Middendraf/Middenstap/Wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Middendraf/Middenstap/Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:16

Hier heb ik nog problemen mee en je moet dat in de proef vertonen. Dus daarom zet ik het hier neer. Ik heb trouwens les maar ik heb vrijdag pas weer les en ga morgen nog even rijden. Mirjam hoort het wel te kunnen; ze is L dressuur met de eigenaresse Lachen

Middendraf
Met Middendraf heb ik nog wel problemen. Hoe doen jullie dit? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik doe altijd mijn benen naar achter leggen, minder druk op de teugels maar dan gaat ze niet echt. Of ze gaat in een rottempo, waardoor het niet meer echt middendraf is (niet vloeiend) maar echt heel gehaast.

Middenstap
Ik heb de [i]Middenstap[/i] nog niet helemaal onder de knie. Of ze gaat in gewone stap of in draf. Wat zijn de precieze hulpen hiervoor?

Ik heb zondag dus wedstrijd, hebben jullie nog tips voor mij?

Don_Zhivago

Re: Middendraf/Middenstap/Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:31

middendraf is gewoon versnellen, dat is een kwestie van vloeiend naar voren rijden.. je paard hoeft nog niet te strekken, dat is pas in het M.

Midden stap is hetzelfde.. alleen dan in stap.
Ook hier hoeft je paard niet te strekken, dat is weer in het M.

Midden stap doet ik altijd door heel goed in het zadel te zitten, vervolgens mn kuiten eraan.. en met mn handen goed meebewegen met het paard zn ritme.. en hem de ruimte geven aan de voorkant..

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:36

Citaat:
De middendraf is een gang tussen de arbeidsdraf en de uitgestrekte draf in. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen zichtbaar, met een middelmatige verruiming en daarbij passende verlenging in de bovenlijn. Deze verruiming komt voort vanuit een duidelijke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het paard dezelfde houding heeft als in de arbeidsdraf. De ruiter staat het in de hand gestelde paard toe de hals iets te verlengen, waarbij het paard het hoofd wat meer voor de loodlijn houdt dan in de verzamelde draf en in de arbeidsdraf. De passen blijven regelmatig en de beweging is in evenwicht en ontspannen.

En dus niet versnellen zoals jij zegt Promessa.

Citaat:
Middenstap
Dit is een actieve, regelmatige en ongedwongen door het gehele lichaam vloeiende stap met een middelmatige verruiming en daarbij passende verlenging in de bovenlijn. Het paard gaat energiek en kalm en met gelijke en vastberaden stappen voorwaarts. De achtervoeten worden iets voorbij de afdrukken van de voorvoeten gezet. De ruiter behoudt een licht, soepel, voortdurend en gelijkblijvend contact met de mond van het paard. De middenstap is een gang tussen de arbeidsstap en uitgestrekte stap in.

Dit zijn de beschrijvingen volgens Wiki.. Wil je ze goed onder de knie krijgen, adviseer ik je op zoek te gaan naar goede instructie..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:23

Promessa schreef:
middendraf is gewoon versnellen, dat is een kwestie van vloeiend naar voren rijden.. je paard hoeft nog niet te strekken, dat is pas in het M.

Midden stap is hetzelfde.. alleen dan in stap.
Ook hier hoeft je paard niet te strekken, dat is weer in het M.

Midden stap doet ik altijd door heel goed in het zadel te zitten, vervolgens mn kuiten eraan.. en met mn handen goed meebewegen met het paard zn ritme.. en hem de ruimte geven aan de voorkant..

middendraf is absoluut niet gewoon versnellen!

bij een goede middendraf verruimt je paard zijn passen en gaat hij dus niet of nauwelijks sneller. je hoeft inderdaad nog niet helemaal uit te strekken. maar verruimen moet weldegelijk.
voordat je een middendraf rijdt zorg je dat je paard goed op het achterbeen is, doordat je paard op het achterbeen is en dus niet op de voorhand kukelt kan hij ook daadwerkelijk zijn passen verruimen.
je middendraf moet je goed voorbereiden, dus je paard goed op het achterbeen zetten voor je je wending inrijd (dus nog voordat je op de diagonaal komt) dan geef ik been en sta ik ietsje toe in mijn hand, hand openen is al voldoende.
zorg dat je vooral de overgangen netjes laat zien, de meeste jury's letten daar behoorlijk op.

bij middenstap werkt het eigenlijk een beetje hetzelfde, je paard moet zijn passen verruimen. hiervoor moet je paard weer netjes op het achterbeen kunnen lopen. je bereid je overgang weer voor, dus je weet in je hoofd al wat je precies moet gaan doen. dan geef je iets meer teugellengte, het hoofd van je paard mag zakken toch boeghoogte. dan geef je iets been en je drijft voornamelijk met je zit. ook hier weer netjes de overgangen vooruit en terug laten zien.

in de B en L1 is het al genoeg om een pas of 4 middendraf en middenstap te laten zien. er staat niet voor niets enkele passen.

succes!

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:05

Wat zijn de hulpen die de eigenaresse geeft? Misschien snapt het paard jouw hulpen gewoon niet. Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ze doorhad dat ik niét bedoelde dat ze aan moest galopperen.
Verder heb ik niets toe te voegen wat de anderen niet al genoemd hebben.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 06:31

Ik heb goed les hoor Haha!.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 06:58

Wat moet je dan ndoen in de les? Als ik jouw bericht zo lees, zou ik het nl zelf toch heel anders aanpakken. Om een middenstap of -draf te rijden, moet je iig nooit je teugels los(ser) gooien en je benen terug leggen. Juist daardoor gaan ze overhaast, omdat je ze uit elkaar laat vallen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:44

Ik gooi de teugels niet los hoor Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:53

er staat ook los(ser) Knipoog Je geeft zelf aan 'minder druk op de teugels' maar dat hoeft maar minimaal te zijn. Een paard moet in de middendraf eigenlijk gaan klimmen, en vaak kunnen ze dat iets makkelijker als ze daarbij steun van jouw hand krijgen. Als je in de wending een halve ophouding maakt zodat ze iets meer op het achterbeen komt, en je geeft dan op de diagonaal (eerst recht richten) licht been waarbij je alleen maar even ontspant voor, zal een goed opgeleid paard vanzelf naar de middendraf gaan.

ik zie trouwens maar twee reacties van je, die alle twee maar weinig toevoegen. "ik heb goed les" en "ik gooi hem niet los". Waarom lukt het dan niet? Je zult toch iets niet goed doen, en zolang je niet inhoudelijk in gaat op de reacties, kunnen we je hier niet verder helpen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 21:17

Sorry hoor maar toen was ik een beetje druk met vanalles :p

Nu heb ik eindelijk weer eens tijd

Marlien
Dat weet ik niet maar ik zal haar eens een keertje vragen.

Lielle
In de les doen we altijd op de lange zijde. Ik moet mijn benen dan achter de singel doen en ontspannen gaan zitten, dan iets minder druk op de teugels Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:36

waarom leg je je benen naar achteren? Je wil toch gewoon een voorwaartse reactie?

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:43

ik zet me pony eerst altijd op een volte en maak hem attend/wat actiever en vervolgens op een diagonaal of lange zijde geef ik iets meer mee in zijn mond en leun ik een heeeel klein beetje achterover en oefen ik druk uit met mijn kuiten maar i leg ze nie t nr achter dat zijn mijn hulpen bij middendraf (als dit volgens iemmand niet goed mag je dat gerust zeggen)

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:23

Het is niet een kwestie van zo doe je dat even.
Zeker als je paard of pony van nature niet een hele ruime gang heeft, komt er veel training bij kijken. Dan moet je paard/pony sterker worden in de achterhand om meer onder te treden.

In principe moet je enkel iets meer been geven en de neus iets voor de ll. Beslist wel druk op de teugels houden, maar zeker in de middenstap wil een jury meer lengte in de hals zien, maar geen waslijntjes! Als je paard/pony van nature ruim kan stappen en in draf verruimen moet dat voldoende zijn. Heeft je paard/pony dat niet dan is het een kwestie van veel trainen om op de achterhand te krijgen en voordat je verruimd, iets terugrijden. Zodat je duidelijker verschil te zien krijgt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:22

pintogirl schreef:
Lielle
In de les doen we altijd op de lange zijde. Ik moet mijn benen dan achter de singel doen en ontspannen gaan zitten, dan iets minder druk op de teugels Knipoog

dat maakt trouwens voor mijn verhaal niet uit. Halve ophouding in de wending, dan recht maken, been geven. Gewoon op de singel, en beide benen gelijk. Handen ontspannen een fractie (niet te veel, dan duikt ze op de voorhand) en ook met je zit voorwaarts denken.

Middenstap idem dito.

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:06

Mijn instructrice heeft me laatst nog een tip gegeven: in d eproef moet je altijd op de diagonaal verruimen (in de B dan), en dan hoef je maar enkele passen (in de B dan). Als je niet meteen als je recht op de diagonaal bent begint, maar wat later, komt het mooi op het midden en daar krijg je dan wat sneller meer punten voor.
Maar dat is natuurlijk alleen maar een trucje voor in het proefje, je moet jezelf daarmee niet voor de gek houden!
Ook niet iedere keer op dezelfde plaats oefenen, rijd het ook eens op bijvoorbeeld de volte, dan verveelt het wat minder snel.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:33

Ik heb het ook gehad op een wedstrijd. Ik had een keurige middendraf vertoond.(ze versnelde maar ze strekte niet, Maar precies goed)en ik kreeg daar een 5 voor omdat ik volgens haar niet genoeg middendraf had vertoond. Terwijl ik tegen het randje van strekken aanzat. Met middendraf had ik een 8 ik had gewoon de teugels verlengd iets en haar e gewoon ruimer laten stappen omdat ze dan meer ruimte krijgen van voren kunnen ze dat ook beter. 1 laatste tip : jury's weten ook niet alles.! Knipoog

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:37

Het is toch de bedoeling om juist niet te versnellen en wèl te strekken? Nors opkijken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:40

helemaal waar Raggel. Ruiters weten ook niet alles Knipoog Ik vind een 5 voor een middendraf die alleen versnellen is nog heel royaal bedeeld Knipoog

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:13

Ik had 180 punten en het ging niet zo goed. Maar ik ga zeker met jullie tips aan de slag, hier mag een slotje op Lachen

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:16

ja maar ze verruimde ook.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:19

hier had ik een 5 voor ! Sorry hoor maar dat vind ik het echt niet waard eerder een 7!
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:36

Je paard wordt lang, valt op de voorhand, heeft teveel stelling links en loopt (daardoor?) scheef. Dat is echt wel een vijf Lachen

Pintogirl, Lielle zei al: niet losser laten aan de voorkant. Wat ook helpt is laten strekken op de volte (dan zijn ze minder rennerig), strekken in twee delen (op B en E terugnemen en weer wegrijden) en strekken van B of E naar A of C, dan heb je de begrenzing van de bakwand om te voorkomen dat ze doorsjouwen. Begin met enkele pasjes strekken, onervaren paarden hebben de kracht nog niet een hele diagonaal vol te houden en dan vallen ze op de voorhand en uit elkaar omdat ze het achteraan niet kunnen bijbenen, dus dat moet je dan gaan uitbouwen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:45

LoveleyHorse schreef:
hier had ik een 5 voor ! Sorry hoor maar dat vind ik het echt niet waard eerder een 7!
Afbeelding

geheel oftopic; zie die prachtige haflinger daar Clown that's me!

Voorderest had ik in de proef (ja ook die van de foto Knipoog ) een 5 voor middenstap en 5 voor middendraf.. Ik heb dus even meegelezen, en ben er al een stuk wijzer van geworden Lachen

@ts; oefenen oefenen oefenen.. Misschien een idee om met middendraf balkjes te draven?

edit; @ coby; is dat niet de volte halsstrekken en dus geen middendraf? Bloos we reden dezelfde proef en de middendraf was de andere kant op toch?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:46

LoveleyHorse schreef:
Afbeelding

Is dat middendraf of halsstrekken? Lijkt me eigenlijk dat je op de volte zit en je paard probeert te laten halsstrekken?

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:54

nee dit war de middendraf.