Misschien hebben jullie wat tips voor me...
Ik rij sinds kort op het paard van de moeder van mijn lesklant, een prachtig paard, lekker vlot en pittig in het bos, maar zodra we in de bak aan de slag gaan word het een regelrechte hel!
Hij is tegen de hand, tegen mn been, is absoluut niet voorwaarts te krijgen en op het moment dat ik hem op zn donder geef omdat ik me niet in de zeik wil laten nemen gaat hij er of vandoor, of hij komt omhoog. Door de eigenaresse ben ik al gewaarschuwd dat hij een hekel heeft aan zweep en sporen, want hij kan dan opeens uit elkaar barsten en niet zo'n beetje ook... Ik wil dit eigenlijk vermijden, want ik wil dat hij het rijden in de bak leuk gaat vinden.
Meestal gaat het zo:
We komen de bak in, dan is hij nog wel voorwaarts. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, bijv. hem gelijk aan het werk zetten, maar ook helemaal losrijden met een los teugeltje, zonder ook maar iets te vragen. Soms begint hij in stap al te protesteren tegen mn been (zonder dat ik ook maar iets met mijn hand van hem heb gevraagd, als hij niet voorwaarts is, begin ik daar namelijk niet eens aan), maar soms blijft hij lekker voorwaarts stappen.
Na een paar minuten zet ik hem in draf, en ga ik beginnen met figuren en overgangen rijden. Iets wat erg lastig is als je paard absoluut "doof" lijkt voor je hulpen! Als ik bijv. linksom rijd en ik wil hem afwenden, blijft hij gerust een halve lange zijde mijn been, zweep en teugelhulp negeren. Opeens schiet hij dan naar de middelijn (weglopend over de buitenschouder, met het bit vast) en moet ik alle zijlen bijzetten om hem weer verder te kunnen rijden. Meestal gaat hij dan gelijk weer in de remmen en als ik hem een flinke schop geef omdat ik het zat ben, komt hij helemaal terug naar een draf op de plaats/tot stilstaan en als ik niet snel genoeg ingrijp stijgert hij. Ik heb geprobeerd om hem af te leiden van het staken, door plots af te wenden, maar hij houd gewoon het bit vast en negeert al mijn hulpen volkomen. Soms laat ik hem een stuk galoperen, in de hoop dat hij dan wat relaxter en voorwaartser gaat lopen, maar soms rent hij plots onder me weg en het volgende moment (ondanks dat ik er bedacht op ben en grondig oplet met zit en benen) staat hij gewoon stil. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Ik wil hem af en toe gewoon eens flink op zijn flikker geven, maar dan moet ik me inhouden, want het is lastig als je gewaarschuwd bent voor een tikkende tijdbom!
Na een half uur rijden ben ik bek af, maar heb ik nog totaal niets bereikt. Ik heb al op een hoop lastige paarden gereden, maar dit slaat alles. Op deze manier heb ik er geen zin meer in, want een paard moet toch op een gegeven moment wel voor je willen werken. Heb al zoveel geprobeerd en ik hou niet van opgeven, dus misschien hebben jullie nog tips?? Mochten jullie vragen hebben, dan hoor ik ze graag, want ik heb volgens mij nog lang niet alles neergetyped!
).