Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

isadora schreef:Hoi,
Ik heb een new forest pony van 15 jaartjes oud, ik zie haar supergraag, maar ze haalt de laatste tijd het bloed vanonder mijn nagels. Waarom? Wel, borstelen gaat perfect, opzadelen net hetzelfde, maar dan komen de problemen. Aan de longe loopt ze recht naar me toe (met de oren in de nek) en als ik blijf proberen, dan valt ze gewoon aan. Met het berijden zet ze het altijd op een lopen, wil ik naar links, dan gaat zij naar rechts. Als ik wil dat ze draaft of galoppeert, dan wil ze niet vooruit, ze doet altijd het tegenovergestelde van wat ik wil. En het raarste is, dat dit gedrag plots is gekomen zonder enige aanwijzing. Ik zie het niet meer zitten om met haar te werken vanwege haar gedrag, maar ik wil gewoon dat ze terug de aangename pony van vroeger wordt.

Laat er een expert naar kijken. 
dorientjuh schreef:Hoe weet je zo zeker dat ze volledig in orde is? Daar zou ik niet zo maar vanuit gaan.Laat er een expert naar kijken.
isadora schreef:DA is geweest, pony mankeert niets, het gezondste paard op stal, Is kwa gezondheid ook jonger dan haar feitelijke leeftijd, ouderdom is het dus ook niet.
isadora schreef:ze doet het constant als ik met haar wil werken, met hoofdstel en zadel, zonder (dus gewoon longeren met halster) het begint zelfs al als ik aan de hand stap met haar, dan begint ze te trekken en te sleuren, ofwel wil ze niet mee, ofwel trekt ze me gewoon voort naar waar ze wil. Ze heeft nog steeds haarzelfde zadel, een wintec van goede kwaliteit.
Ik volg geen les, ik heb 17 jaar rijervaring, en rij gewoon recreatief, meestal buitenritten. ik rijd niet met sporen, zweep, hulpteugels en dergelijke.

) isadora schreef:ze doet het constant als ik met haar wil werken, met hoofdstel en zadel, zonder (dus gewoon longeren met halster) het begint zelfs al als ik aan de hand stap met haar, dan begint ze te trekken en te sleuren, ofwel wil ze niet mee, ofwel trekt ze me gewoon voort naar waar ze wil. Ze heeft nog steeds haarzelfde zadel, een wintec van goede kwaliteit.
Ik volg geen les, ik heb 17 jaar rijervaring, en rij gewoon recreatief, meestal buitenritten. ik rijd niet met sporen, zweep, hulpteugels en dergelijke.
Twiggy2008 schreef:Isidora, wat wil je dan horen????![]()
Mensen proberen mee te denken, te helpen, een oplossing te zoeken, de oorzaak te zoeken.
Verder blijft het gissen, want het is jouw verhaal hier op internet, maar wij zien de pony niet.
Verder zeg je niet of haar wervelkolom e.d. gecheckt is. Er zal maar iets verkeerd zitten.![]()
Hoe je het ook wendt of keert, ik kan het ook zo zeggen, het kan ook heel goed aan jou liggen.![]()
Eerlijk gezegd is dat mijn ervaring ook: Heeft het paard fysiek niets, dan ligt het in vrijwel alle gevallen toch bij de ruiter.![]()
Je zegt zelf dat die pony geen respect toont. Dan is de opvoeding dus niet goed. En aan wie ligt dat?
isadora schreef:waarom vraag ik eigenlijk raad