Casper voor het eerste op Bokt! (Tips welkom!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ticcie

Casper voor het eerste op Bokt! (Tips welkom!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 18:55

Casper is een pony die een jaar geleden nogal verwaarloosd werd gekocht door een vriendin van me. Zij heeft hem een jaar op een weide laten staan om hem te laten aankomen en hem beter in zijn vel te laten voelen.
Sinds enkele maanden is men al bezig hem te longeren en toch lichtjes aan het werk te zetten want Casper is op dat jaar al enorm aangekomen! (Iets te veel zelfs!) Ook heeft mijn vriendin er zelf wat met gereden, maar zij heeft er de tijd niet voor in verband met nog een ander paard te hebben...
Vrijdag 26 september heb ik dan voor het eerst op hem gereden... Zij vond dit er goed uitzien en zo ben ik er zaterdag 28 september met veel plezier terug opgekropen om hem beter te leren kennen en vertrouwen te geven in mij en het rijden.

Een echt niveau hebben we dus nog niet, maar we hebben wel vele dingen waaraan we werken (welke ik hieronder zal opsommen):
- Casper is enorm stijf. We werken dus goed aan het buigen rond het been en dergelijke door cirkels te vergroten en te verkleinen, schouder naar binnen plaatsen, ...
- Ie moet nog beter reageren op het been, maar snapt wel wat het wil zeggen.
- Ie is een enorme sterrenkijker (vooral in het begin van het rijden). Alles wat ie hoort moet ie ook gezien hebben. Buiten dat loopt ie meestal wel netjes, en nu nog vaak te diep... Probeer ik op te lossen met hem iets losser te laten en hem vooruit te rijden.
- Casper staat ook veel te dik waardoor ie zijn rug niet 100% goed kan gebruiken... Hopelijk wordt dat beter als hij wat vermagerd. Buiten dat vind ik dat Casper wel mooi beengebruik heeft. Hij loopt echt zelf en wil ook werken.
- Hij volgt nu ook al beter mijn hand als ik hem wil laten zakken... Beetje bij beetje... We komen er wel!
- ...

Ik heb dus nog vele puntjes om aan te werken, daarom dat ik dus graag tips/commentaar wil die me verder helpen. Graag opbouwend dat ik er iets met ben...
Hou er aub rekening met het feit dat het nog maar de tweede keer was dat ik Casper reed... Mijn houding was echt niet goed... Deels omdat ik hem nog niet ken... Ook is hij in draf niet te zitten (toch niet als ie een goed tempo heeft) en ben zo dom geweest mijn chaps aan te doen in plaats van mijn botten en dan zijn mijn benen echt niet te houden... Mijn excuses!

Alvast bedankt voor het kijken!

En niet te vergeten (wat ik bijna vergeten was!): Helliepel, bedankt voor de heel erg mooie foto's! Is een enorme hulp om mijn verbeteringspuntjes te bestuderen!

Ticcie...

1. Eerste minuutjes. Hij loopt al minder met zijn neus in de lucht in vergelijk met vrijdag...
Afbeelding

2. Hij kan het wel... (Hij lijkt te hangen, maar dat is absoluut niet zo. Hij is erg licht in de hand.)
Afbeelding

3. Weer iets gezien, maar zijn beengebruik vind ik echt wel goed...
Afbeelding

4. Niets mis, denk ik...
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Oefenen op het buigen rond het been. Rechterhand gaat redelijk, linkerhand is erg moeilijk.
Foei voor mij, die binnenteugel mag zo niet doorhangen... Maar ie reageert dus wel goed op hulpen van de buitenteugel op deze hand...
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Linkergalop gaat goed, rechts is erg moeilijk... In galop is het vooral de bedoeling dat ie doorheeft wat ie moet doen, galopperen dus! Daarom vraag ik hem hier nog niet te veel. Beginnen bij het begin...
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. De laatste drafpassen en de overgang naar stap gebeurden ook met deze halshouding (waar ik best trots op was toen)!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ticcie op 28-09-08 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

whisperramse

Re: Casper voor het eerste op Bokt! (Tips welkom!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:00

Hey Xenia!

Ik vind het om te beginnen een heel leuk paardje, lekker attent, jullie lijken me nog een goede combi Ja
Qua commentaar heb ik niet zoveel te zeggen.
Handen rechtop, voor je kijken en je benen op z'n plaats houden Knipoog
Casper is idd nog een beetje te dik, maar denk dat dat wel snel genoeg terug in orde zal komen hoor Lachen

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:01

whisperramse schreef:
Hey Xenia!

Ik vind het om te beginnen een heel leuk paardje, lekker attent, jullie lijken me nog een goede combi Ja
Qua commentaar heb ik niet zoveel te zeggen.
Handen rechtop, voor je kijken en je benen op z'n plaats houden Knipoog
Casper is idd nog een beetje te dik, maar denk dat dat wel snel genoeg terug in orde zal komen hoor Lachen

Dank je wel, Talitha.
Ja, mijn benen... Volgende keer terug men botten en 't zal al beter zijn.
Die handen zei Helena ook al... Normaal is het zo niet, maarja. Gaan erop letten hé!
Erg bedankt. Geeft me wel moed door te doen. Knipoog

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:02

ik zou niet weten wat ik hierop moet aanmerken, misschien dat je soms je hakken wat meer naar beneden moet doen, maar voor de rest zit je er lekker ontspannen op! Haha! ga zoo door!
dat het een verwaarloosd paardje is geweest, zie ik niet!
en ook de galop ziet er al netjes uit hoor!

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:04

wat een leuk pony heb je zeg
Hij moet nog wel wat afvallen en wat meer spieren krijgen,

maat komt vast goed
Veel plezier ermee Haha!!

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:06

Ik weet niet goed wat voor commentaar ik moet geven,
Handen recht op en vooruit kijken.. En beetje afvallen...
Maar ik vind het er supper uit zien!
x

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:09

Casper is idd echt een leuke pony, Xeen Ja
En ja, mijn tipjes heb je al gekregen e Lachen
'k Vind ook datie d'r niet zo verwaarloosd uitziet Lachen Alleen die tijd wei staat er goed op te lezen Knipoog , maar dat komt héééélemaal weer goed als jij die pony regelmatig zal rijden Lachen
En hij past echt helemaal bij jou!! Ja

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:30

Jippie! Casper past bij mij! Knipoog
Hij moet inderdaad afvallen, maar dat gaat niet door stil te staan hé.
Mijn houding ga ik dus ook hard aan moeten werken (toch op Casper), maar blij dat jullie het zeggen.
Allemaal bedankt voor de fijne reacties!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:34

Amai ziet er goed uit voor een 2de keer Lachen Superleuk ding! Hoe groot is hij? En hoe oud?

Tips
-Voor je kijken
-Handen
-Je onderbeen lijkt wat naar achter te schuiven...

Nuja, moeilijk om een hele goede houding te hebben als je paardje nog veel moet leren! Jullie doen het goed en vormen een mooie combinatie Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:17

Nou, na je kommentaar gelezen dacht ik: oei, daar komen lelijke foto's....Nou, dat valt heel erg mee hoor!!
Hij loopt regelmatig mooi vwnw en lekker aktief. Het verbeterpuntje is inderdaad je handen en je benen, je lijkt er nu nogal "los" op te zitten.
En verwaarloosd ziet hij er absoluut niet meer uit!

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:26

Leuk paardje hoor!! En je bent erg goed bezig.
Denk eran dat je je handen rechtop houdt en je benen mooi lang, ontspannen naar beneden blijft houden.
Verder, ga zo door!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:07

Ja, k kan hier eigenlijk weinig op aanmerken. Vind t een mooie pony, die waarschijnlijk wel wat in de sport kan gaan halen.

Qua volume mag hij ietsje minder Haha!... Een tip voor de toekomst: laat m met z'n hals en koppie lopen waar ie nu loopt en niet korter. T ziet er namelijk super fijn en ontspannen uit. Zie foto 2,4,6,7..

T is een pony met potentie denk ik Knipoog .

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:13

Ook ik dacht aan je verhaal te lezen hele andere foto's te zien!
Maar het valt reuze mee..

Wat een leuke pony, ziet er goed uit!
Dat buikje dat gaat er wel af met regelmatig rijden strakjes.. Lachen

Commentaar/tips heb je al gehad van anderen hierboven,
maar ik vind het er zo voor in het begin erg netjes uitzien!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:13

Hey joh, goed bezig jij!

Foto 6: teugel hangt door maar boeit niet, pony buigt echt lekker om je been heen, is goed te zien, en ook in zijn hele lijf. Hij plaatst wel zijn binnenachterbeen naast het spoor van binnen voorbeen maar dat krijg je als je extra inbuigt.

Enige mindere plaatje geeft foto 8, daar vind ik hem niet genoeg gebogen naar gelang de lijn die je rijdt...

Verder, toppie, ziet er goed uit. Beetje minder buikig en dan moet je hem maar eens gaan starten!

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:07

Ik dacht na je verhaal: nu komt er iets wat er echt niet uitziet!
Integendeel!! Je houding is keurig! Handen en benen kunnen iets netter, maar zelfs dat is niet dramatisch! Ook vind ik dat hij super ontspannen loopt! Heeeel knap voor een paardje wat het allemaal weer op moet pakken!

Ik vind het een super combi! veel plezier!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:19

Allereerst; mooie pony mooie combinatie samen. Knipoog
Ten 2e laat casper zo'n 50kg afvallen kan de hij ook wat gemakkelijker gaan bewegen. Bloos
Verder....foto 6 zo zie ik 't graag (probeer er links ook zo aan te werken,elk paard heeft een mindere kant,wisselt hij 't af dan ben je zeer goed bezig)!

Probeer hem snel aan je been te maken ,veel schakelen,probeer dit ook in de galop....ik weet niet of hij traag gallopeerd zoja dan eerst leren voorwaarts te galloperen en van daaruit wisselen in tempo.

Verder wens ik jullie nog veel rij-plezier en vooral veel oefenen. Knipoog

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:39

Ik vind het er zeker goed uitzien voor een 2dekeer na zo lange tijd. Ik denk dat ik geen commentaar hoef te geven aangezien ik het e rwel mee eens ben wat er al geschreven staat!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:53

Het ziet er best goed uit hoor, leuke pony ook.
En dat kijken naar letterlijk alles komt me heel bekend voor.

En wat beterft je houding: ziet er niet verkeerd uit, maar ik mis af en toe het knikje in de ellebogen.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:09

Iedereen enorm bedankt voor de vele tips en commentaar.
Ik weet de vele dingen waaraan we moeten werken en ik weet dat Casper moet afvallen, dus daar houden we dan ook rekeking mee.
Woensdag gaat hij normaal terug onder het zadel en ik hoop nu al dat het minstens even goed gaat als vrijdag.
Ga dan vooral weer werken aan het buigen rond het been, daar heeft ie het zeer moeilijk mee.
Hij komt er wel!

Nogmaals allemaal bedankt! Haha!

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:17

Ongelofelijk dat je zo'n paardje kan verwaarlozen! Hij loopt inderdaad érg mooi en als hij te koop zou staan zou ik 'm kopen! Wat een plaatje zeg, vind je niet? Rijtechnisch commentaar heb ik niet, hij ziet er top uit! OK dan! Way to go! Go jij! Go jij!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:32

Nou, na je verhaal dacht ik ook andere foto's te zien!
Een super pony, afvallen komt vanzelf als hij wat meer aan het werk gaat.
Ik vind dat je erg prettig rijd.. misschien wat onzeker, maar das logisch gezien je er voor de tweede keer opzit.
Rijtechnisch commentaar: ga vooral zo door! Misschien mag je iets meer contact houden, kan dat hij dan ook beter reageert op je been.
De foto waar de binnenteugel hangt vind ik eigenlijk heel prettig om te zien, aangezien hij daar lekker nageeflijk is en buigt om je binnenbeen.
Succes en plaats vooral nog eens foto's!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:00

Wat een superschattige pony heb je Haha! !!
Welsh?? Erg lief & aantrekkelijk koppie Lovers

Verder benen op je plaats houden, maar dat zal wel lukken!
Kvind het er super uitzien, succes !

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:37

hoiiii super leuke pony echt kick Haha!
verder je handen rechtop en hakken uitdrukken zal helemaal goed komen met jullie!!!!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:39

Hij ziet er goed uit! Ook het rijden, denk wel aan je eigen houding en dan met name je beenligging. Heel veel succes met Casper!

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:22

handen rechtop houden, en je hakken uitdrukken, probeer een knik in je armen te krijgen.

het valt me op dat je op foto 7 met je hand over de hals van de pony gaat, mischien is dat een momentopname maar let erop
verders een onzettende leuke pony, die wel ietje mag afvallen!