tempowisselingen kunnen maken (wat verruimen en weer verzamelen)
Maar vind het er fijn uitzien. Ga zo door! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:18

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips Lachen

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:23

mirjam 79: die horen eigenlijk ook een gaatje langer, maar ik was ze een beetje vergeten langer te maken.
en met die korte beugels heb ik wel wat meer contact met hem. maar ik heb ze daarna al langer gedaan Knipoog

_Maverick_ :
jaa dat van me handen kan wel kloppen.
als hij weer een klein beetje omhoog komt doe ik dat een beetje automatisch, in de hoop dat hij dan zijn hoofd netjes houdt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-08 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:46

Sopper_ schreef:
_Maverick_ :
jaa dat van me handen kan wel kloppen.
als hij weer een klein beetje omhoog komt doe ik dat een beetje automatisch, in de hoop dat hij dan zijn hoofd netjes houdt.

Ja ik snap wat je bedoelt, dat deed ik eerst ook altijd
Maar het staat natuurlijk wel heel veel netter als je je handen mooi draagt en bij elkaar hebt
Als je pony mooi door de rug loopt (er 'door' loopt) kun je iig je handen weer wat meer naar elkaar toe brengen
Je kunt dan ook meer van hem vragen. En zo begrens je je pony minder in sommige bewegingen. Je zet hem wat minder 'vast',
want dat kan (onbewust) gebeuren als je je handen in deze positie hebt
Dus wel iets om om te letten, maar vind het er verder goed uit zien Knipoog

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 17:53

Ik heb woensdag en gister gereden.
Woensdag ging t opzich wel netjes,
de galop voelde wel beter als met die foto's.
Maar we zijn er natuurlijk nog niet.
gister ging ik springen.
dat was wel spannend, omdat ik niet zo van springen hou.
Vind 't wel een klein beetje eng.
Alhoewel ik Whiz wel heel erg vertrouw.
Dus ik vind 't ook steeds leuker worden.
Ik ging niet heel hoog en niet lang.
Maandag ga ik weer naar m toe.
ff kijken wat ik dan ga doen, longeren of rijden.

Carolinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:48

Sooff Haha!.
je moet echt niet zo druk maken over dat je zit niet goed is enz. want je rijdt harstikke leuk met whiz, en die zithouding komt vanzelf wel goed! je mag al blij zijn dat whiz zo goed gaat met jou!:D veel succes! groetjes Caroline Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:23

Aansprekende pony!

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:33

hoi, echt een hele leuke pony!! ziet er goed uit! wat wij altijd doen om de galop beter te maken, is in de galop een volte inzetten, en die voorzichtig steeds meer proberen te verkleinen. als je merkt, dat je pony er moeite mee krijgt, ga dan uit je volte. je pony komt hierdoor beter op de achterhand, en wordt zo steeds sterker, zodat hij op den duur op het rechte ook beter op de achterhand is. er gaat natuurlijk wel wat tijd overheen voordat alles goed is! veel suc6!! Haha!

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:48

Wat een prachtige pony!! Probeer alleen niet te veel met je handen bezig te zijn om hem 'aan de teugel' te rijden. Probeer dit met je benen op te lossen en niet met je hand

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:10

Mooi, en idd je rijd vriendelijk. Maar je mag wat trotser zitten

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:24

Walzer:
Dankjewel! dat ga ik zeker ook proberen.
Word moeilijk, in de rechtergalop.. want hij is scheef, dus hij is moeilijk te rijden rechtsom.. maar dan heb ik in idd geval weer iets om naar toe te werken:)

powerzoe:
Dat probeer ik idd wel zoveel mogelijk en ik merk dat het veel beter gaat als ik m meer met mn benen rijdt, het enige wat een beetje jammer is is dat ik zo lang ben en dus m'n benen te lang zijn om m goede hulpen te geven.
Omdat hier mn beugels wat korter zijn dan normaal rijd t al wat beter, maar t is niet echt mooi om te zien.