Agossie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:57

Hallo,

Sinds lange tyd is hier weer mijn Fries EindeLoo's Agossie. Een inmmiddels 8-jarige merrie, Rypke×Dirk. Ze is nu anderhalf jaar onder het zadel en doet het opzich super! Wegens tydgebrek nog niet gestart, wel 2groentjes gereden met geweldige resultaten, maar vanaf januari is het dan eindelijk zover.

Punten waar we aan werken:
- Het te diep lopen wanneer ze gespannen of gestressed raakt, komt al bijna niet meer voor.
- Het wijken, dit vind ze erg lastig maar we boeken enorme vooruitgang, grootste probleem is teveel stelling.
- Middengalop, het wegrijden en de middengalop zelf zijn super af en toe het terugkomen wat lastig.

Verder werken we veel met overgangen stap-galop en andersom. Ook zijn we bezig met keertwendingen, contra, en beginselen van travers.
Achterwaarts gaat super.

Haar halshouding ben ik heel tevreden mee, het heeft maanden geduurt, maar eindelyk kruipt ze niet meer achter de teugel en kan ik haar lang en laag, naar voren en bovenin ryden, hier hoef ik zelf dus niks meer aan te verbeteren want ze doet het allemaal super!

Graag jullie commentaar, ook even naar mijn houding kyken aub. Heb zelf niet zo 1, 2, 3 wat te zeggen hierover, maar annermans mening is altyd interessant!

xx.

De Foto's.
1. Ik & Agossie
Afbeelding

2. Stap, wat ronder ingesteld.
Afbeelding

3. Draf.
Afbeelding

4. Draf, wyken.
Afbeelding

5. Draf.
Afbeelding

6. Agossie Lovers
Afbeelding

7. Wijken andere hand.
Afbeelding

8. Galop.
Afbeelding

9. Middengalop.
Afbeelding

10. Draf.
Afbeelding

11. Modderpoten.
Afbeelding

12. Uitgestrekte draf.
Afbeelding

13. Nogmaals.
Afbeelding

14. Oog.
Afbeelding

15. Ciao. Vork
Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie mening.
Met dank aan myn personal fotograve, Rachel!
xx
Laatst bijgewerkt door Chaos op 24-09-08 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska_emke

Re: Fries Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:05

Ziet er heel goed uit hoor..

Ik vind je houding ook netjes hoor.

Misschien 1 kleine tip, iets minder stelling met wijken. En dan vooral foto 4, bij de andere is het al beter.

Veel succes nog!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:12

Je hebt een leuke fries! Het ziet er goed uit, alleen bij het wijken zitten nog wat verbeterpuntjes inderdaad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:20

Dankjulliewel!

Chaos

Re: Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:38

Dat van het wyken klopt trouwens, met de stelling enz. Als je hier nog tips voor hebt hoor ik het graag. Lachen

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:09

MEisje,, wat zijn jullie super vooruit gegaan en wat is ze mooi geworden. vind je uitgestrekte draf echt super Knipoog
vind je houding erg netjes blijf er op letten Knipoog

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:14

Ziet er goed uit!
Mooie houding, mooi beenwerk, mooie positie van de handen.
Wellicht kun je je handen nog iets meer rechtop houden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:15

op de eerste foto's loopt ze te diep. Dat is geen effectieve houding. Verder ziet het wer wel netjes uit. Leuke combinatie.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:23

Je zit er zeker netjes op hoor! Misschien moet je alleen een beetje letten op je ellebogen, dat je die niet naar buiten steekt maar meer bij je lichaam houdt, verder is je houding prima! Het lijkt ook of je er lekker ongedwongen en ontspannen op zit. Veel plezier nog met Agossie (geweldige naam trouwens *LOL*)

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:58

geweldig, een fries die o pzijn eigen benen looopt, met zijn neusje eruit, en nie tte diep. echt netjes hoor, soms iets minder naar beneden kijken,maar een mooie basis waarop je kunt voortgaan!

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:59

He,

geweldig joh! Ziet er super uit. Je paard heeft een mooie aanleuning. 1 verbeterpuntje: soms wat meer je hakken omlaag.
Gaat helemaal goed komen met jullie op wedstrijden.

Groetjes Angela ( van de dressuurtrainingskamp 2 jaar geleden Knipoog )

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:10

Inderdaad, leuke fries! Veel friezen hebben de zelfhouding kort in de nek te lopen. Ik vind dat jij deze fries wel mooi lengte in de hals rijdt. En hij, heeft mooie ruime gangen! Probeer hem met het wijken iets rechter te krijgen, je hebt nu teveel stelling. Niet teveel inwerken met je binnenteugel maar juist begrenzen met je buitenteugel en je buitenbeen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:21

Mooi gereden hoor,en wat kan je Fries netjes lopen.
Het héle kleine beetje commentaar is al gegeven,maar zo aan jullie te zien..lost dat ook wel op hoor. Ja
Mooi genomen foto's. Cheese! OK dan!
Héél veel succes met deze fraaie Fries. Doei!

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:07

Mooie fries ! Alleen beetje minder stelling bij het wijken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:13

Ten eerste: wat een gave fries heb je onder je kont! Mag je trots op zijn Haha! het ziet er heel netjes uit, mooie combi en harmonie samen..

DE puntjes die ik graag wil aankaarten zijn het tempo en verzameling.. Op iedere foto vind ik hem flink de pas erin hebben waardoor je activiteit van de achterkant een beetje eruit rijdt.. Probeer hem eens een stapje terug te rijden, rust in zn draf en galop te vinden zodat ti zn benen kan buigen en zo ruimte krijgt voor de verzameling.. Je krijgt impuls door hem terug te rijden ipv naar voren toe dus rij hem voor het gevoel eens zwaar onder zn tempo en ga daar eens tempowisselingen in maken om het verschil te voelen..

succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:34

Dankjullie wel allemaal voor het posititeve commentaar.
Mijn handen en ellebogen kloppen wel, ik probeer hier aan te denken want af en toe lyk ik net een kip haha. Verder myn hakken, ook dat klopt, wanneer ik aan het doorzitten ben en ze wordt wat sterk trek ik ze soms wat op.

Romyv, de verzameling. Ik snap wat je bedoelt, alleen denk ik dat dat een beetje vertekend op de foto's, ik heb namelijk zo hard aan de verzameling gewerkt dat de galop en draf eerder té verzameld worden dan te vlug. Moet ik wel zeggen dat ze 2dagen had rust had gehad toen ik ging rijden dus ze was wat energieker maar zeker niet vlug. Maar iig hartstikke bedankt voor je commentaar. Lachen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:54

het kan altijd dat de foto's wat vertekenen, blijft een moment opnamen Knipoog

Maar als je goed kijkt zie je dat op bijna iedere foto het achterbeen eerder van de grond komt dan het voorbeen: geen verzameling dus..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:56

Eerder de grond weer raakt bedoel je? Want dat moet juist, hebben ze mij geleerd. Lachen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 14:00

Je hebt trouwens wel grotendeels gelyk hoor, ik heb haar bewust meer naar voren gereden voor de foto, ik wilde namelijk een leuke foto van de uitgestrekte draf. Lachen Maar ze liep niet over haar tempo.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:04

MLoeser schreef:
op de eerste foto's loopt ze te diep. Dat is geen effectieve houding. Verder ziet het wer wel netjes uit. Leuke combinatie.

Ik vind zelf dat je daar moeilijk commentaar over kan geven aan de hand van wat foto's
Natuurlijk is het niet goed om constant zo rond te rijden, maar misschien werkt het wel af en toe heel goed bij dat paardje.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:58

Wow wat lijkt jouw merrie op die van mij zeg...
Ik heb ook een Rypke merrie en ik zie veel overeenkomsten. Heel grappig.
Rypke's zijn zeer werkwillig en hebben veel talent voor dressuurwerk. Als opmerking heb ik dat ik het draf tempo te hoog vind en dat ze daardoor teveel van het achterbeen loopt. Je krijgt dan meer stuwen, ipv dragen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:23

Wat een heerlijk beestje.
Ik vind het er heel netjes uitzien, je rijd goed en correct. Enigeste puntje probeer voor je uit te kijken!
Dat maakt het plaatje helemaal af!

Lekker dooroefenen en veel succes nog Ja!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:31

Ankem, bedankt voor je commentaar! Leuk dat je ook een Rypke hebt, zyn er niet zo heel veel meer tegenwoordig. Fyne paarden idd, maar niet heel mooi. Hoe is het behang van die van jou? En het hoofd? Kun je es een foto laten zien? Lachen

Gipsylover, ook jy bedankt voor je commentaar!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:53

Leuk paardje, en wat een aparte naam.

Je mag iets actiever maar niet overijld. Ze loopt wat te groots onder je zonder werkelijk actief in de achterhand te zijn, dus wie weet iets meer actie iets meer tegenhouden met zit.

Wijken is niet een kwestie van teveel stelling uiteindelijk ben jij degene die het vraagt en niet het paard, het paard geeft wat jij vraagt of soms niet vraagt.
Goed wijken is een kwestie van goed luisteren naar de eenzijdige kuithulp, niet luisteren is tikje met de zweep. Doe je binnenhand een fractie hoger, iets meer vragen of je laat een vriendin ernaast meelopen die hem bijtikt tijdens het wijken.
Je blijft verder mooi rechtop zitten in het wijkden dus dat is al positief genoeg. Het komt allemaal vanzelf als je maaar consequent genoeg blijft oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:15

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.