Rijden met bijzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

principal

Rijden met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 13:20

Ik huur een paardje, die ikzelf 4 dgn rijd, op een andere dag rijd iemand die laatst met bijzet heeft gereden omdat ie niet nageeflijk is te rijden, vooral in draf.
Nu werd gevraagd of ik daar ook last v had.

Wel ik merk ook dat in draf moeilijk gaat, ze drukt haar rug weg wat ik doe is veel overgangen, en figuren. En proberen om haar wat langer te rijden met teugel of ze wat wil ontspannen, uiteindelijk lukt dat wel, met geduld. We rijden haar samen pas 4 wkn, dus erg kort om vooruitgang te zien.

Nu is mijn optie om haar veel te longeren, en ook met bijzet te longeren, zodat ze wat ontspanner word in haar rug, en hals houding, met de hoop dat ze onder het zadel ook wat soepeler wordt, is dit een fout idee. Volgens mij kun je pas na 3mnd ofzo zien of dit vooruitgang heeft.

Wie heeft hetzelfde idee, of meer tips?

PercyLeen

Re: Rijden met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:24

principal schreef:
Ik huur een paardje, die ikzelf 4 dgn rijd, op een andere dag rijd iemand die laatst met bijzet heeft gereden omdat ie niet nageeflijk is te rijden, vooral in draf.
Nu werd gevraagd of ik daar ook last v had.

Wel ik merk ook dat in draf moeilijk gaat, ze drukt haar rug weg wat ik doe is veel overgangen, en figuren. En proberen om haar wat langer te rijden met teugel of ze wat wil ontspannen, uiteindelijk lukt dat wel, met geduld. We rijden haar samen pas 4 wkn, dus erg kort om vooruitgang te zien.

Nu is mijn optie om haar veel te longeren, en ook met bijzet te longeren, zodat ze wat ontspanner word in haar rug, en hals houding, met de hoop dat ze onder het zadel ook wat soepeler wordt, is dit een fout idee. Volgens mij kun je pas na 3mnd ofzo zien of dit vooruitgang heeft.

Wie heeft hetzelfde idee, of meer tips?

Ik zou er juist geen bijzet aan knopen, je dwingt je paard dan in een bepaalde houding! Begin eerste eens met lekker voorwaarts te rijden en kijk dan of ie vanuit daar wat wil zakken. Ook aan de longeerlijn zou ik nog niet werken met een bijzet..maar gewoon kijken of je hem zonder dwang met de neus over de grond kan laten lopen!

IngridMennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:37

Longeren kan nuttig zijn, maar als je paard zich al vast zet door die bijzet teugel lijkt het me handiger om hem (zoals in de vorige post ook genoemd is) eerst lekker naar beneden te rijden. Oefeningen als halsstrekken en klein beetje oppakken en direct weer halsstrekken kan er voor zorgen dat je paard zich niet meteen vast zet wanneer je hem op gaat pakken. Hij kan er zo rustig aan wennen.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:14

Wanneer je geen los paard hebt, zou ik niet met bijzat longeren. Gewoon ontspannen aan de hand aan het werk gaan.
Wanneer je aan een stijf/strak paard een bijzet knoopt. Zet je hem in een houding waar hij niet snel zal ontspannen. Je traint de verkeerde spieren en kan er verzet ontstaan.

Ik zou dus gewoon aan de hand, misschien met dubbele longe aan het werk gaan.
Hopelijk heb je hier iets aan, succes.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:21

Ik denk dat je dit paard best met bijzet kan longeren, mits je het rustig opbouwd. Dus beginnen met een hele lange bijzet die ze pas tegen komt als ze haar hals helemaal stekt. Als ze daar niet van in de stress schiet kan je het op gaan bouwen, dus steeds een beetje strakker, maar nooit in een houding dwingen, echte nageeflijkheid valt nl niet af te dwingen en ontspanning ook niet. Maar je prdje moet gaan leren dat ontspannen over de rug en aan de teugel een prettige en fijne houding is. Dus met veel positieve beloning. Resultaten ga je idd niet in weken zien maar in mnd.
Overigens zou een goque ook een fijne hulpteugel zijn voor jou paard.( ik hoop dat ik het goed gespelt heb, dan kan je het opzoeken bij wiki)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:22

En strijf paard eerst veel stelling en buigingen rijden, balkjes lopen etc. Om het dier lekker los te krijgen. Na enkele maandjes zal hij of vanzelf komen en kan je uiteraard bijzet longeren. Als er niks gebeurt en je paard is wel los in zijn gangen en heeft een los lichaam maar verzet of verhoud zich. Dan kan je bv een kraker laten kijken of er mischien iets vast zit. Die kan je dan ook dingen adviseren. Bij ons paard is wel geadviseert laag vast te zetten eerst longeren en na een tijdje ook eens per zoveel keer bij te zetten tijdens je eigen rijden. Natuurlijk was merendeel van bokt het hier niet mee eens.Tong uitsteken maar het heeft goed geholpen. Ze loopt goed, fijn en verhoud haarzelf niet. maar, zekern iet meteen mee beginnen. Dat is iig niet mijn advies. Rustig opbouwen en elkaar eerst maar wat leren kennen Knipoog

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 14:58

Heb vandaag ook gereden, in stap gaat prima, ook genoeg buiging naar links en rechts en dan draven gaat ze met hoofd hoog lopen, veel overgangen hielpen prima, zou met longeren met touwtjes ook helpen, dit komt bij mij tenminste vriendelijker over?

Het is nog zo kort om veel te verwachten, dat hiermee het wel kan helpen om haar wat soepeler te maken. 4wkn terug kon ze niet eens normaal een volte maken, nu wel, dus er zit voortgang in, in haar tempo.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:05

principal schreef:
Heb vandaag ook gereden, in stap gaat prima, ook genoeg buiging naar links en rechts en dan draven gaat ze met hoofd hoog lopen, veel overgangen hielpen prima, zou met longeren met touwtjes ook helpen, dit komt bij mij tenminste vriendelijker over?

Het is nog zo kort om veel te verwachten, dat hiermee het wel kan helpen om haar wat soepeler te maken. 4wkn terug kon ze niet eens normaal een volte maken, nu wel, dus er zit voortgang in, in haar tempo.

Eerst 'inlongeren' zeg maar zonder touwtjes, daarna licht bijzetten met touwtjes. Ik vind ook dat dat neit echt kwaad kan. Maar luister goed naar je paard. Knipoog

Succes

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:12

longeren kan idd ook wel goed helpen, maar ook veel wendingen en overgangen rijden.. en 'm vooral voorwaarts rijden..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:51

Hoi,

Nou rijden en longeren met bijzet lijkt me ook geen handig idee, je paard vooruit rijden.
tempo wisselingen zodat ie ontspannen gaat lopen als het goed is gaat ie vanzelf je hand opzoeken.
laat desnoods je hand iets meer naar voren en wacht af tot hij zelf je hand opzoekt op dat moment niet sterk worden maar belonen
met nageefelijkheid...
succes

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:51

Longeer 'm eens met de passoa (stand 1). Dit is een paardvriendelijke wijze van longeren en bovendien dwing je 'm niet in een bepaalde positie. Je paard zal zijn rug leren los te laten en loopt ontspannen en laag en rond.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:21

Ik heb het eerst ook een poos geprobeerd te longere zonder bijzet...nu toch met bijzet teugels en zie vooruitgang..krijg ook priveles wat mij echt heel goed helpt...het is mischien de combinatie van..

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 19:44

Ik ga in de vakantieweek, ook een lesje doen, dit is nl voor de ander niet verplicht, maar ik vind het goed als je op je houdinggewezen wordt, zeker als zij kan zien hoe het paard loopt heeft ze misschien gelijk wat tips.

En ik heb het boek van lammert haanstra gekocht, dus ga me daar ook in verdiepen. Moet lukken.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:10

inderdaad als je longeert zou ik het met de pessoa doen, vind het een super ding!
op de stand lang en laag zetten, worden ze lekker los van,
vind het vooral fijner doordat er ook aan de achterhand word gewerkt, en niet alleen maar bij de hals!
voor de rest is rijden met bijzet geen oplossing, vind dit maar een onding

janou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:14

longeren kan wel, maar het paard moet toch door jouw hand en been omloog gaan lopen.
dit kun je ook eens proberen met bijzet teugel of tiedeman, dat als jij met de hand komt hij omlaag gaat lopen. na een tijde weet ie dus als jij een beetje weerstan geeft dat ie omlaag moet lopen. en kun je de bijzet of tiedeman weer af doen

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 19:16

Het is ook of ze het niet snapt, en graag onder je uit wilt lopen. Want ze heeft ook goede momenten en gaat het goed, en dan gaat het hoofd weer omhoog, en gaat ze ook heel hard lopen, net alsof ze er onderuit wilt komen.

Heb vandaag wel met touwtjes geprobeerd, en deze lang bevestigd, en daarna iets korter, dit ging prima, vond ik zelf vriendelijk werken. Aan de longe uiteraard.

Ze moet doorkrijgen dat ze ook mag zakken in de draf, en meer ontspannen, dit bied een uitdaging, met veel geduld.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:39

daijano schreef:
Hoi,

Nou rijden en longeren met bijzet lijkt me ook geen handig idee, je paard vooruit rijden.
tempo wisselingen zodat ie ontspannen gaat lopen als het goed is gaat ie vanzelf je hand opzoeken.
laat desnoods je hand iets meer naar voren en wacht af tot hij zelf je hand opzoekt op dat moment niet sterk worden maar belonen
met nageefelijkheid...
succes

Yep, zo hoort het.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:46

ik heb niks tegen bijzet of touwtjes, mits het maar goed gebruikt word.
wat denk ik handiger is is het longeren met een pessoa, daar schijnen ze heel goed hun rug van te gaan gebruiken.
het preciese weet ik hiervan niet, daar komt vast wel reactie op.

bijzets hoeven niet verkeerd te zijn als je het niet doet op de manier a'la P&P Vork

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:10

bijzetten kan best wel, maar weet je zeker dat het niet aan jezelf ligt. Ik bedoel bots je niet met je pony (stuiteren op de rug) zodat je pony last van zijn rug krijgt en zich er onder uit drukt. Als je je pony longeert en je gaat hem bijzetten doe het dan wel heel losjes, hij is pas een poosje onder het zadel.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:46

Het paard is al rond 14 jr, en door vele gehuurd, nu hebben ik en de ander haar voor huur, ze heeft hele goede gangen, ik kan daar ook prima op zitten. Doorzitten doe ik niet, omdat ze in draf nog stug is, en haar hoofd hoog houdt, dit komt wel tot ontspanning als je zeker een half uur hebt gereden, merkte ik laatst.

Ik wil de spieren wat losser krijgen, en ontspannen. Daarom voornamelijk aan de longe, om haar wat soepeler te krijgen.

Ik ben met rijden al heel veel overgangen maken, en ook veel figuren maken om haar wat ontspanner te krijgen en soepeler. Ze wil er graag onderuit, als je wat vraagt, en dan gaat ze graag hard lopen, dat is wel vervelend.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:15

Ik ken wel iemand die in Alphen les kan geven. Weet niet of je daar interesse voor zou hebben, of dat je al een goede instructeur/trice hebt?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:18

Ik zou hem met een gogue longeren. Werkt zeer ontspannend. Paarden worden daarmee echt aangemoedigd de hals te strekken. Alleen vindt niet ieder paard de druk achter de oren fijn.

Alternatief is met slof longeren (oftewel het beroemde touwtje); van buik via bitring naar zijkant singel. Hierbij kunnen ze ook lekker naar beneden en daar begint het, natuurlijk.
Met een bijzetteugel worden ze alleen maar in een houding gedwongen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:34

An sich heb ik niks tegen bijzets, gebruik ze zelf ook bij het longeren van sommige paarden, maar rijden ermee vind ik echt levensgevaarlijk. Als je paard in verzet komt door steigeren, lig je eronder, en niet eens omdat het paard het expres zo wil, maar simpel omdat ie zijn balans niet kan houden.
Voor een paard wat je meer de richting wil hebben van halsstrekken ben ik zelf wel tevreden over het effect van het longeren met gogue. En dat het tijd kost voor het kwartje valt en dat de spieren een nieuwe houding aankunnen (moeten ook gerekt en versoepeld Knipoog ) ... da's paardrijden he. Zelf kun je ook niet van vandaag op morgen de spagaat in.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:38

Over het lessen, ik ga inde herfstvakantie een lesje doen, omdat ik dan tips kan krijgen over me eigen houding, uiteraard, en ook over het paardje.

Ik heb touwtje laatst geprobeerd, en dit ging goed, maar 1x is pas het begin, dit wil ik wekelijks doen, en heb vandaag gereden, en ze liep iets ontspannen, ze snapt niet dat ze haar nek mag laten zakken, sneu he. Ik heb veel geduld gelukkig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:34

buigen, buigen en buigen. En dat moet je echt leren door te doen.
En uiteraard medisch uitsluiten.