Rijden als het donker is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Rijden als het donker is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 11:22

Hey,

Nu de dagen stilaan korter worden en het dus vlug donker wordt... Nors opkijken, vroeg ik me af of jullie dan 's avonds nog rijden? Na school of na het werk.
Onze piste is wel verlicht maar de zin ontbreekt om zo te rijden, dan rijd ik liever in het weekend als het zonnetje schijnt.

Phant0m

Re: Rijden als het donker is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:23

ik rijd ook gewoon in het donker.
meestal rond 20.00 uur...
vind het heerlijk dan, mijn paard ziet dan minder spoken en blijft dan beter bij de les.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:26

Yep rij ook gewoon in het donker dan hoor Haha!
Verlichte rijbak etc, dus geen probleem!

Reed voorheen ook wel les verderop, allemaal kermisverlichting om en gaan met die banaan Clown

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:27

wij gaan binnenkort een volle maan rit houden ..dus idd van 9 uur savonds tot 12 ur snachts de bossen in!!

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:29

Ik rijd eigenlijk alleen maar 's avonds ivm mijn werk en vaak lekker buiten. vind het zelf geen probleem. als je maar zorgt voor goede verlichting.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:38

Hier lopen al tíg topics over onder buitenrijden.

hc

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:42

Ik rijd in de winter altijd 's avonds en dan gewoon buiten. Meestal ga ik dan pas rond half 8, acht uur rijden. Ik zorg dat ik enorm goed verlicht ben, ik heb een reflecterend dekje onder het zadel (is tevens gelijk lekker warm voor mijn paardje), draag zelf een reflecterend hesje of lange jas waar ook nog eens achterop horseriding op licht als er lichten op schijnen. Draag een ruiterlampje en mijn paard krijgt 4 reflectorende beenbeschermers om.
Niet voor niets worden we weleens een kerstboom genoemd.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:48

Goodgirls schreef:
Hey,

Nu de dagen stilaan korter worden en het dus vlug donker wordt... Nors opkijken, vroeg ik me af of jullie dan 's avonds nog rijden? Na school of na het werk.
Onze piste is wel verlicht maar de zin ontbreekt om zo te rijden, dan rijd ik liever in het weekend als het zonnetje schijnt.

Ja en als ik mocht kiezen....

Hup! gewoon lampjes aan en lekker gaan rijden!

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:50

Wij hebben 2 binnenbakken en 3 buiten bakken dus ik kan kiezen XD Maar als het in de binnenbakken niet kan ga ik gewoon naar buiten heerlijk lekker s`avonds ALS HET NIET REGEND TENMINSTE Tong uitsteken

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:52

nou ik vind het maar niks,al zo vroeg donker,mijn paard ziet dan in iedere hoek spoken..
dus dan maar de trailer op en gezellig naar de binnenmanege toe 5 min verderop..

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:55

Ik vind het niet leuk om in het donker er na toe tegaan. Maar in het donker rijden vind ik eigenlijk niet erg.De bak is over het algemeen wel goed verlicht Lachen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:58

Ik heb voor het eerst met m'n jonge paard in het donker gereden, bij het terugkomen van de binnenpiste. Dat ging eigenlijk heel goed en ik ga dat van de winter nog doen. Hij vond de paarden in de weide wel wat raar, zo in de verte wat zwarte vlekken. Maar na een minuutje van kijken, ging hij rustig verder.
En ach, dat zal weer maar eens van paard tot paard afhangen of je al dan niet rustig in het donker kan rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:27

Vind het overdag prettiger, vooral omdat in de avonduren de binnenbak bijna iedere avond in gebruik is voor lessen, en de komende twee seizoenen niet bepaald bekend staan om warme avonden. Bovendien is met een geschoren paard buitenrijden niet altijd een pretje, voelt net of je een bommetje onder je hebt. Maar doe het natuurlijk wel als het niet anders kan, omdat we vaak overdag geen tijd hebben (druk druk druk). Maar rijd dan altijd in de verlichte buitenbak, ga niet in het donker de weg op of de bossen in. Het is gewoon een hele toestand om je paard en jezelf goed te verlichten en dan wordt je nog van je sokken gereden, dus durf het niet meer aan.

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:28

Ik rij altijd s'avonds. Ik vind het niet zo heel erg eigenlijk, merk in mijn zin ook zeker geen verschil. Maar vind overdag rijden wel fijner.

Ilseej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:42

ik weet nog dat ik voor ponykamp 3x meemoest lessen op de manege. Omdat toevallig de enige twee anderen paarden die daar ook staan op die dag ook les hebben was de trailer dus vol... het was toen herfst ofzo, en we hadden van 6 tot 7 les, je raad het al, dat word rijden door het donker. Ik had alleen een reflecterend bandje op mijn uitrij deken, en een lampje op mijn cap, dus nog niet erg veel verlichting, maar achja, zou donker zou het toch wel niet zijn... Om te beginnen was de kortere weg door het bos (waardoor de rit een half uur zou duren) te donker om 7 uur. dus ik door het dorp, en het was al 7 voor half 8 toen ik eruit kwam. Toen moest ik dat hele pad nog doen, op een of andere manier is het mijn gelukt die ook in 7 minuten te doen. het was dus echt berm rijden, vooral een achterlijk snelle draf en op hele brede stukjes een gallopje, want het werd donker, en charisma is bang in het donker. Ik was gelukkig om kwart voor 8 weer op stal, maar door het donker rijden doe ik nooit meer, charisma was echt overal bang voor, en is twee keer in gallopweggesprint... Verder rijd ik wel gewoon in onze verlichte buiten bak als het donker is... in de zon is leuker, maarja...

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:44

Ik heb 's avonds ook vaak gewoon de zin niet om te rijden, omdat het dan donker is.. Daarom zorg ik dat ik er altijd ben als het nog licht is Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:51

Mijn oudere merrie was in het donker altijd een drama om te rijden. Bij elk geluidje stond ze aan de andere kant van de bak. Inmiddels gaat dat een heel stuk beter. Mijn jonge merrie loopt juist een stuk beter omdat ze veel minder afgeleid is. Als je geen keus hebt omdat je overdag aan het werk bent dan is het mooi dat het kan. Bij ons op stal zijn 4 lichtmasten dus de bak is goed verlicht wat het al een stukje makkelijker maakt, maar bij mij ontbreekt na een dag hard werken de zin ook weleens om dan nog te moeten gaan rijden. Luxe probleem zullen we maar zeggen Haha!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:52

in onze buitenbak is geen licht. het is dan echt stikdonker, dus als ik echt 's avonds naar mn paard ga longeer ik meestal (daar is wel licht) of ga ik naar buiten met al mn lichtjes aan.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:55

Naomi_unique schreef:
Ik heb 's avonds ook vaak gewoon de zin niet om te rijden, omdat het dan donker is.. Daarom zorg ik dat ik er altijd ben als het nog licht is Knipoog

Tja, dat gaat natuurlijk niet voor iedereen Knipoog en om dan alleen in het weekend te rijden .... dan maak liever in het weekend een lekkere buitenrit. In de week train ik dan in de piste, maar dan moet ik of in het donker ernaar toe rijden te paard of de trailer nemen. Maar die moet ik ook in het donker klaar maken etc en om dan 500 meter naar de piste toe te rijden, dan ga ik wel op m'n paard.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:03

lique schreef:
wij gaan binnenkort een volle maan rit houden ..dus idd van 9 uur savonds tot 12 ur snachts de bossen in!!

Hoe zorg je ervoor dat dit veilig gaat, voor zowel ruiters als paarden? en dan bedoel ik met oog op boomstronken, laaghangende takken, kuilen ivm struikelen/verzwikken enz? Het is nu rond 8 uur echt al donker dus in de tijd dat jullie gaan rijden -en zeker in een bos- is het immers echt pikdonker.

Wij hebben helaas geen verlichting bij de bak. Bij de wei komt nu wel verlichting in de zadelkamers en buiten"stallen" maar iets met je paard doen moet dus gewoon echt overdag. Dit betekend bij winterdag dus tot max. 4 uur en dan gauw spullen opruimen enz. want om half 5 is het dan wel donker. Nu na het avondeten is het ook al krap, dan moet je dus echt vroeg eten anders redt je het niet. Ik heb overdag altijd alle tijd dus voor mij is het -op het vieze weer na- niet zo lastig.

Maar zeggen 'ik ga dan wel in het weekend rijden' dat kun je toch niet, dan doe je je paard toch tekort???

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:04

Wij hebben niet eens lampen Boos! Dus rijden in het donker word erg moeilijk.. Maar als we lampen kunnen regelen, ga ik zeker gewoon lekker rijden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:05

Doe je je paard daarmee tekort? Ik denk dat het voornamelijk tussen de oren van de ruiter zit Knipoog Als paarden overdag buiten staan en in het weekend niet intensief gereden wordt is voor veel paarden een luxe leventje.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:07

anniee schreef:
lique schreef:

Hoe zorg je ervoor dat dit veilig gaat, voor zowel ruiters als paarden? en dan bedoel ik met oog op boomstronken, laaghangende takken, kuilen ivm struikelen/verzwikken enz? Het is nu rond 8 uur echt al donker dus in de tijd dat jullie gaan rijden -en zeker in een bos- is het immers echt pikdonker.

Ze gaan de rit bij volle maan houden. Als het dan helder weer is, dan zie je echt veel hoor. Wel wat wennen aan het andere "licht" dat de maan geeft, maar dat valt reuze mee. Natuurlijk hou je het tijdens zo'n tocht wel wat rustiger, zo doen wij dat toch.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:34

MISTRAL94 schreef:
Doe je je paard daarmee tekort? Ik denk dat het voornamelijk tussen de oren van de ruiter zit Knipoog Als paarden overdag buiten staan en in het weekend niet intensief gereden wordt is voor veel paarden een luxe leventje.

Tja dat ligt er maar net aan op wat voor manier je een paard gestald hebt; staan ze dag en nacht buiten of maar een paar uur, hebben ze soortgenoten waarmee ze lekker spelen of staat een ieder sullig zn eigen sprietjes te knabbelen, is je paard leergierig en vind hij het dus leuk om voor je te werken of loopt hij weg als je er met een zadel aankomt; allemaal dingen die per paard verschillen.

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn paarden alleen maar te rijden in het weekend omdat ik niet in het donker wil rijden. Als je een 'mooi-weer-ruiter' bent ben je imo niet geschikt voor een eigen paard, maar wederom dat is mijn persoonlijke mening Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:08

Zijn genoeg paarden die je er niet mee straft hoor als ze lekker buiten kunnen lopen met soort genoten.

Ik ben dus niet geschikt voor een eigen paard volgens jou. Mijn paarden hebben het beter dan menig ander hier op bokt Vork Ik vind de redenatie vreemd maar ieder mag zijn of haar mening hebben.
Maar goed ik moet er wel bijzeggen dat toen ik jonger was ook veel fanatieker was met rijden, naar mate je ouder wordt veranderd dat vaak.